Blaffen naar de bel afleren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Blaffen naar de bel afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 12:53

We hebben een fantastische labrador (kruising) van 5 jaar oud.

Verder echt alles wat we ooit gewild hebben in een hond. Luistert (meestal) heel erg goed. 3 jaar lang wekelijks hondenschool altijd beste uit de klas.

Krijg op straat nog steeds regelmatig complimenten hoe goed ze luistert.
Is super lief en geduldig met onze dreumesdraak.

Maar dat eeuwige geblaf naar de deur zijn we zo zat.
Onze dochter is een hele lichte slaper en wordt snel wakker.

Net stond er een pakketbezorger voor de deur en ze blijft gewoon net zo lang blaffen tot de deur weer dicht is.

Omdat ons kind nogal een dramatische slaper is (geweest) schieten we zelf ook meteen in de stress.
Waardoor we heel boos worden. Maar dit werkt uiteraard averechts.

Als we samen thuis zijn en de ander de hond afleidt gaat t goed.

Sturen dr in principe altijd naar dr mand als de bel gaat. Dit doet ze doen ook wel maar vliegt er net zo hard weer uit.

Ooit geprobeerd een nieuwe bel te kopen en dr op dit signaal naar dr mand te sturen maar dat is nooit echt gelukt.

Iemand tips?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:55

Ik zou in de deuropening gaan staan met haar favoriete snacks. En dan aanbellen en afleiden en EXTREEM belonen als ze stil blijft. Dus echt reageren alsof ze net iets GEWELDIGS heeft gedaan. :')
En dat dan steeds uitbouwen tot ze niet meer reageert. Dus eerst heel erg afleiden en dan steeds minder.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:56

Oefenen, oefenen, oefenen, met zijn tweetjes als er geen pakketjes bezorger is en je kindje niet slaapt.
Constant aanbellen en blijven oefenen met in de mand gaan :)

Anoniem

Re: Blaffen naar de bel afleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:02

Aanbellen en de hond negeren totdat deze stil is. Ook niet naar de der lopen oid.
Zodra dat lukt aanbellen en naar de deur lopen of alleen opstaan tot de hond stil is.
Zo langzaam uitbouwen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:10

Zo vaak bellen dat ze het niet meer linkt of zo'n bel waarbij je op je mobiel word gebeld (of komt er dan ook geluid uit?). Het is nu gelinkt aan excitement, bel=iemand aan de deur. Als je heel vaak belt zonder dat er iemand komt dan kan die link verlegt worden. Het is wel makkelijker af te leren door een andere bel te nemen waaraan ze de link nog niet heeft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:14

Ja het probleem ligt vooral bij de actie die je zelf onderneemt denk ik, de bel gaat en je staat snel op en loopt naar de deur, dat is eigenlijk precies wat je niet moet doen om het af te leren.
Wij gingen eerst altijd achterom als er iemand voor aanbelde en onze honden reageerden er daarom niet op, dat was wel makkelijk.
Als ik het nu zou noeten trainen zou ik de bel dus zelf ook negeren. :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:19

bel uitzetten als de kleine ligt te slapen?

en verder inderdaad oefenen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:23

Mijn bel gaat alleen af op mn mobiel, zelfde toon als een berichtje. Geen hond die dus opkijkt!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:40

Hier een soortgelijk probleem, hond blijft blaffen als er iemand aan komt. Nu wonen wij buitenaf en vind ik het juist fijn dat hij waaks is en gaat blaffen als er iemand aan komt, maar ik wil dat hij op een gegeven moment stopt (op mijn commando). Is dat nog lastiger aan te leren dan helemaal niet meer reageren op de bel?
Ben wel zwanger en het waakse is veel erger geworden sinds een tijdje, wellicht is hij wat beschermender en wordt het weer beter als de baby er is :Y)

(Ik wil je topic niet kapen TS, als je liever hebt dat ik een eigen
topic maak geef maar aan!)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:00

Kind uit de buurt uitnodigen om belletje te komen trekken op een tijd dat kind lief niet slaapt en jullie met zijn tweeën zijn .
Echt even actief oefenen als die verder goed luistert moet dit ook te leren zijn .
En echt extreem belonen als het goed gaat .

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 14:01

Mloes schreef:
Hier een soortgelijk probleem, hond blijft blaffen als er iemand aan komt. Nu wonen wij buitenaf en vind ik het juist fijn dat hij waaks is en gaat blaffen als er iemand aan komt, maar ik wil dat hij op een gegeven moment stopt (op mijn commando). Is dat nog lastiger aan te leren dan helemaal niet meer reageren op de bel?
Ben wel zwanger en het waakse is veel erger geworden sinds een tijdje, wellicht is hij wat beschermender en wordt het weer beter als de baby er is :Y)

(Ik wil je topic niet kapen TS, als je liever hebt dat ik een eigen
topic maak geef maar aan!)

Dat zou heel goed kunnen.
Hier is ze ook veel beschermerder (is dat een woord? :') ) dan voor we een kind hadden.

Ook als er nog niet eens aangebeld wordt blaft ze helaas al.

We zijn 2 maanden terug verhuisd en de keuken aan de voorkant heeft ramen tot aan de grond dus ze ziet alles wat voorbij komt

Ook dan blaft ze.
Maar dat is of 1 grom en 2 keer blaffen en t is klaar.

Het is idd ook enthousiasme niet perse waaksheid als ze deurbel gaat.

Snap het stukje oefenen idd heel goed.

Maar die bel zal toch af en toe blijven gaan. Wat doe ik dan als ik de bel even niet kan negeren?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:04

Leren te mopperen ipv te blaffen, hierdoor kan de hond toch aangeven dat er wat is, is voor hem natuurlijk om te waken. Onze hond is ook heel erg waaks, maar omdat ik thuis werk en vaak en veel telefoon heb is dat niet handig. Nu heb ik hem geleerd om te mopperen, dus hij gromt en blaft maar dan binnensmonds, net als een buikspreker zeg maar. Zo is hij tevreden dat hij gewaakt heeft en ik heb er geen last van. Heel soms als hij te enthousiast wordt moet ik hem er even aan herinneren dat hij moet mopperen en dan is het weer goed.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:19

100x achter elkaar aanbellen, deur open en dicht.En desnoods aan de riem leggen en corrigeren.
Ze heeft enorm veel energie bij de bel en die link moet je af laten nemen.
Dat moet je heel vaak oefenen

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:36

Dat 100x aanbellen etc. werkte bij ons echt niet. Na 100x reageren ze er niet meer op nee, maar zodra er wel weer eens echt iemand voor de deur staat gaan ze toch wel weer blaffen.

Wat bij mijn hond werkte was even een briefje op de deur hangen met 'hond in training, moment geduld graag!'. En zodra de bel gaat, hond in de bench en een Kong gevuld met iets lekkers (die je dus al klaar hebt liggen in de koelkast) ter afleiding. Op een gegeven moment associëren ze de bel dan alleen nog met positieve dingen. Maar of het helemaal af te leren is betwijfel ik. Het is vaak zo'n impuls van een onverwachte prikkel...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:18

meggiemeg schreef:
Leren te mopperen ipv te blaffen, hierdoor kan de hond toch aangeven dat er wat is, is voor hem natuurlijk om te waken. Onze hond is ook heel erg waaks, maar omdat ik thuis werk en vaak en veel telefoon heb is dat niet handig. Nu heb ik hem geleerd om te mopperen, dus hij gromt en blaft maar dan binnensmonds, net als een buikspreker zeg maar. Zo is hij tevreden dat hij gewaakt heeft en ik heb er geen last van. Heel soms als hij te enthousiast wordt moet ik hem er even aan herinneren dat hij moet mopperen en dan is het weer goed.

En hoe leer je je hond dat?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:45

Ik volg op YouTube het kanaal dogsthat.. daar staan veel informatieve filmpjes/podcasts over hoe iets aan of af te leren over allerlei onderwerpen.. ik heb daar al veel aan gehad.. volgens stond er ook een filmpje hierover op.. tot nu toe werkt t altijd bij mijn hond haha

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:38

Mloes schreef:
meggiemeg schreef:

En hoe leer je je hond dat?

Onze hond blafte bij het eerste aanslaan voluit, dat nam dan af tot nog wat na blaffen-brommen maar vele malen zachter dan het voluit blaffen. Als hij dan zachter blafte of bromde zei ik elke keer mopperen en beloonde hem met wat lekkers. De link was daardoor snel gelegd waardoor hij nu vaak al uit zichzelf moppert, behalve buiten dan slaat hij wel voluit aan, maar dat mag dan ook van mij.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 21:52

Victoria Stillwell heeft op YouTube filmpjes staan met hoe zij het leert aan honden. Vind haar een erg vriendelijke trainer

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 21:56

Als de bel gaat hond naar de tuin, en open doen.
Ik heb echt van alles geprobeerd en ben er mee gestopt

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:07

Omdenken :D andersom aan leren.

Leer je hond aan op commando te blaffen. Als dat commando goed bevestigd is, leer je daarna het commando stil zijn aan en te stoppen met blaffen.

Als ik het niet vertrouw voor de deur, geef ik het commando om te blaffen. En als het goed is, geef ik het commando stil.
.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 07:59

Succes, wij hebben het opgegeven. De bel zit er niet meer in, en de telefoons staan op trillen. Dit omdat mensen op een gegeven moment belden dat ze voor de deur stonden en de hond dit ermee ging associëren.
Nu komen mensen via de poort. Blaft ze ook nog, maar dat is vrij snel gedaan.

De hond verliest haarzelf sowieso vrij snel in het moment. Dit was de makkelijkste oplossing. Ze is verder ook nooit alleen thuis en gaat altijd mee. Dit ivm de buren, die al op de app zitten zodra ze 1 blaf horen. Voor de andere honden doen we de gordijnen dicht en de tv aan. Nu blaffen die niet door, maar ik lok het ook niet uit. Is het een optie om in je keuken de gordijnen dicht te doen als je even weg moet?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:40

janouk schreef:

Leer je hond aan op commando te blaffen. Als dat commando goed bevestigd is, leer je daarna het commando stil zijn aan en te stoppen met blaffen.

Als ik het niet vertrouw voor de deur, geef ik het commando om te blaffen. En als het goed is, geef ik het commando stil.
.

Hee das ook een leuke optie!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:36

Mloes schreef:
janouk schreef:

.

Hee das ook een leuke optie!

Andersom aanleren is in mijn ervaring gemakkelijker.
Een hond die blaft bij de bel aan de deur: is zo hoog in zijn energie dat hij op dat moment niet veel interesse heeft om te leren en samen te werken.

Als je weg van de deur en de stress die dat veroorzaakt, eerst het blaffen aanleert op commando op een rustige plek. Leert de hond snel en gemakkelijk.
Daarna aanleren om stil te zijn weer na het blafcommando, gaat bijna van zelf. En als je genoeg beloning er tegen aan gooit, is dat echt in een paar dagen bevestigd aangeleerd. Zeker als TS een Labrador heeft. Voor snoep doen ze alles.

En als je dan bij de deur de volgende keer het commando "stil" geeft, kom je veel sneller tot samenwerking: snoepje erin en weer weg bij de deur. En zo uitbouwen.

Succes

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:48

Met de deurbel is het gewoon lastig. Mijn honden hebben allemaal het commando geleerd om te blaffen en stil te zijn, vanwege sporten, maar de bel is anders. Waaks ras, sport waarbij dat aangewakkerd wordt en succes met de bel. Want wij komen in actie en degene aan de deur gaat weg :')

Je kan trainen wat je wilt, maar als je weer de deur open doet terwijl de hond blaft ben je in feite terug bij af.

Vooral opletten dat je niet gaat schreeuwen of iets dergelijks. Je blaft dan gezellig mee :') en het is niet eerlijk dat jullie boos worden omdat baby wakker kan worden. De hond snapt dat niet.

Ik bedank mijn honden voor het blaffen/ aangeven dat er iemand is. Ik luister dus naar ze, ze waarschuwen. Ik erken dat er wat is en vervolgens ga ik het regelen en is hun taak klaar, krijgen ze wat te kauwen en ga ik naar de deur. Dat is jarenlang goed gegaan tot ik alleen kwam te wonen en nog maar 1 hond overhield. De meest waakse. Toen werd het wat erger, maar nog steeds te handelen tot er iemand wel naar binnen kwam toen ik de deur open deed met verkeerde bedoelingen. Vanaf dat moment is het blaffen weer veel erger en eerlijk gezegd vind ik het nu weer prettig := schrikt meer af en geeft mij daardoor wat veiligheid.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:50

afgezien van het feit dat wij willen dat de hond aanslaat (heel veel inbraak in de buurt), is ze wel stil na een correctie. Inderdaad ook blaffen op commando geleerd. Daarbij loopt ze vaak mee naar de voordeur. Je weet nooit wie er staat. En bekenden herkent ze sowieso. ;)