Bodembedekking cavia kooi

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 11:57

Wij hebben een cavia kooi van 140 * 70 met twee oudere dames er in.

Ik heb de cavia's nu twee jaar en heb altijd aubiose als bodembedekker gehad. Hier was ik super tevreden over, echter hebben we sinds een aantal weken elke keer last van hele kleine zwarte vliegjes.
Het maakt niet uit hoe vaak ik de kooi schoonmaak en de vliegjes weghaal. Soms zijn ze er een week niet en dan opeens zit het weer vol.
Tevens heeft een van de cavia's vaak een vieze kont die we nu zelf schoonmaken, dat is voor haar natuurlijk ook niet fijn

Momenteel hebben we tijdelijk puppy pads in de kooi liggen maar ze plassen zo veel dat ik die na een nacht eigenlijk al te vies vind. Dat is dus ook geen lange termijn oplossing. (Het is natuurlijk ook ontzettend milieu belastend)

Dus mijn vraag wat hebben jullie op de bodem liggen en hoe tevreden zijn jullie daarmee? Ik had al gelezen over fleece maar aangezien ze zoveel plassen ben ik daar huiverig voor. Ik had via cavia draad kubus ook een soort matje gezien, er stond bij dat het ongeveer een keer per week gewassen kan worden maar ben met onze plaskonten daar ook weer huiverig voor dat het elke dag wordt

Roosje01

Re: Bodembedekking cavia kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:09

Ik heb een vrij grote draadkubus kooi met badmatten erin 3 beneden 2 boven. Deze https://www.ikea.com/nl/en/p/toftbo-bat ... -90422251/ klop ze regelmatig uit boven de groene cointainer en zuig ze nog even na met kruimeldief. Ik was ze om de week. Maar mijn dames zitten overdag buiten in hun ren op het gras dus dat scheeld ook. In de winter was ik ze weekelijks. Persoonlijk vind ik dit veel makkelijker dan zaagsel of andere soort bodem bedekking zeker in zon grote kooi. Voor extra absorptie kun je nog kranten eronder leggen.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:14

Ik gebruik als onderlaag houtkorrels voor de kattenbak en daar bovenop vlas/Aubiose. De houtkorrels absorberen de urine heel goed. Maar als ze zoveel plassen en al wat ouder zijn, dan hebben ze mogelijk een blaasprobleem of diabetes dus dan is het ook een goed idee om even de DA te raadplegen.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:40

Op advies van de dierenarts (voor een cavia met gevoelige pootjes) heb ik Bunny Bedding gekocht. Dit is een soort fleecekleed, maar dan met een speciale en dubbele bodem.
Ik moet zeggen dat het op zich prima werkt, het kan een dag of 5/6 mee totdat je het moet wassen. Wel vind ik het een nadeel dat je het hok dan elke dag met een handveger en blik even schoon moet vegen, tegen de haren en platgelopen keuteltjes. Het is niet veel werk, maar het kan wel een overweging zijn om er wel of niet voor te gaan. Onlangs heb ik eens geprobeerd om dat niet elke dag te doen, maar dat is uiteindelijk een drama bij het schoonvegen met verschonen en daarna voor je wasmachine :D
Maar voor de cavia’s is het wel comfy. Ik heb twee beertjes op leeftijd, en die lijken er tevreden mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:56

de vliegjes gaan niet van de aubiose komen maar wel van de vieze kont van een van je caafjes. HEb je een mogelijkheid om die oorzaak aan te pakken?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:58

Ik heb ze op houtvezel, verschoon ze wel om de dag

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 13:06

De badmatten ga ik proberen, die kan ik ook vandaag kopen en dan eventueel later overstappen.

Bunny bedding ziet er goed uit maar heeft helaas niet de goede afmetingen voor mijn hok. Het schoonvegen zou mij niet zoveel uit maken.

De cavia's drinken gewoon veel en plassen daardoor ook veel. Het zijn lunkarya's dus het is ook een probleem met de vacht waar het in blijft hangen, er is er ook maar een die er last van heeft

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:09

Ik heb van alles geprobeerd, maar zit nu al jaren op houtkorrel + fijn gerstestro (deze: https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/su ... g-17l.html). Het stro is fijn genoeg voor de caviapootjes in tegenstelling tot normaal stro. Het geeft een fijne toplaag waarin ze kunnen liggen (en als het vers is eten ze er ook wel wat van). De houtkorrels absorberen de urine.
Dit is bodembedekking dat niet enorm stoffig is (alleen als het er net in ligt), fijn is voor de cavia's en goed absorbeert. Ik heb geen vieze konten hiermee, wat ik bijv. wel met hennepvezel had.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 13:10

Duhelo schreef:
de vliegjes gaan niet van de aubiose komen maar wel van de vieze kont van een van je caafjes. HEb je een mogelijkheid om die oorzaak aan te pakken?

Ik weet niet waar de vliegjes vandaan komen of wat voor vliegjes het zijn. Ze zijn ook niet geïnteresseerd in de cavia's maar zitten echt in de bodembedekking. De ausiose plakt aan haar vacht dus daarom blijft ook alles kleven

Ik denk dus dat de oorzaak van de vieze kont de bodembedekking is

Cinnepin schreef:
Ik heb ze op houtvezel, verschoon ze wel om de dag

Het hok is zo groot dat elke dag verschonen echt geen doen is, ik haal er twee volle vuilniszakken uit. Ik heb tevens begrepen dat houtvezel te stoffig is om cavia's op te houden?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:22

Mijn situatie is helemaal anders en misschien niet echt te vergelijken omdat ik ze buiten houd en ook nog gedeeltelijk op het gras. Maar ik vind houtkorrels echt ideaal. Dat neemt heel veel vocht op, ik gebruik het als onderste laag.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:45

Mijn cavia’s zitten op papierkorrels van back-2-nature met daarbovenop in het nachtgedeelte een badmat van de Ikea op maat geknipt.

Als ik dit lees zou ik de cavia’s (of degene die het het ergst heeft) knippen. Ik het Zwitserse teddy’s en bij eentje ben in dit op een gegeven moment gaan doen. Die bleef niet schoon en had last van beestjes.

Ze zag er wat sneu uit, maar was wel heel blij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:46

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 13:51

Ik had ook een langharige cavia.Ik knipte de billen,buik en zijkant kort.Ook een oplossing.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 13:55

Ik knip ze ook altijd maar de vacht is ontzettend dik dus erg kort wordt het er niet van. Hier heb ik ze geknipt Afbeelding

De haartjes rond haar geslachtsdelen knip ik ook kort maar er blijft toch vaak wat urine in zitten

Duhelo schreef:
aubiose met lunkaria's is idd geen goede optie.
Houtkorrels ook niet, die plakken ook als ze nat worden.
Ik zou gaan voor maisbedding of cornbedding oid.
https://www.maxizoo.be/nl/p/chipsi-mas- ... rtShopping

Dankje voor de link, hier had ik nog niet van gehoord

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:22

Ik heb nu voor twee van mijn cavia's Esve papierkorrels met daarop Carefresh, dat neemt echt ontzettend goed vocht op! Ik heb nog nooit bodembedekking gehad waarbij de onderlaag na een week nog helemaal droog is. Het is wat duurder, maar het gaat ook wat langer mee. Verder inderdaad de kont goed kort knippen, en misschien is het een optie om het vieze gedeelte toch af en toe te wassen of met een nat doekje schoon te maken als het op nieuwe bodembedekking niet verbeterd? Ik ben absoluut tegen cavia's in bad doen, maar urine kan in de huid bijten dus dat wil je ook niet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:30

Misschien schoonmaken met vochtige baby billendoekjes?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:44

Ik gebruikte aubiose voor de konijnen, mooi droogblijvende bedekking die ze niet aten, vocht goed absorbeert, niet geurt en makkelijk te composteren ook. Vreemd dat er dan vliegjes inkomen. Zit er niet iets in je baal die je gebruikt?

En eventueel speelzand over de aubiose heenleggen een laagje? Daar zakt dan misschien de nattigheid beter doorheen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:51

Amber_anne schreef:
De badmatten ga ik proberen, die kan ik ook vandaag kopen en dan eventueel later overstappen.

Bunny bedding ziet er goed uit maar heeft helaas niet de goede afmetingen voor mijn hok. Het schoonvegen zou mij niet zoveel uit maken.

De cavia's drinken gewoon veel en plassen daardoor ook veel. Het zijn lunkarya's dus het is ook een probleem met de vacht waar het in blijft hangen, er is er ook maar een die er last van heeft

Badmatten gaan heel erg stinken

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 15:43

Papierkorrels ga ik ook naar kijken, dankjewel.

Het schoonmaken gaat verder prima gelukkig. Het geeft haar alleen enorm stress dus ik doe het natuurlijk liever niet

Ik was ook echt te spreken over de ausiose Karuna, echt super spul. Het vocht zakt ook goed weg en blijft mooi droog bovenop.
Ik dacht eerst ook dat het aan de baal lag maar heb nu een nieuwe baal en had er weer last van helaas

Andere ervaring dus met de badmatten. Dan wacht ik nog even af of ik iets anders kan vinden

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:00

Cinnepin schreef:
Amber_anne schreef:

Badmatten gaan heel erg stinken

Hier niet hoor! Al jaren erg tevreden met badmatten voor mijn twee duo's. Ik haal elke dag, of 2x per dag, de poepjes weg. De matten liggen bij mij direct op de pvc ondervloer, restjes goedkoop bij de laminaatboer gekocht. Die vloer is zelfs nooit vochtig, dus alles blijft in de matten.

Ik heb ook vlas en zaagsel gehad maar dan zit mijn groene kliko met een week vol. En als ik dan ook nog iets in de tuin wil snoeien heb ik een probleem. Dus nu matten. Ik was ze elke week, heb twee sets dus makkelijk verschonen. Bevalt geweldig goed!!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:06

Ik heb 5 cavias(waarvan 2 langharig) en ik zweer al jaren bij ecobale, haal elke dag het ergste natte eruit en indien weinig tijd pot ik het op door er een laag op te gooien, zo blijven ze mooi droog.
1 keer per week verschoon ik de hele kooi.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:27

Van caviakooien heb ik weinig verstand. Maar kleine zwarte vliegjes in huis dat klinkt als rouwmuggen. Of zijn zwarte vliegjes een bekend probleem van caviakooien? Want dan heb ik niets gezegd. Als het echt rouwmuggen zijn komen ze waarschijnlijk uit de aarde van een potplant. Rouwmuggen kunnen eigenlijk niet uit de bodembedekking komen. Want de larven hebben twee tot drie weken nodig om volwassen te worden. Maar de volwassen muggen gaan wel graag overal zitten waar ze vocht, schaduw en organisch materiaal kunnen vinden. Dus dan is het niet vreemd dat ze in een caviakooi gaan zitten.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:38

Iets met maisbedding zou ik niet doen, is te hard aan de pootjes.

Hier bevallen badmatten ook goed, met dweilen eronder voor extra vochtopname.
Dagelijks poepjes eruit en afhankelijk van je cavia's om de zoveel dagen badmatten en dweilen verwisselen. Ik doe er vaak wel een week mee voor ze gaan ruiken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 18:53

Ik gebruik altijd iets van zaagsel / vlas achtig spul. Voor mijn idee helpt dat beter qua opvang van urine en gaat het ook iets minder snel ruiken. Ik vindt vaak dat het hooi waarop ze liggen snel gaat stinken.

Ik gebruik hemparade of een soort van zaagsel achtig iets met eucalyptus. Alleen merkte ik nu dat de Hemparade wat zachter is van structuur dus ik denk dat ik daar weer op verder ga.

En dan regelmatig verschonen , soms vaker als 1x in de week. Oude voer en hooi verwijderen helpt ook wel wat.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 19:11

axel_1997 schreef:
Van caviakooien heb ik weinig verstand. Maar kleine zwarte vliegjes in huis dat klinkt als rouwmuggen. Of zijn zwarte vliegjes een bekend probleem van caviakooien? Want dan heb ik niets gezegd. Als het echt rouwmuggen zijn komen ze waarschijnlijk uit de aarde van een potplant. Rouwmuggen kunnen eigenlijk niet uit de bodembedekking komen. Want de larven hebben twee tot drie weken nodig om volwassen te worden. Maar de volwassen muggen gaan wel graag overal zitten waar ze vocht, schaduw en organisch materiaal kunnen vinden. Dus dan is het niet vreemd dat ze in een caviakooi gaan zitten.

Ik heb heel veel planten maar dit zijn absoluut geen rouwvliegen. Ik heb tevens ook last gehad van rouwvliegen maar die zaten nooit bij de cavia's en deze vliegen zitten nooit bij de planten

Exobale gaat ook op de lijst om naar te kijken
Badmatten zijn weer terug in de running

Ik ga denk ik maar alles proberen en dan kijken wat het beste werkt. Dankjullie voor alle tips