Een hond als je niet ver kunt wandelen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Een hond als je niet ver kunt wandelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 14:54

Hoe denken jullie hierover ?
Als je niet veel/ ver kunt wandelen, hoe realistisch is dan het nemen van een hond ?
Zijn er bijvoorbeeld rassen die niet mega veel hoeven te lopen ? Ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat een kleinere hond minder ver hoeft te lopen als een grote hond. Maar geen idee of dat klopt !! :o

Mjelleke

Re: Een hond als je niet ver kunt wandelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:57

Er zit zeker verschil tussen verschillende rassen, maar alle honden hebben beweging nodig.

Scootmobiel, rolstoel, of handbike een optie?

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 14:58

Ipv naar de grootte kijken zou ik eerder kijken naar waar de hond oorspronkelijk voor gefokt is. Zo hebben erfhonden die gefokt zijn om wat te liggen en de omgeving in de gaten te houden, zoals de zwaardere mastiffs, minder te lopen dan atletischer honden. Maar elke hond moet natuurlijk zijn beweging én uitdaging krijgen. Hoeveel kun je wel lopen? Er zit nog een verschil tussen een uurtje per dag of 5 minuten per dag.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:01

Ik zou inderdaad ook niet naar formaat kijken. Mijn hondje heeft een kruising chihuahua van 1.5 kilo. Echt het kleinste hondje wat we ooit hebben gezien. En die loopt met 2 vingers in haar neus 8 kilometer mee.
De Bordeaux dog hier uit het dorp echter niet. Dat zijn gewoon geen loop honden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:03

En kijken wat je wel kunt, bijv fietsen. Dat scheelt toch ook wel veel hoor als ze 1x per dag ff helemaal los kunnen gaan.
Als ik zelf niet veel tijd heb gooi ik 20x de bal met een werper een heel eind weg in het park, is hond ook blij mee :-)
Eén keer per week heb ik de hondenuitlaat, vind ik het zelf ook wel lekker dat ik gewoon ff niet persé een eind hoef te lopen of heel actief hoef te zijn met de hond.

Ik zou sowieso voor een herplaatser gaan in jouw situatie, dan is tenminste de energie behoefte duidelijker. En kijk zelf ondertussen hoever en vaak je nu loopt. Ga bijv oefenen met 4x per dag en dan hoe lang je het volhoudt. Misschien bouw je je mogelijkheden nog net wat meer op, zou mooi meegenomen zijn!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:07

Als je wel kleine uitlaatrondjes kunt doen, kun je voor de langere wandelingen eventueel een uitlaatservice oid inschakelen. Of buren/ kennissen/ vrienden/familie die hem meenemen.

Verkijk je niet op het formaat hond trouwens; mijn chihuahua loopt moeiteloos 16 km met me mee en staat dan nog te springen om iets leuks te gaan doen, terwijl mijn labrador het liever bij een uurtjes spelen met hondenvrienden houdt.

Ik denk wel dat bijvoorbeeld Franse en Engelse bulldoggen en andere ongelukkig gebouwde hondjes (no offence) makkelijker afkunnen met minder beweging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:11

Dan zou ik kijken of er een losloopveld in de buurt is, of een andere plek waar de hond met andere honden kan rennen en spelen. En dan een ras zoeken dat niet perse hard wil werken en wat minder baasgericht is, en ook heel blij wordt van rennen en spelen met andere honden. Kan de hond lekker zijn energie kwijt zonder dat je er lange wandelingen mee hoeft te maken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:21

Naast wat al gezegd is hierboven, zou je voor een oudere hond uit het asiel kunnen kiezen. Een hond die al wat ouder is heeft minder energie en dus minder behoefte aan beweging.
Onze Deense Dog was liever lui dan moe, maar als pup had hij toch veel beweging nodig, vandaar mijn tip.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 15:22

Ik ben al aan het oefenen met wandelen. Maar hoe saai is dat in je eentje ! Maar goed, ik oefen.
Klein hondje hoeft dus niet speciaal minder te lopen. Hmmm. Komt wel goed uit, want ik houd wel van wat grotere honden ( als ik die keuze heb ). Maar een kleinere hond is wel gemakkelijk te houden aan de lijn natuurlijk.
Bulldoggen zijn niet echt mijn soort honden. Ik hoef overigens ook geen rashond. Hond uit het asiel is mijn eerste keuze.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:26

Ik kon een tijd niet tot weinig wandelen vanwege enkel/voet problemen, vond dat ontzettend vervelend voor onze honden, maar moet eerlijk zeggen, het lijkt ze geheel niets uit te maken. Er zijn maanden geweest dat ze alleen maar in de tuin liepen en een keer een wandelingetje van 5 of 10 minuten, terwijl er ook tijden zijn geweest waar ze rustig een uur mee konden op wandeling. Ze zijn even blij om de tuin in te gaan als wandelen, 5 min of een uur, ze draaien net zo vrolijk weer om naar huis en ik zie in gedrag/conditie weinig verschil. Altijd fijn als ze natuurlijk wel een eind mee kunnen, maar in mijn situatie was het even niet anders en om aan te geven dat het dus evt kan. Wij hebben sportieve honden, een boxer en een kruising jack russel. Kanttekening dat wij buitenaf wonen en wat ik de tuin noem, is dan natuurlijk een groot stuk waar ze samen rennen en kunnen ravotten.

Sommige honden hebben echter beweging en (mentaal) bezig zijn wel echt nodig om goed in hun vel te zitten. Mijn broer heeft nu een franse bulldog en die wandelt enorme einden, die is best sportief te noemen. Hiervoor had hij een kruising bordeaux dog/engelse mastiff, beiden werden hierboven genoemd als zijnde minder sportief/geen loophond, maar die hond liep tot zijn 9e echt kilometers per dag met hem. Is gezond oud geworden, vast de uitzondering, ze staan ongelukkig vaak op de poten, maar om maar aan te geven dat het niet altijd geheel per ras te benoemen is. Mijn oma had vroeger een ree pinscher, die ging alleen in de kleine tuin uit. Die was absoluut niet sportief en vond het vreselijk op straat, vond het buiten allemaal wat spannend. Die deed je met een wandeling geen plezier. Zit natuurlijk soms ook opvoeding (of gebrek aan) achter.

De tip van een herplaatser waarvan je het karakter al weet en dus ook loopbehoefte is geen slechte denk ik. Wellicht kan je in de tuin wel veel spelen, andere mentale oefeningen doen om de hond bezig te houden? Of dan toch af en toe een hondenuitlaatservice in te schakelen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:41

Ik zou voor een klein of middenmaat hondje gaan. In het asiel zit vast wel een lieverd die helemaal gelukkig bij je zal zijn. Houdt er wel rekening mee dat een hond die ziek of oud wordt best intensief kan zijn.
Mijn ervaring is wel dat 2 honden elkaar wel bezighouden. Weet niet of 2 hondjes nog een optie voor je is?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:43

Misschien een ouder hondje uit een asiel? Die hoeven vaak ook minder te lopen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:44

Of kiezen voor een oudere herplaatser, die genoeg heeft aan kortere blokjes om of niet meer meer wil of kan.
Enige is dat je dan wel sneller afscheid moet nemen maar een hondje van opa of oma die weg moet, is je vast dankbaar.

Edit: bismarck is me voor. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:57

Er was een doggy date app, dus dan hoef je niet alleen te lopen. Geen idee of het nog bestaat, maar werden diverse soorten wandelingen afgesproken; lang, kort, gemengd, grote honden, kleine honden etc.

Ik heb 2 kleine hondjes die echt veel km's lopen en ook echt moeten bewegen. Maar als ik bijv minder tijd had/heb gingen we ook wel ergens heen waar ze over een veld of de hei even los konden gaan of we gooiden ook de bal. Maar daar doet het teefje niks mee. Nu lopen ze de hele dag buiten en mee, maar hebben naast het rondlopen evengoed nog hun gekke momenten van racen en spelen.

Ons vorige kleine hondje liep ook alles met gemak mee. En kwam gelukkig ook bijv chihuahua's tegen die lekker mee naar het strand gingen etc.

Mijn broer zat in een rolstoel en liepen zowel de honden als de paarden naast. Maar als ze los kunnen en mogen, rennen ze al vaker op en neer, dus leggen meer km's af dan jij.

Als je fysieke problemen hebt, denk ik zelfs dat een middelmaat of groter fijn is. Ik vind onze hondjes te gek, maar ze zijn wel laag. Hebben er nu weer een Border Collie bij.

Trekken hoort een hond niet te doen. Met de hond gaan trainen is echt een aanrader. Maak je niet veel km's, maar ben je wel bezig en leren jullie van alles samen. En ook daar is bijv belonen toch iets makkelijker fysiek met een grotere hond naast je.

Daarnaast zijn er nog spelletjes voor als je weinig de deur uit kan een dagje. Snuffelmat, mentale spellen etc.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:42

Natuurlijk zijn er ook honden die maar heel weinig kunnen of willen wandelen.Vanwege ras,leeftijd,gezondheid,handicap,of wat dan ook. Op elk potje past een dekseltje.En niet iedereen wil een jonge actieve hond.En niet elke hond wil een baas die hem telkens van de bank af sleurt om te gaan rondrennen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:26

- Hoeveel is niet veel/ver? Is dagelijks 3x 10 minuten wandelen te veel, of lukt 2x 20 minuten en nog een keertje 10 minuten eigenlijk prima. Of kan je zelfs 1x 30 minuten en 2x 15 minuten en eens in de week nog wat verder?
- Ben je bereid wel veel te trainen met je hond, dus mentaal uit te dagen? Dat kan gewoon binnen. Bijvoorbeeld de kunstjes van Dog university: https://www.doguniversity.nl/
- Heb je beperkingen qua vachtonderhoud? Kan je wel borstelen, of is dat niet mogelijk (bijv. vanwege reuma)?
- Wat zoek je qua uiterlijk ongeveer? Geen bullddog, liever niet te klein begrijp ik? Ben je qua type meer van de windhonden of meer van de boxers of juist van de retrievers of de maltezers?
- Is er geld beschikbaar om zo nodig 2-3x per week een hondenuitlaatservice in te schakelen en om de hond elke 2 maanden naar de trimster te laten gaan?
- Kan je wel autorijden en zo naar grotere losloopvelden gaan, waar je op een bankje kan zitten?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:25

Stichting ace -charity heeft een hondje ter adoptie wat slecht kan lopen.Banzai heet ze.
Prima stichting familie van me heeft twee hondjes geadopteerd.Als je ze mailt kunnen ze je vast helpen.Sommige hondjes komen uit de hel soms letterlijk vrij gekocht uit een dodings station.Kunnen ze beter lekker naast jou op de bank liggen naar mijn idee.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:34

Ts, heb je een tuin? Dat scheelt al veel als de hond daar lekker in mag rond rennen. Als jij meedere keren per dag 10 minutjes gaat een blokje om zie ik het probleem niet. Eens met de auto weg en bij het water gaan zitten waar de hond wel lekker los kan, kan zwemmen en spelen met andere, misschien een rondje fietsen? Hier mogen ze alle 4 soms mee naar de weide, vinden ze fantastisch. Beetje het land beschermen tegen passerende mensen. :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:34

Mijn oma kan door haar reuma moeilijk lopen. Ze heeft twee Engelse Stafford en wandelt in de ochtend langzaam een half uur/uur door een natuurgebied. In de middag gaan de honden op een groot veld spelen met andere honden en in de avond neemt een buur jongen ze voor een rondje.
In de ochtend lopen ze de hele tijd los dus rennen genoeg samen

Naar mijn inziens kan het dus zeker als je creatief denkt. In een woonwijk zal het bijvoorbeeld moeilijker worden om je hond los te laten rennen. Maar misschien woon je dicht bij een bos waar je met de auto heen kan, dan kan je daar ook op een bankje zitten als je hond rond rent

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:37

office schreef:
Stichting ace -charity heeft een hondje ter adoptie wat slecht kan lopen.Banzai heet ze.
Prima stichting familie van me heeft twee hondjes geadopteerd.Als je ze mailt kunnen ze je vast helpen.Sommige hondjes komen uit de hel soms letterlijk vrij gekocht uit een dodings station.Kunnen ze beter lekker naast jou op de bank liggen naar mijn idee.

Ik heb even gekeken. Deze hond bevindt zich wel in Spanje en zou door een ongeluk ook incontinent zijn?Als dat een blijvend probleem is dan kan dat wel lastig worden in huis,tenzij je je woning erop kunt aanpassen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:45

anjali schreef:
office schreef:

Ik heb even gekeken. Deze hond bevindt zich wel in Spanje en zou door een ongeluk ook incontinent zijn?Als dat een blijvend probleem is dan kan dat wel lastig worden in huis,tenzij je je woning erop kunt aanpassen.

Ja dat is wel lastig inderdaad dat is waar.Er komt regelmatig een bus of vliegtuig aan met honden uit Spanje.Je krijgt filmpjes van de reis en een adres om ze af te halen.Mooi om te zien al die mensen die vol verwachting op hun hond wachten .En dan ..eindelijk…krijgen ze die in hun handen gedrukt .Ik werd er emotioneel van al die foto s van slapende Spaanse honden in zachte Nederlandse bedjes.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:48

Ik heb een scootmobiel.
Op de voetplaat staat een kistje met een stukje tapijt erin.
Mijn Cocker Spaniel heeft geleerd om in het kistjete gaan zitten. Dan rijden we naar het uitlaatgebied.
Hij mag los en ik rij achter hem aan.

Hij kwam bij ons als pup. En het kistje is zijn veilige plek.
Hij komt keurig als ik hem fluit/roep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:50

TS als je misschien wat meer uit wilt weiden over je mogelijkheden, kan een ander je misschien iets beter van dienst zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:50

Zonder hondenervaring én fysiek wat beperkt zijn zou ik niet snel een buitenlandertje aanraden. Zeker een grote stichting als ACE, waar ook al jaren de meningen over verdeeld/verhalen wisselend van zijn. Overleg met een Nederlands asiel of ga je echt verdiepen in de verschillende rassen en neem een herplaatser of pup via de rasvereniging.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:57

Niet rot bedoeld maar wat is je voor uitzicht mbt lopen?
Gaat het na trainen en revalideren verbeteren of is het een progressief iets door bv reuma wat steeds erger word met de jaren?.
Ik denk dat je een oudere assiel hond of misschien eens moet beginnen om een hondje in de buurt af en toe mee te vragen als je gaat oefen/lopen.
Want stel je verkijkt je op het ideaal dan zou het sneu zijn voor jou en je hond!