Hond vervoeren in achterbak of op achterbank?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Hond vervoeren in achterbak of op achterbank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 10:59

Naar aanleiding van een ander topic kwam bij mij de volgende vraag naar boven:

Wat is veiliger:
1) Hond in auto bench op achterbank (ikzelf heb een 4 kilo wegend mormel die ik best kwijt kan op de achterbank in een bench)
2) Hond in auto bench in achterbak

Wat is veiliger voor mens en hond?

N.a.v. dit artikel https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/hond-mee-in-de-auto/test-hond-mee-in-de-auto van de ANWB wil ik sowieso geen tuigje.

Kunststof bench in achterbak heeft duidelijk een slechtere beoordeling. Maar wat ik nergens hier kan terugvinden; Wat als ik die kunststof bench op de achterbank vastzet?

Benieuwd naar jullie meningen :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:17

Aah leuk, hier past deze vraag prima.

Bij mijn weten is er geen enkele echt veilige manier voor de hond zelf.

En hoe idioot het misschien ook klinkt, het belangrijkste wat mij betreft is een systeem waardoor de hond niet (of weinig) afleiding geeft voor de bestuurder, en al helemaal niet fysiek bij de bestuurder /stuur/pedalen kan komen.

Want een niet afgeleide bestuurder heeft mijns inziens de allergrootste winst, veiligheidstechnisch gezien.

Verder heb ik alles wel gezien en gebruikt denk ik, in al die jaren honden (vroeger thuis en nu zelf)

Los in de kattenbak
Los op de achterbank
Los op rechtervoorstoel
Los vóór de rechtervoorstoel
Bij de bestuurder op schoot
Bij een passagier op schoot
Achterbank of kattenbak met net of rooster zodat de hond niet naar voren kan

Op een zitplaats met een autogordel (voor of achter)

In stoffen transportbench
In standaard metalen transportbench
In op maat gemaakte autokennels in de achterbak
In op maat gemaakte autokennels in een auto 100% aangepast op honden.

Eigenlijk alles heeft zijn voor en nadelen.

In een heel 'dun' autootje, de goedkope kleintjes zeg maar (cuore, Twingo, micra, Starlet etc), vind ik de kattenbak griezelig.
1 tikje van achter en de hond is zelf kreukelzone. Dus dat doe ik zelf écht niet.

En verder is het voor mij dus vooral belangrijk dat de hond zodanig zit dat hij/zij de bestuurder niet afleidt.
Dus los is voor mij geen echte optie, vind ik te link.
Bij iemand op schoot die de hond vasthoudt kan eventueel wel.
En verder autogordel, autokennels, transportbench of standaardbench, kan op zich allemaal.

Keus is dan vervolgens afhankelijk van maat hond, trainingsniveau hond, type auto, eigen auto of niet, hoe de auto verder gebruikt wordt, en hoe vaak de hond uiteindelijk mee gaat.

Goof

Re: Hond vervoeren in achterbak of op achterbank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:21

Ik heb mijn labrafor en mini (4,5 kilo) samen los in de achterbak. Veilig? Vast niet. Als er een auto achterop klapt of als ik zelf ergens op klap vliegen ze vast door de auto. Maar ze zitten er rustig en kkmen niet over de bank heen waardoor ze niet door de auto springen of de bestuurder afleiden.
Ik vind ze er prima zitten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:22

Nog afgezien van bestuurder afleiden, als je vol in de remmen moet wil je niet dat de hond door de voorruit vliegt. Op de grond dus en dan kom je eigenlijk uit bij voor de rechterstoel of in de achterbak. Op stoel of schoot dus zeker niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:23

Wij rijden meestal in mijn Fiat 500, dus in de kofferbak is gewoon geen plek voor mijn hond, en inderdaad zo weinig kreukelzone dat ik het ook te gevaarlijk vind.
Dus hier gaat ze op de achterbank. Een bench past niet helaas.
Gelukkig is die van ons hartstikke braaf. Ze gaat meteen liggen en wordt pas wakker als we aankomen.
Ik ga wel eens kijken naar die tuigjes, en welke het veiligst is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:34

Hier een Crossover waar een lichte vracht van gemaakt is (erg grote koffer dus) mijn jack zat altijd in een mandje achter het "verhoogde" deel van de opbouw. Achter de passagierszetel die zo ver naar achter stond dat ie bijna tegen de opbouw aan zat. Als ik een noodstop moest maken kwam ze dus eerst tegen haar zachte mandje en werd dan tegen gehouden door de opstaande "rand" en de passagierszetel. :) Als ze achterop in zouden rijden kwam de kreukelzone niet eens in haar buurt.

Mijn man heeft een ford connect (de L2) en heeft ingebouwde benches tegen de "scheidingswand."
Bij een aanrijding is er dus eveneens nog kreukelzone.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:37

Toen ik nog een hond had, had ik altijd een soort van mat op de achterbank zodat de hond niet tussen de stoelen kon vallen.
Zoals dit:
https://www.bol.com/nl/nl/p/hondendeken ... 117914539/

Dit was altijd een fijne manier van vervoeren, omdat de hond veel relaxter was dan dat ze in de achterbak moest. Nu ik er over nadenk qua veiligheid, volgens mij had ik haar nooit vast, in theorie had ze dus zo bij mij op schoot kunnen springen of door het raam kunnen vliegen bij een aanrijding.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:42

Het fijnste en veiligste vond ik in een op maat gemaakte auto bench in de laadruimte, waar nog ruimte tussen de achterdeur en de bench zat. Daarna kreeg ik een kleinere auto en ging er een bench op de achterbank, omdat ik ze niet in de achterbak wil. Te weinig kreukelzone.

Tuigje of los doe ik beide absoluut niet, met tuig vliegt de hond niet door de auto, maar krijgt wel een klap op het lijf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:53

Wat ik me wel afvraag: ze testen dus vooral of een hond niet door de auto vliegt.. maar een hond die met het hoofd tegen metalen spijlen vliegt lijkt me ook een flinke verwonding geven. Met een tuigje (dat niet breekt) komen de krachten op de borst en worden ze nog wat gedempt doordat het wat rekt, dat klinkt fijner dan tegen een hard stuk metaal of kunststof vallen. Ik ben wel benieuwd of daar ook testen mee gedaan zijn.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:00

8nnemiek schreef:
Wat ik me wel afvraag: ze testen dus vooral of een hond niet door de auto vliegt.. maar een hond die met het hoofd tegen metalen spijlen vliegt lijkt me ook een flinke verwonding geven. Met een tuigje (dat niet breekt) komen de krachten op de borst en worden ze nog wat gedempt doordat het wat rekt, dat klinkt fijner dan tegen een hard stuk metaal of kunststof vallen. Ik ben wel benieuwd of daar ook testen mee gedaan zijn.

Dit soort testen zijn over het algemeen bedoeld om de veiligheid voor de bestuurder te testen, niet die van de hond. Daar zit wel een flink verschil in natuurlijk. Maar ik denk ook dat als jij een flinke klap krijgt dat je met een tuigje of een bench beide niet goed uit de strijd komt, je hond krijgt toch wel vliegles en zal ergens tegen aan botsen. Of dat nou een stoel is of een metalen bench.

Mijn hond zit nu tijdelijk bij de passagiersstoel op de grond vanwege haar misselijkheid, eerst zat ze op de achterbank met een tuigje (en dus een lijn welke niet breekt of uit schuift- dus geen standaardding uit de dierenwinkel. Maar ergens vind ik op de grond voorin wel fijn nu. Het past nog net dus ze heeft niet veel ruimte om te vliegen als er wat gebeurd en ze zit voor haar doen veel stiller en rustiger dan op de achterbank. Daar was ze voor mij veel meer afleiding dan nu voorin.
Enige jammere is dat ik voor de achterbank een hoes had en mijn lijn in de gordel klikte, dat heb ik nu beide niet voorin. Dus eigenlijk wil ik een nieuwe bevestiging maken en zoek ik een nieuwe beschermer voor mijn bekleding.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:03

Hond van mijn dochter heeft geleerd om voor de passagiers stoel op de grond te liggen en dat doet ze perfect. In een mandje en gaat meteen liggen. Onze heeft een hekel aan autorijden maar als ze eens meegaat zit ze ook op die plek tussen mijn voorbenen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:12

8nnemiek schreef:

Er staat in het artikel ook wel wat over de hond, bijvoorbeeld ook dat de bakken voorkeur hebben over spijlen oa vanwege letsel voor de hond

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:14

De mijne (labrador) ligt op de achterbank met tuigje en hondengordel.

Bij een flink ongeval is eigenlijk alleen een metalen bench veilig (en dan nog niet altijd). Dus daar doe ik het niet per se voor. Wél om mijn hond vast te hebben zitten tijdens het rijden zodat ze de bestuurder niet kan afleiden en ook om te zorgen dat ze niet zelf de auto uit kan glippen als er een keer wat gebeurt en er bijvoorbeeld een raam zou sneuvelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:15

Muiz schreef:
Dit soort testen zijn over het algemeen bedoeld om de veiligheid voor de bestuurder te testen, niet die van de hond. Daar zit wel een flink verschil in natuurlijk. Maar ik denk ook dat als jij een flinke klap krijgt dat je met een tuigje of een bench beide niet goed uit de strijd komt, je hond krijgt toch wel vliegles en zal ergens tegen aan botsen. Of dat nou een stoel is of een metalen bench.

Dat vind ik inderdaad wel jammer aan zo'n tests. Zelf vind ik het eigenlijk veel belangrijker dat de hond er zo goed mogelijk uit komt. En als een bench dan voor meer schade zou zorgen dan een tuigje, ondanks dat dat tuigje voor ons zelf gevaarlijker zou zijn, dan zou ik eerder kiezen voor dat tuigje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:16

Daarom moet je ook geen normale bench gebruiken. Mijn auto bench had geen spijlen, behalve de deur en dan brede. En was zo op maat gemaakt dat ze er niet doorheen vlogen, omdat die niet zo groot was.

Er zijn wel testen geweest waarbij er juist naar de effecten voor de hond gekeken werd, zal eens kijken of ik die nog kon vinden. Daar kwam het tuig dus echt slecht uit qua letsel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:18

8nnemiek schreef:

Dat is dus de hele clue. Een hond die in een goed passende bench zit en niet een te ruime kan geen flinke smak maken. :)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 12:20

Interessante antwoorden al!
Voorheen had ik mijn grote honden gewoon los in de achterbak. Nooit bij stilgestaan wat voor gevaar dat kon hebben.

Denk dat ik voor mezelf voor een bench op de achterbank ga. Geeft mij het minst afleiding (inderdaad het meest belangrijk) en de meeste kreukelzone, minste vlieggevaar voor de hond, denk ik.

Denk dat de kleinere ruimte van een bench de vliegtijd en impact daarvan zoveel mogelijk beperkt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:21

Ik vraag me af of een tuigje voor minder schade zorgt in de bench kunnen ze maar een klein stukje verplaatsen en knallen ze met hun gewicht tegen een kant (de kant waar hun kop zit is wel erg vervelend uiteraard, maar goed, die kop kan er nu eenmaal niet afgeschroefd worden).
In een tuigje met riem hebben ze meer vrijheid dus meer afstand en een kleiner deel om de kracht op te verdelen. Plus dan kunnen ze alsnog met hun kop ergens tegenaan komen.

Wij hebben ze ook met tuigje op de achterband in de hondengordel. Maar ik ga toch eens goed zoeken. Mijn echtgenoot heeft een sedan, dus daar in de kofferbak vind ik echt geen optie. Maar een goede bench voor op de achterbank vind ik niet zo snel.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:25

In de stationwagon hebben we een metalen barrier van de kofferbak naar de achterbank, dat ze daar dus niet voorbij kunnen. Ze zitten verder dan los in de achterbak.

Voor mijn auto (Honda Fit) kun je de achterbank omhoog klappen, super ideaal.
Dat ziet er zo uit. Ik heb dan een barrier van daar naar de bestuurder zodat ze dus niet daar bij me op schoot kruipen. Ook daar zitten ze dan los. Het is wel heel laag, dus mocht ik een ongeluk krijgen acht ik de kans dat ze door de vooruit vliegen wel lager want ze zitten ook echt laag. De hoofden komen eigenlijk niet eens boven het zijraam uit. Ideaal? Misschien niet. Kan het veiliger? Wellicht. Maar ik kan geen 2 honden benches kwijt van hun formaat in mijn auto. Voorheen had ik ze in mijn kleine achterbak en dat gaf mij wel veel stress want daar had ik echt totaal geen kreukel zone.

Afbeelding

Ooit als ik een grotere auto aanschaf bouw ik een crash bench in.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 12:27

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:52

Vervoer ze al 18 jaar op allerlei manieren en alles is veilig als alles gaat zoals het behoort te gaan. Heb ze jarenlang los achterin combo bestelauto vervoert met ijzeren hek achter de stoelen als scheiding. Laatste jaren stonden er hokken in die ik zelden dicht deed. Ik reed zo'n 100 kilometer per dag en er lag of lagen ook altijd wel honden bovenop de hokken. Gewoon los en nooit een probleem gehad gelukkig.
Heb nu een personenauto. Op de bank beviel niet, koffer te klein dus nu bank plat, rek achter voorstoelen en honden los er in. Gaat ook erg goed. Ik rij nu vrijwel geen afstanden meer. 400 kilometer per maand is soms veel haha. In onze andere auto zitten ze los op achterbank met zo'n doek ter bescherming van de bank. Vast zetten is geprobeerd maar was erg gevaarlijk met hun gedraai en gedoe. Daar zitten ze overigens echt maar zelden in

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:25

Als er nog iemand meegaat gaat mijn Maltezer op de achterbank met de veiligheidsgordel door haar tuigje.Anders naast mij op de voorstoel met het tuigje en met de gordel erdoor.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:49

Die van mij maakt het niet uit. Als hij maar mee kan. ( ook naar de stort)

Afbeelding

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:56

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:09

KarmaChansy schreef:
benches zijn duur maar het 100% waard, ik zag een tijd terug deze foto en dat zet je toch wel aan het denken

[ [url=m/3qgUS2.jpg]Afbeelding[/url] ]

wij hebben zelf deze: https://www.hokkendomein.nl/product/aut ... -dubbel-xl zijn er zeer tevreden mee

O wauw wat een klapper heeft die gemaakt - laat idd wel goed zien hoe stevig een goede metalen bench dus gewoon echt is.

Wij begonnen de eerste weken toen Arya nog pup was met d'r plaatsen voor de bijrijders stoel op de grond, maar met een groeiende herder past het al snel niet meer - wilde ik ook niet overigens. Dit was puur om in de eerste weken goed te laten wennen aan de auto en wat steun van mij korter bij te hebben. Erna heeft ze een jaar in de kofferbak van een nissan micra 2018 model gezeten omdat er gewoon helaas geen andere optie was toen voor een bench en een gordel is voor mij echt een no-go als ik veel in de auto zit, hoe stevig sommige tuigen en gordels dan ook mogen zijn. Vond ik niet ideaal zo los, maar de kofferbak was krap genoeg en beschermd genoeg zodat ze in ieder geval al niet door de voorruit kon vliegen. Dus toen die auto weg ging, bewust gekozen voor een auto waarvan de kofferbak groot genoeg zou zijn voor een bench - best een zoektocht met een herder formaat bench wat je nodig hebt haha.

Hier is op de achterbank geen optie (en dat is natuurlijk voor iedereen anders, hoe je situatie is; heb je meerdere auto's? heb je kids die vaak erin zitten? hoe groot is de auto? etc.) anders zou ik daar een metalen bench hebben geplaatst - dat lijkt mij de meest veilige optie als je echt alle keus zou hebben. Maar ik heb vertrouwen in de kwaliteit van de bench in de kofferbak en die foto van KarmaChansy bevestigd dat vertrouwen in een goede metalen bench ook weer. Zal ze hier alsnog een flinke klap in krijgen als er op ons gebotst wordt? Zeker - als je goed naar de filmpjes van de anwb test kijkt zie je dat dat uiteindelijk nog wel mee valt tov wat er gebeurd met het lichaa als ze in een tuig in een gordel hangen bv. En in een bench waarin een hond goed past, zonder TE veel ruimte, is de ruimte die ze hebben om heen en weer geslingerd te worden minimaal en nog steeds imo veel beter als wat ze te verduren krijgen aan een gordel, los, of minder kwalitatief goede benches.

Qua kosten waren wij idd rond de €500 kwijt voor een grotere bench, dus dat tikt wel aan, maar ik vind het 't geld idd dubbel en dwars waard. Het is idd een investering, maar je krijgt er wel degelijk wat voor terug + het gaat waarschijnlijk een heel hondenleven lang mee. Maar ik hoop dat onze bench nooit de test hoeft te doorstaan natuurlijk. Dit soort stevige benches krijg je ook prima weer 2e hands verkocht, mocht je 'm weg willen doen dus wat mij betreft haal je het geld gewoon eruit.

Hier is het plan tzt een caddy aan te schaffen, waar we eerst onze huidige 4pets pro bench in gebruiken, maar erna op maat gemaakte metalen benches willen laten maken, zodat er plek is voor oa een 2e hond - want dat is er nu niet.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-08-21 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt