Help.. mijn lammetje van weken wil niet aan de fles!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cashje

Help.. mijn lammetje van weken wil niet aan de fles!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 12:28

Hallo.

ik heb een lammetje walliser schwarznase van 4 weken. helaas is zijn mamsie overleden en moet hij dus met de fles groot gebracht worden.
echter heeft meneer dus 4 weken bij mams gedronken.... ik krijg hem maar niet aan de fles of lammerenemmer... hij lijkt het kunstmelk niet lekker te vinden en snapt de speen niet.
hij zuigt niet en slikt niet.
hij heeft nu twee dagen maar minimaal melk binnen gekregen en is wat down.
iemand met ervaring met schapen die weet hoe ik dit aan moet pakken?? het nadeel is gewoon dat hij niet vanaf het begin een flessenlam is. en dus de overgang voor hem groot is. plus het gemis van zijn moeder. hij staat nu met een ander rammetje van 8 maand samen.

ik hoop dat iemand tips heeft!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:30

voeren met spuit, ander schaap vinden die lammetje heeft (eventueel melken en dat in spuit) en daar bij brengen.

Pluttersput

Re: Help.. mijn lammetje van weken wil niet aan de fles!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:35

Wat bij mijn fleslam toen hielp was de fles tussen je knieën inklemmen zeg maar, en een trui over zijn hoofd. Toen vond hij het blijkbaar ineens genoeg op mamsie lijken. En daarna hebben we dat afgebouwd en dronk hij uiteindelijk gewoon waar en wanneer we zin hadden. Succes ermee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:36

Volhouden, goed hoofdje vast houden onder de kaak en net boven de staartaanzet friemelen, daar snuffeld mams ook om te controleren of hethaar eigen lam is die bij haar wil drinken.

Pluttersput schreef:
Wat bij mijn fleslam toen hielp was de fles tussen je knieën inklemmen zeg maar, en een trui over zijn hoofd. Toen vond hij het blijkbaar ineens genoeg op mamsie lijken. En daarna hebben we dat afgebouwd en dronk hij uiteindelijk gewoon waar en wanneer we zin hadden. Succes ermee!

Dat ook inderdaad uier is onder en dus op een donkere plek.

Kunstmelk is inderdaad niet zo lekker als echte melk, probeer het anders met volle geitenmelk uit de supermarkt (of geitenmelkerij als je die in de buurt hebt. Eventueel kan je daar wat extra melkpoeder van de kunstmelk door mengen, want schapenmelk is voedzamer/geconcentreerder dan geitenmelk. Op mijn emmer stond 3 gram extra voor schapen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:10

Ik ken het probleem van mijn somali lammeren! Toch gewoon doorgaan met de kunstmelk. Ik deed het in een plastic fles, dan kun je het in zijn bekje spuiten. De speen flink ver in zijn bekje doen dan. Ze bleven protesteren maar kregen zo wel voldoende binnen. Maar het blijft een lastige klus. succes!

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:14

Zuigt hij ook niet als je met je vinger in zijn mond over zijn gehemelte kriebelt?
Soms helpt het bij kalfjes om een klein beetje suiker in het mondje te stoppen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:27

Heeft hij wel zuigreflex als je je vinger in z’n bek stopt? Speen goed langs z’n gehemelte aaien en Kriebelen bij staart aanzet zijn dingen die hierbij kunnen helpen als hij niet voldoende zuigt.
Hoe vaak en hoeveel fles je nu?

Ik zelf ga op m’n knieën zitten leun iets voorover en klem daarbij lam tegen me aan met z’n kont tegen mijn benen. Dan ene hand goed onder z’n kin en met de andere hand fles goed begeleiden en evt langs gehemelte aaien met de speen. Je kan ook variëren met formaat gat in speen. De grotere lammeren zijn vaak gewend dat de melk sneller komt waardoor het fijn is als het gat al iets groter is terwijl hele kleintjes zich dan juist verslikken. Als het lam echt nog niet voldoende binnen krijgt kun je evt proberen met een spuit te voeren in het begin of een paar spuiten via sonde te geven zodat in ieder geval de maag gevuld word.
Mocht je nog een andere melkgevende ooi hebben of iemand kennen die dat heeft kan je daar wat melk bij afmelken en dit mengen met aangemaakte poedermelk om het lam aan de smaak van poedermelk te laten wennen.

Nog een kleine toevoeging:
Mocht je homeopathie willen proberen
3x daags:
1 korrel China Rubra
1 korrel Camphora
1 korrel Echinecea
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 01-08-21 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:28

Misschien wil hij wel uit een bakje drinken? Zo heb ik wel eens een geitje die door de moeder verstoten werd groot gekregen. Die weigerde ook uit een fles te drinken, maar uit een bakje dronk hij wel goed. Succes, hopelijk lukt het.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:53

Heb je wel een goede speen op de fles? Een speen voor lammeren .Ieder geval geen speen voor een baby.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:18

Heb je meer schapen met lammeren? Zo ja dan gewoon in de groep doen, zodat hij moeder niet zo mist. Het is erg moeilijk (zo niet onmogelijk) om grotere lammeren aan de fles te krijgen. Uit een bakje wil vaak beter. Ik heb ooit een keer twee van 3 weken gehad waarvan de moeder jammerlijk verongelukte. 2 dagen in een hok gehad. Ze schreeuwden enorm maar weigerden echt te drinken. Van wanhoop maar weer bij de rest ingezet en ik heb ze nooit weer gehoord. Ze zijn probleemloos groot geworden omdat de tantes wisten wat er loos was en ze gewoon lieten drinken. Ze mochten bij alle 5 drinken, ik vond het heel bijzonder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:22

Een andere insteek, 4 weken melk is in principe lang genoeg. Koop een lammerbrok, en wen hem eraan dát te eten, dan krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft, en je bespaart hem (en jezelf) de worsteling van melk dwangvoeren.
Wij hebben flessenlammeren in de wei nu waarvan de jongsten niet meer dan een maand kunstmelk hebben gehad, geen probleem.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:51

Hoe dronk hij bij de vorige eigenaar? Neem aan dat hij daar de fles eerst gehad heeft nadat zijn moeder is overleden en daarna naar jou is verhuisd samen met die andere ram.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:34

pillow schreef:
Heb je meer schapen met lammeren? Zo ja dan gewoon in de groep doen, zodat hij moeder niet zo mist. Het is erg moeilijk (zo niet onmogelijk) om grotere lammeren aan de fles te krijgen. Uit een bakje wil vaak beter. Ik heb ooit een keer twee van 3 weken gehad waarvan de moeder jammerlijk verongelukte. 2 dagen in een hok gehad. Ze schreeuwden enorm maar weigerden echt te drinken. Van wanhoop maar weer bij de rest ingezet en ik heb ze nooit weer gehoord. Ze zijn probleemloos groot geworden omdat de tantes wisten wat er loos was en ze gewoon lieten drinken. Ze mochten bij alle 5 drinken, ik vond het heel bijzonder.

Hangt ook wel van de handigheid van het lam af hoor. Sommige lammeren jatten gewoon daar waar er melk is. Zeker na een paar weken zien we tijdens het voeren in de gang waar alle ooien dus druk zijn met graan eten dat lammeren gewoon de eerste de beste speen pakken die ze tegen komen. Of ze koppelen aan via de achterkant terwijl het eigen lam via de voor/zijkant drinkt.

Overigens is het me tot nu toe altijd nog gelukt ze aan de fles te krijgen indien nodig. Maar sommige ouderen zijn zo handig in de groep dat ik ze ook wel eens gewoon laat. Als ik ze zelf al ergens zie drinken en ze vallen niet af laat ik ze ook mooi gaan.

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 15:38

Hij heeft een zuigreflex. op de vinger.

ik heb nu een lammerenbar waar ik hem probeer aan te krijgen.

uit een bakje drinkt hij helaas ook niet.

al meerdere spenen geprobeerd. met kleinere en grotere gaten.

bied nu om de 3 uur ong de fles aan. want liever dat hij elke keer iets binnen krijgt dan helema niks. maar dit betekend wel dat meneer niet erge honger heeft en in overlevingsstand leeft zeg maar.

ik ga de dingen die hier genoemd worden nog even proberen.

kan ik eventueel melk uit de winkel halen en mengen met kunstmelk ofzo voot de smaak.. ?
met suiker heb ik al geprobeerd.

we proberen stug verder. de komende 4 dagen ben ik vrij en kan ik intensief met hem bezig om hem aan de bar te krijgen
brokjes is hij nog niet echt in geintresseerd helaas.

in ieder geval heel bedankt alvast voor al jullie ideeen en meedenken!! word zeer gewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:43

Kuggur schreef:
Een andere insteek, 4 weken melk is in principe lang genoeg. Koop een lammerbrok, en wen hem eraan dát te eten, dan krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft, en je bespaart hem (en jezelf) de worsteling van melk dwangvoeren.
Wij hebben flessenlammeren in de wei nu waarvan de jongsten niet meer dan een maand kunstmelk hebben gehad, geen probleem.

Dit zou ik ook doen. Kwalitatief hooi of gras en een goede lammerkorrel erbij.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:25

Moestuin schreef:
Kuggur schreef:

Dit zou ik ook doen. Kwalitatief hooi of gras en een goede lammerkorrel erbij.

Denk ook dat dit het beste is, in ieder geval geen melk uit de winkel. Dan kun je beter bij een boer rauwe koemelk halen. Maar je hebt dus geen andere schapen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:28

lizy29 schreef:
pillow schreef:

Hangt ook wel van de handigheid van het lam af hoor. Sommige lammeren jatten gewoon daar waar er melk is. Zeker na een paar weken zien we tijdens het voeren in de gang waar alle ooien dus druk zijn met graan eten dat lammeren gewoon de eerste de beste speen pakken die ze tegen komen. Of ze koppelen aan via de achterkant terwijl het eigen lam via de voor/zijkant drinkt.

Overigens is het me tot nu toe altijd nog gelukt ze aan de fles te krijgen indien nodig. Maar sommige ouderen zijn zo handig in de groep dat ik ze ook wel eens gewoon laat. Als ik ze zelf al ergens zie drinken en ze vallen niet af laat ik ze ook mooi gaan.

Inderdaad zijn sommigen handig in stelen. Maar dat was bij mij niet het geval, de ooien lieten ze gewoon drinken zonder dat hun eigen lammeren in de buurt waren. Ze werden ook niet gevoerd, ze gingen er gewoon voor staan.

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 20:45

nee ik heb alleen de twee rammen.
ze zijn voor erbij om het paardenweiland bij te houden dus ik heb geen koppel helaas.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:08

Hoe gaat het nu? Wil het al lukken met drinken?

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:16

we proberen stug verder. de komende 4 dagen ben ik vrij en kan ik intensief met hem bezig om hem aan de bar te krijgen

in ieder geval heel bedankt alvast voor al jullie ideeen en meedenken!! word zeer gewaardeerd.[/quote]

Wat je met de brokjes kunt proberen een paar in zijn mond stopppen.
Of aan je vinger laten zuigen en dan een brokje erop. Doen wij bij de kalfjes ook. Wel engelengeduld hebben hoor. Succes Hoopt dat hij het haalt........

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 00:27

het gaat.... hij drinkt niet uit zicht zelf. geef 4x per dag de fles. dan laat ik het in zijn bekje lopen en dan slikt hij... Hij oogt verder wel gezond maar hij oogt vooral doodongelukkig!! hij volgt zijn maatje wel in de wei maar darteld niet en is niet op onderzoem uit.
ik denk dat ik toch de dierenarts even ga vragen om advies...
moet er misschien een ooi bij die lammeren heeft? of een maatje van eigen leeftijd.... of toch gewoln doorzetten en kijken...
lastig hoor. je wilt alles goed doen maar twijfeld bij elke zet die je doet.

inmiddels ontwormd. en aan de vitaminestoot na advies van een schapenkenner in de buurt...

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 00:29

detos240 schreef:

in ieder geval heel bedankt alvast voor al jullie ideeen en meedenken!! word zeer gewaardeerd.

Wat je met de brokjes kunt proberen een paar in zijn mond stopppen.
Of aan je vinger laten zuigen en dan een brokje erop. Doen wij bij de kalfjes ook. Wel engelengeduld hebben hoor. Succes Hoopt dat hij het haalt........[/quote]

dat is het probleem hij zuigt niet. probeer echt van alles...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 01:13

Een ooi met lammeren zal hem niet snel accepteren denk ik :(:)
Kun je hem niet wegen? Desnoods met jezelf terwijl je hem vast houdt?
Misschien krijgt hij te weinig binnen en is hij daardoor niet actief? Dat lijkt me op zich logisch.

Kun je er geen tweede potlam bij zetten die wel goed zuigt zodat hij het kunstje daarvan afkijkt?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:14

cashje schreef:
het gaat.... hij drinkt niet uit zicht zelf. geef 4x per dag de fles. dan laat ik het in zijn bekje lopen en dan slikt hij... Hij oogt verder wel gezond maar hij oogt vooral doodongelukkig!! hij volgt zijn maatje wel in de wei maar darteld niet en is niet op onderzoem uit.
ik denk dat ik toch de dierenarts even ga vragen om advies...
moet er misschien een ooi bij die lammeren heeft? of een maatje van eigen leeftijd.... of toch gewoln doorzetten en kijken...
lastig hoor. je wilt alles goed doen maar twijfeld bij elke zet die je doet.

inmiddels ontwormd. en aan de vitaminestoot na advies van een schapenkenner in de buurt...

4x per dag klinkt mij als vrij weinig aangezien hij al paar weken nu flink te kort is gekomen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:41

4 keer per dag lijkt mij ook weinig. Ik zou eerder naar 6 a 7 keer gaan. Misschien wel 8 keer als hij echt verzwakt is.
Liever vaker wat kleine beetjes.