Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pluttersput schreef:Wat bij mijn fleslam toen hielp was de fles tussen je knieën inklemmen zeg maar, en een trui over zijn hoofd. Toen vond hij het blijkbaar ineens genoeg op mamsie lijken. En daarna hebben we dat afgebouwd en dronk hij uiteindelijk gewoon waar en wanneer we zin hadden. Succes ermee!
pillow schreef:Heb je meer schapen met lammeren? Zo ja dan gewoon in de groep doen, zodat hij moeder niet zo mist. Het is erg moeilijk (zo niet onmogelijk) om grotere lammeren aan de fles te krijgen. Uit een bakje wil vaak beter. Ik heb ooit een keer twee van 3 weken gehad waarvan de moeder jammerlijk verongelukte. 2 dagen in een hok gehad. Ze schreeuwden enorm maar weigerden echt te drinken. Van wanhoop maar weer bij de rest ingezet en ik heb ze nooit weer gehoord. Ze zijn probleemloos groot geworden omdat de tantes wisten wat er loos was en ze gewoon lieten drinken. Ze mochten bij alle 5 drinken, ik vond het heel bijzonder.
Kuggur schreef:Een andere insteek, 4 weken melk is in principe lang genoeg. Koop een lammerbrok, en wen hem eraan dát te eten, dan krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft, en je bespaart hem (en jezelf) de worsteling van melk dwangvoeren.
Wij hebben flessenlammeren in de wei nu waarvan de jongsten niet meer dan een maand kunstmelk hebben gehad, geen probleem.
Moestuin schreef:Kuggur schreef:Een andere insteek, 4 weken melk is in principe lang genoeg. Koop een lammerbrok, en wen hem eraan dát te eten, dan krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft, en je bespaart hem (en jezelf) de worsteling van melk dwangvoeren.
Wij hebben flessenlammeren in de wei nu waarvan de jongsten niet meer dan een maand kunstmelk hebben gehad, geen probleem.
Dit zou ik ook doen. Kwalitatief hooi of gras en een goede lammerkorrel erbij.
lizy29 schreef:pillow schreef:Heb je meer schapen met lammeren? Zo ja dan gewoon in de groep doen, zodat hij moeder niet zo mist. Het is erg moeilijk (zo niet onmogelijk) om grotere lammeren aan de fles te krijgen. Uit een bakje wil vaak beter. Ik heb ooit een keer twee van 3 weken gehad waarvan de moeder jammerlijk verongelukte. 2 dagen in een hok gehad. Ze schreeuwden enorm maar weigerden echt te drinken. Van wanhoop maar weer bij de rest ingezet en ik heb ze nooit weer gehoord. Ze zijn probleemloos groot geworden omdat de tantes wisten wat er loos was en ze gewoon lieten drinken. Ze mochten bij alle 5 drinken, ik vond het heel bijzonder.
Hangt ook wel van de handigheid van het lam af hoor. Sommige lammeren jatten gewoon daar waar er melk is. Zeker na een paar weken zien we tijdens het voeren in de gang waar alle ooien dus druk zijn met graan eten dat lammeren gewoon de eerste de beste speen pakken die ze tegen komen. Of ze koppelen aan via de achterkant terwijl het eigen lam via de voor/zijkant drinkt.
Overigens is het me tot nu toe altijd nog gelukt ze aan de fles te krijgen indien nodig. Maar sommige ouderen zijn zo handig in de groep dat ik ze ook wel eens gewoon laat. Als ik ze zelf al ergens zie drinken en ze vallen niet af laat ik ze ook mooi gaan.
detos240 schreef:we proberen stug verder. de komende 4 dagen ben ik vrij en kan ik intensief met hem bezig om hem aan de bar te krijgen
brokjes is hij nog niet echt in geintresseerd helaas.
in ieder geval heel bedankt alvast voor al jullie ideeen en meedenken!! word zeer gewaardeerd.
cashje schreef:het gaat.... hij drinkt niet uit zicht zelf. geef 4x per dag de fles. dan laat ik het in zijn bekje lopen en dan slikt hij... Hij oogt verder wel gezond maar hij oogt vooral doodongelukkig!! hij volgt zijn maatje wel in de wei maar darteld niet en is niet op onderzoem uit.
ik denk dat ik toch de dierenarts even ga vragen om advies...
moet er misschien een ooi bij die lammeren heeft? of een maatje van eigen leeftijd.... of toch gewoln doorzetten en kijken...
lastig hoor. je wilt alles goed doen maar twijfeld bij elke zet die je doet.
inmiddels ontwormd. en aan de vitaminestoot na advies van een schapenkenner in de buurt...