Hond eet slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Hond eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 12:08

Onze teckel is 2 jaar en heeft altijd al slecht gegeten. Is helemaal nagekenen en mankeert niks.

Brok, diner of blikvoer of kvv gaat een week goed, en dan ook niet meer.

We wringen ons in allerlei bochten om hem aan het eten te krijgen, dingen er doorheen mengen, ander voer kopen eten na 5min weghalen etc.

Het maakt niks uit. Als ie het zat is, dan eet ie het gewoon niet meer.
Dat is de reden dat we bij voorkeur brok voeren,kvv kan ik iedere keer weggooien als hij zn neus er voor ophaalt.

Zou het werken om niet meer in maaltijden te voeren, (zodat er geen aandacht en gedoe meer is omtrent eten) en gewoon een bak brok neer te zetten? Hij zal toch wel gaan eten uiteindelijk?

pateeke

Re: Hond eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:13

Mijn herder is ook een moeilijke eter. Beetje zelfde verhaal als bij jou.
Ik voer nu in een antischrokbak (heb er een aantal) zodat het ook een beetje uitdaging is. Dat helpt bij haar al wel iets.
Persoonlijk zou ik niet gewoon een bak neerzetten en haar zelf laten beslissen. Kies één manier en hou je daaraan.
Ik haal het eten na een tijdje weg. Heeft ze niet gegeten? Jammer dan, dan krijgt ze het later gewoon opnieuw. Ik zit er ook niet achter dat ze eet, dat haalt niets uit. Eet ze? Prima! Eet ze niet, tja, dan zal ze op een ander moment wel gaan eten als ze honger heeft. Ik maak mij pas zorgen als ze twee / drie dagen echt niets eet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 12:21

Anti schrokbak en snuffelmat ook al geprobeerd, maar maakt weinig uit. Als ie het voer al een a 2 weken krijgt (zelfs als je tijdens die periode 4 soorten voer afwisseld) dan mot ie t niet meer.
We zijn er al een paar keer ingetrapt: klein zakje voer gekocht om te proberen, werd een laar dagen enthousiast gegeten, dus grote zak gekocht, en vervolgens laat ie t staan grrrr.

Ik denk dat voer neerzetten prima kan bij hem, want hij zal zich nooit overeten. En zo hebben we er allemaal geen gedoe van.

Uiteraard hou ik dan wel in de gaten of hij voldoende eet, door het voer te wegen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:51

Hoe is zijn gewicht? Hoe vaak voer je per dag en hoeveel gaat er dan daadwerkelijk op?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:53

Heb je al gekeken of hij bepaalde voorkeuren qua voer heeft?
Mijn duitse dog dame is ook een verschrikkelijk kieskeurige eter. Ze kan een tijdje iets lekker vinden en dan halverwege de zak brokken besluiten dat ze het niet meer hoeft. Ze eet het dan ook gewoon ècht niet meer. Alleen een beetje om overeind te kunnen blijven staan. Het was gewoon bijna een wandelend geraamte. Echt vanalles geprobeerd, alle manieren die je je kunt bedenken.
Op een gegeven moment viel het me op dat ze bepaalde botjes/kluifjes niet hoefde. Dat waren allemaal gevogelte kluifjes. Toen ging mij een lampje branden :)*
Ze lust geen gevogelte! Gelijk op de zak brokken gekeken en ja hoor, op basis van kip. De merken die ik eerder had geprobeerd bleken ook allemaal op basis van kip te zijn geweest.
Door uit te proberen ben ik er dus achter dat ze alle gevogelte, lam, geit en het meeste wild niet lust. Rund en varken gaan er goed in en dan vooral pens en boekmaag :r Hoe erger het stinkt, hoe beter :))

Nu heb ik brokken op rund basis en dat combineer ik met vers vlees van rund. Dus rund, pens en boekmaag. Als kluifjes voornamelijk pensstaafjes, bullepees en varkensoren is ze dol op

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:58

Ik heb ook een hele erge slechte eter (windhond) en voer haar nu Kivo KVV, dat eet ze goed. En dan vooral de rund smaak vindt ze heerlijk! Ik heb er wel begeleiding van Ekowolf bij omdat ik niet wil dat ze tekorten krijgt natuurlijk. Zij maakt maand menu’s voor ons. Als Otje echt niet wil eten krijgt ze wat Farmfood Fresh door haar eten gemengd, dan eet ze het meestal wel!

Die Farmfood Fresh zou je wellicht eens kunnen proberen te mengen, hier gaat dat er echt met veel smaak in! (Kan je ook door brokken mengen)

Otje houdt ook niet zo van KVV gevogelte, af en toe wat kip (liefst Kivo kip/rund) gaat wel. En rauwe kippen- of kalkoennekken vindt ze wel lekker. Oh en eend lust ze dan weer wel.
Konijn, paard, rund, hert en kangaroe gaat er eigenlijk altijd wel in.

Dus wellicht inderdaad ook voorkeur!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:06

Hoe is je hond qua gewicht? Veel honden die 'slechte eters' zijn, zijn gewoon goed in het zelf reguleren van de hoeveelheid voedsel die ze nodig hebben en krijgen teveel brokken van hun baas.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 13:23

Hij is mooi op gewicht, zou niet dunner moeten.hij weet zelf inderdaad precies hoeveel hij nodig heeft. In de periodes dat hij het nieuwe voer wel eet, dan eet hij vrijwel precies de aanbevolen hoeveelheid weg (tegen de bovengrens van de aanbevolen hoeveelheid)

Ik heb ook het idee dat het gewoon een zeikerd is, en dat we te snel toegeven omdat we ons zorgen maken dat hij wat te kort komt en weer mager gaat worden.

Wij moeten gewoon een knop omzetten en hem niet meer zielig vinden, want als iets nieuw is dan lust hij het en eet het prima, en dan opeens niet meer.
Alle smaken hier al gehad overigens, zowel van brok,blik als kvv en veel verschillende merken. Het maakt geen verschil. Aan het begin alles lekker, en dan stopt ie weer met eten.

Daarom ons idee om nu eens het spelletje van de langste adem te gaan spelen; zet een volle bak brokken neer en schenk er verder geen aandacht meer aan of ie wel of niet eet.

Ik heb gelezen dat een gezonde hond prima een week zonder eten kan, en misschien moeten we nu gewoon eens heel streng zijn en de cirkel doorbreken, ook al duurt het een week. Als hij honger heeft zal hij uiteindelijk wel eten toch?

Het is een super slimme en gevoelige hond die ons enorm goed weet te bespelen heb ik het idee. Daarom ook het idee om dan maar geen maaltijden meer te geven en hem het letterlijk uit te laten zoeken.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:27

En heb je al eens geprobeerd een periode vol te houden? Kies een voeding die hij het liefst zou eten (bijv. KVV) en geef dat 2-4 weken lang. Niets anders, geen snoep. Alleen dat, geen aandacht. Geen ander voer. Eet hij t niet? Heeft ie pech. Honden verhongeren zichzelf niet snel

Zodra jij hem elke keer iets anders erdoor doet, wordt het gewoon een spelletje zoals je zelf al zegt. Je moet die cirkel doorbreken en gewoon streng zijn.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 13:38

Ik heb nog zo'n 8kg brok in huis wat hij de afgelopen 2 weken best goed at. En nu dus niet meer.
Ik wil daarmee gaan proberen om de cirkel te doorbreken, door alleen de bak brokken neer te zetten en verder niks te geven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:47

Kan het zijn dat hij voer krijgt waar hij zich niet lekker van voelt. Dat er iets in zit waar hij niet tegen kan. Ooit een keer pup verkocht die dit op latere leeftijd ook deed zit nu op lam van acana en gaat top. Vaak vallen granen kip en rund niet goed. Maar of het dat is weet ik natuurlijk niet . Ik zou verder als hij niet mager word er me niet teveel van aantrekken, zet een bak neer ( ben ik normaal niet voor), maar in jou situatie denk ik minder stress. En ik zou ook niet gaan wegen kijk of hij goed blijft uitzien dan is dat prima. Succes
Steeds wisselen is juist niet goed bij slechte eters

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:48

veneri schreef:
Ik heb nog zo'n 8kg brok in huis wat hij de afgelopen 2 weken best goed at. En nu dus niet meer.
Ik wil daarmee gaan proberen om de cirkel te doorbreken, door alleen de bak brokken neer te zetten en verder niks te geven.

Welk voer is dit als ik vragen mag

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:48

veneri schreef:

Zoals ik het lees heb je je keus toch al gemaakt om een bak brokken neer te zetten ? Tenminste dat lees ik steeds terug

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:00

Is er een maagscopie gedaan? Mijn hond at ook niet goed en bleek een maagontsteking door een bacterie te hebben.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:30

Al ABAM geprobeerd ?
"Abstauber bekommen alles Mögliche "

Een Duitse TA heeft er een heel
leuke en leerzame artikel geschreven over de hype qua hondenvoer.

Krijg de link niet hierheen gekopieerd, dus moet je even googelen " das Abam Konzept"

Kort ik heb een Belg die verschrikkelijk eet...
Stress (en hij is als traumahond vaak in de stress) = eet niets
Brok ? Ja, 2 keer en dan nope,
Natvoer ? Bah
KVV en alles andere , dito.
Ik martel met hem al sinds 7 jaar (als 2,5 jarige overgenomen) toen had die amper 17 kilo - waar hij 27-30 mag hebben.
Uiteindelijk ben ik voor hem "mee" gaan koken.
Uiteraard minder zout en kruiden maar verder van alles even ietsje meer.
Dat meng ik dan met brok en tadaa... heb hem nu op 27.

Sinds n jaar hebben wij nog een Belgische afdankertje, teef van tien 7 en moddervet.
Bij haar dus hetzelfde alleen "Light" brokken.
Ze glanzen, drollen zijn super en... het wordt gegeten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 15:36

viphorse schreef:
veneri schreef:

Zoals ik het lees heb je je keus toch al gemaakt om een bak brokken neer te zetten ? Tenminste dat lees ik steeds terug

Nou ja ik heb al het andere al geprobeerd. Dus dit blijft dan over. Niemand daar ervaring mee?

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:46

Als hij wel eet, houdt hij het dan binnen? Ik heb ook een teckel die slecht at en die bleek een slokdarmprobleem te hebben.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:58

probeer gewoon een bak neer te zetten wat ie volgens jou in een dag eet en laten staan, de ene hond is de andere niet, een van mijn puppenkinders (labrador en die eten altijd en alles) had dit ook totdat baasje dit probeerden, leuke is dat ze jaar daarop een zus van haar erbij namen en deze at in halve seconde een hele zak met plastic en al als ze de kans kreeg. Maar rare was, zonder aangeleerd, de bak van haar zus liet ze staan en kwam ze echt niet aan. Is 12 jaar goed gegaan. Zowel de hond die de bak over de gehele dag leeg at als zus die er van af bleef.

Juist het willen, dat ze het in 2 tellen leeg maken en het steeds wijzigen kan ook een terughoudendheid stimuleren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:59

Als hij best goed op gewicht is en er is medisch echt niets aan de hand, dan moet je misschien toch van je hart een steen maken en proberen er niet van wakker te liggen dat hij een dag (of 2) niets eet.

Hier ook zo'n pup gehad, alles was lekker uit de hand en voor een hap of 2-3. Maar nooit een kom leeg eten. Enorm frustrerend, fokker gecontacteerd (ook al hadden we voer meegekregen).
En daar luidde het antwoord: hier at de pup normaal en honger is de beste saus. Geen eieren onder leggen. 1 dag geen eten geven, zelfs geen snoepje. Dag nadien een handvol voer in voerbak: niet eten (is weghalen) en niets anders geven etc.
Desnoods slechts 1 maaltijd per dag ipv 2

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 16:02

AnnickT schreef:
Als hij wel eet, houdt hij het dan binnen? Ik heb ook een teckel die slecht at en die bleek een slokdarmprobleem te hebben.

Ja dat gaat gewoon prima.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 16:05

petitparis schreef:
Als hij best goed op gewicht is en er is medisch echt niets aan de hand, dan moet je misschien toch van je hart een steen maken en proberen er niet van wakker te liggen dat hij een dag (of 2) niets eet.

Hier ook zo'n pup gehad, alles was lekker uit de hand en voor een hap of 2-3. Maar nooit een kom leeg eten. Enorm frustrerend, fokker gecontacteerd (ook al hadden we voer meegekregen).
En daar luidde het antwoord: hier at de pup normaal en honger is de beste saus. Geen eieren onder leggen. 1 dag geen eten geven, zelfs geen snoepje. Dag nadien een handvol voer in voerbak: niet eten (is weghalen) en niets anders geven etc.
Desnoods slechts 1 maaltijd per dag ipv 2

Dank je, ook al iets dergelijks geprobeerd,maar dat werkt ook niet als hij het in zn bol heeft. Hij is vrij gevoelig en misschien geven we er ook teveel aandacht aan wat hem dan weer nerveus maakt/aanleiding voor hem is om juist niet te eten. Daarom het idee om maar gewoon een bak neer te zetten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:11

ik geef toe, die pup is nog steeds een moeilijke eter. Ik mag niet kijken als ze eet, maar ook niet de keuken uit. Kom moet op de juiste plek staan of ze krijgt stress. Zal ook nooit restjes uit de kom van de andere hond gaan eten.
En als het niet de maaltijd is die ze voor ogen had (ik wissel brok af met kvv/groentenmix), dan gaat ze er letterlijk bij liggen. En dan is het gewoon kom weg en dag nadien opnieuw en geen 2de maaltijd.
Laten staan is hier geen optie, want de andere heeft geen probleem met 2 kommen leeg te eten :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:39

Tja ik heb ook van die types, de mijne eten alleen als ze willen. De Border eet altijd precies op dezelfde tijd :') maar mijn poolhonden eten eens in de 2 dagen of zo. Ik heb het maar opgegeven, hier staat wel altijd hun bak gevuld. De bc blijft er vanaf dus prima hoor zolang ze niet graatmager worden doen ze maar :)

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:58

veneri schreef:
viphorse schreef:
[...]

Nou ja ik heb al het andere al geprobeerd. Dus dit blijft dan over. Niemand daar ervaring mee?

Ja hoor. Mijn vorige hond at op deze manier. Ik hield geen rekening met aanbevolen hoeveelheden, als haar voerbak leeg was dan vulde ik 'm tot aan de rand. Gedurende 2 à 3 dagen nam ze dan af en toe een paar hapjes, om het daarna in één keer op te eten. Ze was altijd perfect op gewicht.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 17:06

Ik ga het maar gewoon proberen. En dan ook echt niks anders geven de komende dagen en er geen aandacht aan besteden..... update volgt.