Sinds Juni heeft onze pup heel erg veel jeuk. Niet op een bepaalde plek, maar overal. Hij bleef de hele dag door krabben.
Hier op de dierenarts gebeld en het verhaal uitgelegd. Die adviseerde om ander voer te proberen omdat er misschien iets in het voer zat waardoor die ging krabben. Tijdje op Royal Canin gehad, maar dat gaf geen verschil. Ik ben met de hond naar de dierenarts gegaan omdat hij bij z'n poten al helemaal kaal werd. Hierop hebben ze een afschraapsel genomen en onder de microscoop gekeken, hier was niks op te zien. Ze hebben hem toen een injectie gegeven tegen de jeuk en medicijnen meegegeven. Dit om de jeuk weg te halen en zo de huid wat rust te geven. In de injectie zat prednison en de medicijnen waren voor een eventuele bacterie (Dit hoorde ik later pas). Injectie werkte goed, medicijnen niet. Na 2 weken weer terug gegaan met het verhaal dat de medicijnen niet werkte en dat ik nu echt wel wat onderzocht wou hebben want dit kon zo niet.
Ze vertelde mij dat ze niks meer voor mij konden/wouden doen.. Ze wouden geen allergietest doen omdat hij daar te jong voor was. Hiervoor zouden ze minimaal een jaar voor moeten zijn.. Ik moest maar naar een dermatoloog gaan. Andere medicijnen meegekregen tegen de jeuk om het zo even te overbruggen, en die hielpen wel.
Ik heb een andere dierenarts gebeld en daar kon ik al snel terecht. Hele verhaal daar uitgelegd, verteld wat ze bij DA 1 hebben gedaan en wat voor medicijnen ik allemaal heb gegeven (Ook welke vlooien/teken/wormen tabletten etc). Helaas waren de medicijnen die ik heb meegekregen bij DA 1 niet officieel goedgekeurd voor pups.. Dus die heb ik gelijk weggelegd en niet meer aangeraakt. Ze vonden het ook heel apart dat ze geen allergietest wouden doen. Hier direct bloed afgenomen en opgestuurd voor een omgevingsallergie-test. Woensdag de uitslag gekregen dat die negatief is. Hij heeft daar ook een injectie gekregen tegen de jeuk wat ongeveer een maand zou werken. Ik had ook nog een Bravecto liggen tegen vlooien en teken en mocht die ook geven van de DA, aangezien die ook zou werken tegen Demodex.
Advies is nu om de pup op hypoallergeenvoer te zetten wanneer die oud genoeg is (mag vanaf 6 maanden) en een eliminatiedieet te doen, om een voedselallergie uit te sluiten.. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dat nog niet echt zie zitten. Nu mag hij dat pas over 3 weken want dan is hij een halfjaar, dus ik heb nog even om er over te denken en alles uit te zoeken.
Mocht die eliminatiedieet ook niet werken konden we weer verder zoeken, maar dat was het advies voor nu.
Nu ben ik eigenlijk opzoek naar bokkers die ook een pup hebben gehad met jeuk, ervaring hebben met zo'n eliminatiedieet of andere ervaringen hiermee..
Of dat er toch nog andere dingen zijn die ik kan proberen, want ik weet het ook allemaal niet meer

Pup staat nu op Smolke puppybrokken, en ben nog in twijfel om hem naar een voer over te zetten met een hoger vleesgehalte (Bijv Acana). Maar ik wil ook weer niet te veel wisselen met brokken.