Hersen of hartinfarct bij hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Hersen of hartinfarct bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 19:22

Mijn blije roedel van 4 ... binnenkort mss niet meer ;(

Mijn trouwe bordercollie, mijn maatje, al 12 jaar naast mijn zijde.

Vandaag kwam ik thuis en ipv 4, kwamen maar 3 honden mij begroeten. Mijn bordersnollie lag buiten onder tafel in de schaduw. Ik vond het al meteen raar dat hij niet gelijk kwispelend aan mijn voeten stond.
Hij had moeite met opstaan en ik zag zijn hele lijf trillen. Hij wou wel, maar het lukte niet.

Direct de DA gebeld en mijn vriend in de auto geladen.
Daar terplekke direct bloed afgenomen want ze vermoedden orgaanfalen of een attack.

Alleen de leverwaarden zijn verhoogd. Verder is hij in tip top conditie.
Geen geruis op het hart, dus er is een vermoeden dat hij een herseninfarct heeft gehad. De tijd verstreek bij de DA en ondanks hij nog moeite had, werd hij al iets reactiever.
Gezien de bloedwaarden, kon de DA mij zeggen dat hij normaal op dit moment geen pijn heeft. Maar toch doet het mij zeer, om mijn vertrouwde maatje zo te zien.

Voorlopig moeten we tabletjes geven om die lever te ondersteunen die een optater heeft gehad en afwachten.

Met een zwaar hart, kijk ik er al tegenop op morgen te gaan werken.

Voorlopig loopt hij al terug wat rond als ik het vraag. Maar hij loopt wat gek, mankt afwisselend links of rechts achter en houd ook af en toe een poot omhoog. Staat te trillen en glijd weg met zijn pootjes. Gisteren huppelde hij nog rond als een puppie :(
Hij heeft wel netjes gegeten, net nog gepoept en geplast en ligt nu weer in zijn mand.
Niet veel reactie op de roedel, maar zijn blik wijkt -zoals altijd- geen seconde van mijn zijde.

En afwachten nu ... ik wist dat de tijd ging komen, maar het komt me iets te snel nu. Wat als mijn lieve vriend binnenkort nog een infarct krijgt en mss niet meer herstelt, wat als zijn lever het toch begeeft door aanval .. wat als ..
Ik hoop dat mijn vriend geen pijn heeft ;( want dat wil ik hem besparen.
Maar nu .. wachten ..

De DA zei dat er een kans is dat hij er wel goed bovenop komt als hij niet direct terug of meermaals een aanval zou krijgen.
Zijn er mensen met ervaring met dergelijke aanval en dan vooral, op deze leeftijd ook ..

scrabbel

Re: Hersen of hartinfarct bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:26

Heel veel sterkte de komende dagen. Ik duim dat hij mag herstellen. Is er ook gedacht aan de mogelijkheid van een zware epileptische aanval als gevolg van leverproblemen?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 19:32

scrabbel schreef:
Heel veel sterkte de komende dagen. Ik duim dat hij mag herstellen. Is er ook gedacht aan de mogelijkheid van een zware epileptische aanval als gevolg van leverproblemen?

Dat had DA ook al vermeld.
Moest ik hem zien trillen of bewegen in de slaap moest ik dat ook filmen zodat zij kunnen beoordelen of het vanuit de slaap komt of eventueel dus epilepsie oid kan zijn.
Mijn andere hond heeft epilepsie, maar die signalen heb ik bij de BC nooit terug gezien.

Nieren, ... waren allemaal helemaal OK.
Alleen dus verhoogde leverwaarden.
Maar DA zei dat dit beeld past bij een aanval, zei het vanuit het hart of hersens en dus eventueel epilepsie gerelateerd.

Verder huppelde hij tot vanochtend nog als een vrolijke puppie rond. Nooit wat geks gezien aan hem of ...

In januarie zijn er bloedtesten genomen in de naam van algemeen onderzoek (ik wou weten hoe hij ervoor stond qua gezondheid) en daar is toen helemaal niks gek uit gekomen. Alle waarden waren toen normaal .

Hij heeft 3 jaar geleden een schop gehad tegen het hoofd van een paard.
Hij lag tegen de kant van de weide, ponies kwamen voorbij en hadden hem niet zien liggen, 1tje trapte uit "schrik". Ponies zijn de honden thans gewoon. Hij ging al 12 jaar mee, maar na dit incident dus nooit meer. Ik had gevraagd of dit hiervan een gevolg kon zijn,maar dit is redelijk uitgesloten. Er zijn toen foto's genomen om een hersenbloeding uit te sluiten en toen was er geen schade te zien.
Hij is wel geopereerd geweest aan de keel en ..

Het is dus wrs gewoonweg ouderdom ..

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:03

Mijn hond van 14 jaar lag op een dag bij thuiskomst ook plat, kon niet opstaan, lag te hijgen etc. De dierenarts erbij gehaald en hij vermoedde een herseninfarct. We konden niets anders doen dan afwachten. Na een paar uur knapte hij aardig op en de volgende dag merkte je niets meer aan hem. Hij heeft daarna nergens meer last van gehad.

Na ongeveer een jaar is hij waarschijnlijk van ouderdom overleden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:05

Ah wat naar TS. Is er morgen wel iemand thuis als je gaat werken? Sterkte, hoop dat het goed blijft gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:06

Wat rot zeg! Hopelijk knapt hij toch snel weer op en mag je nog even van hem genieten!

Kun je morgen niet vanuit huis werken? Is er wel iemand thuis om hem in de gaten te houden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:39

Je hebt ook nog iets dat lijkt op een tia of herseninfarct maar is het niet. Het werd/wordt ook wel psycho geriatrisch syndroom genoemd. En komt eigenlijk alleen bij oude honden en katten voor. Mijn oude bordercollie kruising heeft daar ruim een jaar soms last van gehad. Heel ernstig en eigenlijk een dag later weinig nog aan de hand.

Mijn kleine dame van nu 15 heeft het afgelopen herfst gehad. Klappertande, begon te trillen en kiepte zo om. Stuiptrekken, misselijk niet kunnen recht zitten of lopen. Een dag later zwabberig slapjes en ietsje beter. Nu is het enige dat ik merk een raar huppeltje als ze heel hard rent.

Hopelijk heeft je hond zoiets gehad en niet ergers. :(:)
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-07-21 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:41

Ach wat sneu, heel veel sterkte

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 21:04

Bedankt voor de reacties.
Hopelijk knapt hij ook gewoon op en kan hij nog een aantal jaar mee.

Morgen is er helaas gedurende 5u in de voormiddag niemand aanwezig. Daarna komt mijn vriend thuis. Ik ga hem morgenvroeg wel naar mijn mama (kangoeroewoning) brengen (daar is hij ook vertrouwd), maar dan zit hij even rustig weg van de roedel. Onder de middag ga ik zowieso thuis eten en vertrek daarna weer voor 3u.
Mams werkt deeltijds dus die is vanaf de middag ook thuis.
Woensdag is er gelukkig een feestdag.

Net plasjes gaan doen.
Hij loopt wat vreemd en gaat af en toe liggen, maar liep wel zijn gewoonlijke rondje. Hij mankt wat raar, trekt af en toe één van zijn achterpoten op tijdens het lopen en hij loopt zowieso wat "ineengekrompen".
Arme pikkie ..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:44

Hij is toch niet aan het spelen geweest of verkeerd ergens afgesprongen? Wervel in rug verschoven ?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 21:57

bigone schreef:
Hij is toch niet aan het spelen geweest of verkeerd ergens afgesprongen? Wervel in rug verschoven ?

Dacht ik eerst ook eventueel, omdat hij bol staat en vreemd loopt. Én we hebben natuurlijk een roedel van 4, waarvan hij de alfa is. De BC speelt niet zozeer maar hoed de anderen. Die loopt eerder gewoon rustig zijn rondje als ik er niet ben en ligt verder altijd binnen te wachten tot ik thuis ben.
Zover ik weet en kan zien, hebben ze ook niet in de klinch gelegen. Maar DA zei dat alle symptomen duidden op een "attack" (geen idee hoe je het precies schrijft)
Hij reageerde wel gevoelig op de lendenen en loopt vnl achteraan dus zo raar ...

Mss ook ff belangrijk ..
Sinds een week of 3 smakt hij vreemd, zo af en toe. Ook gemeld bij DA en toen te horen gekregen; "even afwachten zolang hij eet/drinkt en afspraak maken bij tandartsenpraktijk.
Maar nu denk ik ineens .. zou dat smakken iets met de hersens en eventueel dit, te maken kunnen hebben?
Een 3 tal weken terug was er ook 1 dag waar hij ineens moeilijk de trap op kon en ik hem moest helpen. Keer daarna liep hij weer alsof er niets was dus ik dacht "oh die heeft vast natte pootjes", maar mss was er toen ook al een aanvalletje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:09

Dat smakken of slikken, likken kan inderdaad op epilepsie duiden. Zou hem inderdaad niet alleen met de andere honden laten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:18

Ik wilde net zeggen, smakken kan epilepsie zijn...
Succes en sterkte.. hoe het ook mag lopen.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:26

Wij hadden een herdershond die vermoedelijk ook zoiets heeft doorgemaakt. M'n moeder ging ermee naar de dierenarts smorgens vroeg en ik dacht hem niet meer terug te zien. Tot mijn verbazing stonden ze later toch gewoon weer in huis. De dierenarts wilde het nog even aankijken. Hij verbeterde een stuk, was blij en actief. Hij liep alleen wat vreemd (beetje scheef) vooral lastig bij de waterkant met uitlaten... maar uiteindelijk heeft hij nog een tijd geleefd en is hij door ouderdom overleden. Sterkte :(:)

SabriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:29

Kan inderdaad ook zoals boven vermeld het geriatrisch/idiopatisch neurologisch syndroom zijn. Dit hersteld zich na enige tijd!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 06:32

Hij lijkt vanochtend inderdaad al terug iets kwieker. Hij komt al wat makkelijker recht, hij zwabbert een beetje bij het stappen of blijft die poten optrekken.
Maar verder eet/plast/poept hij gewoon.

Ik hoop inderdaad dat het nu een episode is en hij er weer even tegen aan kan nu. Mijn beste maatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 06:49

Wat sneu, zeg! Maar fijn dat hij zich weer iets beter lijkt te voelen. :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:11

Ons ouwetje heeft meermaals een attaque gehad waarbij er vermoedelijk een bloedvat in de hersenen knapte. Ging gepaard met janken, bijna gillen, leek echt op een kortsluiting in het hoofdje. Pure paniek, herkende ons op dat moment niet meer, zette het op een rennen.

Wij dachten toen ook dat het over was.
Dat was het gelukkig niet!

Ze heeft 2 of 3x zo'n attaque gehad. Kreeg sindsdien pilletjes tegen dementie. Ze was toen zo'n 14 jaar geloof ik. Sinds de pilletjes heeft ze nooit nog een attaque gehad. Ze is net geen 17 jaar geworden, toen hebben we haar laten gaan omdat de levenskwaliteit heel laag werd - ze was blind, doof, herkende ons niet meer, kon uren in een kringetje lopen zonder dat eigenlijk te beseffen, ...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:14

Mijn oude hond had de laatste paar jaar vestibulair syndroom. Is een probleem met het evenwichtsorgaan wat voornamelijk bij oudere honden en katten kan voorkomen.
Dat lijkt ook wel erg op wat ik hier lees.
Altijd naar om je hondje zo te zien. Hopelijk knapt ze toch nog goed op !

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 16:21

Hij is nog wat suf, maar lijkt rustig aan op te knappen.
Wel goed om deze reacties te krijgen, doet me wat meer hoop houden.

Evenwicht lijkt het niet echt te zijn.
Hij loopt nu normaal op het trekken met de achterpoten na. Vnl als hij al wat gelopen heeft 10 a 15m (hij gaat nu alleen in de tuin, we gaan niet wandelen), trekt hij 1 van de achterpoten op en "mankt" dan ook, soms is het ineens de andere poot en doet hij daarmee hetzelfde ..

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 18:51

Onze Opa is fysiek weer helemaal goed .. maar helaas blijven de leverwaarden heel slecht. Alle andere waarden zijn goed.
Deze week gaan we proberen om leverondersteunende supplementen te gaan geven.

Ergens vrees ik toch dat er iets mis is met mijn lieve vriend en hij het niet laat merken.
De DA heeft uitgebreid onderzoek (op bloedtesten na om de 4maand) afgeraden vanwege leeftijd en hoge kostprijs.
Zijn tandvlees blijft echter lichtjes gelig.
Enige advies was dus om de supplementen te geven en voeding laag in eiwitten (deden we al).
Bij enige verandering zoals lusteloos, meer of net minder drinken, verandering in eetpatroon of wat dan ook .. moet ik gelijk de DA opbellen.
Ach mijn allerbeste maatje. Ik hoop natuurlijk dat hij nog járen mee mag gaan, maar ..

Iemand ervaring met leverproblemen?

Grootste issues nu;

-Drinken bijhouden is lastig met een roedel van 4 die altijd samen is.

-Tandvlees blijft lichtjes gelig.

-Vacht begint lichtelijk dof te worden en krijgt schilfertjes.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 06:36

Ondanks er denk ik, niemand meer volgt, toch een update.

Gisteren terug naar de DA geweest omdat hij bij thuiskomst weer niet reageerde en trilde, trilde, trilde.
Terug bloed genomen, zelfde uitkomst.
Verschrikkelijke hoge leverwaarden ondanks de ondersteuning.

Daarna is er een Echo genomen, met helaas behoorlijk slecht nieuws.
Een tumor op de lever en beschadigd weefsel.

Er waren 3 opties;

1) afwachten en aankijken
2) verder bloedonderzoek op rode bloedcellen ed. om eventueel verder te kunnen ondersteunen of te weten hoe erg het werkelijk is.
3) opereren, kijken wat er zit en of er iets verwijderd of gered kan worden en kijken voor uitzaaiingen.

Ik ga voor optie 2.
Hij is al oud, reageerde 2 jaar geleden al ontzettend slecht op narcose en al die verdere pijn en leed, zonder garantie of er daarna beterschap is, wil ik hem niet meer aandoen. Alsook heb ik gewoonweg dat budget niet.

Volgens de dierenarts gaat hij nu verder afvallen (4kg kwijt op 1 mnd),
Uiteindelijk mss stoppen met eten/drinken, vocht vasthouden en daarna zal hij wrs gaan.
Inslapen was niet nodig volgens hun. Hij heeft nog geen significante pijn of ...

We blijven dus verder ondersteunen en opvolgen en hopen alsnog dat hij nog even mee mag gaan.

De "aanvallen" nu zijn dus doordat de lever de eiwitten niet kan verwerken en daardoor kunnen ze dus vreemd gedrag vertonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:22

Oef, dat is geen fijne update. Wat rot om je maatje zo te zien en niet te weten wat er is.

Dat stukje 'snel afvallen, veel vocht vasthouden en uiteindelijk overlijden' klinkt heftig, zowel voor jou als de hond. Hopelijk kan het bloedonderzoek snel worden uitgevoerd en komt daar iets uit waarmee jullie hem kunnen helpen. Heel veel sterkte! :(:)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:39

BillyJ schreef:
Ondanks er denk ik, niemand meer volgt, toch een update.

Gisteren terug naar de DA geweest omdat hij bij thuiskomst weer niet reageerde en trilde, trilde, trilde.
Terug bloed genomen, zelfde uitkomst.
Verschrikkelijke hoge leverwaarden ondanks de ondersteuning.

Daarna is er een Echo genomen, met helaas behoorlijk slecht nieuws.
Een tumor op de lever en beschadigd weefsel.

Er waren 3 opties;

1) afwachten en aankijken
2) verder bloedonderzoek op rode bloedcellen ed. om eventueel verder te kunnen ondersteunen of te weten hoe erg het werkelijk is.
3) opereren, kijken wat er zit en of er iets verwijderd of gered kan worden en kijken voor uitzaaiingen.

Ik ga voor optie 2.
Hij is al oud, reageerde 2 jaar geleden al ontzettend slecht op narcose en al die verdere pijn en leed, zonder garantie of er daarna beterschap is, wil ik hem niet meer aandoen. Alsook heb ik gewoonweg dat budget niet.

Volgens de dierenarts gaat hij nu verder afvallen (4kg kwijt op 1 mnd),
Uiteindelijk mss stoppen met eten/drinken, vocht vasthouden en daarna zal hij wrs gaan.
Inslapen was niet nodig volgens hun. Hij heeft nog geen significante pijn of ...

We blijven dus verder ondersteunen en opvolgen en hopen alsnog dat hij nog even mee mag gaan.

De "aanvallen" nu zijn dus doordat de lever de eiwitten niet kan verwerken en daardoor kunnen ze dus vreemd gedrag vertonen.

Sterkte ts :knuffel:

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:44

Succes TS. Helaas hier een slechte ervaring met niet functionerende nieren. Tegen de tijd dat mijn mechelaar aangaf dat er wat mis was, waren de nieren al voor 3/4 uitgeschakeld. Hij is onder narcose gegaan voor een echo, heeft zware medicijnen meegekregrn, maar na precies een week kreeg hij een epilepsie-aanval. We zijn toen met een gillende hond naar de dierenarts gereden. Dat geluid vergeet ik nooit meer.
Ik denk zelf dat de narcose het laatste zetje is geweest, de niet goed functionerende nieren konden het niet meer opvangen.

Hou het goed in de gaten. Hoe moeilijk het ook is, als hij stopt met eten en zieker wordt, laat hem gaan, voor je met spoed naar de dierenarts moet. Hij wordt niet meer beter, je kunt er alleen te laat mee zijn.

Heel veel sterkte.

Oh, wacht, het is vroeg. "Lever", geen "nieren". Sorry!!
Laatst bijgewerkt door Utixo op 01-09-21 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt