Hondenvoer... Zoveel keuzes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Primavera

Hondenvoer... Zoveel keuzes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 19:02

Bedankt om mijn topic te lezen!
Wij krijgen binnenkort een Border colli pup en ik ben me aan het inlezen wat voor voer we het diertje willen gaan aanbieden.

Ik ben groot voorstander van Barf maar ben er nog niet helemaal over uit of ik dit full-time wil voeren en ook niet of ik dit al vanaf puppy-tijd wil/kan geven.

Dan ga je automatisch op zoek naar brokjes (natvoer ben ik niet zo'n voorstander van). Maar ze bieden tegenwoordig zoveel soorten aan... Van super duur tot mega goedkoop, rasgebonden, leeftijdsgebonden, speciaal dieet etc etc.

Ik kom op veel sites als eerste de duurdere merken tegen; Hills, Royal Canin, Eucaneuba... Maar is dit voer kwalitatief dan echt zoveel beter? En waar ga ik mijn keuze op baseren?

Ter duidelijkheid; in het begin gaat hij de puppybrokjes nog eten die we meekrijgen van de fokker maar daarna zullen we toch over moeten naar voeding van onze keuze.

Hoe hebben jullie gekozen voor het merk wat je voert en waar hebben jullie op gelet?

Foto van het boefje;
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:38

Als je dan eventueel barf wil gaan geven zou ik persoonlijk opzoek gaan naar een brok met hoog vlees gehalte en weinig granen.
Bijv wolfsblut , rinti ect.

De merken die jij op noemt zijn heel bekend , overal verkrijgbaar maar niet zozeer 'beter'

Ik heb zelf nu een hond die op heel veel niet zo goed reageert, of niet lekker vind , dus op basis daarvan heb ik mijn keuze gemaakt.

Momenteel zijn wij weer opnieuw in probeer fase.
Dus hier momenteel josera sensitive en rinti om uit te zoeken of ze het daar op gaat doen.

Primavera

Re: Hondenvoer... Zoveel keuzes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 20:58

Bedankt Toushie, voor jou is het dus puur trial and error.

Heeft er iemand een tip voor voedingsmerken die kwalitatief goed zijn en toch niet de pak uit rijzen qua prijs?

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:09

Hoi,

Alvast gefeliciteerd met jullie pup! *\o/*

Wij hebben royal Canin als hondenvoer. Prijzig maar wel van een goede kwaliteit!
Onze hond kan slecht tegen veel andere soorten voer, maar hierop doet hij het al heel lang goed. :j Als je een aantal merken hebt is het even uitproberen denk ik.

Wat je ook zou kunnen doen is opzoek gaan naar hetzelfde merk als ze nu krijgen, eigenlijk alle merken hebben wel een versie voor pups en volwassen honden!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:14

De merken die jij noemt zou ik dan dus niet doen. Populair voer, maar niet hoog in het vleesgehalte.

Acana, orijen, fresco, carnilove bijvoorbeeld.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:19

Wat een leuke pup!

Ik voer mijn honden (Cocker Spaniels) al van pup af aan Royal Canin en dan de Size variant en later de age. Ze zijn super gezond en hebben een glanzende vacht, eten het altijd met smaak. Een heeft de leeftijd van 17 jaar.

Het voer ruikt lekker en voert zuinig. Als je het bv bij Bitiba besteld is het voordelig in bulk verpakking en spaar je ook nog voor korting.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:21

Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een soortgelijk topic geopend op het hondenforum. Ik kreeg mijn eerste hond en zag door de bomen het bos niet meer. Veel mensen raadde me kvv aan. Dat ben ik gaan voeren, maar was uiteindelijk niet echt fijn. Voor mij was het lastig en de hond vond het ook niet super.

Vervolgens over op dure brok (Orijen). Daar knapte hij dienbaar van op. Maar na een tijdje was brok veel duurder geworden dus overgegaan op andere brok. Geen verschil te merken en was ook prima.

Tweede hond hebben we gewoon gehouden op de brok die hij bij fokker kreeg. En deze hond heeft er eigenlijk altijd veel gezonder uitgezien.

Mijn tip is, denk niet te moeilijk, doe niet te moeilijk, maar kijk vooral naar waar de hond het goed op doet. Zijn dat brokken van royal canin dan lekker die blijven geven, is dat barf of kvv of weet ik veel wat, dan voer je lekker dat. Probeer uit waar jij een fijn gevoel bij hebt.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:23

Hier vooral veel gebruik gemaakt van de site https://www.voerwijzer.com om tot mijn keuze te komen. Uiteindelijk uitgekomen op KVV van Bandit en in eerste instantie puppybrok van Acana en later overgestapt op Orijen Original. Dit kwam toentertijd als beste naar voren op de site en aangezien de hond het er goed op doet heb ik hierna ook geen onderzoek meer gedaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:25

Eerste tijd gewoon de brok van de fokker voeren en dan heb je nog tijd genoeg om over te stappen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:25

Ik heb van alles geprobeerd, maar kom toch steeds weer op Royal Canin uit, daar doen mijn honden er toch het beste op. Met 3.20€/kg (size-lijn) ongeveer een middenklasse voer.

Wat ik in ieder geval niet zou voeren is een voer met veel peulvruchten (meer dan 5%) of flink aardappel (meer dan 10%), en daarmee vallen de meeste graanvrije duurdere brokken af.

In tegenstelling tot wat vaak suggereerd wordt bevat RC best wel wat vlees/dierlijk product. Het wordt alleen gedroogd gewogen en er worden geen "100" verschillende ingrediënten gebruikt waardoor er veel dierlijke producten genoemd worden. Tussen de 25 en 35% gedroogd dierlijk product is bij RC heel normaal, al gaat het ook wel hoger.

Bij merken waar verse ingrediënten gebruikt worden, moet je rekening houden dat vers product tussen de 10-35% droge stof bevat. Dit vertekent het vleesgehalte nogal, aangezien het voor het in de brok gaat toch gewoon gedroogd moet worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:27

Mijn hond kreeg vroeger op aanraden van de fokkers wat vers voer en Hill's.. en daarnaast hadden ze me aangeraden om haar te laten wennen aan allerlei soorten voer door potjes babyvoeding te geven. Dus daar heb ik heel wat gevoerd, met allerlei soorten groente, aardappel, pasta enz :)) Ik heb wel het idee dat dat hielp. Mijn hond heeft nooit darmproblemen gehad en kan alles verdragen.
Daarnaast heb ik tijdens de groei ook nog glucosamine en chondroitine gevoerd, en Hokamix, ook allebei op aanraden van de fokkers. De Hokamix kan ik zeker aanraden :j

Later ben ik qua voer overgestapt op Bosch, dat is graanvrij met een hoog vleesgehalte en erg goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:33

Ik voer carnis. Hoog vleesgehalte, betaalbaar en weinig troep.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:57

De keuze is reuze tegenwoordig. Ik kijk vooral naar de hond. Mijn hond is helaas een zeer moeilijke eter en blijft kieskeurig. Veel mensen raadden geperste brok aan. Mijn hond at het in eerste instantie goed maar bleef continu hele dunne ontlasting houden en veel gras eten. Verschillende merken geprobeerd, maar geen succes. Vers vlees gaan voeren, haalt haar neus ervoor op of wil het vlees begraven in de plantenbak. :+ Veel onderzoek gedaan naar hondenbrokken, inmiddels minimaal 25 verschillende merken gevoerd, maar ze blijft het het beste doen op Royal Canin en Prins en Applaws. Geen idee waarom. Geen jeuk, goede ontlasting, glimt als een spiegel, veel energie.
Deze drie merken wissel ik af met kleine zakken (3,5 tot 7 kg).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:18

Wij voeren kvv van kivo, kiezebrink en alroda.
En savonds brok van brit care grain free. Voor de pups de puppy en daarna over op de adult.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:22

Helemaal graanvrij wordt weer afgeraden tegenwoordig ivm met taurine tekort, misschien handig om even te bekijken?
https://www.voerwijzer.com/nieuws/waars ... andoening/
Ik kom het momenteel overal tegen, of het helemaal klopt weet ik niet, er is nog meer over te vinden, maar even voor het idee een artikel geplaatst hierover.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:38

Blijft lastig... hier een kieskeurige eter met gevoelige darmen.
Kvv was onze voorkeur maar hij was er niet gek op en reageerde altijd gevoelig. Kon het steeds weggooien als hij niet at. Verschillende brokken geprobeerd. Proplan lam en rijst deed hij het perfect op, zeker qua ontlasting,maar na 2 maanden at hij het niet meer.
Nu over op sochtends een schepje biofood blikvoer met daardoorheen wat brokjes van biofood (zonder brokjes gaat hij smiddags galspugen) savonds biofood diner en overdag dan nog onbeperkt toegang tot brok waar hij af en toe een hapje van neemt. Deze variatie gaat nu een maand goed. Hopelijk houd de afwisseling hem aan het eten.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 00:26

Wat een schattige pup! Wij hebben sinds half april een mechelse herder pup. Voeren al jaren Kivo en daar doen onze honden het goed op. Ik geef een combinatie van kvv (puppy) en geperste brok, de eerste weken de puppybrok en inmiddels de junior brok. Zowel de kvv als de brokken gaan er goed in en kunnen ook gecombineerd gevoerd worden.

Onze andere hond, een Tervuerense herder heeft wat last van allergieën, hij krijgt na een hele zoektocht darf en alroda kvv en daarnaast ook kivo brok. Hij verkiest kvv overduidelijk boven zijn brokken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 00:38

Wij voeren Kivo. Vlees met alles toegevoegd wat nodig is. Echt compleet voer.
Geen gezeik met kogels nog in het vlees, gewoon mooi schoon vlees. Makkelijk in te vriezen en ontdooien en alleen de pens stinkt.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:09

Hier voeren wij KVV van Kiezebrink en Kivo, KB raw en vlees van dogmeat voor de BARF maaltijden.
En Tribal of Kivo brok, de brokken van Darf zijn ook super trouwens!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 19:55

Wauw zoveel reacties! Bedankt allemaal!
Het komt er dus een beetje op neer dat het persoonlijke voorkeur en de hond zijn voorkeur wordt.

Heeft iemand ervaring met Smolke en/of Brit?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:07

Primavera schreef:
Wauw zoveel reacties! Bedankt allemaal!
Het komt er dus een beetje op neer dat het persoonlijke voorkeur en de hond zijn voorkeur wordt.

Heeft iemand ervaring met Smolke en/of Brit?

Ligt er aan welke van brit. Wij voeren de grain free. En een van de honden krijgt de weigh loss

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:54

Ik ben erg tevreden over Edgard en Cooper. Er is keuze uit verschillende smaken. Nat en droog voer.
Mijn hond doet het ook goed op Renske gestoomd vlees. Dit krijgt hij s’morgens en dan s’avond de brokken van E &C.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:35

Ik heb hier nu Jarco de persbrok lijn. En eindelijk voer gevonden waar ze het goed op doet. Ontlasting 1/2 x per dag. En hond is er gek op. Waar ze normaal heel lastig deed met eten en der brokken hoe graag ze het nu ook als “snoepje” eet.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:44

Ik kan je ten zeerste (al dan niet graanvrije) persbrok aanraden.
Persbrok word zowieso aangeraden voor energieke honden (Ivm maagkanteling en energie intake) Tevens kan je makkelijk op vleessoort en dus eiwitten selecteren. Zodoende ook geschikt voor eliminatiedieet of allergiehonden. Zo kan je dus prima aan de behoeften voorzien. Zelf geef ik bvb ook nog gestoomde worst bij van Nuvo of Naturis.
Versvlees dat gestoomd is zodat je bvb ook op vakantie, goed kan voeren.
Persbrok is hoog in energie en je hoeft dus weinig te geven. Mijn BC van 18kg krijgt bvb 220gr/dag.
Goede merken die tevens ook qua prijs goed meevallen zijn bvb; Naturis, Nuvo, Hayes Brothers, ..

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 12:51

Mochten mensen nog willen weten welke keuze het is geworden: wij zijn uiteindelijk voor Versele Laga opti life gegaan :)