Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 11:14

Naar aanleiding van een korte discussie in het [BB] Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar? topic, leek me het ook wel interessant hier een apart topic voor te openen.

De stelling:
Laat jij je hond castreren/steriliseren*?
Waarom wel/niet? En zo ja, let je nog op een bepaalde leeftijd?

Het kan een gevoelig onderwerp zijn (nl. een medische handeling bij een gezond dier), maar laten we wel een beetje rekening met elkaar houden. Iedereen zal het beste met zijn dier voor hebben, dus respecteer elkaars mening en hou de discussie netjes :j

*: als ik het goed begrijp is het in het geval van teven ook gewoon officieel 'castratie', maar ik heb het in de stelling gezet omdat het voor teven in de volksmond wel 'steriliseren' wordt genoemd.

Sjong

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:17

Ik heb 1 gecastreerde teef en 1 intacte. Ik kijk per hond wat ik doe. Ik kies alleen nooit voor vroegcastreren.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:19

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:19

Citaat:
Het kan een gevoelig onderwerp zijn (nl. een medische handeling bij een gezond dier),

Dit is een paardenforum waar links en rechts de ruinen je om de oren vliegen. Ik geloof niet dat ik hier iemand erover heb gehoord dat je een hengst niet moet castreren omdat het een medisch onnodige ingreep is. Eerder wordt er gezegd dat je een hengst wél moet castreren als je er niet mee wilt fokken, om het dier zelf rust in z'n hoofd te geven en ook mogelijk gevaarlijke situaties te vermijden. Om die reden vind ik castreren vaak wenselijk. En helemaal bij honden en katten, waar oeps-nestjes toch net wat vaker voorkomen dan oeps-veulens.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:20

Ja, de hond die we einde van het jaar krijgen zal worden gesteriliseerd. Wordt puur een gezelschapshond, dus geen nut om haar constant door die hormonen-periodes te laten gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:23

Honden (en katten) heb ik altijd laten helpen (of kreeg ze al geholpen).
Ik woon in het buitengebied en heb een pokke hekel aan loslopende "wilde" ongecastreerde katers.
Heb hier een loopse teef te logeren gehad en had binnen een dag een niet geholpen reu op de dam.
Heel gezellig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:24

Onze teef is, als ik het goed zeg, gesteriliseerd.
We wilde haar castreren maar de baarmoeder was op dat moment ontstoken en is alles weggehaald.

Onze reu, gisteren 2 jaar geworden, zijn we eigenlijk nog steeds over aan het dubben, gezien de tegenstrijdige berichten.
Hij heeft zijn ballen niet ingedaald, al zie je ze soms wel zitten, maar dan even later zijn ze weer foetsie :+
Tegenstrijdige berichten hoor je over dan wel en niet castreren, wegens tumoren, maar ook dat dit weer achterhaald is enz.
Zijn karakter is onzeker, hij lijkt wel stoer, maar is het niet. Daarom doen we het liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:25

Tja, hormonen zijn een dingetje
Wij mensen kunnen tot op zekere hoogte onze hormonen bespreken en ernaar handelen :+
Bij dieren is dat niet in beeld.
Als deze kennis eens wat meer werd toegepast door eigenaren van "intacte" katten en honden dan was het leven voor de beesten ook een stuk rustiger.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:26

Bij mijn reu destijds op 1 jarige leeftijd een afspraak gemaakt voor een castratie. Hij bleef maar markeren. Buiten niet erg. Maar binnen heel vervelend. Hele actieve zindelijkheid training gedaan maar bleef het doen. Uiteindelijk niet gecastreerd want hij is een dag voor de castratie overleden

Mijn rottweiler meisje op 1.5 / 2 jarige leeftijd laten steriliseren. Geen fokplannen en ze was geen gezonde hond. Entropion (2x geopereerd) , ziekte van addison (bijnieren deden niks meer) en ED. Daarbij wonen we op een boerderij aan een doodlopende weg waar heel brutaal andere honden op ons erf komen. Geen zin in den oeps nestje ongezonde honden. Ze had alleen een wat dikkere vacht en je moet beter opletten met hoeveelheid voer. Ze is in mei overleden op 4 jarige leeftijd. Ze was echt niet gezond. Nogsteeds erg blij met de keuze.

Ik krijg deze winter en volgende zomer 2 teefjes. Mits ze gezond zijn en blijven wil ik ze in principe intact houden

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:29

Allebei mijn honden zijn geholpen, ondanks dat dat in eerste instantie niet de intentie was.

Mijn oudste hond wilde ik in ieder geval eerst uit laten groeien voor we hem evt zouden laten castreren maar als het niet medisch noodzakelijk zou zijn waren we het niet van plan, ook omdat hij wat onzeker was. Hij bleek met ruim een jaar zoveel last van zijn hormonen te hebben dat we bijna geen normale wandelingen meer konden maken en hij at slecht. Na een aantal maanden onrust een castratiechip laten plaatsen en we hadden 6 weken later een hele andere hond. Na ongeveer een half jaar konden we ook duidelijk merken dat het oude gedrag ineens weer terug kwam en toen dus toch de beslissing genomen om hem te laten castreren. Geen moment spijt van gehad.

Met ons teefje hadden we fokplannen maar toen ze een half jaar was kwam er epilepsie in de lijn naar boven. Besloten geen risico te nemen en haar na haar eerste loopsheid laten steriliseren.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:32

Alles werd hier altijd gecastreerd, nu ik meer inzicht heb in wat het met de vacht doet #trimmer, blijft mijn aankomende pup eerst reu. Hij kan last krijgen van een castraatvacht
Mocht het nodig zijn kan hij later altijd nog gecastreerd worden.

Heb verder 2 reuen en 3 teven allemaal gecastreerd in Huis

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:38

Zéér sterke voorkeur voor niét.

Maar als het om medische redenen noodzakelijk blijkt, ja, dan dus wel. Dat is voor mij de uitzondering.

Ik vind de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen.

De nadelen worden vaak niet of nauwelijks genoemd door dierenartsen, maar zijn er zéér zeker wel.

Voor mij dus een vrij stevige nee, met als uitzondering medisch noodzakelijk om leven te redden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:40

Drie reuen, allen gecastreerd. Wel doen wij altijd eerst een chemische castratie, om te zien of het gedrag inderdaad verbeterd en de hond niet angstiger wordt bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:44

Teef is hier gesteriliseerd, omdat mijn vriend dat graag wou. Ivm dat we nu tijdelijk wonen in een woonwijk. En daardoor reu en teef minder goed gescheiden konden houden.

Waardoor de reu elke keer enorm van slag was. Met als gevolg heftige diarree.

Maar reuen worden hier sowieso nooit geholpen tenzij het medisch moet. En ik wil toch geen teven meer in de toekomst.

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:45

Hier twee gecastreerde reuen. De oudste hebben we zelf laten castreren omdat hij een chronische puspiep had. Overal stinkende, groene plakdruppels in huis en onze hond steeds last/jeuk. We hebben hem wel eerst chemisch laten castreren om te kijken of het geen negatief effect op z'n karakter had. Onze andere was al gecastreerd door de stichting van wie we hem hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:47

Femke_Tweety schreef:
Zéér sterke voorkeur voor niét.

Maar als het om medische redenen noodzakelijk blijkt, ja, dan dus wel. Dat is voor mij de uitzondering.

Ik vind de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen.

De nadelen worden vaak niet of nauwelijks genoemd door dierenartsen, maar zijn er zéér zeker wel.

Voor mij dus een vrij stevige nee, met als uitzondering medisch noodzakelijk om leven te redden.

Hiermee eens, nog meer voor reuen als teven.

Paarden zijn niet te vergelijken. Honden kan je gewoon alle geslachten bij elkaar houden tot teef loops is. Dat is iets anders als bij merries en hengsten bij elkaar. Reu moest hier in 1 jaar tijd 10 dagen bij teven vandaan vanwege dekrijp, de andere 355 dagen konden ze bij elkaar. Geen oepsnestjes, geen weglopen honden...

Evi84

Indien het niet medisch geindiceerd is (zoals de meeste castraties) staat het voor mij op exact dezelfde hoogte als couperen van oren en staart. Voor de meesten hier dus aanzien als pure dierenmishandeling.

Brainless

Femke_Tweety schreef:

Mijn DA heeft wel gemeldt dat vroeg castreren voor extra problemen kan zorgen en raadt daarom castreren aan met minimaal 9 maanden maar liever na 1 jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:48

Ja. Mijn hond is een herplaatser en kwam als reu bij mij. Beest was niet te hanteren en lag als een wappie languit op straat te kwijlen bij ieder plasje van teefjes.
Ik heb hem laten castreren (op 3,5 jarige leeftijd) en heb er nu een superfijn dier aan.

Edit; hond is in perfecte conditie gebleven, niet aangekomen (en dat voor een labrador) en heeft een prachtige vacht. Kan er niks negatiefs aan hangen dus.
Laatst bijgewerkt door Goof op 13-07-21 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:51

Hier verschild het per hond.
Teven worden na de eerste loopsheid gecastreerd.
Mijn eigen teef was pas na 1.5 jaar loops, dus die was bijna 2 toen ze gecastreerd was. Ze bleek cystes in de baarmoeder te hebben.
Volgens de dierenarts was het goed dat ik haar had laten castreren.

De teven van mijn moeder zijn ook na de eerste loopsheid gecastreerd.

De reu van mijn broertje is nog niet gecastreerd. Is een heel gevoelig hondje die snel angstig kan worden. Ons is door de hondentrainers aangeraden hem zeker niet te castreren.
Hij heeft wel last van de loopse teven en heeft al 1x op een gezeten.
Die liep los in een losloopgebied.
Mijn broertje heeft hem ervan afgetrokken (wist niet dat dat kwaad kon).

Je hebt niet de controle wat andere mensen doen. Zo is mijn hond regelmatig bij mijn moeder of broertje. Hoe goed ik ook mijn best doe, het kan gebeuren dat het 1 van hun ontschiet.
Dus voor alle zekerheid castreer ik mijn honden liever. Met een grote uitzondering voor zeer angstige honden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:51

Alle teven worden hier standaard gecastreerd, reuen ip niet, maar Buddy heb ik uiteindelijk wel laten doen, en die is er zo vreselijk veel op vooruit gegaan, ik wilde toen 1 nestje met mijn teefje, Buddy was in die tijd al zo ongelooflijk over de top hyperdruk dat een loops teefje hem gek had gemaakt + zijn zware HD maakte dat ik ook écht geen oeps nest wilde hebben. Hij is altijd wel een drukke hond gebleven maar wel 1 die veel meer rust in zijn kop had. Eigenljk is hij de leuke versie van Buddy geworden :D

Overigens moet ik zeggen dat ik veel herplaatsers ( gehad) heb , en deze kwamen als het reuen waren allemaal gecastreerd hier, en allemaal voor hun eerste levensjaar gecastreerd, en als ik heel eerlijk ben is de balans opmakend dat de castraten echt véél ouder zijn geworden als de volle reuen..

Ondanks alle tegens ,en vreselijke lijsten met ziektes die een hond zou krijgen na castratie, moet ik daarbij zeggen eigenlijk daar weinig van gemerkt te hebben, zowel bij teven als de reuen...

Volgende honden worden allemaal herplaatsers, dus die zullen vast gecastreerd gaan ( moeten ) zijn..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:52

Ik heb het niet laten doen bij mijn teefje. Sowieso omdat haar fokkers er graag een nestje van wilde, dus ze heeft uiteindelijk ook pups gehad. Op latere leeftijd castreren daar zit een risico aan.. en bij dit ras schijnt de vacht er ook heel slecht van te worden, behoorlijk onhandelbaar zelfs. Dat zag ik ook niet zitten.
Het enige nadeel van niet geholpen zijn is dat ze regelmatig schijnzwanger is.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:55

Tenzij medisch noodzakelijk ben ik geen voorstander van castreren

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:58

Onze hond is afgelopen zaterdag uit medische noodzaak gecastreerd ( hij heeft een nieuwe plasopening gekregen ivm cystinurie), als dat niet aan de orde was geweest dan hadden we hem intact gelaten.
Niet omdat we een fokdoel met hem hadden maar omdat hij uiterst stabiel is qua karakter naar andere honden en naar ons gezin toe.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:02

Ik laat mijn honden in principe niet helpen. Zowel reu als teef niet. Alleen tijdens loopsheid en dan dekrijp wel uit elkaar.
Mocht het nou medische gezien nodig zijn dan wel. Maar vind het tot op heden vaak meer nadelen dan voordelen op leveren.

Merk hier ook niet dat reuen evt. Gefrustreerd raken van loopse teven in de buurt.

Mijn 2 katten zijn wel geholpen omdat ze los lopen buiten en ik geen voorstander ben dat ze andere katten dekken en dan nog meer oepskatten.