Fretjes: wat te doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Fretjes: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 13:43

Ik zit al weken met een steen in mijn maag en hij wordt alleen maar groter. Ik hoop dat ik hier een luisterend oor of advies vind.

Sinds begin dit jaar heb ik twee schatten van fretten in huis. Omdat ik ook in Facebook groepen actief met ze ben, houd ik het hier ten behoeve van de anonimiteit even bij Fret A en Fret B.

Ik was al jaren op zoek naar een huisdier, maar heb dat elke keer afgehouden omdat ik qua woonruimte niet zeker zat en omdat ik zeker wilde zijn dat ik over voldoende tijd, ruimte en financiën kon beschikken voordat ik de verantwoordelijkheid van een dier in huis op me zou nemen. Maar ik wilde het wel ontzettend graag. Ik heb wel een (bijrijd)paard voor 5-6 dagen in de week dus dierloos was ik niet, maar in huis is het toch anders. Dus lang mijn ogen open gehouden en begin dit jaar wist ik het: ik wil fretten. Een goede vriendin heeft ze al jaren en ik vond ze echt fantastisch. Aanhankelijk, nieuwsgierig, ondernemend, maar slapen ook veel dus ook rust om het lekker af te wisselen. Ik heb nog een paar weken gewacht omdat ik écht zeker wilde zijn van mijn zaak, maar begin dit jaar dus heb ik de knoop doorgehakt en twee fantastische broertjes opgehaald uit de opvang.

A en B zijn 5 jaar oud, dus voor een fret niet jong meer (levensverwachting is 6-9), en hebben hun hele leven samen doorgebracht (ik ben al de derde eigenaar). Dat was ook een argument om voor hen te gaan: op dagen dat ik minder tijd zou hebben zouden ze daar niet rouwig om hoeven te zijn, want dan hadden ze elkaar. Ze waren vanaf dag 1 al behoorlijk zelfstandig, het verhuizen vonden ze prima en ze vermaakte zich vanaf de eerste minuut al grandioos met het verkennen van mijn woonkamer. Het was mijn bedoeling om ze in het begin alleen onder toezicht los te laten, daarna alleen 's nachts, en daarna 24/7. Met toegankelijke kooi natuurlijk. Op die manier zouden nachtjes weg ook geen probleem zijn: genoeg voer, water en schone kattenbakken bij vertrek en dat komt helemaal goed. Voor langere periodes bij mijn vriend thuis had hij daar ook een kooi staan en konden ze mee. Ideaal, kat (fret) in 't bakkie.

Maar nou komt het. Ze zijn hier nu ruim een half jaar, en ze kunnen nog steeds niet zonder toezicht los. Tenminste, soms slopen ze toevallig niks, maar meestal gaat het fout. Fretten zijn roofdieren, jachtdieren, hun wilde voorouders (bunzingen) halen in de natuur alles overhoop om prooidieren te vinden. Dat zit in hun natuur, maar de meeste fretten verliezen (zeker naarmate ze ouder worden) hun wilde haren een beetje en houden het bij lekker een beetje ronddolen. Maar die van mij dus niet. Plantenbakken worden omgespit of gaan om. Elk meubel wordt op de één of andere manier wel beklommen en wat erop staat wordt eraf gegooid. Fret A zit in twee seconden bovenop zijn kooi van 1.70 hoog, en in 5 seconden bovenop het wasrek wat hij (via de was zelf!) beklimt. Fret B is niet zo dapper, maar kijkt graag toe en profiteert van de streken van zijn broer. Met andere woorden: ik kan ze met geen mogelijkheid met een gerust hart alleen laten. Rustig eten koken in de (gesloten) keuken lukt eigenlijk niet omdat ik continu mijn oren gespitst moet houden of ze niet iets slopen. Het is dodelijk vermoeiend.

En dat zorgt er ook voor dat mijn vriend er wel klaar mee is. Bij hem thuis doen ze het namelijk ook. Ze hebben ergens een gat in de muur gevonden (of gecreëerd) en trekken continu isolatiemateriaal naar binnen. Het is vechten tegen de bierkaai, ze verzinnen altijd wat nieuws. Je kan niet alles blijven afsluiten, dan heb je geen leven meer. Zeker niet met de onwijs slimme en ondernemende Fret A. Mijn vriend heeft nu opgebiecht dat hij hoopt dat ik ze weg doe en dat hij ze eigenlijk niet meer wil huisvesten. Hij heeft totaal geen emotionele band met ze, vond het grappige diertjes in het begin maar bezorgen hem nu alleen maar kopzorgen. Zeker omdat hij zijn huis binnenkort wil verkopen en het handig is als dat kan terwijl het huis nog enigzins overeind staat...

Naar mijn vriend meenemen kan dus eigenlijk niet echt meer. Maar ik kan ze dus ook niet langer dan 24u alleen laten, want ze moeten wel echt los kunnen lopen. De kooi is behoorlijk groot, maar ze vinden het heerlijk om buiten de kooi te dollen en te spelen en twee fretten vrijwel permanent in een binnenkooi vind ik eigenlijk onder dierenmishandeling vallen. Daar voel ik me dus écht niet comfortabel bij. Maar dat zou betekenen dat ik nooit langer dan één nacht bij mijn vriend kan zijn, want een oppas hier in de buurt heb ik niet. Een advertentie plaatsen voor een oppas vind ik lastig omdat diegene dan in mijn huis zou zitten als ik er niet ben, en met mensen die ik niet ken vind ik dat behoorlijk spannend. En daarbij moet diegene maar net kunnen als ik naar mijn vriend wil.

Hadden ze zonder toezicht los gekund, dan was dit geen probleem geweest. Dan kunnen ze echt wel even een paar dagen alleen zijn, met de goede voorzorgsmaatregelen. Nogmaals, het zijn twee onwijs zelfstandige broertjes, die hebben mij echt niet nodig om een geslaagde dag te hebben.

Maar ze kunnen niet zonder toezicht los. Ik heb geen oppas. Mijn vriend wil ze liever niet meer. En ik heb géén idee of er überhaupt nog dingen zijn waarmee ik ze kan leren onbeheerd alleen te zijn.

Waarom wil ik ze überhaupt nog, denk je (begrijpelijk) misschien na het lezen van hun streken? Omdat ze fantástisch zijn. Het zijn twee heerlijke mannetjes, ik moet zo vaak om ze lachen omdat ze weer iets voor elkaar hebben gekregen wat volgens de wetten van de natuur niet mogelijk zou moeten zijn. Ze laten me lachen als ik down ben, hun aanwezigheid als ik me eenzaam voel (komt vaak voor ivm autisme, ADHD en verlatingsangst) geeft me troost. Ze brengen naast alle kopzorgen ook zoveel vreugde in mijn leven.

Maar het ziet er dus naar uit dat ik ze weg zal moeten doen. Nu is het nog wel te doen, maar vanaf september studeer ik fulltime fysiek in Utrecht. Ik heb vanaf mijn dorpje op de Heuvelrug een uur reistijd enkele reis naar college, en soms tot 4-6 uur per dag college. Daarnaast heb ik mijn fulltime bijrijdpaard, vrienden in de stad die ik graag bezoek en waarbij ik graag een nachtje blijf slapen. Ik heb theaterlessen en repetities. Ik zal gewoon niet veel meer thuis zijn. En ik voel me daar vreselijk over, want nu lijkt het net alsof ik tijdens corona een huisdier heb gehaald die ik nu dump omdat het normale leven weer begint. Terwijl ik er juist zó goed over heb nagedacht, jaren lang!

Respect als je het hele verhaal hebt gelezen, het is veel langer geworden dan ik dacht. Ik wil ze zo graag houden, ik zou ze zó enorm missen als ze weg zijn. Ik heb een brok in mijn keel nu ik dit typ. Maar ik moet wel eerlijk naar ze blijven, kan ik ze nog geven wat ze nodig hebben? Het belang van het dier staat bij mij altijd voorop. Maar ik zou ze zó missen. En ja, ik weet het credo van bokt en ik ben het er ook mee eens: als je het op bokt plaatst, weet je zelf het antwoord eigenlijk al. Maar hopen op een laatste tip/strohalm mag, toch?

ElCamino

Re: Fretjes: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:47

Dat zijn nou eenmaal fretten.... knagers, slopers, beetje terroristen..... zo zijn ze nu eenmaal.
Kun je niet een plekje vinden met een enorme buitenkooi/kennel met gaas ???? Waar ze lekker kunnen ravotten, met een nachthok....

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:54

Je zegt dat je veel informatie hebt opgezocht maar zegt ook dat ze meestal rustiger worden. Ik vind dus dat je daar niet van uit had kunnen gaan.

Ik weet niet in wat voor woning je woont maar is het niet mogelijk om zelf bijvoorbeeld een kooi te maken. Als je een kooi maakt langs de hele muur dan hebben ze natuurlijk veel meer plek dan in een standaard hok. Of heb je een tuin waar ze in een verblijf kunnen?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 13:56

Amber_anne schreef:
Je zegt dat je veel informatie hebt opgezocht maar zegt ook dat ze meestal rustiger worden. Ik vind dus dat je daar niet van uit had kunnen gaan.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld. Ik heb al langere tijd ervaring met fretten, veel op ze gepast en verzorgd. 9 van de 10 worden rustiger met de jaren, deze dus niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:56

Ik zou ook een buitenren maken. Eventueel ook 1 bij je vriend. Dat ze daar even lekker los kunnen gaan.

Echt klote dat het zo tegenvalt! Ik snap dat je een oplossing zoekt en tegelijkertijd dol bent op je terrorbeestjes!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:59

VuurVleugels schreef:
Amber_anne schreef:

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld. Ik heb al langere tijd ervaring met fretten, veel op ze gepast en verzorgd. 9 van de 10 worden rustiger met de jaren, deze dus niet.

Ik zelf vind dat je bij de aanschaf van een dier dus ook rekening moet houden met die 1 van de 10.
Ik heb konijnen binnen gehad waarvan er 9 van de 10 zindelijk wordt, die van mij hoorde bij de 1 van de 10. Omdat ik daar al rekening mee had gehouden was het minder erg

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:59

Hoeveel ruimte heb je in je huis? Is het mogelijk om een hele muur 'op te offeren' voor je fretten, en daar een ren tegenaan te maken, gewoon tot het plafond aan toe? Met rommelplekjes, klimmogelijkheden, schuilhutjes etc?

Ik ken ook aardig wat fretten, maar sloperds zijn en blijven het allemaal en om ze 24/7 in je huis los te laten zonder dat ze dat totaal verruineren, moet je al snel in een isoleercel wonen...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:04

Geen enkele fret die wij hebben gehad is rustiger geworden. Het zijn gewoon ontzettend ondernemende dieren.

24/7 vond ik al spannend zonder je hele verhaal te hebben gelezen.
Dat kan alleen als je een extra slaapkamer helemaal voor hen in kan richten.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:05

Wat lastig TS. Mijn vriend heeft ook een fret. Deze laten we (als het kan dagelijks) los in de gang (met een dichte trap). Daar heeft ie niet zoveel om te slopen namelijk. In de kamer zou die waarschijnlijk ook een gat in de bank knagen om daarin te gaan zitten :P
Verder kunnen we hem, nu hij inderdaad ook wat ouder is, gerust een paar nachten/dagen in zijn (enorme) kooi laten. Hij slaapt toch 22 uur per dag :') Hij is daarna niet vervelender/drukker als hij eruit mag. Maar misschien is dat lastiger als je 2 fretten hebt.

Misschien is voor jou los op de gang ook een optie? Dat je dan de schoenen en jassen ofzo even in de woonkamer zet? Maar ik weet natuurlijk niet hoe jullie woningen zijn ingedeeld.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 14:06

EmptyWords schreef:
Geen enkele fret die wij hebben gehad is rustiger geworden. Het zijn gewoon ontzettend ondernemende dieren.

24/7 vond ik al spannend zonder je hele verhaal te hebben gelezen.
Dat kan alleen als je een extra slaapkamer helemaal voor hen in kan richten.

Ik heb veel fretten gekend tot nu toe in verschillende gezinnen en allemaal konden ze toevallig 24/7 los... Ik denk dat ik het verkeerde 'bronmateriaal' heb bestudeerd dus... 8)7 ik heb een tuin, ik ga eens kijken wat ik daarmee kan!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:08

Vervelend! En een ren aan de kooi maken? Desnoods alleen nachts, zodat je overdag nog fatsoenlijk door je huis kan lopen als het anders te krap wordt.
24/7 los zonder toezicht lijkt me echt niet te doen, ik ken een paar mensen met fretten (of gehad) en die deden dat ook nooit. Maar idd een grote ren aan het hok, al dan niet buiten, en verder dan los in huis spelen onder toezicht.
Zie nu dat je tuin hebt, inderdaad leuk om eens te kijken wat daar de mogelijkheden zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:09

Als je een tuin hebt is het ook leuk om een hok te maken met een doorgang naar binnen naar een hok. Dan hebben ze zelf de keuze

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 14:11

Amber_anne schreef:
Als je een tuin hebt is het ook leuk om een hok te maken met een doorgang naar binnen naar een hok. Dan hebben ze zelf de keuze

Haha dat wordt een ingewikkelde constructie dan, ik heb een bovenwoning en mijn tuin ligt achter de tuin van mijn benedenbuurman. Dat is ook wel een bezwaar, ik kan dan minder makkelijk even langs lopen. Maar goed, als dat alles is...

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:11

VuurVleugels schreef:
ik heb een tuin, ik ga eens kijken wat ik daarmee kan!

Oh maar dan heb je dus veel meer mogelijkheden! Heb je een mogelijkheid om een kattenluikje te maken zodat ze zelf uit hun binnenhok naar een buitenren kunnen? Ik denk dat je ze daar een héél groot plezier mee doet, zeker als ze zelf kunnen kiezen welke tijden ze buiten gaan spelen!

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 14:12

VuurVleugels schreef:
Amber_anne schreef:

Haha dat wordt een ingewikkelde constructie dan, ik heb een bovenwoning en mijn tuin ligt achter de tuin van mijn benedenbuurman. Dat is ook wel een bezwaar, ik kan dan minder makkelijk even langs lopen. Maar goed, als dat alles is...

Je hebt van die buizen waar ze doorheen kunnen lopen. Zijn complete kant en klare aansluitsystemen waarmee je ze ook bv je hele tuin door kunt laten gaan met bv diverse rennen/slaapplekken in hoekjes van je tuin!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:24

ik heb in een grote buitenren gewoon een konijnenhok gezet mert binnehokje en wat lekkers om in te liggen..... gaat prima

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:27

24/7 los zou ik ook niet aandurven :D

Wat hier genoemd wordt, je kunt heel creatief hele buizensystemen aanleggen om ze wat meer ruimte en mogelijkheden te geven :-) Misschien inderdaad zelfs wel een constructie dat ze zelf naar buiten kunnen en weer terug.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:37

Tijdens het lezen van je verhaal kon ik ook alleen maar denken 'dat zijn nu eenmaal fretten'. Ik weet echt niet anders :')

Ons eerste fretje Mormel liep wel gewoon los (24/7) en ja, dat was inderdaad letterlijk elke dag uitgegraven plantenpotten. Hij klom zelfs recht omhoog aan een bakstenen muur op :P het zijn super leuke huisdieren maar wel echt voor de liefhebber, je krijgt wel een wandelend bolletje chaos in huis...

Maar goed, ze zijn er nu. Voor weekendjes weg richten wij een aparte kamer in waar niks mis kan gaan. Dat is dus letterlijk een kamer met enkel (open) frettenkooi, kattenbakken en plekjes om te slapen. Zeker niks klimbaar (want daar vallen ze gegarandeerd weer vanaf) of andere zaken waar ze gevaarlijke toeren mee kunnen uithalen. Is dat een optie?

Ons tweede fretje, Thelma, loopt ook 24/7 los maar zij is heel makkelijk. Het kan dus wel maar is echt eerder een uitzondering. Ook haar zetten we in de frettenkamer wanneer we een weekend weg zijn, want ze weten zich toch altijd in de problemen te werken :P

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:44

Wij hebben jaren fretten gehad en die gingen echt niet zonder toezicht los. Onze Kruimel was op zich heel makkelijk en die sloopte niks, maar al het frettentuig wat we daarna gehad hebben, pfoei daar hadden we onze handen vol aan. Eentje jatte echt alles, was mijn vriend zijn portemonnee kwijt, lag die ergens onder de kast, allemaal dankzij onze Roderick. Toen nog 2 broers gehad, die haalden ook enorm veel kattenkwaad uit. En toen later nog 2 pups van de opvang. Die waren natuurlijk nog toen keer erger. Dus tja als je geluk hebt, heb je fretten die wel alleen los kunnen, maar bij ons was dat er maar 1 van de 6 die we gehad hebben.
Een buitendien zou best een optie zijn in jouw geval denk ik.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:50

rockwitch schreef:
Wij hebben jaren fretten gehad en die gingen echt niet zonder toezicht los. Onze Kruimel was op zich heel makkelijk en die sloopte niks, maar al het frettentuig wat we daarna gehad hebben, pfoei daar hadden we onze handen vol aan. Eentje jatte echt alles, was mijn vriend zijn portemonnee kwijt, lag die ergens onder de kast, allemaal dankzij onze Roderick. Toen nog 2 broers gehad, die haalden ook enorm veel kattenkwaad uit. En toen later nog 2 pups van de opvang. Die waren natuurlijk nog toen keer erger. Dus tja als je geluk hebt, heb je fretten die wel alleen los kunnen, maar bij ons was dat er maar 1 van de 6 die we gehad hebben.
Een buitendien zou best een optie zijn in jouw geval denk ik.

Haha inderdaad, Mormel ging ook altijd van alles verstoppen :') na een tijd leer je de verstopplekjes wel kennen dus als we wat kwijt waren, wisten we waar te zoeken.

Helaas heeft hij eens een rauwe kippenvleugel onder in een kleerkast verstopt en dat hebben we pas ontdekt toen de kippenvleugel 'wegliep' :r

Thelma is echt zo'n engeltje daar tegenover. Ligt altijd braaf op haar kussen of op schoot. Het enige dat ze echt niet kan laten is in je tenen bijten, meermaals per dag. Mijn vriend kan daar maar niet aan wennen, hij denkt echt dat het af te leren valt, ik laat hem maar in de waan :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:41

Wij hebben sinds kort een fret(je) en ons is duidelijk door meerdere mensen verteld dat ze echt niet zonder toezicht los kunnen lopen.
Ja even snel naar de wc ofzo, maar je moet ze in de gaten houden.
Maar ze verslepen alles en als je wat kwijt bent kun je dat vinden op hun favoriete verstopplekje.

Ze blijven hun hele leven speels en ondernemend.
Kun je niet evt binnen een grotere ren maken?
Er zijn mensen die een soort grote fretproof binnen ruimte hebben gemaakt.

De onze loopt nu een paar x per dag los, even lekker ravotten en spelen en na 30/45 minuten gaat hij weer vanzelf zijn kooi in om te slapen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:59

Tja, je hebt fretten in huis gehaald. Wat wil je? Het zijn nu eenmaal terroristen en doen graag wat niet mag! Want als je niet ziet wie het deed, kan je ze ook niet beschuldigen! Wat hebben ze allemaal om buiten de kooi mee te kunnen spelen?
.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:01

Niets geks aan, zo zijn fretten. Heb er jaren lang mee gewerkt en er dus echt wel een paar 100 verschillende voorbij zien komen. Zou ze lekker in hun hok laten en zorgen voor een mooie speelplaats waar je ze dagelijks lekker onder toezicht kan laten ravotten. Wellicht leuk om ook buiten ook zo'n speelplek te maken dat je ook wat kunt afwisselen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:10

Die van mij gingen zelfs terwijl ik er bij was de planten verpotten.. Dus nee, verbaasd mij niet dat ze niet los kunnen zonder slopen :D.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:25

Mariska_28 schreef:
Die van mij gingen zelfs terwijl ik er bij was de planten verpotten.. Dus nee, verbaasd mij niet dat ze niet los kunnen zonder slopen :D.

Ze vinden zichzelf ook gewoon hilarisch. Bij Mormel wist je gewoon door de monkelende geluidjes al dat hij onderweg was om iets stout te gaan doen :')

en zichzelf in de problemen werken, al-tijd :')

Afbeelding

TS: ik zou dus proberen een frettenkamer te maken waar ze ook zonder toezicht veilig los kunnen.