Koe abnormaal of niet ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Koe abnormaal of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 16:46

Gisteren reden we in Duitsland achter een veewagen.
Ik vond de koeien die er in stonden schandalig mager.
Ik ben geen kenner en misschien is dat niet ongewoon. Wel heb ik hier melding van gemaakt via mail aan de Duitse instanties zodat het toch gecontroleerd zou worden.
Nu vraag ik mij of ik hier wel goed aan gedaan heb.
Genoeg koeien kenners op bokt dus, wat denken jullie ? Foto hieronder.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Koe abnormaal of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 16:48

Het kan natuurlijk dat ze misschien oud of ziek zijn. Wie weet waren ze onderweg naar een dierenarts.
Maar goed dat je melding maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 16:49

Het is zeker niet normaal als ze zo mager zijn. Misschien zijn het in beslag genomen dieren of ze zijn ziek?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 16:50

Ja, de heupen kunnen bij koeien wat scherp uitsteken waardoor ze dun lijken, maar zo dun als rechts herken ik niet. Juist ook omdat het naast de staart zo ingevallen is. Kan inderdaad ziek/oud zijn.

Donkere koe valt mij niet meteen op.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 16:53

Suzanne: Ja dat kan ik niet achterhalen. Kreeg gewoon zo een naar beeld voor mijn ogen van zo een horror stal.

Cayenne: Hopelijk is het zoiets. Ik denk eerder dat ze opgekocht zijn. Ik heb er zo een 25 km achter gereden.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 16:59

Ze zijn wat aan de magere kant, maar botten steken al snel uit bij koeien. Als dat niet uitsteekt zijn ze moddervet. Mogelijk zijn ze op weg naar het slachthuis of een andere weide met veel gras?. Ze zullen wel met een reden vervoerd worden denk ik dan.

Snap niet dat je direct al melding maakt, op basis van de achterkant van koeien, terwijl je zoals je zelf zegt er geen kaas van hebt gegeten.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 17:08

future_vet schreef:
Ze zijn wat aan de magere kant, maar botten steken al snel uit bij koeien. Als dat niet uitsteekt zijn ze moddervet. Mogelijk zijn ze op weg naar het slachthuis of een andere weide met veel gras?. Ze zullen wel met een reden vervoerd worden denk ik dan.

Snap niet dat je direct al melding maakt, op basis van de achterkant van koeien, terwijl je zoals je zelf zegt er geen kaas van hebt gegeten.

Melding wilt toch niet zeggen dat die persoon meteen aan de schandpaal wordt genageld. Voor hetzelfde geld komen ze van een stal waar er er nog 50 ondervoede koeien staan en in het beste geval gaat het gewoon over oude zieke dieren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:14

Deze koeien zijn idd te mager, kan zoals eerder zijn dat ze opgekocht zijn door een hobby mester bijvoorbeeld.
Dan gaan ze nog een paar weken /maanden de wei in en dan naar de slacht.

Onthoud wel, een koe kan in een paar dagen al sterk vermageren wanneer ze niet fit zijn.
Ze stoppen namelijk heel snel met eten als ze wat mankeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:35

Ik ken ook iemand die wrakvee opkoopt voor weinig, hij boert verder niet meer maar heeft nog wel land en daar staan vaak koeien die veel te mager of andere problemen hebben, hij laat ze een paar maanden lopen en dan gaan ze naar de slacht.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:52

Op basis van wat ik zie, te mager. Goed dat je melding hebt gemaakt. Beter een keer teveel dan te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:13

De heupbeenderen bij sommige koeienrassen kunnen erg uitsteken, maar dit is te mager.

Ik zou geen melding gedaan hebben, ze zijn met deze dieren onderweg, er wordt iets mee gedaan of dat slacht is of vette weide. Verder weet je niks noppes nada. Dus vind de melding erg voorbarig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:19

Helemaal met je eens Mindim.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:29

Ze kunnen ook net zo goed naar een kaal weiland gaan van dezelfde eigenaar met, wederom, te weinig eten.
Goed dat je een melding hebt gedaan ts! Liever even nakijken en dat erop gereageerd word.
Als ik dieren zo mager zie staan zal ik ook een melding doen, mag toch hopen dat we nog een beetje alles in de gaten houden van de medemens en niet óveral onze handen vanaf trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:31

Anastasia24 schreef:
Ze kunnen ook net zo goed naar een kaal weiland gaan van dezelfde eigenaar met, wederom, te weinig eten.
Goed dat je een melding hebt gedaan ts! Liever even nakijken en dat erop gereageerd word.
Als ik dieren zo mager zie staan zal ik ook een melding doen, mag toch hopen dat we nog een beetje alles in de gaten houden van de medemens en niet óveral onze handen vanaf trekken.

Kijk als je dat zou zien, dan kan je melding maken dat er dieren te mager in een weide staan.
Voor hetzelfde geld is dit dier oud of ziek en neemt de eigenaar daar nu net zijn verantwoording. Als je niks weet, behalve een dier tegenkomen in een trailer onderweg, dan zou ik niet melden nee.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:36

Mindim schreef:
Als je niks weet, behalve een dier tegenkomen in een trailer onderweg, dan zou ik niet melden nee.
Prima juist om te melden. Als er een logische verklaring is dan heeft diegene ook geen enkel probleem. Zo niet: dan zijn er mogelijk nog meer waar deze vandaan komen of naartoe gaan…

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:37

Melkkoeien staat meestal wel wat scherper maar die witte ziet er inderdaad wel te mager uit.
Je weet alleen niet waarom ze zo mager is, een melding maken voor een mager dier waarvan je niet weet waarom het zo mager is is misschien wat kort door de bocht maar je ongerustheid is begrijpelijk.

Afbeelding

Meer dan 3 wil je ook niet hebben, zo vet krijgen ze alleen maar problemen.
Maar met een 1 heb je ook problemen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 18:40

Ik heb ondertussen al beetje spijt dat ik melding heb gemaakt. Mijn beweegreden is vooral de angst dat ze afkomstig zijn van een grotere ondervoede kudde.
Mager kan zoveel redenen hebben, dat snap ik heus wel, maar bij zo een confrontatie kon ik niet wegkijken. Ik heb verder nog nooit melding gedaan en best wel al magere dieren gezien en door omstandigheden zelf gehad, maar nooit in die mate.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:47

Nee, we weten niet wat en of er iets met de koeien is, en dan kan je twee dingen doen.
Zeggen “ dit zijn mijn zaken niet en weg kijken, of het zekere voor het onzekere nemen en het melden.

Je bent voor jou gevoel gegaan TS en daar is niks mis mee.
Niet daar aan twijfelen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:48

Vind het juist goed dat je melding hebt gemaakt. Er zitten zoveel koeien in echt schandalige omstandigheden. Als die eigenaar of vervoerder controle krijgt en alles lijkt goed dan is er toch niks aan de hand. Als het biet goed is, wordt er ingegrepen.

En als meer mensen meldingen zouden maken ipv wegkijken dan zou een boel dierenleed kunnen worden voorkomen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:49

Geen spijt van hebben hoor. Als er een plausibele uitleg is dan is dat vast even vervelend voor de eigenaar omdat die vragen krijgt, maar daarna klaar. Als er meer aan de hand is, dan is het geheel terecht. Het is goed dat je dit niet normaal vindt en vragen stelt. De dieren kunnen immers niet voor zichzelf opkomen.

En: Was je in de gelegenheid om het aan de persoon zelf te vragen? Nee, je zat op de weg. Had je reden om bezorgd te zijn? Ja.

Hoe had je je gevoeld als je niks had gedaan denk je?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:55

Helemaal goed juist dat je een melding hebt gemaakt. Zoals hierboven gezegd kunnen dieren niet voor zichzelf opkomen!

Ik heb vorige week ook een melding gedaan omdat een vrachtwagen aanhanger met slachtvarkens al zeker 2 uur in de volle zon stond. Die arme beesten stonden gewoon te koken!
Jammer dan wanneer mensen boos worden. Iemand die het goed voor heeft met zijn of haar dieren snapt dat mensen uit bezorgdheid een melding doen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:04

Ik zal de enquete van het OM over diermishandeling en de strafmaat hier ook even plaatsen. Het voorbeeld gaat weliswaar over een hond, maar je kunt dat breder trekken. Ze willen onderzoeken wat “men” een terechte strafmaat vind in bepaalde situaties.
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2021/0 ... 9B0Jey0Wqs

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:09

betadine schreef:
Ik heb ondertussen al beetje spijt dat ik melding heb gemaakt. Mijn beweegreden is vooral de angst dat ze afkomstig zijn van een grotere ondervoede kudde.
Mager kan zoveel redenen hebben, dat snap ik heus wel, maar bij zo een confrontatie kon ik niet wegkijken. Ik heb verder nog nooit melding gedaan en best wel al magere dieren gezien en door omstandigheden zelf gehad, maar nooit in die mate.

Geen spijt van hebben, beter een keer onterecht teveel dan te weinig. Voor mij zien ze er ook mager uit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:31

Ik vind het ook goed hoor, het is uiteindelijk aan de instantie om te zien of er structureel wat mis is of dat dit uitzonderingen waren oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:57

Wij melken koeien, hebben laatst een koe zoals de rechter naar de slacht laten brengen. De oorzaak van de schrale toestand; beschadiging in het heupgewricht. Doordat ze niet meer goed kon lopen zijn letterlijk de spieren 'weggeteerd'. Net zoals gebeurd als je je arm/been in het gips hebt. We hebben haar nog 7 maanden gehad, want ze kwam zoals elke dag in het midden van de melkbeurt (dit deed ze voor de beschadiging ook) en behield haar rangorde in de kudde. Ondanks dat ze niet rad liep, gebruikte ze alle 4 de poten wel, gaf er ook niet minder melk om. Is als worstenkoe weggegaan, want ze kwam steeds wat later in de melkbeurt; een teken dat het langzaam achteruit ging.

Als je wil weten hoe onze koeien eruit zien; klik gerust op mijn Instagram. Ik snap dat je schrikt als je zo'n koe voorbij ziet komen en niet weet wat de oorzaak is, een melding daarvan doen is in mijn ogen dan ook zeker niet verkeerd :)