Loki, +8 weken oud. Foto van vorige week dinsdag.

Ik heb dinsdag meteen de DA gebeld om een afspraak te maken ivm vaccinatie. Die afspraak ging vorige week vrijdag door. Ondertussen had ik tegen dan zelf wel al enkele vermoedens, en die bleken te kloppen. Loki is erg licht en mager (laatste kitten van het nestje), en er zit een soort van reuteltje in zijn neus. Klinkt alsof er een slijmpje zit, wat je hoort in de ademhaling. DA dacht, zoals ik ook wel al dacht, aan de niesziekte.
Overgeschakeld op peperdure voeding, en hij begint bij te komen. Gisteren tikte hij de 800 gram aan!

Vaccineren wilde de DA nog niet, ivm het ondergewicht en de antibiotica. Grote kans dat het vaccin niet eens aanslaat momenteel, en dat hij nog meer last krijgt.
Sinds zaterdag is zijn antibiotica-kuur gestart. Vandaag is de laatste dag antibiotica. Dit gecombineerd met 10 dagen een pasta die de darmpjes ondersteund, want de antibiotica is natuurlijk nogal heavy voor zo'n klein lijfje. Vanochtend pas kreeg hij voor het eerst last van een bijwerking - om 5u moest hij overgeven. Sindsdien is hij wel weer oké: alert - vrolijk - honger - spelen - op de bak gaan - dutjes doen.
Sinds gisteren is zijn linkeroogje "vuil". Vuil is een groot woord in dit geval. Ik krijg het moeilijk uitgelegd - er zit wat vocht in, doorzichtig, lijkt op een snotje maar dat is het niet helemaal. Ik kan het gelukkig wel mooi afvegen, dat laat hij allemaal vrij goed toe. Verder lijkt hij er geen last van te hebben, zijn oogje is niet dik ofzo.
Ik moest gisteren sowieso naar de DA, om Loki zijn siroop op te halen die eindelijk binnen was. De DA zei dat het oogje normaal is, neus en oog zijn tenslotte met elkaar verbonden. De siroop krijgt hij nog 9 dagen. Ipv 2x 2ml p/d krijgt hij 2x 0,5ml p/d, ivm het ondergewicht.
Verder heeft Loki geen symptomen. Hij niest niet, heeft geen neusuitvloeiing, geen snotjes of korstjes oid. Hij hoest niet, toont niet ziek, heeft geen blaren of zweren op de tong/in de mond.
Het reutelen is met momenten al minder geworden. Vooral na het spelen flakkert het weer even harder op, door de opwinding en bijhorende versnelde ademhaling. Hij komt niet in ademnood oid, geeft zelf ook niet aan te willen stoppen met spelen omdat hij het moeilijk heeft oid.
Na vandaag, de laatste dag antibiotica, moeten we 14 dagen wachten (zodat de antibiotica weer volledig uit zijn lijfje is, én hij nog wat kan bijkomen) en dan mogen we terug naar de DA voor de vaccinaties.
Wat zijn jullie ervaringen met niesziekte? Hebben jullie tips?
We proberen het immuunsysteem te boosten met de speciale voeding. Hij krijgt ter aanvulling ook een aantal keer per dag een lepeltje natte voeding, ook vooral ter beloning omdat hij zo flink zijn pilletjes en pasta aanneemt, en om die smaak wat te verstoppen. Die natte voeding vind hij geweldig, en op die manier ben ik 100% zeker dat hij zijn siroop ook binnen heeft, want die mag ik daar overheen gieten (nou ja, gieten, het is 0,5ml

Het is een blij mannetje. Hij knuffelt héél graag, en speelt ook met heel veel enthousiasme. Zowel met ons, als in zijn eentje. Hij ontdekt graag, is een echte avonturier, en schrikt van niks. Natuurlijk slaapt hij ook veel

Het is uiteindelijk de bedoeling dat hij zal buiten gaan, in onze tuin. Niet voor hij gecastreerd is natuurlijk, maar daar wil ik nog mee wachten - ik wil dat hij eerst aansterkt en bijkomt, en goed kan groeien. Buiten laten heeft geen haast, hij zit hier binnen ook goed

Maar - kan hij dan andere dieren besmetten? Hij heeft tegen dan zijn vaccins allemaal wel gehad natuurlijk. Voor zover ik lees, kan een gevaccineerde kat nog steeds niesziekte oplopen, alleen met mindere symptomen.
Gaan zeuren tegen de mensen waar ik Loki gekocht heb, zal mijns inziens geen enkel nut hebben. Ze waren nogal blij van hem af te zijn, en wisten ons erg snel buiten te werken. Daar wil ik hier verder ook niet over discussiëren - we hebben hem, en hij blijft. Gedane zaken nemen geen keer. We willen verder, mét Loki, en zijn op zoek naar tips om het hem zo makkelijk mogelijk te maken, en hem zo gezond mogelijk te krijgen en houden.
We hebben thuis geen andere dieren - paardenkind past helaas niet in de tuin

Ik werk als huishoudhulp, daar kom ik met 1 hond en 1 kat in contact. Ik let er op dat ik mijn handen was (sowieso, Corona) voor ik daar en hier binnen kom en dieren aanraak, om besmetting te vermijden.
Volgens de DA is de kans groter dat wij een ander besmetten dan dat ik (of bezoek) Loki met iets kan besmetten.
Hebben jullie nog tips, tricks? Zowel voor nu, als voor in de toekomst? Hoe groot is de kans dat Loki later, als hij buiten mag, een andere (wel of niet gevaccineerde) kat besmet?
Groetjes, Loki

Ik zou het appreciëren als er niet gediscussieerd wordt over hoe stom het is een ongevaccineerde kitten in huis te halen. Het is gebeurd, hij is er, hij blijft. Aan die discussie hebben we nu niks meer, dat zijn vijgen na Pasen en daar zijn we niet mee geholpen. Als ik hem niet had meegenomen, was hij bij een ander terecht gekomen en zou hij alsnog de niesziekte hebben. Gelieve deze discussie dus niet te starten/aan te gaan maar toekomstgericht mee te denken

Alvast bedankt!