[VOLG] Zelf onze krabpaal maken!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

[VOLG] Zelf onze krabpaal maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 10:59

Op 22 april zijn wij na onze trouwdag voor het eerst vanuit thuis in ons eigen heerlijke huis komen wonen. Al snel besloten wij dat we niet met zijn tweeën wilden blijven maar dat wij twee kittens aan ons huishouden toe wilden voegen. Via Bokker Maris__ kwamen wij bij haar nestje uit en mogen wij twee prachtige kittens aan ons huishouden toevoegen. De kittens komen eind juni bij ons wonen!

Ik heb bijna alle spullen al binnen inclusief twee krabpalen, maar toch kriebelt het heel erg om zelf een krabpaal te gaan maken. Het ziet er altijd zo makkelijk uit, maar ik denk dat er toch nog flink wat werk in zit. Ik vind het veel mooier dan de traditionele krabpalen met de zachte fluwelen stofjes.

Project krabpaal is dus begonnen :D Gisteren ben ik samen met mijn moeder (omdat ik mijn man zo gek niet krijg) het bos in gegaan met als resultaat..

Afbeelding

Afbeelding

Helemaal blij met mijn tak :D Goed om te weten: deze tak is niet van een boom gehaald maar lag al naast het pad. De tak is met toestemming meegenomen. Door de grootte van de tak zat ik in de kofferbak en zo zijn we naar huis gereden.

De tak na aankomst
Afbeelding

Hij was alleen nog wel iets minder mooi en schoon dan dat het van een afstandje lijkt te zijn.
Afbeelding

Na wat schoonmaken komt er al wat mooier hout naar voren.
Afbeelding

Het plan is dat als de tak helemaal schoon is om deze nog een tijdje in onze serre te laten drogen. Wanneer de tak droog genoeg is gaan we kijken of we deze blank laten of eventueel gaan behandelen, afhankelijk van wat er mogelijk en wat niet schadelijk is voor de katten. Ook wil ik eventueel de stam nog behandelen tegen houtworm, tips zijn welkom met welk middel dit eventueel niet schadelijk is. Daarna gaan we kijken of de voet van hout wordt of van beton.

De kittens in kwestie
Afbeelding

Volgen jullie mee? Tips en foto's van eigen projecten zijn allemaal welkom!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:01

Oh god, dit hebben wij ook ooit geprobeerd. :')
Uiteindelijk er gewoon een gekocht en zelf gepimpt. Wel van hout, want ik vind die stoffen krabpalen ook spuuglelijk.

Afbeelding

Ketly

Re: [VOLG] Zelf onze krabpaal maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 11:02

Hahaha dat was geen succes dus? :+ Wel een erg gave krabpaal die jullie nu hebben! <3

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:06

Nee, ten eerste kost het erg veel [***], bleef er rommel van het hout af komen en was het echt ontzettend moeilijk om het stabiel te krijgen. Dus we hebben het opgegeven en er maar gewoon een gekocht.
https://www.krabpalenenklimbomen.nl/

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 11:09

Ik heb gelukkig wel een hele handige vader en schoonvader die wel willen helpen met de constructie, en mocht hij niet stabiel genoeg zijn wordt hij sowieso een kopje kleiner :D We hebben ook eentje van Bobs Krabpalen, deze staat in beton en is hierdoor erg zwaar. Dit willen wij waarschijnlijk ook gaan proberen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:11

Veel succes dan! :D Ik blijf volgen, leuke kittens heb je! <3

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:12

Wat leuk, Ik volg!

Zelf ook alle klimbomen gemaakt hier, katten genieten er enorm van.
Heb nog een boom liggen uit de tuin van de buurman daar moet ik nog mee aan de slag.

Let even op houtworm, zie wat lijntje lopen, kunnen dan ook dieper in het hout zitten.

Wat een schattig stel wat bij jullie komt wonen, zo leuk ook 2 die samen op kunnen groeien. <3

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 11:17

We willen inderdaad kijken of we het hout kunnen behandelen tegen houtworm, zonder dat het schadelijk is voor onze katten. Ben erg benieuwd wat we hier het beste voor kunnen gebruiken! Heb je ook foto's van jouw klimbomen? :D

We wilden eerst kittens uit verschillende nestjes maar we zijn erg blij dat ze samen bij ons komen wonen <3

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:18

Gaaf project, ben benieuwd of het gaat lukken. Wij vonden de 'normale' krabpalen ook allemaal niet zo mooi, daarom hebben we 9 jaar geleden een Petfun krabpaal gekocht. Die staat nog als een huis en alle stoffen onderdelen kunnen in de wasmachine. https://www.petfun.de/en

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 11:34

Die zijn inderdaad ook minder erg dan de standaard krabpalen! Ik vind dit zelf wel heel gaaf staan maar ben uiteraard niet ervaren in het maken van krabpalen. Maar overal is een eerste keer voor :D Het enige waar ik mij dus nog lichtelijk zorgen over maak is de houtworm omdat ik deze absoluut niet in huis wil halen. Ben erg benieuwd naar de ervaringen hiermee en het eventueel bestrijden hiervan!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:47

wauw gaaf project! Ik ga volgen

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:03

Fantastisch topic weer, gek mens :+ ik volg *\o/*

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 12:06

Haha, ik moet wat over hebben voor die verwende kittens van jou.. <<)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:30

Gaaf, ik ben benieuwd hoe het wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:32

Wat tof dat je dit zelf wilt maken! Ziet er ook mooi uit die tak <3
Succes met je project, ik volg mee :D

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:35

Ik heb trouwens deze op marktplaats gevonden. Vond ik ook wel een hele leuke en staat ook leuk in de woonkamer.

Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:13

Ik heb ook 2 zelfgemaakte krab/klimpalen in huis. 1 zoals net hierboven, met wilgentakken en daar sisal om heen gerold. Ze doen er niets mee.
Dan heb ik er nog een met planken, daar zitten ze graag op. Ze kunnen vanaf daar naar buiten kijken en ze vinden het leuk om erin te spelen. Mijn vader heeft hem gemaakt, dus ik heb niet echt tips.
Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 13:16

Heel gaaf Ymor! Zoiets heb ik nog niet eerder gezien. Het lijkt mij alleen niet erg stabiel.

Erg mooi Lenexa! Geeft de schors niet veel rommel?

Ik heb inmiddels advies ingewonnen en met hitte kunnen eventuele houtworm bestreden worden. Ik ga vanavond met een verfbrander de eventuele plekken aanpakken zodat ik geen risico loop op houtworm. Ik ga sowieso alle plekken schuren waar gaten/strepen te zien zijn totdat ik zeker weet dat deze niet in de kern van het hout zit. Mocht dit wel het geval zijn dan ga ik kijken of ik iets anders kan vinden want ik wil daar geen risico in lopen, zowel niet met de houtworm als met de constructie/stevigheid als de kern aangetast is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:25

Wij hadden een goed gelukte zelfgemaakte krabpaal van een tak uit het bos, heel blij mee en trots op en werd goed gebruikt door de katten. Totdat er een heel leger mega insecten uit kwam, ik vind niet snel beestjes eng/vies maar deze waren echt niet grappig. Dat was het einde van project krabpaal...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 13:28

Oh jakkes, dat begrijp ik :o Daarom wil ik ook uitsluiten dat er straks nog beestjes in wonen. Als het goed is moet met een temperatuur van 60 graden een half uur lang uitsluiten dat er nog beesten in de tak wonen.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:32

Ketly schreef:
Heel gaaf Ymor! Zoiets heb ik nog niet eerder gezien. Het lijkt mij alleen niet erg stabiel.

Ik heb inmiddels advies ingewonnen en met hitte kunnen eventuele houtworm bestreden worden. Ik ga vanavond met een verfbrander de eventuele plekken aanpakken zodat ik geen risico loop op houtworm. Ik ga sowieso alle plekken schuren waar gaten/strepen te zien zijn totdat ik zeker weet dat deze niet in de kern van het hout zit. Mocht dit wel het geval zijn dan ga ik kijken of ik iets anders kan vinden want ik wil daar geen risico in lopen, zowel niet met de houtworm als met de constructie/stevigheid als de kern aangetast is.

De kitten is er ook nog niet dus ik heb er nog geen ervaring mee. De maker zei dat het wel stabiel was. Die onderste plaat houd hem ook wel mooi op de plek moet ik zeggen, mijn lompe border collie is er al een paar keer tegen aan gebeukt haha. Maar het moet nog blijken of het echt geschikt is. En anders heeft het voor 25 euro mooi als accessoire gestaan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:34

Ketly schreef:
Die zijn inderdaad ook minder erg dan de standaard krabpalen! Ik vind dit zelf wel heel gaaf staan maar ben uiteraard niet ervaren in het maken van krabpalen. Maar overal is een eerste keer voor :D Het enige waar ik mij dus nog lichtelijk zorgen over maak is de houtworm omdat ik deze absoluut niet in huis wil halen. Ben erg benieuwd naar de ervaringen hiermee en het eventueel bestrijden hiervan!

Eens moet de eerste keer zijn. :D Hele klus, ook het zo waterpas mogelijk maken van de plateau's maar wel heel leuk om te doen en om te genieten van het resultaat. De grote boom die ik buiten heb staan heb ik heel vers gebruikt waardoor het hout nog heel erg werkte, dat zorgde er voor de de plateau's wat scheef gingen staan, die haal ik er dan even af om dat weer bij te werken.

Ik had uiteindelijk 1 wormpje zag ik door zaagsel, heb met een heel dun spuitje terpentine er in gespoten en dat werkte. Verder niet het hout helemaal behandeld, dus het was wel een beetje op goed geluk hier.

Ketly schreef:
We willen inderdaad kijken of we het hout kunnen behandelen tegen houtworm, zonder dat het schadelijk is voor onze katten. Ben erg benieuwd wat we hier het beste voor kunnen gebruiken! Heb je ook foto's van jouw klimbomen? :D

We wilden eerst kittens uit verschillende nestjes maar we zijn erg blij dat ze samen bij ons komen wonen <3

Dat is ook wel heel leuk een stel uit hetzelfde nest. :j

Ja veel foto's, maar nu even snel wat gemaakt hoe ze er nu uit zien.

Het begon met dat ik hele gave klimbomen tegen kwam op internet. Geen katten en dat was ook niet de bedoeling maar wilde wel zoiets maken. Toen het af was zei mijn man daar moet een kat in. De korte versie van het verhaal is, we hebben nu 2 katten. :D

Deze staat in de woonkamer, bovenste 2 planken niet zelf gemaakt. Wil hem nog uitgaan breiden zodat ze aan de andere kant van het raam (boven schilderij langs) naar beneden kunnen.

Afbeelding

Deze in de keuken en was de eerste die ik maakte.

Afbeelding

Boven op de slaapkamer van dochter ook 1.

2 in de tuin op wielen (van 10 bij 10 die afgezet is). En nog wat plateautjes tegen de schutting. Tuin is een beetje een ravage nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze nog in de maak en te groot voor in huis dus komt ook in de tuin.
Afbeelding

Ketly schreef:

Dat branden is een goede tip zeg, was niet in me opgekomen, en het hout is behoorlijk nat nog , zal een voordeel zijn denk ik?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 13:47

Wauw wat ontzettend gaaf Jis! :o Ik heb eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord dat mensen een krabpaal maken en daarom katten kopen in plaats van andersom maar ik vind het super leuk :+ Zijn de grote krabpalen ook stabiel genoeg?

Ja het branden moet hopelijk helpen! We hebben deze brander eerder gebruikt bij het afbranden van lijm van de trap en het hout kan er goed tegen. De plekken waar ik de schors nu heb afgehaald zijn vrij nat, andere stukken zijn al een stuk droger. Het hout staat momenteel in de serre waar de temperatuur ook flink kan oplopen dus hopelijk versnelt dat het droogproces.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:59

Wauw Jis wat ontzettend gaaf! Zo wil je het ook wel in je huis hebben staan, ik vind veel standaard krabpalen een afbreuk op je interieur.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:52

Ketly schreef:
Wauw wat ontzettend gaaf Jis! :o Ik heb eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord dat mensen een krabpaal maken en daarom katten kopen in plaats van andersom maar ik vind het super leuk :+ Zijn de grote krabpalen ook stabiel genoeg?

Ja het branden moet hopelijk helpen! We hebben deze brander eerder gebruikt bij het afbranden van lijm van de trap en het hout kan er goed tegen. De plekken waar ik de schors nu heb afgehaald zijn vrij nat, andere stukken zijn al een stuk droger. Het hout staat momenteel in de serre waar de temperatuur ook flink kan oplopen dus hopelijk versnelt dat het droogproces.

:D Mijn partner dacht, die mocht bij de eerste helpen slepen van de dijk naar huis, wat gaat ze nou weer doen. :=

Ik heb de voet van vooral de 2 grootste, tuin keuken, flink zwaar gemaakt en het gaat goed. Die in de keuken heeft een aanrechtblad als voet, in 2en laten zagen en op elkaar geschroefd. 63Lx60Bx5H. De grote brede buiten is het minst stabiel maar heeft een zware voet ook, van een oude zware salontafel van kringloop en nog verzwaard/versterkt met blanken.

De smalle hoge in de tuin staat vast tegen de muur. Mijn Poes en kater zijn beide redelijk flink, ruim 5 en 6 kilo, dus daar moet ik wel op letten ja. Check ook regelmatig de buiten bomen op rot, dat gaat een keer gebeuren want ik behandel ze verder niet.

Als je behandeld hebt daarna nog een tijdje opletten of er zaagsel van af komt, zou hem dan neerleggen dan valt dat meer op op de grond.

Ymor schreef:
Wauw Jis wat ontzettend gaaf! Zo wil je het ook wel in je huis hebben staan, ik vind veel standaard krabpalen een afbreuk op je interieur.

Dank je! Dat vind ik ook. :j Dat echte hout geeft veel meer sfeer.