Kittens op komst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ldev

Kittens op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 20:25

Omdat wij zelf zeer benieuwd zijn naar deze combinatie, heb ik besloten een topic te maken!

Onze poes is nu 4 weekjes geleden gedekt, en als het allemaal goed gaat hopen wij binnenkort een nestje te mogen verwelkomen.
Het gaat om Tommie, een europees korthaar (al verwachten wij dat het mogelijk een kruising betreft), nu 2 jaar, en ze is gedekt door een bengaalse kater.

Helaas is het niet mogelijk om bij haar een echo te laten maken, ivm de stress die zij ervaart bij een dierenarts, dus het blijft nog even spannend hoe en wat.

Ik zal regelmatig een update geven :):)

Afbeelding
Afbeelding

Maureen95

Re: Kittens op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:31

Wat leuk. Gefeliciteerd met de dracht! Ik ben benieuwd wat eruit komt :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:11

Gefeliciteerd..

Als ik zie wat een klein tenger dametje het is zou ik er wel voor kiezen om haar al lekker op kittenbrok te zetten..

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:30

Ik snap niet zo goed waarom je dekt met een bengaalse kater en zo kruisingen de wereld in helpt :o Of ga je alle kittens zelf houden? Zo zonde dat iedereen maar met een bengaal dekt voor het mooie printje en niet om een dier te verbeteren. Zal wel commentaar krijgen maar zo jammer dat mensen misbruik maken van Bengalen

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 12:46

Escada schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je dekt met een bengaalse kater en zo kruisingen de wereld in helpt :o Of ga je alle kittens zelf houden? Zo zonde dat iedereen maar met een bengaal dekt voor het mooie printje en niet om een dier te verbeteren. Zal wel commentaar krijgen maar zo jammer dat mensen misbruik maken van Bengalen

Weet je wat ik jammer vindt, dat er gelijk conclusies getrokken worden zonder ook maar te vragen naar de redenen.
Maar verder ga ik er niet op in.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:52

In deze tijd gaan alle dieren als warme broodjes over de toonbank voor idiote prijzen. dus ze zullen sowieso makkelijk verkocht worden.

Hebben de ouders wel wat testen ondergaan ? Of in elk geval de vader? Niet dat je straks met genetische afwijkingen zit...

Ben wel heel benieuwd wat er uit gaat komen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:50

Op de ogen na lijkt ze wel blauwe rus. <3

Hoop ook dat beide minimaal fiv/fel getest zijn en vader uitgebreid op de eventuele problemen die bij het ras voorkomen. ;)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:05

Hallo. Ik ben misschien een beetje voorbarig maar ik heb wel belang bij een kitten. Van het vrouwelijk geslacht.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 15:09

Ldev schreef:
Escada schreef:

Weet je wat ik jammer vindt, dat er gelijk conclusies getrokken worden zonder ook maar te vragen naar de redenen.
Maar verder ga ik er niet op in.

Dan ben ik wel erg benieuwd naar de redenen en of beide ouders getest zijn. Oeehhh en natuurlijk ook heel nieuwschierig naar de vader van de kittens.

Ik ben het er wel mee eens dat ik de laatste tijd te vaak mensen zie die maar kittens of puppies fokken zonder tests te doen vooraf enz. Maar ik gun mensen het voordeel van de twijfel en ga niet meteen uit van niet zo'n slimme keuzes.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 22:01

Beide ouders zijn getest! Daarover geen zorgen, na zelf een 'miskoop' te hebben gehad (raskat overigens) waarbij het diertje de dupe is, zou ik dat andere mensen nooit aandoen.
Hier is goed over nagedacht!

De reden waarom wij voor een bengaal zijn gegaan;

- europese korthaar dekkaters zijn nou niet echt te vinden, en al helemaal niet getest

Dus een kruising zou het dan toch al worden!

- hij vult haar goed aan qua karakter, het lieve ontbreekt nogal eens bij haar
- wij vinden hem qua bouw goed passen, aangezien zij vrij klein/smal is
- de eigenschappen van de bengaal spreken ons aan
- uiteraard vinden we hem ook gewoon mooi!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:44

Ben benieuwd hoor.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 00:00

Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 05:15

Wij zijn ook erg benieuwd! Ze is inmiddels bijna 5 weekjes zwanger, krijgt al een mooi buikje en is erg aanhankelijk!

Zal morgen even een foto maken van de dame, hierbij de vader:

Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:44

Hele mooi combinatie!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 08:45

Mooie kater hoor.

Ik misschien zelf eerder blauwe Rus Engels model gekozen, maar ben ook blauwe Rus fan.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:00

Wat leuk Ts!
En wat een gedoe gelijk weer zeg. Waarom zou je een bengaal 'misbruiken' als je hem een Europees korthaar laat dekken. Zeker als ze ook nog eens gewoon gedekt zijn. Kunnen juist hele leuke kittens uitkomen. Niet iedereen hoeft perse een raskat...

Ik ga volgen Ts, zo lief die kleine frummeltjes. Mijn tante fokt raskatten en dan ga ik toch ook regelmatig even langs hoor. Erg leuk!

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:34

Ik vind ze beiden erg mooi. Ik ben wel heel benieuwd naar wat het resultaat zal zijn!

Is het patroon van de Bengaal bijvoorbeeld dominant?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 09:49

Ldev schreef:
Beide ouders zijn getest! Daarover geen zorgen, na zelf een 'miskoop' te hebben gehad (raskat overigens) waarbij het diertje de dupe is, zou ik dat andere mensen nooit aandoen.
Hier is goed over nagedacht!

De reden waarom wij voor een bengaal zijn gegaan;

- europese korthaar dekkaters zijn nou niet echt te vinden, en al helemaal niet getest

Dus een kruising zou het dan toch al worden!

- hij vult haar goed aan qua karakter, het lieve ontbreekt nogal eens bij haar
- wij vinden hem qua bouw goed passen, aangezien zij vrij klein/smal is
- de eigenschappen van de bengaal spreken ons aan
- uiteraard vinden we hem ook gewoon mooi!

Dankjewel voor de fijne uitleg! :D Jij bewijst weer eens waarom ik er altijd voor kies om iemand het voordeel van de twijfel te geven tot het tegendeel bewezen is :D

Ben erg benieuwd naar de kittens en de vraag over de spots van de bengaal ben ik ook wel benieuwd naar, zijn zij dominant over effen, heb je homozygoot enz ebij ook? :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 11:43

Betreffende kleur kan ik weinig helpen fok alleen blauw.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:44

Tabby(getekend) is dominant en effen is recessief. De meeste Bengalen zullen geen effen dragen dus waarschijnlijk zullen alle kittens tabby zijn. Welk patroon ze krijgen hangt ook af van wat moeders voor patroon onder haar effen kleurtje heeft maar over het algemeen krijgen kruisingen van Bengalen niet zo'n mooi patroon als een Bengaal, daar is namelijk echt op gefokt om dat zo te krijgen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:52

Van schreef:
Tabby(getekend) is dominant en effen is recessief. De meeste Bengalen zullen geen effen dragen dus waarschijnlijk zullen alle kittens tabby zijn. Welk patroon ze krijgen hangt ook af van wat moeders voor patroon onder haar effen kleurtje heeft maar over het algemeen krijgen kruisingen van Bengalen niet zo'n mooi patroon als een Bengaal, daar is namelijk echt op gefokt om dat zo te krijgen.

Klopt bijna. Voor iedereen die dat interessant vind:

Alle katten zijn tabby, geen uitzonderingen.
Het allel voor effen kleur (non agouti) zit op een ander gen en heeft dus direct niets met tabby te maken.
Effen is daardoor niet letterlijk recessief aan een soort van tabby gen/allel, het is meer een jas dat over de tabby tekening aangetrokken wordt. Om het effen jasje te zien, moet het (non agouti) wel 2x aanwezig zijn en dus van beide ouders 1x doorgegeven worden.
Aangezien een effen kat 2x het gen heeft, zal ze ook altijd het non-agouti gen doorgeven.

Bengalen zijn generatie op generatie gefokt met (een spotted) tabby patroon, maar de origine van de Bengaal zit in een kruising tussen huiskatten met wilde katachtigen, mogelijk is al jaren lang onzichtbaar een non-agouti gen vanaf de huiskat meegelift, maar de kans daarop halveert bij elke volgende generatie.

Dus elke effen kat is stiekem ook tabby, alleen zie je dat niet door het effen jasje dat er overheen zit, soms is het effen jasje wel wat kort en zie je vaag wat tekening (strepen) op het voorhoofd, poten en de staart.

Deze huiskat van TS is dus ook tabby, maar omdat je het patroontje niet kunt zien, weet je niet welke variant tabby ze is.

Je hebt namelijk 4 patroontjes tabby:
- spotted
- ticked
- mackreled
- blotched

Het ene patroon is dominanter dan het andere en het ligt aan de combinatie van de genen van beide ouders welk tabby patroon het zal worden.

Spotted, het tabby patroon van de Bengalen, heeft nog een variatie en dat is Rosetted donkere rand om de stip met iets lichtere binnenkant. De kans dat je rosetted kittens gaat krijgen is echt heel klein.

Als ik het moet gokken, dan zullen de meeste kittens (al dan niet allemaal) tabby mackreled in een onverdunde kleur zijn, dus black tabby. Ze zullen wel allemaal het gen voor effen dragen, even als het gen voor verdunning, want beide krijgen ze sowieso van mamma mee.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:57

Ik volg ook! Ben erg benieuwd naar de kittens. Niets mis mee om verantwoord een kruising te fokken :) .

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:34

Rennie89 schreef:
In deze tijd gaan alle dieren als warme broodjes over de toonbank voor idiote prijzen. dus ze zullen sowieso makkelijk verkocht worden.

Hebben de ouders wel wat testen ondergaan ? Of in elk geval de vader? Niet dat je straks met genetische afwijkingen zit...

Ben wel heel benieuwd wat er uit gaat komen :)

En wat dacht je van fiv/ felv.. al beseffen sommige mensen gewoon niet dat door alleen maar " leuk" te fokken hun poes bv kattenaids of herpes op kan lopen.. gelukkig heeft ts dit blijkbaar wel gedaan

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 14:43

Wat super leuk! Hopelijk krijg je niet teveel irritante berichten dat een “pret nestje” niet “mag”.

Ik heb mijn Noorse boskat in maart laten dekken door een main coon. Wel beide getest. Ze is 6 mei bevallen van vier prachtige kittens. Het is super erg genieten en ik ben niet bang dat ik de kittens niet kwijt raak.

Ik wens je heel veel plezier de komende tijd. Geniet ervan!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:25

Ik zeg niks anders dan jou hoor daphara, ik hou het alleen wat beknopter :Y)