Welk ras zit in mijn hond?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FlorienM

Welk ras zit in mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 17:34

Hoi!

Wij hebben een hond uit het buitenland waarvan we niet weten wat er in zit. Ik ben heel benieuwd of mensen hier misschien een ras in hem herkennen.

Karakter is enorm slim en zelfstandig, honden zijn leuker dan mensen en hij steekt snel zn middelvinger op.Niet super speels maar heeft wel veel beweging en uitdaging nodig.

Hij is kniehoogte.

Wie o wie wil een poging wagen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Laatste is een foto van zn moeder)

Palmera

Re: Welk ras zit in mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:40

Welk buitenland? :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:47

Waarom verwacht je dat er rassen inzitten? Ik denk dat het gewoon een leuk straathondje is waar geen rashond bij betrokken is geweest.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:47

Deze honden zijn vaak een mix van van alles en nog wat.
Ze kunnen bij toeval lijken op een bepaald ras, maar dat weet je dan nooit zeker.
Je kan wel een DNA test laten doen, dan krijg je een soort van indicatie.
Maar je hond is heel erg mooi!
En ziet er ook heel vrolijk en ontspannen uit.
Hoe lang heb je hem al?

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 17:52

Palmera schreef:

Roemenië :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:52

Gewoon een heel leuk vuilnisbakkie.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 17:54

Mariska_28 schreef:
Waarom verwacht je dat er rassen inzitten? Ik denk dat het gewoon een leuk straathondje is waar geen rashond bij betrokken is geweest.

Zeker, maar alles komt natuurlijk ergens vandaan. Ben gewoon benieuwd wat anderen er zien, zeker door de aparte tekeningen in zijn gezicht en vossige staartje. :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:55

Leuke hond, mixje van van alles en nog wat. Ik heb er ook twee. Ervaring leert dat die vergaarbak van genen vaak weinig gezondheidsproblemen heeft. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 17:57

Ik vermoed Pubelă x Câine de Stradă, die zie je vrij veel in Roemenië

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 18:00

Barbet schreef:
Deze honden zijn vaak een mix van van alles en nog wat.
Ze kunnen bij toeval lijken op een bepaald ras, maar dat weet je dan nooit zeker.
Je kan wel een DNA test laten doen, dan krijg je een soort van indicatie.
Maar je hond is heel erg mooi!
En ziet er ook heel vrolijk en ontspannen uit.
Hoe lang heb je hem al?

Dankjewel! Een jaar nu ongeveer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:15

Chihuahua. :j

Meer serieus: ik heb geen idee, maar ik vind het een prachtige hond! <3

Rex_Rolfo schreef:
Ik vermoed Pubelă x Câine de Stradă, die zie je vrij veel in Roemenië

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:21

FlorienM schreef:
Palmera schreef:

Roemenië :)

Typische roemeen, er zit iig wat roemeense herder in.

Afbeelding
Een van mijn roemenen.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:27

Beetje aparte reacties? Is toch logisch dat je het leuk vind om te horen of er eventueel invloeden van bepaalde rassen te zien zijn.

Wat een super mooi hondje! <3 Wij hebben ook een roemeentje, beetje hetzelfde koppie hebben ze. Ik denk dat bij die van mij er iets van herder achtigs inzit (Mechelse/Karpatische), maar dat zie ik bij die van jou minder. Je ziet vaker dit type hondjes uit Roemenië.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:34

Afbeelding
In deze roemeen zit iets van terrier.

Afbeelding
En deze heeft mooie omrande ogen ala husky. :D

Je kan haren opsturen en daar kunnen ze uithalen welke rassen in je hond zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:36

Arantes schreef:
Beetje aparte reacties? Is toch logisch dat je het leuk vind om te horen of er eventueel invloeden van bepaalde rassen te zien zijn.

Wat een super mooi hondje! <3 Wij hebben ook een roemeentje, beetje hetzelfde koppie hebben ze. Ik denk dat bij die van mij er iets van herder achtigs inzit (Mechelse/Karpatische), maar dat zie ik bij die van jou minder. Je ziet vaker dit type hondjes uit Roemenië.

[ [url=m/ZmhwCB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tja, maar het kan zoveel zijn, tenzij je hond echt heel duidelijk uiterlijke kenmerken van een bepaald ras heeft. Ik zou bij die van TS inderdaad ook zeggen iets herderachtigs, maar het kan van alles zijn.

Overigens vind ik veel Roemeense honden echt heel erg mooi, vooral het type dat jij en TS hebben. <3

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:37

Zou denken dat er toch iets van een herdershond in zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:51

Mindim, bij die eerste moet ik direct aan een ruwharige teckel denken <3

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:53

Die van mij komt ook uit roemenië, heeft een andere kleur, maar lijkt er wel een beetje op! Helemaal toen ze nog jonger was!

Bij mij vermoeden ze dat er australische herder bij in zit, maarja, niemand die het zeker weet natuurlijk! :+

Afbeelding

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:54

Mindim schreef:

[ [url=m/KOFws1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een van mijn roemenen.

Ik betwijfel of er een roemeense herder in zit (Mioritic, Carpatin of Corb, dat zijn de 3 roemeense herders en dan heb je ook nog de Bucovina, maar dat is een molosser), veel te klein. In Roemenie lopen er veel herderachtige types rond de schaapskuddes, maar die zie je eigenlijk niet op de plekken waar de honden van in de opvang zitten. Dat zijn straathonden die misschien wat weg hebben van een herdertype.
Fokkers van de 4 nationale rassen zijn ook heel trots op hun zuivere honden en worden ook eigenlijk niet gekruist. Heel veel mensen die een straathond uit roemenie hebben, denken dat er Carpatin in zit, meestal vanwege de kleur. Maar de Carpatin is de zeldzaamste van de nationale rassen en leeft nog steeds voornamelijk bij de herders als kuddebewaker.
Zoals de roemenen het zelf zeggen: een herderachtige kruising uit roemenie is geen roemeense herder, maar gewoon een herderachtige kruising. (een Ierse setter geboren in frankrijk is toch ook gewoon een Ierse setter en geen franse? en een Franse bulldog geboren is Nederland is toch ook een Franse bulldog en geen Nederlandse?)

Neemt niet weg dat je een ontzettend leuk hondje hebt TS, maar heeft niets met een roemeense herder te maken.
Laatst bijgewerkt door Donja op 02-05-21 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:55

Leuk nog een Roemeentje. <3 Hier ook een. Inderdaad ook wat jij zegt, honden zijn leuker dan mensen (behalve zijn baasjes haha). Is echt een schat van een hond en ligt het liefst de hele dag op je. Afbeelding

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 20:12

Erg leuke reacties!! Ik snap dat er waarschijnlijk 1001 dingen door zitten :+ maar doelde op de leuke gokjes en eigen ervaringen.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 20:12

Deemiii schreef:
Leuk nog een Roemeentje. <3 Hier ook een. Inderdaad ook wat jij zegt, honden zijn leuker dan mensen (behalve zijn baasjes haha). Is echt een schat van een hond en ligt het liefst de hele dag op je. [ [url=m/9P2b1g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die oren! Wat een knapperd zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:15

Donja schreef:
Mindim schreef:

[ [url=m/KOFws1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een van mijn roemenen.

Ik betwijfel of er een roemeense herder in zit (Mioritic, Carpatin of Corb, dat zijn de 3 roemeense herders en dan heb je ook nog de Bucovina, maar dat is een molosser), veel te klein. In Roemenie lopen er veel herderachtige types rond de schaapskuddes, maar die zie je eigenlijk niet op de plekken waar de honden van in de opvang zitten. Dat zijn straathonden die misschien wat weg hebben van een herdertype.
Fokkers van de 4 nationale rassen zijn ook heel trots op hun zuivere honden en worden ook eigenlijk niet gekruist. Heel veel mensen die een straathond uit roemenie hebben, denken dat er Carpatin in zit, meestal vanwege de kleur. Maar de Carpatin is de zeldzaamste van de nationale rassen en leeft nog steeds voornamelijk bij de herders als kuddebewaker.
Zoals de roemenen het zelf zeggen: een herderachtige kruising uit roemenie is geen roemeense herder, maar gewoon een herderachtige kruising. (een Ierse setter geboren in frankrijk is toch ook gewoon een Ierse setter en geen franse? en een Franse bulldog geboren is Nederland is toch ook een Franse bulldog en geen Nederlandse?)

Neemt niet weg dat je een ontzettend leuk hondje hebt TS, maar heeft niets met een roemeense herder te maken.

Niemand zegt dat het een roemeense herder is toch? Maar het zit er zeker wel in, samen met een mengelmoes van andere honden. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat de roemeense herder er niets mee te maken heeft. Zoals je zegt, het zijn herderachtige types, van welke herders komen die herderachtige types, denk je.

Dan kunnen de fokkers misschien trots zijn op hun zuivere rassen, mengelmoesjes van hun zuivere honden zitten gewoon aan de ketting en ja, ook mioritics.
Honden in de opvang? Gemeenteasielen bedoel je misschien.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 20:34

Hond is "officieel" geen straathond. Moeder (te zien op de foto) lag bij iemand aan de ketting. Geen idee of die ooit aangekocht is of ook van straat geplukt is. Pa is wel een zwervertje.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:58

Wat een knapperd <3 Lijkt wel op die van mij, maar dan andere kleur haha.

Mijn hondje komt uit Kroatie
Afbeelding
Afbeelding