Kat gedraagt zich vreemd (pijn??)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Kat gedraagt zich vreemd (pijn??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 23:29

Voor mensen meteen los gaan, ik heb voor morgenmiddag een afspraak gemaakt bij de dierenarts.

Onze gesteriliseerde poes Isis van bijna 11 jaar is sinds eind vorige week wat chagrijnig. Het viel ons op dat ze soms ineens blies en ze viel ook uit naar de andere kat. Het was een enkele keer dus we zochten er niet meteen iets achter. Sinds gisteravond is dit ineens veel erger geworden en blaast ze ook als je haar aait en zelfs als ze ergens zit.

Mijn man zag haar vanavond op 2 momenten brommen, waarna ze achteruit deinsde en dan heel stil bleef zitten.

Eten en drinken is zoals normaal, ze gaat ook normaal naar de bak. Ik heb haar helemaal nagevoeld en in eerste instantie reageerde ze alleen wat gevoelig op haar buik. Later blies ze al toen ik haar onder haar kin kriebelde, maar dat zou ook toeval kunnen zijn.

Is er iemand die dit gedrag herkend of een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 23:35

Kan inderdaad een pijn reactie zijn, maar waarop is dan de grote vraag natuurlijk. :) Hopelijk kan de dierenarts je uitsluitsel geven.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 23:44

als je zachtjes de huid op de rug/nek overeind zet en dan los laat. veert het dan langzaam terug of blijft het zelfs overeind staan? als dat het geval is is ze uitgedroogd. maar dat is onwaarschijnlijk omdat je al aangeeft dat drinkgedrag en kattenbakgebruik normaal zijn.

edit: een kat die zich niet goed voelt wordt bijna altijd wat defensiever. het is moeilijk iets specifieks uit dit gedrag af te leiden.

Britta31

Re: Kat gedraagt zich vreemd (pijn??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 23:56

Kan ze wel goed zien?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 07:01

Ze is niet uitgedroogd. Zicht lijkt in orde, ze loopt in een donkere woonkamer zo tussen al het speelgoed door. Ze springt ook gewoon nog op de bank, het bed en de kast.

Ze komt trouwens niet buiten dus een aanrijding o.i.d. is uitgesloten.

Net zat ze even op bed en begon ze weer te blazen en brommen terwijl ze gewoon zat. Ga als de dierenarts open is meteen even bellen om te kijken of we al eerder terecht kunnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 07:54

Kan bijv. artrose zijn maar ook iets als nieren oid. Maar goed, daar kan enkel je dierenarts wat van maken na onderzoek.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:06

Dat lijkt me flinke pijn inderdaad, maar dat kan overal zitten, hoeft niet aan de buitenzijde van het lichaam te zijn. Ik hoop dat de DA straks een oorzaak vindt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:15

Oei die voelt zich duidelijk niet lekker. Veel succes bij de dierenarts straks!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:18

Onze kat blies en bromde naar zijn eten doordat zijn gebit niet goed was. Het is duidelijk een pijnreactie, maar het kan van alles zijn. Sterkte! Hopelijk komt de dierenarts er vlot achter!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:20

Mijn eerste idee was nieren, maar het kan natuurlijk van alles zijn.
Ik zou iig een uitgebreid bloedbeeld laten maken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 08:45

Ik heb net gebeld om te kijken of ik eerder terecht kan. Mag nu over een uurtje al komen.

Dit filmpje kon ik net maken. Deze keer een bescheiden klagende miauw, meestal blaast ze er ook bij. Vanmorgen viel het me ook op dat ze veel meer kopjes geeft aan dingen dan normaal, ook wel te zien in het filmpje.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:48

kopjes geven is territorium markeren. misschien denkt ze dat haar territorium bedreigt wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:49

Ooooh, een lappenkat <3 Wat is ze mooi! <3

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:53

Cayenne schreef:

Wat een lieve reactie. <3

Ze is inderdaad prachtig.

Fijn dat je zo snel terecht kan, ik duim voor je dat ze snel opknapt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 09:06

Cayenne schreef:

Dank je. Ze is ook de kat van mijn profielfoto, al is die foto alweer bijna 11 jaar oud.
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor de sterkte en succeswensen.
Het feit dat ze niet brullend voor de deur stond toen ik weer thuis kwam van mijn dochter naar school brengen zegt genoeg. Normaal hoor ik haar al brullen omdat ze brokjes wil als ik de sleutel nog niet eens in het slot heb.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:15

Succes zometeen! Ik denk inderdaad dat ze ergens last van heeft, maar wat? Dat is bij katten altijd zo moeilijk.. Hoe is haar geur? Uit haar mond/van haar vacht/poep/urine? Ruikt er iets anders/sterker dan normaal?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:43

Succes bij de da.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:47

Klinkt als pijn. Nou nog ontdekken waar. Jammer dat katten niet kunnen praten. Als het blazen en grommen is kun je ervan opaan dat de pijn heel hevig is.

Succes bij de dierenarts.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 10:43

Net weer terug, ze gedroeg zich hartstikke netjes natuurlijk, geen kik gegeven. Ze is helemaal afgevoeld en er waren geen afwijkende dingen te voelen in de buik. Wel een volle blaas en wat ontlasting. Ze heeft voor nu pijnstilling gekregen en iets tegen buikpijn. Ze moet vandaag goed poepen en plassen en minder pijn gaan voelen. Anders morgen uitgebreider onderzoek doen d.m.v. bloedonderzoek en een echo. Vandaag de katten dus even scheiden aangezien ik niet de hele dag thuis ben om het in de gaten te houden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 11:31

Het klinkt een beetje als toen onze kat blaasontsteking had.
Bij hem kwam het vrij plotseling en heftig opzetten.
Hij lag rustig te slapen toen hij wakker schrok, onrustig werd en begon te blazen voor zicht uit.
Even later liep hij weg terwijl hij wat urine lekte en was hij aan het brommen.
Voor ons een duidelijk teken dat we meteen even naar de dierenarts moesten waaruit inderdaad bleek dat het een blaasontsteking was.

Heb je klonterende grit?
Zijn de klompjes nog hetzelfde formaat of lijken ze misschien wat kleiner?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 11:55

Ik zit ook richting de blaas of nieren te denken. Klonten zijn eigenlijk onveranderd, of het is me in elk geval niet opgevallen.

Ze zit nu heel sneu onder de eettafel, als ze rond 4 uur niet geplast of gepoept heeft ga ik gewoon weer bellen, daarmee wil ik dan niet afwachten tot morgen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:56

Misschien kan je ook wat katkor halen als je de katten toch apart hebt zitten? Hiermee kan je de urine opvangen in de kattenbak aangezien die het niet absorberen. Eventueel zou je dat vandaag dan nog langs kunnen brengen om dat te laten checken, gewoon om te zien wat de waardes daar van zijn. De urine mag niet ouder zijn dan 3 uur trouwens ;)
Mocht je niet in staat zijn om katkor te halen, bij sommige katten werkt het ook om een vuilniszak in kleine stukken te knippen en dat in de kattenbak te doen. Dus de normale vulling er uit en dan alleen die vuilniszak snippers.
Beterschap voor haar!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:28

axel_1997 schreef:
kopjes geven is territorium markeren. misschien denkt ze dat haar territorium bedreigt wordt.

Niet per se. Bij het markeren verspreiden ze feromonen, wat voor de kat zelf een geruststellende werking geeft. Het is dus ook iets wat gebruikt wordt om eigen pijn en ongemak te verzachten. Net zoals spinnen trouwens! Bij heftige pijn of ellendig voelen gaan ze ook vaak spinnen.

Ze geeft op het filmpje echte de indruk dat ze niet fit is idd. Jammer dat ze niet direct iets konden vinden. Hopelijk knapt ze snel op!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 08:27

Isis leek gisteravond echt een stuk beter. Helaas zag ik toen ik vannacht even ging checken alweer wat van het zelfde gedrag als eergisteren. Het overdreven kopjes geven en vanuit het niets ineens terugdeinzen. Ook vanmorgen ineens weer blazen, dus vandaag weer naar de dierenarts. Wil sowieso bloedonderzoek laten doen en heb gelezen dat dit gedrag ook bij een hoge bloeddruk past dus dat wil ik ook bespreken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:39

Ik denk dat bloeddruk moeilijk meetbaar zal zijn omdat die door de stress bij de da artificieel zal verhogen.

Lijkt me sowieso goed om nieren en schildklier na te gaan in het bloedonderzoek. En eventueel diabetes.

Hopelijk vinden ze iets. Lijkt me erg naar zo :/