Honden en mest

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Honden en mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 16:11

Wij hebben nu 2 hondjes van 6 jaar die wel van jongs af aan mee mochten naar de paarden, maar dan wel vaak vast of pas los na uitmesten.

Nu dus 1,5jr alles aan huis en ik word een beetje gek van het mest eten. We hebben nu nog 4 paarden en 2 varkens. Ik mest eerst uit en dan mogen ze naar buiten, maar er is altijd wel een restje of ze mesten weer.

Ik heb echt alles geprobeerd, maar niks helpt en vooral het teefje ziet het als het lekkerste op de wereld geloof ik.
Toen zij klein was had ze wel wat problemen en toen wat mest gegeten ook en heeft haar toen wel van de darm probleempjes af geholpen, leek het.
Maar goed, ik vind het vies, het is teveel als ze dat de hele dag doen en ben toch bang dat ze ziek worden.

Waren ze van jongs af aan erfhonden geweest, was het vast anders, maar dit wil niet wennen.

Rond een wormenspuit snappen we natuurlijk allemaal. Dat is niet goed. Nu staat de oude nog op een beetje prednison, dus ook niet fijn. En dan moeten ze maar binnen blijven.

Heb vorig jaar een eigen tuin gemaakt, maar dat vonden ze echt niks.

Goof

Re: Honden en mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:15

Tja, mijm hond doet heg met hondenpoep. Wat voor mij een boswandeling is is voor hem een paar uur uit eten zeg maar :+
Ik krijg het ook niet opgelost. Ik ontworm hem goed en laag het daarbij. Ja het is vies, maar hij wordt er gelukkig nooit ziek van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 16:18

Goof schreef:
Tja, mijm hond doet heg met hondenpoep. Wat voor mij een boswandeling is is voor hem een paar uur uit eten zeg maar :+
Ik krijg het ook niet opgelost. Ik ontworm hem goed en laag het daarbij. Ja het is vies, maar hij wordt er gelukkig nooit ziek van.

Ow, ja, dat is soms ook interessant. Waardeloos.

Heb 1x gehad dat ze in bos naast hei wat te pakken hadden en daarna echt kotsmisselijk waren. Rook naar mens, dus ik werd zelf ook echt hondsberoerd.

Ik ben echt bang dat ze er teveel van eten, dus dan doe ik ze maar weer binnen.

Heb ook hun oude muiltje om gedaan, maar daarmee lukt het ook.

Varkens eten hier gelukkig ook alleen groen, dus op zich is op de merrie na alle mest wel veilig.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:19

Wij hebben hier het weiland en de paddock allemaal afgezet met lint aan de bovenkant en fijnmazig groen gaas aan de onderkant. Hierdoor kunnen onze honden niet bij de paarden komen. We hebben zo ook geleerd dat ze niet in de paddock mogen komen als het hek ervan openstaat (als we daar bezig zijn). Afzetten van paardengedeelte dus een idee?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 16:21

Myfairytale schreef:
Wij hebben hier het weiland en de paddock allemaal afgezet met lint aan de bovenkant en fijnmazig groen gaas aan de onderkant. Hierdoor kunnen onze honden niet bij de paarden komen. We hebben zo ook geleerd dat ze niet in de paddock mogen komen als het hek ervan openstaat (als we daar bezig zijn). Afzetten van paardengedeelte dus een idee?

Wij hebben buitenom alles met gaas, maar de rest is paddock paradise en ze lopen gewoon mee overal in principe. Ze mogen ook overal komen. Hebben nu al 2 dagen gezwommen in de poel ook.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:25

De honden hier eten al jaren paardenmest, hoe meer je zegt dat het niet mag, hoe aantrekkelijker het lijkt te worden, er zijn tijden dat ze amper mest eten , maar ook periodes dat ze het juist veel doen, geen idee waarom, maar ze worden er niet ziek van, en het zal wel een doel hebben, dus ik laat het maar gaan.
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 20-04-21 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:26

Muilkorfje omdoen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:27

Goof schreef:

:= >;) viezerikken zijn het soms. Lichtgevende Frolicdrollen die nog stikvol lekkers zitten? Vossendrollen schijnen ook smakelijk te zijn, en nog link ook.

De enige afdoende oplossing is een deel met gaas afzetten. Een minder afdoende oplossing is ze iets nog lekkerders geven waar ze buiten mee bezig kunnen, en kort voor het wandelen of naar buiten gaan eten geven.
Een (verse) runderknie bijvoorbeeld is groot, zijn ze lang mee aan het peuteren (al zou ik die in een plastic zak weer snel in de koeling leggen en vooral niet buiten laten liggen) of een stuk gedroogde pens etc. Wellicht dat ze daarna verzadig zijn en de behoefte drollen of mest te eten niet meer zo aanwezig is.

Een notoire mensenpoepvreter kreeg van mij een draadkorf om met wandelen in het bos waar wilde mensen wonen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:30

Onze hond doet het niet als we haar in de gaten houden. Maar wij hadden bij de paarden een stukje waar de paarden niet konden komen. Daar moest ze van ons blijven. Dat deed ze ook netjes.

Maar we hebben het op een niet zo bokt proof manier afgeleerd. Een terrier-labrador(mix) laat zich namelijk niet corrigeren door alleen de stem wanneer eten de beloning is. Als ze dan alsnog een hapje nam mikte ik de riem (of een borstel oid) naar haar dikke achterste. :=
Want geen gevolgen en wel beloning -> juist poep eten.

Ook zorgen we altijd voor een speeltje bij de pony's. Maar hond is nu 14 en kan niet meer mee. Wel komen we met wandelen soms poep tegen en kijkt ze eerst achterom of je oplet en als dat zo is dan eet ze het niet. Echt zo'n stiekem oog naar achter gericht om te kijken of je het ziet. :')

Edit: ze heeft ook een tijdje mensen en hondenpoep gegeten. Dat kotste ze uit dus toen heeft ze een tijdje los gelopen met een snuitje om. Tot dat uit het systeem was. Oh en ze heeft ook een fase gehad dat ze de oprit af rende en naar het bungalowpark achter het huis rende om afval te vreten daar. :')

Laat ik het er op houden dat een labrador kruizen met een terriër erg slimme, doortrapte en hongerige monsters oplevert. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:38

Labradors zijn volgens mij sowieso smeerlappen :P

Mijn zusje liet er regelmatig eentje uit vroeger, en die vrat echt alles wat hij maar kon vinden. Bij voorkeur rotte vis, om daarna ook nog even lekker er in te gaan rollen.

Behalve een correctie halsband met trillingen zou ik niet weten wat je op afstand zou kunnen doen om het af te leren eerlijk gezegd...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:39

Mijn 8 honden leven zowat van de mesthoop. Ik heb de hoop opgegeven dat ze er vanaf gaan blijven. Als ze niet in de mesthoop zitten dan gaan ze wel de wei in om daar te eten. Ze vinden het gewoon super lekker...
Het zijn allemaal huis honden geweest (allemaal hetplaatsers) maar ze hadden binnen no time in de gaten dat er hier de hele dag een lopend buffet is :')
En ik heb chihuahua’s, rottweilers, labradors, herders en ze lusten het allemaal van harte :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:42

Prairy schreef:
Labradors zijn volgens mij sowieso smeerlappen :P

Mijn zusje liet er regelmatig eentje uit vroeger, en die vrat echt alles wat hij maar kon vinden. Bij voorkeur rotte vis, om daarna ook nog even lekker er in te gaan rollen.

Behalve een correctie halsband met trillingen zou ik niet weten wat je op afstand zou kunnen doen om het af te leren eerlijk gezegd...

Ik kan erg goed mikken. O:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 16:44

kimmie261 schreef:
De honden hier eten al jaren paardenmest, hoe meer je zegt dat het niet mag, hoe aantrekkelijker het lijkt te worden, er zijn tijden dat ze amper mest eten , maar ook periodes dat ze het juist veel doen, geen idee waarom, maar ze worden er niet ziek van, en het zal wel een doel hebben, dus ik laat het maar gaan.

Het reutje doet het niet zo erg. Ik vind een beetje geen ramp, maar teefje houdt gewoon niet op. Ik straf het niet.

Er ligt ook varken. Daar kan ik beter luiers om doen anders.

Britta31 schreef:
Muilkorfje omdoen?

Heb ik weleens gedaan, maar pakken ze het alsnog en die krijgen ze ook wel af. Zijn kort snuitig.

Lindsey_99 schreef:
Goof schreef:

:= >;) viezerikken zijn het soms. Lichtgevende Frolicdrollen die nog stikvol lekkers zitten? Vossendrollen schijnen ook smakelijk te zijn, en nog link ook.

De enige afdoende oplossing is een deel met gaas afzetten. Een minder afdoende oplossing is ze iets nog lekkerders geven waar ze buiten mee bezig kunnen, en kort voor het wandelen of naar buiten gaan eten geven.
Een (verse) runderknie bijvoorbeeld is groot, zijn ze lang mee aan het peuteren (al zou ik die in een plastic zak weer snel in de koeling leggen en vooral niet buiten laten liggen) of een stuk gedroogde pens etc. Wellicht dat ze daarna verzadig zijn en de behoefte drollen of mest te eten niet meer zo aanwezig is.

Een notoire mensenpoepvreter kreeg van mij een draadkorf om met wandelen in het bos waar wilde mensen wonen.

Afzetten is geen optie hier. Ze hadden een eigen stuk, maar werden daar echt niet blij van. Hebben een stukje tuin apart, maar is bouwput. Rest is allemaal paard en varken. Mogen ze van ons verder ook komen.

Reu wil vooral rennen, meelopen, spelen. Teefje heeft alleen maar oog voor mest en varkensmest is lekkerder dan paardenmest.
Ze hebben van alles liggen.

@MarlindeRooz, ze zijn kruizing Mops*JR en ze pakken echt van alles. Heb voorheen Border Collies, andere Terriërs gehad en haarballen.
Deze pakken ook alles van vogels, poep, veren, de vogels zelf......

Ze zijn lief hoor, maar selectief doof soms. Het wennen aan de varkens is al een langdurig proces en gaat heel langzaam stapjes beter. In aparte ruimte's gaat dat juist slechter eigenlijk. Mijn reu heeft al gaas en lint kapot staan bijten.

Verder vinden ze de pp erg leuk. Hebben dus al 2 dagen gezwommen.

Ben alleen bang dat ze of ziek worden van de mest of het teveel aan mest eten. Heb ook wel gedacht; laat met name het teefje dan, maar eten tot ze ziek worden, dan houdt het vanzelf ooit op misschien. Maar ik durf het met hondjes van maar 9kg niet zo goed aan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:45

Hier hetzelfde. Ik laat het gaan. Kan haar niet continu in de gaten houden. Als ze mest heeft gegeten is haar poep wel het mooiste. Dus het zal wel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 16:47

xmarliez schreef:
Mijn 8 honden leven zowat van de mesthoop. Ik heb de hoop opgegeven dat ze er vanaf gaan blijven. Als ze niet in de mesthoop zitten dan gaan ze wel de wei in om daar te eten. Ze vinden het gewoon super lekker...
Het zijn allemaal huis honden geweest (allemaal hetplaatsers) maar ze hadden binnen no time in de gaten dat er hier de hele dag een lopend buffet is :')
En ik heb chihuahua’s, rottweilers, labradors, herders en ze lusten het allemaal van harte :D

Oke, dat stelt gerust.

Ik vond een beetje niet erg, maar ben vooral te bang voor teveel. En ben een beetje bang voor de varkensmest. Hoewel die dus ook vooral gras, hooi, groente en fruit eten.

Misschien stopt het als ze een keer voldaan raken?

Je ziet wel vaak van die dikke erf honden. Je zou denken dat ze veel bewegen, dus niet te dik worden, maar denk dat van alles pakken toch gaat meetellen.

Ze kunnen verder niet bij het voer ofzo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 16:49

EmptyWords schreef:
Hier hetzelfde. Ik laat het gaan. Kan haar niet continu in de gaten houden. Als ze mest heeft gegeten is haar poep wel het mooiste. Dus het zal wel

Dat viel me op toen teefje jong was. Kregen we in geen top conditie en onderzocht op van alles voor darmen, At ergens mest en daarna echt betere ontlasting.

Maar had nog geen ervaring met eten van varkens mest. Dat is wel per varken verschillend. De kune kune heeft echt gras mest end e kleine keutels.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:50

Als ze te dik worden voer je minder.

De meeste erfhonden doen niet veel behalve wat scharrelen en veel tukken.

Dus als jij meer doet dan dat scheelt het vaak al een eind

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:52

Kattendrollen is voor mijn hond een delicatesse! Oude gedroogde drollen van de mesthoop lust ze ook wel, maar daar blijft ze wel vanaf. Zolang het enkel op eigen erf is en dus van mijn eigen dieren vind ik het niet zo heel erg. Als ik het kan voorkomen doe ik het wel, maar zit er ook niet altijd bovenop.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:54

Honden eten mest. Dat is wat honden doen en het is perfect natuurlijk gedrag. De mijne doen het ook.
Ik heb ervoor gekozen het te negeren. Je kunt het toch niet voorkomen of afleren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:09

Hier doen ze ook, en alleen van de merrie, nooit van de ruin.
Altijd een beetje nooit veel. In de wei kunnen ze niet.
Dus het zal wel.
Uiteraard met ontwormen mogen ze er een week niet bij en gaan de deuren ook steeds dicht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 17:10

EmptyWords schreef:
Als ze te dik worden voer je minder.

De meeste erfhonden doen niet veel behalve wat scharrelen en veel tukken.

Dus als jij meer doet dan dat scheelt het vaak al een eind

Deze eten of rennen. Maar ik wandel ook nog met ze.

Jessix schreef:
Kattendrollen is voor mijn hond een delicatesse! Oude gedroogde drollen van de mesthoop lust ze ook wel, maar daar blijft ze wel vanaf. Zolang het enkel op eigen erf is en dus van mijn eigen dieren vind ik het niet zo heel erg. Als ik het kan voorkomen doe ik het wel, maar zit er ook niet altijd bovenop.

Mijn vorige Border Collie was echt wel heel ziek geworden na uit de kattenbak eten. Misschien dat je daar toch wat angstig van wordt ofzo.

sevke schreef:
Honden eten mest. Dat is wat honden doen en het is perfect natuurlijk gedrag. De mijne doen het ook.
Ik heb ervoor gekozen het te negeren. Je kunt het toch niet voorkomen of afleren.

Ja, maar teveel is wel teveel. Zijn maar kleine hondjes. En het is ook varkensmest.

Ik ben vooral bang dat ze echt ziek worden. Beetje spugen zou ik geen ramp vinden.

Vogelpoep eten ze ook trouwens. En in het veld ook van de reetjes. Erin rollen is nog leuker.

Misschien laat ik het wel even gaan en hou ze gewoon in de gaten. Dat apart houden, steeds naar binnen doen etc vinden ze ook niet leuk.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:50

Naast dat ik het vies vind, wil ik liever niet dat mijn hond mest eet vanwege alle mesthopen die we buiten tegenkomen. Er zijn meerdere stallen en ruiterroutes vlakbij, dus we komen met wandelen aardig wat mesthopen tegen waarvan ik geen idee heb of die paarden net medicatie of ontworming hebben gehad. Dus in principe hebben wij het vanaf pup af aan het mest eten afgeleerd, als hij mest negeert krijgt hij van ons iets lekkers (een brokje). Natuurlijk gaat het weleens mis maar over het algemeen eet hij het inderdaad niet.
Verder loopt hij ook niet zomaar zonder dat er iemand bij is los bij de paarden, ik heb een mini hengst die ik niet helemaal vertrouw, de hond zelf overigens ook niet, best grappig hoe hij snapt dat hij beter voor de voeten van het paard van 1,70 kan lopen dan van die van amper 1 meter. Als we in de tuin zitten loopt hij soms de wei op die daar achter ligt, als ze op die wei lopen halen we vrijwel dagelijks de mest weg, dus daar valt niet veel te halen. Hij is ook niet graag alleen in de tuin, als wij naar binnen gaan wil hij dat ook. De paddock en stuk voor de stal zijn inmiddels ook een soort van wolfproof omheind (dat is makkelijker dan het hele terrein en dan staan ze snachts op het veiligste stuk), dus daar komt hij niet zomaar in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:11

Lindsey_99 schreef:
Goof schreef:

Het zijn inderdaad altijd de meer gekleurde drollen, ik vermoed dat er nog onwijs veel geur en smaak aan zit. Super smerig :r
Maar het is zo zelfbelonend, ik krijg het gewoon niet afgeleerd.
Ik zou liever hebben dat hij paardenmest zou eten dan hondenpoep eigenlijk.
En ik pas inderdaad mijn voer erop aan. Als hij echt veel heeft gegeten krijgt hij thuis gewoon weinig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:31

superpony schreef:
Jessix schreef:

Mijn vorige Border Collie was echt wel heel ziek geworden na uit de kattenbak eten. Misschien dat je daar toch wat angstig van wordt ofzo.

Mijn katten gaan buiten, niet op de kattenbak. Ik vind het goor maar ze is er in 11 jaar nog nooit ziek van geworden, dus daar heb geen angst voor. Ze eet het ook niet in grote hoeveelheden en ook niet dagelijks. En als ik het zie dan voorkom ik het ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 16:41

FleurVP schreef:
Naast dat ik het vies vind, wil ik liever niet dat mijn hond mest eet vanwege alle mesthopen die we buiten tegenkomen. Er zijn meerdere stallen en ruiterroutes vlakbij, dus we komen met wandelen aardig wat mesthopen tegen waarvan ik geen idee heb of die paarden net medicatie of ontworming hebben gehad. Dus in principe hebben wij het vanaf pup af aan het mest eten afgeleerd, als hij mest negeert krijgt hij van ons iets lekkers (een brokje). Natuurlijk gaat het weleens mis maar over het algemeen eet hij het inderdaad niet.
Verder loopt hij ook niet zomaar zonder dat er iemand bij is los bij de paarden, ik heb een mini hengst die ik niet helemaal vertrouw, de hond zelf overigens ook niet, best grappig hoe hij snapt dat hij beter voor de voeten van het paard van 1,70 kan lopen dan van die van amper 1 meter. Als we in de tuin zitten loopt hij soms de wei op die daar achter ligt, als ze op die wei lopen halen we vrijwel dagelijks de mest weg, dus daar valt niet veel te halen. Hij is ook niet graag alleen in de tuin, als wij naar binnen gaan wil hij dat ook. De paddock en stuk voor de stal zijn inmiddels ook een soort van wolfproof omheind (dat is makkelijker dan het hele terrein en dan staan ze snachts op het veiligste stuk), dus daar komt hij niet zomaar in.

Buiten proberen ze wel wat te pakken, maar luisteren dan redelijk goed.

Thuis gewoon los, kan ik het gewoon niet voorkomen.

Ze rennen hier onder de benen door, maar ja, dat doen de varkens ook weleens.

Mijn Border Collie liep vroeger strak ernaast overal, ook in galop. Maar goed, deze zijn net iets kleiner en zie ik zelf niet goed.

Goof schreef:
Het zijn inderdaad altijd de meer gekleurde drollen, ik vermoed dat er nog onwijs veel geur en smaak aan zit. Super smerig :r
Maar het is zo zelfbelonend, ik krijg het gewoon niet afgeleerd.
Ik zou liever hebben dat hij paardenmest zou eten dan hondenpoep eigenlijk.
En ik pas inderdaad mijn voer erop aan. Als hij echt veel heeft gegeten krijgt hij thuis gewoon weinig.

De varkens drollen van de kune kune zijn echt gras en meest geliefd. Paarden staan nog niet veel op het gras, maar weet ook niet wat van wie is, dus ze pakken wel paarden mest, maar zijn 3 gelijke paarden en een shet. Kan alleen de laatste onderscheiden.

Jessix schreef:
Mijn katten gaan buiten, niet op de kattenbak. Ik vind het goor maar ze is er in 11 jaar nog nooit ziek van geworden, dus daar heb geen angst voor. Ze eet het ook niet in grote hoeveelheden en ook niet dagelijks. En als ik het zie dan voorkom ik het ook.

Oke, dat kan. Heb een dove poes, dus die blijft sws binnen. We zijn wel bezig met stuk afzetten zoals bij vorige huis, maar daar komen dan de honden niet per se.

Mijn BC is echt binnenste buiten gekeerd vanwege diarree en steeds terugkerende problemen. Viel erg af en was op laatst zelfs opgegeven tot ik zelf aan de kattenbak dacht en we zijn gaan voorkomen dat ze iets kon pakken. Van trouwens, gezonde katten.
Daarna is ze helemaal opgeknapt en zelfs 15jaar geworden. Waar ze dus anders 12jr eerder er niet meer was geweest.

Wij hebben de bakken hoger staan, net als het kattenvoer.

Maar katten drollen zijn wel ook compleet anders dan paarden en varkens mest.