Moeder poes is veel weg bij kittens

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silverapple

Moeder poes is veel weg bij kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 10:28

Hoi,

Afgelopen nacht is onze poes bevallen en heeft 4 kittens gekregen. De hele nacht is ze er netjes bij blijven liggen en was er niets aan de hand. De kittens lagen in een te groot deken en zaten daar veel in verstrikt dus we hebben het kleed verwisseld maar de kittens wel op dezelfde plek laten liggen. Daar is ze gewoon weer bij haar kittens gaan liggen en heeft ze daar een goede 2 uur gelegen. Nu iedereen wakker is en het hele huis weer begint te leven loopt ze jankend door het huis heen. Ze komt vaak knuffelen maar kan ook opeens boos worden en beginnen met slaan. Ze zit bijna niet bij haar kittens, maar verdedigd ze wel als je er bij in de buurt komt. Opsluiten in de kamer werkt niet want dan breekt ze de hele boel af. We hebben het idee dat ze opzoek is naar dat kleed omdat ze misschien denkt dat er een kitten in zit, maar die terug leggen is geen optie omdat de kans groot is dat kittens daarin stikken.

Nu is mijn vraag of iemand weet hoe we dit oplossen, en hoe lang de kittens zonder moeder kunnen? Worden de kittens niet te koud als de moeder er niet bij ligt?

Hopelijk kan iemand van jullie mijn vragen van jullie beantwoorden!

Groetjes Annemijn

tamary

Re: Moeder poes is veel weg bij kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:29

Is ze niet al weer krols?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:31

Je zou een warmtelamp boven de kittens kunnen hangen, niet alleen lekker voor de kittens maar ook voor de moederpoes.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:33

Misschien kan je een stuk van dat kleed afknippen? Dan is het veiliger en zit hun 'luchtje' er aan.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:57

Als ze zo onrustig is, weet je dan zeker dat ze alle kittens heeft gebaard? Dat er niet nog één moet komen? Verder zou ik het kleed ook niet terug leggen, maar misschien haar eten bij de kittens in de buurt zetten? Hoe oud is moeders?

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 11:07

Agossie schreef:
Als ze zo onrustig is, weet je dan zeker dat ze alle kittens heeft gebaard? Dat er niet nog één moet komen? Verder zou ik het kleed ook niet terug leggen, maar misschien haar eten bij de kittens in de buurt zetten? Hoe oud is moeders?

Ja daar dachten wij ook al aan, ze is nog wel redelijk dik. Dus dat zou een mogelijkheid zijn, maar binnen hoeveel tijd kunnen we dan verwachten dat ze die baart? Wat als hij/zij dood is? De moeder is nu ruim 2.

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 11:10

HarryM schreef:
Misschien kan je een stuk van dat kleed afknippen? Dan is het veiliger en zit hun 'luchtje' er aan.

Het kleed is al uitgewassen omdat hij heel erg onder het bloed zat, dus ik denk niet dat dat nog veel meerwaarde heeft

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:13

Als je ook maar een váág vermoeden hebt dat er nog een kitten in zit, naar de DA ermee. Ja het is zondag en ja dat gaat geld kosten.
Maar anders zit je straks met een nest kittens die je zelf kunt proberen groot te brengen.
Een kitten dat er niet uitkomt betekent de dood van je poes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:25

Idd, bij twijfel altijd naar de dierenarts gaan. En niet tot morgen wachten want dat is levensgevaarlijk voor de poes.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:46

Er is niet van te voren een foto gemaakt met hoeveel kittens er in zijn? Als ze nog dikkig is, en super onrustig, met de dierenarts ermee! Stel je kittens kunnen niet in huis blijven, warme kruik in een bak, dekentje eroverheen en de kittens mee nemen. Met bevallingen kan je niet eeuwig wachten en aanmodderen, pronto!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:54

silverapple schreef:
Agossie schreef:

Ja daar dachten wij ook al aan, ze is nog wel redelijk dik. Dus dat zou een mogelijkheid zijn, maar binnen hoeveel tijd kunnen we dan verwachten dat ze die baart? Wat als hij/zij dood is? De moeder is nu ruim 2.

Oeh! Als je dit alleen al vermoedt, dan zou ik als ik jou was direct naar de dierenarts gaan!

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 11:59

Bedankt voor al jullie antwoorden! We wachten nog even af omdat het nog geen 12 uur geleden is dat ze aan het bevallen was. Als ze over een paar uurtjes nog zo onrustig is en niet bij haar kittens gaan liggen dan gaan we naar de dierenarts!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:00

Dierenarts.
Checken.
Vlot.

En dan hopen dat ze gewoon leeg is en onrustig omdat ze het nog niet snapt allemaal.
Maar als ze eerder gewoon rustig bij het nest lag, denk ik dat de problemen groter zijn dan dat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:01

silverapple schreef:
Bedankt voor al jullie antwoorden! We wachten nog even af omdat het nog geen 12 uur geleden is dat ze aan het bevallen was. Als ze over een paar uurtjes nog zo onrustig is en niet bij haar kittens gaan liggen dan gaan we naar de dierenarts!

Je reageerde tegelijk met mij.

Ik zou echt niet te lang afwachten.

Als ze straks rustiger wordt omdat ze doodziek is ben je verder van huis...

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:02

Ik zou ook niet wachten. Better safe than sorry!

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:04

Is dit haar eerste nestje? Hoe gedragen de kittens zich, zijn ze onrustig?
Heeft ze een doos waar de kittens inliggen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:16

ik moet er aan denken dat wij er vroeger een poes hadden die was bevallen en de kittens zaten in een doos in een andere ruimte.
die liep toen ook zo te zeuren, we hebben toen de kittens in de woonkamer bij ons gezet in een rustige hoek en toen was alles dik in orde.
deze poes wilde dus haar kittens graag bij ons in de buurt hebben.
dus dat kan ook nog

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:48

12 uur er tussen zitten is veels te lang. Nu naar de dierenarts!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:04

volgens mij ligt dat bij katten anders hoor, ze kunnen nog een dag later jongen krijgen dan zijn die later gedekt zeg maar. ze kunnen ook door verschillende katers gedekt zijn

je kan altijd even bellen natuurijk om te horen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:09

Misschien liggen de kittens niet op een fijne plek? De ene kat wil graag in een rustig hoekje, de andere wil graag in de buurt. Ik heb een kat gehad die 24 uur later nog een gezond kitten kreeg, het kan dus wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:10

Had denk ik al lang bij de DA gezeten. :=

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:22

Wij hebben idd ook een kat gehad, zelfde verhaal. Bleek nog een kitten in te zitten. Deze heeft het helaas niet overleefd maar de moeder gelukkig wel (dankzij hulp dierenarts)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:36

Niet rustig bij haar kittens liggen, miauwen en rond lopen wijst op pijn/onrust Of dat nou komt doordat er nog een kitten zit of dat ze een baarmoederontsteking heeft. Het is gewoon geen normaal gedrag. Dit zal echt niet komen door een weggehaald kleedje, dat is geen reden om haar kittens alleen te laten. Feit dat ze beschermend is wanneer jullie bij de kittens komen geeft aan dat ze wel een goede moeder is en ze in de gaten houdt. Er is volgens mij echt iets niet goed met haar. Zou toch direct de dierenarts bellen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:41

Ik zou ook de dierenarts bellen, even overleggen of ze meteen moet komen of dat je kunt afwachten.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:48

Onze kat lag ook niet de hele tijd bij haar kittens. Ze ging graag even naar buiten of gewoon naast de doos, waar de kittens in lagen, liggen. Toch kregen ze optijd hun voeding en zijn ze goed groot geworden. Ik zou me niet zo'n zorgen maken.