Probleem met kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Probleem met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 10:46

Zou fijn zijn als Bokt mee wil denken .
Heb 2 katten Bob en Guus. Zijn ongeveer even oud en zijn wel uit 2 verschillende nestjes maar vanaf 13 weken bij elkaar .

Met Guus heb ik een probleem. Hij lijkt hier echt niet gelukkig te zijn . Bob is een extrovert type en Guus introvert . Sinds een tijd hebben ze continue ruzie Guus blaast heel hard zodra Bob in de buurt komt en haakt uit. Bob wil graag spelen maar wordt Guus na al het geblaas wel zat . En dan wordt er flink gevochten. Eerst liet ik ze het uitvechten naar nu als ik thuis ben zet ik ze tijdelijk uit elkaar . En wisselt wie er dan even apart gaat.
Ik woon in een boerderij met 2 woningen mijn ouders aan de ene kant en ik aan de andere kant. Ze mogen niet de hele dag naar buiten ivm de honden . Ze worden door mij moeder rond half 4 naar buiten gedaan .
En Guus is doodsbang voor mij moeder terwijl er nooit iets gebeurt is en ze alleen komt om ze buiten te laten of eten te geven dus positieve dingen . Maar Guus poept dus in huis dan van angst gok ik. En dan op verschillende plekken.
Is dit nog op te lossen ?
Er hangt al een feliway hiervoor

genja

Re: Probleem met kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 18:33

Heeft er iemand een advies ? Net thuis uit werk en halve woonkamer onder gescheten . Bank onder niet iets waar je echt blij van wordt . Als je na een drukke dag thuis komt en de stank komt je al tegemoet .
En er staan 2. Katten bakken die hij normaal gewoon gebruikt .
Het is ook niet klein beetje stront naar echt halve woonkamer

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:42

Nou zeg.. wat idioot!
Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met katten die de bal niet meer op willen?

Mag hij niet van zijn broer?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:45

Advies... zoek een goede kattengedragstherapeut.
Je kan een kijkje nemen op de site van Tinley voor iemand in jouw regio.
Dit klinkt namelijk niet als een klein probleempje.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 18:49

IMJ schreef:
Nou zeg.. wat idioot!
Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met katten die de bal niet meer op willen?

Mag hij niet van zijn broer?

Ja wel hij mag er gewoon op dat is geen probleem . Ze kunnen het vaak wel vinden met elkaar . Maar er iets wat hem Triggerfinger als ik er niet ben helaas .

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:50

Is het iet van stress omdat die aangevallen word door de andere.

Dan is het uit elkaar halen

En naar de dierenarts even laten checken of er niet iets anders meespeelt.

Is het diarree?
Laatst bijgewerkt door Christiene op 14-04-21 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 18:51

liesje84 schreef:
Advies... zoek een goede kattengedragstherapeut.
Je kan een kijkje nemen op de site van Tinley voor iemand in jouw regio.
Dit klinkt namelijk niet als een klein probleempje.

Ja daar zat ik ook al naar te zoeken zoiets . En als hij hier niet gelukkig is zou ik dat heel jammer vinden maar dan is verhuizen ook een optie .
Heg is tegen mij echt een lieve kat maar dit kan gewoon niet .

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 18:52

Christiene schreef:
Is het iet van stress omdat die aangevallen word door de andere.

Dan is het uit elkaar halen

En naar de dierenarts even laten checken of er niet iets anders meespeelt.

Nee als ze ruzie hebben gebeurt het nooit tenminste niet als ik thuis ben . Guus begint ook vaak met aanvallen.
Dierenarts inderdaad al geweest en niks te vinden .

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:53

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:54

Hoeveel kattenbakken heb je staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:56

Hoe ziet een dag van ze eruit? Als ik je bericht goed lees, zitten Guus en Bob overdag met elkaar in jouw huis (in één ruimte?) en doet je moeder ze om half vier naar buiten. Klopt dat? Jij bent in de tussentijd dus weg? Dus tot je moeder ze naar buiten gooit, zitten ze samen (zonder jou) in één huis?

Misschien lees ik het verkeerd, hoor! Ik hoop ook dat je een oplossing vindt!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:13

Kairos schreef:
Hoeveel kattenbakken heb je staan?

3 maar ze gebruiken er maar 2 allebei hun eigen voorkeur

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:15

Wij hadden hier ook een kat die op andere plaatsen zijn behoefte deed. Werd ook weleens gepest door de anderen. At daardoor ook niet heel veel.

Kat een eigen kamer gegeven en is de gelukkigste kat die je kunt bedenken (is ook wel een beetje eenkennig type hoor). Stress weg, problemen weg ;)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:20

Ik zou ook proberen hem wat private space te geven. Geef hem een eigen kamer en jaag de ander weg als hij daar komt (of evt met kattenluik op chip in de deur), zodat hij zijn eigen safe place binnenhuis heeft. Bakje voer en kattenbak daar neerzetten, zodat hij gewoon zelf weg kan gaan als het hem te gek wordt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:21

culaccino schreef:
Hoe ziet een dag van ze eruit? Als ik je bericht goed lees, zitten Guus en Bob overdag met elkaar in jouw huis (in één ruimte?) en doet je moeder ze om half vier naar buiten. Klopt dat? Jij bent in de tussentijd dus weg? Dus tot je moeder ze naar buiten gooit, zitten ze samen (zonder jou) in één huis?

Misschien lees ik het verkeerd, hoor! Ik hoop ook dat je een oplossing vindt!

Klopt ik ga ‘s morgens de deur uit naar mijn werk 4 dagen in de week . En dan mogen ze rond half 4 naar buiten .(de hond van mijn ouders heeft een zwaar ongeluk gehad dus honden en Katten samen naar buiten kan helaas niet omdat de hond dan teveel rent )
Waar ik eerst woonde konden ze niet veilig naar buiten hier wel .
Bob vindt buiten helemaal leuk en Guus hoeft niet zo nodig . Als hij binnen blijft ook prima

Maar het lijkt vooral dat hij angst heeft voor mij moeder terwijl die of eten komt geven of het raam open zet om ze naar buiten te laten . Hij blaast ook echt heel hard naar haar .
Met ruzie maken heb ik het nog nooit mis zien gaan dat hij poept .
Denk dat ik toch maat experiment ga doen dat ze niet meer naar buiten mogen als ik niet thuis ben. Kijken of het dan anders is .
Maar dat vind ik weer best sneu voor Bob omdat die er echt heel hard van geniet

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:24

Kun je geen kattenluikje inbouwen? Ik vind het ook heel vervelend voor jou maar eigenlijk nog erger voor de kat. Een kat is een heel schoon dier en zal nooit zomaar overal poepen. Is het diarree aangezien alles eronder zit? Dan kan het ook giardia zijn. Dat is gewoon niet op te houden en was hier ook de reden dat ineens alles onder de poep zat.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:25

Eigen ruimte geven heb ik eigenlijk geen mogelijkheid voor. Ja dan wordt het boven een heel klein kamertje . Ik wilde hem hoe lief hij ook is niet los op de boven verdieping hebben. Als het daar mis gaat met poepen is er nog veel meer rotzooi ivm vloerbedekking. Buiten dat ik op de bovenverdieping eigenlijk gewoon geen katten wil ivm allergie vriend die af en toe hier is .

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:29

ingedebruijn schreef:
Kun je geen kattenluikje inbouwen? Ik vind het ook heel vervelend voor jou maar eigenlijk nog erger voor de kat. Een kat is een heel schoon dier en zal nooit zomaar overal poepen. Is het diarree aangezien alles eronder zit? Dan kan het ook giardia zijn. Dat is gewoon niet op te houden en was hier ook de reden dat ineens alles onder de poep zat.

Nee kattenluik kan helaas niet omdat ze gewoon niet samen met de honden buiten mogen . We zijn dit wel aan het oefenen met steeds meer contact maar dat is niet zomaar geregeld .
Gardia verwacht ik niet de drollen zijn als hij op de katten bak gaat zijn ze gewoon goed . En de meeste drollen zijn redelijk normaal van structuur maar fan de stress wordt het lijkt het diarree of in ieder geval dunner waar jij door heen loopt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:44

Ben mij er trouwens van bewust dat het lijkt dat ik dingen niet wil dat is zeker niet zo . Wil echt dingen proberen maar ik heb ook met andere mensen rekening te houden.
De komende 4 dagen ben ik vrij kijken hoe het dan gaat . Anders wordt voorlopig de oplossing niet door iemand anders naar buiten .
En contact zoeken met gedragsdeskundige

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:50

Zou toch voor de zekerheid eens ontlasting van een paar dagen laten testen bij de dierenarts :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 19:54

ingedebruijn schreef:
Zou toch voor de zekerheid eens ontlasting van een paar dagen laten testen bij de dierenarts :)

Dat kan inderdaad ook nooit geen kwaad .
Weet niet trouwens hoe het bij katten is bij honden herken ik de typische geur weet niet of katten dat ook hebben

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:58

Wat vervelend. Ik heb ook altijd meerdere katten gehad (en nog) en niet altijd zijn ze even gelukkig met elkaar. Als je voor voldoende ruimte en schuilplekken zorgt, gaat het gewoonlijk wel goed. Een aparte kamer voor het bangste dier waar de ander niet mag of kan komen helpt zeker.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:00

Wij hadden (nou ja hebben nog steeds) een kat en namen er na een jaar nog een kitten bij. Kat vond het drie keer niks en toen de kitten ook een grote kater was werd de sfeer nog slechter. De jonge kater joeg regelmatig de oudere kater de tuin uit. We werden er een beetje moedeloos van. Tot iemand zei dat we een ‘vredesmaker’ nodig hadden, dus nog eentje erbij om de spanning te breken. Ze zei dat het wel een risico was, want het zou mis kunnen gaan, maar het zou zomaar de spanning uit de lucht kunnen halen. Nu was er op de stal waar onze paarden in pension stonden net een nestje geboren en hebben we de gok gewaagd. De oude kat van de derde ook niet echt wat en ik denk dat hij liever alleen was gebleven, maar idd de sfeer knapte wel op in huis. De middelste ontfermde zich over de jongste en de oudste kon mooi zijn gang gaan.

Inmiddels zijn we verhuisd naar een buitengebied. De oudste is nu tien en hebben we vorig jaar kitten vier en vijf mogen verwelkomen (opvangkatjes) deze twee brachten zoveel liefde met zich mee, dat het hier af en toe wel een liefdeskaravaan lijkt, niet normaal, maar wel heel fijn. Iedereen lijkt met elkaar over weg te kunnen of iig te toleren. De oude kater neemt zelfs een van de kleintjes mee op pad en samen keren ze ook weer naar huis.

Mijn advies zou dus naar jou toe ook zijn: je hebt een vredesmaker nodig, maar hou er rekening dat dit ook mis kan gaan....

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:07

Hoe oud zijn je katten? Zijn ze geholpen? Hoe lang woon je al op deze plek met ze?
Als je kat zo bang is voor je moeder zou je ook kunnen kijken naar een kattenluik op timer. Of kijken wat een meer natuurlijk buitenritme is voor de katten. Die van mij scheppen in de ochtend na het ontbijt een luchtje en gaan dan op zolder slapen. Eind vd middag of als ik thuis kom melden ze zich weer voor het namiddag/avond rondje. Katten zijn van nature in principe zindelijk. Ik zou het veel poepen in de woonkamer dus zoeken in stress of iets anders medisch. Gedragtherapie kan je ook naar kijken. Katten zijn echt van de koude oorlogsvoering en dat kan ook veel stress veroorzaken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:25

Hoeveel vierkante meter hebben de katten beneden en hebben ze plekken om te klimmen?

De vredesmaker hebben wij hier ook in huis. Ik had een kater van de boerderij meegenomen en na een aantal maanden en poes erbij. Waren toen beide 6 maanden. De kater wilt veel te veel spelen en aandacht en de poes is meer op zichzelf. Daar kwam uit voort dat de poes begon te blazen als de kater eraan kwam.
Sinds een aantal maanden hebben we een kitten (kater) in huis, die wilt spelen en knuffelen met de kater en rustig op poes haar manier spelen. Hierdoor is de band tussen de poes en kater ontzettend verbeterd