Passend tuig voor mijn hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 16:26

Dit is waarschijnlijk het zoveelste topic over hondentuigen, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het juiste tuig voor mijn hond :)

Ze heeft nu deze:

Afbeelding

Afbeelding

Deze valt op het borstbeen, maar draait/schuift naar links en rechts tijdens het wandelen. Misschien heb ik hem een maat te groot gekocht.

Iemand van de dierenwinkel hier in de buurt kwam net langs met een hurtta tuig, maar die vind ik erg hoog bij haar nek. Op de foto was hij al iets langer gemaakt, maar valt hij nog steeds een paar cm boven het borstbeen. Diegene van de dierenwinkel is er van overtuigd dat ie goed zit, maar ik heb mijn twijfels. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Ik sta ook open voor andere tuigen en ik kan evt het kiwaq tuig wat ze nu heeft een maat kleiner kopen.

Freekieee

Re: Passend tuig voor mijn hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:06

Dog copenhagen! Echt heel blij met dit tuig! En aan vierkanten verstelbaar

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:13

Ik heb ruffweartuigjes en Rodog tuigjes.

De band achter de poten mag iets verder naar voren, dus ik vermoed dat je de maat iets te groot hebt gekocht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:20

Ik vind die hurtta helemaal niet slecht vallen eigenlijk. Die andere lijkt mij idd te groot. Ivm stinken van de tuigen heb ik liefst tuigen zonder stof. Gebruik hier rogz for dogz tuigen. Kan die ook erg gemakkelijk uitwassen en zijn ook goed te verstellen

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:28

Hier ook grote fan van Dog Copenhagen! Wat aan de prijs, maar stevig en mooi (vind ik).

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:02

hier ook voor bijna dezelfde hond als de jouwe, een dog copenhagen.

Afbeelding

deze heb ik. past perfect.

Afbeelding

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:21

Ik heb poedels en die zijn ook altijd erg lastig met het vinden vam een perfect tuig.
Ondervond ook problemen als schuiven, niet goed zitten op hun borstbeen en nog meer gedoe.
Ik ben terecht gekomen bij aura4dox, inmiddels heeft de oudste daar een tuig van en deze zit werkelijk perfect. Afgelopen dinsdag heb ik er een aan laten meten voor mn andere poedel.
Deze tuigen worden op maat gemaakt, hiervoor moet je wel langs de praktijk of naar een van de andere plekken waar ze ze aanmeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:24

Taartje schreef:
Ik heb poedels en die zijn ook altijd erg lastig met het vinden vam een perfect tuig.
Ondervond ook problemen als schuiven, niet goed zitten op hun borstbeen en nog meer gedoe.
Ik ben terecht gekomen bij aura4dox, inmiddels heeft de oudste daar een tuig van en deze zit werkelijk perfect. Afgelopen dinsdag heb ik er een aan laten meten voor mn andere poedel.
Deze tuigen worden op maat gemaakt, hiervoor moet je wel langs de praktijk of naar een van de andere plekken waar ze ze aanmeet.

Waar zitten ze?

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:29

Mindim schreef:
Taartje schreef:

Waar zitten ze?

Ameide(Utrecht) , maar ze komt ook op andere plekken in nederland, staat denk op haar website.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 02:19

Bedankt voor de reacties!
Meerdere mensen die Dog Copenhagen aanraden en dat merk heb ik ook in andere topics voorbij zien komen.
Op maat maken klinkt goed, maar ergens naartoe reizen is voor mij onhandig zonder auto.
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, een kleinere maat kiwaq of een dog copenhagen tuig of nog een ander merk. De vraag is of dat tuig dan niet boven het borstbeen valt.
Het zou fijn zijn als het tuig eerst gepast kan worden, via internet bestellen is wel onhandig wat dat betreft. Misschien nog maar even kijken welke merken bij mij in de buurt verkocht worden.

*Edit: een perfect fit tuig is ook interessant, maar dan moet je wel weten welke onderdelen in welke maat je nodig hebt

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:29

Ik heb hetzelfde als jij gehad ts . Vele tuigen gepast en wist het niet meer zo lastig . Uiteindelijk voor de simpele dog copenhagen gegaan wilde graag een stoer groter tuig voor mijn grote hond ook gekeken naar ruffwear maar dat was het net niet . Nu dezelfde gekocht voor beide honden als die Freekleee heeft en zit perfect !

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:58

Eilish schreef:
Meerdere mensen die Dog Copenhagen aanraden en dat merk heb ik ook in andere topics voorbij zien komen.
Op maat maken klinkt goed, maar ergens naartoe reizen is voor mij onhandig zonder auto.
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, een kleinere maat kiwaq of een dog copenhagen tuig of nog een ander merk. De vraag is of dat tuig dan niet boven het borstbeen valt.
Het zou fijn zijn als het tuig eerst gepast kan worden, via internet bestellen is wel onhandig wat dat betreft. Misschien nog maar even kijken welke merken bij mij in de buurt verkocht worden.

*Edit: een perfect fit tuig is ook interessant, maar dan moet je wel weten welke onderdelen in welke maat je nodig hebt

Een goed passend tuig is indd een lastig klusje.
Dus hier ook een perfect fit tuig maar ik vind de kwaliteit echt om te huilen.
Mijn hondje is 5 kilo maar zou dit tuig nooit aandurven bij een wat groter hond of wen hond die trekt.
En ook dit tuig schuift en kruipt in haar nek maar dat kan ook komen door het soort hondje wat ik heb.

Foto van de binnenkant van het perfect fit tuig dan zie je wat ik bedoel.
Afbeelding

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 16:13

Bedankt viphorse en cinniz123. Goed om te weten van het perfect fit tuig.
Het tuig van hurtta is net als de dog copenhagen aan 4 kanten aanpasbaar.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:22

Hier ook een Dog Copenhagen. Heel fijn tuig, gebruik het voor een Corgi. Het grote handvat op de rug is echt ideaal om even vast te houden als het nodig is. Je grijpt niet snel mis.

Enige nadeel vind ik dat ze dat tuig over haar koppie aan moet trekken. en dan gaat áán wel prima, maar úit is iets meer gehannes. Maar dat zullen meer tuigen hebben denk ik.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:49

Die van hurts zitten idd hoger van voren wat niet bij elke hond lekker zit. Ik heb meerdere tuigen voor mijn assistentiehond (en andere honden) omdat hij daar veel mee loopt. De beste is de dog Copenhagen air die hierboven al een paar keer genoemd is door oa Freekie Afbeelding

Ook heb ik een tuig van Anny-x voor zowel mijn assistentiehond als mijn jongste die weer veel last kan hebben van materiaal. Voor haar is de anny fijner dan de dog copenhagen omdat deze padding heeft.Afbeelding

Over t scheef zitten. Soms ontkom je er niet aan. Zoals je op de onderste foto ziet zitten ze bij mijn honden soms wat scheef, dat komt omdat ze aan mijn rolstoel gekoppeld zitten waardoor dr meer druk naar opzij zit dan omhoog. Ik schuif ze regelmatig recht. Zolang ze bij t vrij spelen wel goed blijven zitten kan t weinig kwaad. Je hebt natuurlijk scheef en scheef, maar kijk vooral wat je hond prettig vind.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:55

Ts,

Jou hurtta tuig is eigenlijk precies hetzelfde als de meeste hierboven genoemde tuigen zoals de Dog Copenhagen, Ruffwear, .. en net hetzelfde als de mijne van nog weer een ander merk.

Je 1ste tuig daarentegen schuift bij mijn honden ook, deels omdat het borststuk erg smal is, maar ook door de T-splitsing van borst naar nek en de ruime halsopening zelf.
Het tuigje zoals de Hurtta versie schuift minimaal.
Volgens mij net omdat die wat hoger komen/beter aansluiten bij de nek en hoger vallen op de schouder.

Qua pasvorm zit die zeker goed hoor. Ze kunnen nog prima snuffelen zo, Bij mij zit het tuigje aan de nek iets losser en dan trekt het vanzelf wat mee naar voren als ze snuffelen en belemmert het niet.

Als je de hurtta al hebt aangekocht zou ik het dus bij deze houden!
Is alleen even wennen qua aanzicht mss voor jezelf haha.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 20:29

Padding of een fleece voering vindt mijn hond ook wel fijn denk ik.
Ik heb het hurtta tuig niet gekocht, diegene van de dierenwinkel had hem weer meegenomen omdat ik twijfelde dat ie te hoog zat.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 21:36

Je kan gewoon een tuig (dog copenhagen bijv.) bestellen en passen. Als het toch niet is wat je verwacht kun je het terugsturen.
Ik heb het ook voor een grotere hond en ze blijven echt heel goed recht zitten. Beste tuig tot nu toe.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 01:20

Bedankt dingogirl.
Ik zat te kijken naar de annyx, maar die lijkt mij teveel op wat ik nu heb. Dus ik denk dat ik voor een Dog Copenhagen Pro ga

*Ik zie net in mijn mail dat de Pro mij is afgeraden door de webshop waar haar huidige tuig vandaan komt. Omdat het tuig breed gevoerd is en mijn hond rank gebouwd. En dat de air beter zou zijn. Mij leek het breed gevoerde juist wel fijn, omdat ze gevoelig is. En bij google afbeeldingen zie ik ook ranke honden met dit tuig. Misschien een kwestie van passen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 03:32

dierenfan schreef:
Ik vind die hurtta helemaal niet slecht vallen eigenlijk. Die andere lijkt mij idd te groot. Ivm stinken van de tuigen heb ik liefst tuigen zonder stof. Gebruik hier rogz for dogz tuigen. Kan die ook erg gemakkelijk uitwassen en zijn ook goed te verstellen

Ik heb ook de tuigjes van Rogz for dogs..ze zijn mooi en het zit simpel.
Ik vind die hurtta ook best goed zitten. Ik heb er ook eentje (wel andere) maar die beviel niet echt. Hondje vond het vervelend met omdoen.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 04:39

Ik heb een kooikerhondje en heb ook een zoektocht achter de rug naar een goed tuigje.

Als ik jouw tuigjes zo op de foto zie, lijken ze toch bij de schouder en/of bovenop de rug de beweging te kunnen belemmeren.

Ik heb zelf ook een Anny-x tuig gehad en was er blij mee. Totdat ik bij Iva van 4dox kwam. Ze liet me duidelijk zien waarom dit tuig voor mijn hond totaal niet geschikt was. Ik heb het daarna nooit meer gebruikt. (Wil niet zeggen dat het een slecht tuig is, maar het paste niet bij mijn hond). Iva heeft toen een tuig opgemeten en het was een fijn flexibel tuig dat niet meer scheef ging zitten. Twee weken geleden was ik weer bij Iva. Ik was twee jaar daarvoor voor het laatst geweest. Mijn hond liep vaker weg bij het omdoen van het tuig. En ook dit tuig bleek dus echt niet meer passend te zijn. Mijn hond is nu 4 en haar is sinds twee jaar weer veranderd. Iva zei dat sommige honden gewoon jaren doen met een passend tuig en andere honden veranderen sneller/eerder in hun bouw.

Mijn ervaring is dat een passend tuig vinden, echt een vak apart is. Net als een passend zadel voor je paard. Iva heeft ook echt cursussen anatomie gevolgd.

Het is even reizen en het is niet goedkoop. Maar ik zou nergens anders meer een tuig halen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 05:55

Hier gewoon basic rogz for dogz utility besteld. Verreweg het meest praktische tuig. Goed verstelbaar en zo min mogelijk niet functioneel stof oid. Voor in de zomer maanden heerlijk. Ik ga mijn honden echt geen halve jas aan trekken dan. Is op 5 punten verstelbaar en zitten volgens mijn honden gewoon fijn. Zijn vrijwel overal in dierenwinkels te passen.

Ze schuiven wel wat maar door de smallere banden is dat niet echt vervelend gezien hoe mijn honden er mee om gaan. In principe bij los lopen blijven ze netjes zitten mits goed afgesteld. Uiteraard bij scheef trekken gaan ze ook wat scheef

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:49

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:50

Hier heb ik voor mijn teckel de dog copenhagen air. Die is indd niet breed. Weet niet hoe gevoelig jou hond is. Maar als hij om zit beweegt ie niet en zit ie echt mooi aangesloten.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:38

blauwdruivje schreef:
Ik heb een kooikerhondje en heb ook een zoektocht achter de rug naar een goed tuigje.

Als ik jouw tuigjes zo op de foto zie, lijken ze toch bij de schouder en/of bovenop de rug de beweging te kunnen belemmeren.

Ik heb zelf ook een Anny-x tuig gehad en was er blij mee. Totdat ik bij Iva van 4dox kwam. Ze liet me duidelijk zien waarom dit tuig voor mijn hond totaal niet geschikt was. Ik heb het daarna nooit meer gebruikt. (Wil niet zeggen dat het een slecht tuig is, maar het paste niet bij mijn hond). Iva heeft toen een tuig opgemeten en het was een fijn flexibel tuig dat niet meer scheef ging zitten. Twee weken geleden was ik weer bij Iva. Ik was twee jaar daarvoor voor het laatst geweest. Mijn hond liep vaker weg bij het omdoen van het tuig. En ook dit tuig bleek dus echt niet meer passend te zijn. Mijn hond is nu 4 en haar is sinds twee jaar weer veranderd. Iva zei dat sommige honden gewoon jaren doen met een passend tuig en andere honden veranderen sneller/eerder in hun bouw.

Mijn ervaring is dat een passend tuig vinden, echt een vak apart is. Net als een passend zadel voor je paard. Iva heeft ook echt cursussen anatomie gevolgd.

Het is even reizen en het is niet goedkoop. Maar ik zou nergens anders meer een tuig halen.

Het is grappig. Want ik heb een tuig van haar gehad en die zat voor geen meter, die hangt dus achter in de kast mooi te wezen. ‍♀️.

Het is idd wat je zegt. Tis net als met een zadel, 't moet net je hond passen. Dan kan iemand een cursus anatomie gedaan hebben, het garandeer helaas niets.

Overigens heb ik ook een tuig gehad vanuit de stichting voor z'n werk van just4dogs. Dat is ook op maat gemaakt maar loopt hij verrot mee. Die heb ik terug ingeleverd. Hij draagt ju een aangepast hesje in combinatie met de dog Copenhagen air of de Anny-X. Voordeel van de laatste is dat de buikband wat verder naar achteren ligt dan 't gemiddelde tuig