Koppel jonge konijnen, castreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Koppel jonge konijnen, castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 21:15

We zijn aan het kijken voor een koppel konijnen.
Voorkeur is een volwassen koppel zodat we al een beetje het gedrag kunnen zien. Maar blijkt nu lastig met ons eisen pakket :o

Ondertussen al aan het kijken naar jonge konijntjes bij fokker.
Wat is dan wijs?
- op jonge leeftijd al castreren zodat niet uit elkaar hoeven , 12 weken kan las ik. Doen alle DA dat dan al?

- of eerst een rammetje kopen, deze even alleen houden en paar weken na castratie pas een dame erbij?

MarlindeRooz

Re: Koppel jonge konijnen, castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:26

Wat is je eisenpakket waardoor het lastig is?

Ik zou eerst een ram kopen en die castreren met 3 maand en dan een dame erbij zoeken waar het mee klikt. Als je er al direct twee aanschaft heb je de kans dat het niet klikt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:50

Jenny21 schreef:
We zijn aan het kijken voor een koppel konijnen.
Voorkeur is een volwassen koppel zodat we al een beetje het gedrag kunnen zien. Maar blijkt nu lastig met ons eisen pakket :o

Ondertussen al aan het kijken naar jonge konijntjes bij fokker.
Wat is dan wijs?
- op jonge leeftijd al castreren zodat niet uit elkaar hoeven , 12 weken kan las ik. Doen alle DA dat dan al?

- of eerst een rammetje kopen, deze even alleen houden en paar weken na castratie pas een dame erbij?

Voedsters zijn normaal gesproken vruchtbaar vanaf een maand of 6, rammetjes al veel eerder. Vaccins die in nl gebruikt worden hebben tijdelijke onvruchtbaarheid bij rammetjes als bijwerking (tot zo'n 6 maanden lang). Maar dat zal niet voorkomen dat een intacte ram sproeit omdat hij samen met een voedster zit. Uitgaande van dat bij dekken je de voedster in territorium ram zet (of op neutraal terrein) is als eerste een rammetje kopen en castreren inderdaad een goede plek om te starten. Castratie ram is ook een veel simpelere ingreep dan de buikoperatie die dat bij een voedster is.

Konijnen worden territoriaal ergens tussen de 4 en 6 maanden, jonge dieren die net van de moeder afkomen zijn daarmee makkelijk te koppelen (maar aangezien ballen pas indalen zo rond 10-12 weken kan die voedster toch een ram blijken). Eerste 2-3 maanden met jonge konijnen dus echt elke week of zo even goed de onderkant bekijken welke onderdelen er onder hangen.

Wat voor jouw de beste optie is, zal dus ook afhangen of je ze binnen of buiten wil houden. Meer ruimte maakt meer meer mogelijk. Let er wel op dat als de hoeveelheid ruimte regelmatig varieert niet alle koppels elkaar aardig blijven vinden.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 22:05

Kijk eens op de site van konijnenopvang stichtingflappus. Zit in de buurt van Zwolle.
Hier vangen ze op een professionele manier konijnen op die je kunt adopteren. Er zitten soms ookal koppeltjes tussen maar ze kunnen op verzoek ook een koppeltje matchen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 22:11

SnuitjeLove schreef:
Kijk eens op de site van konijnenopvang stichtingflappus. Zit in de buurt van Zwolle.
Hier vangen ze op een professionele manier konijnen op die je kunt adopteren. Er zitten soms ookal koppeltjes tussen maar ze kunnen op verzoek ook een koppeltje matchen.

Wat SnuitjeLove zegt :j Vaak zitten er ook nog jonge konijntjes in een opvang, daar moet je je dus niet door laten afschrikken.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 09:14

Ons eisenpakket;

Kleine konijntjes voorkeur hangoren.
Aaibaar, komen in gezin met kinderen
Liefst al zindelijk
Komen binnen in ren met, indien ze dus zindelijk zijn uitloop in gehele huis

Aantal opvangen in noordbrabant en limburg aangeschreven maar of ze hebben niets of de communicatie verloopt zeer moeizaam.
Wil best stuk rijden maar dan wil ik wel meer zekerheid dat ook daadwerkelijk iets hebben zitten.
In asiels veel konijnen met angst of agressie dat is geen combi met de kids.

Neig momenteel om met op wachtlijst te laten plaatsen voor nhd kleintjes. Zag dat er namelijk twee fokkers bij mij in de buurt zitten hebben alleen beide dus wachtlijst.

Hoor van meerdere kanten nu dat ze vaker jonge broer/zus samen plaatsen. En dan kun je rond 12-13 weken al castreren en dan hoef je ze niet te scheiden. Denk dat dit beste optie wordt. Alhoewel ik ook liever een koppel zou willen adopteren wat in een opvang zit maar ze zijn er nu schijnbaar gewoon niet?!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 09:17

SnuitjeLove schreef:

Stichting flappus en ook franky hebben als eis dat je enkel alleen mag komen ivm corona. Ik begrijp hun wel maar ik kan toch geen beslissing maken voor gehele gezin? Wil wel met zn twee minimaal komen om keuze te maken is toch hopelijk voor de komende 10 jaar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:22

Ik raad je aan om hier eens te kijken https://www.bunnybunch.nl/informatie/ko ... siel-lijst

Tevens is bunnybunch een goede website om te bekijken voor je konijnen in huis neemt

Indien je geen ervaring hebt met konijnen raad ik je aan om een koppel weg te halen bij een opvang. Of daar te laten koppelen van twee opvang konijnen.
Er zijn eigenlijk altijd konijnen in de opvang aanwezig.

Stichting flappus kan ik ook ten zeerste aanraden, kaatje keutel in Lelystad ook.

Ik lees dat je zindelijke konijnen wilt die aaibaar zijn. Hou er rekening mee dat sommige konijnen nooit zindelijk worden. Als je een jong konijn koopt dan worden ze vaak weer onzindelijk in de puberteit, dit moet dat weer opnieuw aangeleerd worden. De puberteit breng ook andere nadelen met zich mee.
Aaibaar is bij geen enkel konijn een garantie, als je echt aaibare konijnen wilt dan zou ik kijken naar Vlaamse reuzen. De grote konijnen staan erom bekend dat ze tammer zijn. Tevens houden konijnen niet van oppakken en zijn het geen knuffel dieren.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:22

Jenny21 schreef:
SnuitjeLove schreef:

Stichting flappus en ook franky hebben als eis dat je enkel alleen mag komen ivm corona. Ik begrijp hun wel maar ik kan toch geen beslissing maken voor gehele gezin? Wil wel met zn twee minimaal komen om keuze te maken is toch hopelijk voor de komende 10 jaar.

Ik zou gewoon even bellen. Vorige keer toen k er was zag ik ook ouders met een kind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:40

Houdt er rekening mee dat konijnen geen veredelde knuffelbeestjes zijn voor kinderen. De meesten hebben er een hekel aan om opgepakt te worden. Verder vind ik je eisen niet reëel en de meeste konijnen in de opvang zijn angstig en of agressief, ben ik het ook niet mee eens?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:45

Ik zou ook goed nadenken of je ze binnen wil houden. Met zoveel kinderen en huisdieren is het best druk voor konijnen. Ze slapen overdag veel en in de avond/nacht zijn ze actief. Ook zijn het dieren die willen/moeten graven. Ook binnen moeten ze minimaal 4m2 hebben met voldoende uitdaging.
En ik heb vele konijnen gehad maar de meesten vinden kinderen/aaien/oppakken echt niks.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:00

Kijk eens in de facebook groep ‘konijnen herplaats hoekje’. Hier worden heel veel konijnen in gezet, ook koppels. Je kunt ook een zoekertje plaatsen. Zo kun je een koppel vinden dat al goed samen gaat, of in ieder geval konijnen waarvan je weet of ze tam zijn en of ze niet op de bank plassen etc. Mijn konijn plaste namelijk op alles dat stof was, dus die was gewoon niet geschikt om los te laten lopen. En die had ik vanaf jongs af aan.
Daarnaast wil ik ook even benadrukken dat knuffelkonijnen niet echt bestaan. Ze vinden aaien vaak fijn, maar dan moet je ze echt zelf de keuze geven om naar je toe te komen en ze zeker niet achterna zitten. Met oppakken zijn ze niet zo bljj over het algemeen. Maar in de facebookgroep vind je wellicht een koppel dat al gewend is aan veel contact, ik zou hier op inzetten.
En anders idd eerst een rammetje en dan na castratie de ram een vriendinnetje uit laten kiezen. Met de puberteit krijgen konijnen vaak ruzie en dan moet je er 1 weg doen, dat is nog veel verdrietiger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:07

Jenny21 schreef:
Ons eisenpakket;

Kleine konijntjes voorkeur hangoren.
Aaibaar, komen in gezin met kinderen
Liefst al zindelijk
Komen binnen in ren met, indien ze dus zindelijk zijn uitloop in gehele huis

Hangoren geeft nog wel eens ellende met oorontstekingen, etc. Als je zorgeloos konijnen wil houden zou ik om te beginnen voor een ras met normale oren kiezen.
Zindelijk (urine in elk geval) is een stuk geluk en een stuk hoe/waar biedt je voer aan. Kattenbak met vlas/oid (stro absorbeerd slecht = stank) onder de hooiruif, water er naast en brokjes er in doet veel. Keutels is een stuk lastiger, maar die zijn gewoon droog en reukloos wat makkelijk opvegen is.

Voor mij vallen konijnen onder de kijkbeestjes, wil je veel interactie/knuffelen/mee rond sjouwen, neem dan een hond of kat.

Wil je konijnen los in huis, let dan op met alles wat binnen bereik is van de tandjes (kabels, meubels, etc.) zelfs met genoeg knaag materiaal (en die wilgenbrugjes zijn amper interessant, verse takken juist wel) is het geen garantie op heel blijven (kan zijn dat je een antibijtmiddel moet smeren voordat je konijnen los in huis laat).

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:39

Bij jonge konijnen kun veel eerder zien wat het is met 7 week is dat geen enkel probleem en je hoeft echt niet kijken naar de ballen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:50

En zelfs fokkers maken daar fouten in.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:52

Dan heb je met een fokker temaken die er niet handig in is .

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:03

Bokker XXutopiaXx fokt hangoor konijntjes, zij heeft net een of twee nestjes gehad, misschien dat daar iets bij zit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:44

Hoe groot wordt de ren in huis?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 00:29

Het zijn panelen van 80 cm.
240 cm bij 80 cm.
Ben nog aan het twijfelen of ik er een open konijnenhok in moet zetten of enkel toilet en enkele huisjes.

Hebben nog steeds geen keuze gemaakt mbt aanschaf.
Enkele opvangen hebben al aangeven dat ze niets voor ons hebben zitten momenteel.

Denken nu over jonge konijnen. Maar zoals gezegd nog niets is zeker. Nog niets aangeschaft (ook geen ren enz)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 00:37

Ik zou persoonlijk kiezen voor een grote gesloten konijnen hok zodat ze zich altijd terug kunnen trekken als het te druk is bijvoorbeeld of ze gewoon willen slapen, niet open en bloot... verder wel top dat je jezelf zo openstelt voor advies en tips hier :)

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 09:11

Dank rennie89.

Het is gewoon lastig.
Zelf geen ervaringen maar wil gewoon het beste.
En ik wil gewoon niet dat het ‘dadelijk niet bevalt’ om wat voor reden dan ook en ze hele dagen in het hok moeten blijven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:13

Je moet er vanuit gaan dat ze niet zindelijk worden, aan je meubels knagen en niet geaaid willen worden. Als je ze dan nog wil moet je ze nemen. Anders niet.

Ze kunnen zeker 8 jaar oud worden. Konijnen zijn gewoon niet geschikt voor kinderen dus ook jij moet er echt achter staan, ook als het niet bevalt.

Zelf zou ik ze buiten houden kunnen de kinderen er leuk naar kijken en hebben de konijnen meer rust.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:57

MarlindeRooz schreef:
Je moet er vanuit gaan dat ze niet zindelijk worden, aan je meubels knagen en niet geaaid willen worden. Als je ze dan nog wil moet je ze nemen. Anders niet.

Ze kunnen zeker 8 jaar oud worden. Konijnen zijn gewoon niet geschikt voor kinderen dus ook jij moet er echt achter staan, ook als het niet bevalt.

Zelf zou ik ze buiten houden kunnen de kinderen er leuk naar kijken en hebben de konijnen meer rust.

Hier ga ik in mee. Wij hebben ze ook binnen gehad en heb er een die overal aan knaagt en een die niet zindelijk te krijgen is.

Ze hebben echt minimaal 1,5 meter nodig per konijn, dus met een simpel hok kom je er niet vanaf. Dan moet je een ren eraan met zeil eronder want ik spreek uit ervaring dat je de plas niet op je laminaat wilt hebben.
En echt ze zijn ontzettend leuk maar het zijn de moeilijkste huisdieren die ik heb. Daar moet je als gezin echt voor kiezen en het werk in willen steken.

Ts heb je al een nagedacht over een kat? Veel kindvriendelijker en veel minder werk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:07

Heb je al contact gehad met dierenambulance midden Limburg? Zij zitten in weert. Wij hebben daar in het verleden konijntjes vandaan.

Edit kijk eens op hun facebook ze hebben nu ook een nestje en ik zie 1 konijn met 1 hangend hoor (8 weken)

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 10:12

Als ik ervan uit ga dat niet zindelijk worden en overal aan knagen. Dan is binnen geen optie. Want dan kunnen ze niet los in huis en dan zitten ze voor rest van leven in ren van 2.40 bij 80.

Dan zouden ze buiten moeten. Maar ik ben bang dat ze dan zo alleen zitten?! Ik ben nu ook geen hele dagen buiten. Zomers wat meer natuurlijk maar swinters natuurlijk vele malen minder.

Ik kan buiten wel een grotere ren plaatsen. Denk zo’n 4 bij 1 mtr overdekt. En onder toezicht kan dan los in gehele omheinde tuin. Maar ivm evt buurkatten of roofvogels kan dit niet continu.

Als ik dan zoek naar rennen buiten zie ik veel van dat zachte hout. Dit gaat het niet lang houden in weer en wind.
Iemand tips voor kwaliteit hokken? Kan zelf helaas niet maken.