Help kat wil niet eten na het trekken van twee kiezen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SafierZ

Help kat wil niet eten na het trekken van twee kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 22:32

Onze poes Jimmy heeft afgelopen vrijdag een gebitsreiniging gehad onder narcose. Er zijn twee kiezen getrokken.
Vrijdagavond heeft ze wat gegeten, ze had echt honger, maar ze mocht maar kleine portie eten.
Zaterdag ging het eten ook goed. In de avond begon ze te spugen en wilde niet meer eten. Zondag het zelfde.
Maandag naar de DA. Ze liet zich niet echt in de mond kijken, maar wat ze konden zien, zag het er goed uit. Een spuit gekregen voor de misselijkheid en voor de pijn. Wat pijnstillers mee naar huis gekregen. Ze knapte iets op, maar wilde vandaag weer niet eten. De pijnstillers deed ik door haar eten, zo ingeven lukt niet.
Vanavond weer naar de DA. Ze is wel iets afgevallen, geen koorts. Een spuit gekregen voor de pijn. Tot nu toe nog niet gegeten.
Volgens mij wil ze wel eten, maar lukt het niet door de pijn. Ze drinkt wel goed.
Wie heeft hier ervaring mee?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:36

SafierZ schreef:
Onze poes Jimmy heeft afgelopen vrijdag een gebitsreiniging gehad onder narcose. Er zijn twee kiezen getrokken.
Vrijdagavond heeft ze wat gegeten, ze had echt honger, maar ze mocht maar kleine portie eten.
Zaterdag ging het eten ook goed. In de avond begon ze te spugen en wilde niet meer eten. Zondag het zelfde.
Maandag naar de DA. Ze liet zich niet echt in de mond kijken, maar wat ze konden zien, zag het er goed uit. Een spuit gekregen voor de misselijkheid en voor de pijn. Wat pijnstillers mee naar huis gekregen. Ze knapte iets op, maar wilde vandaag weer niet eten. De pijnstillers deed ik door haar eten, zo ingeven lukt niet.
Vanavond weer naar de DA. Ze is wel iets afgevallen, geen koorts. Een spuit gekregen voor de pijn. Tot nu toe nog niet gegeten.
Volgens mij wil ze wel eten, maar lukt het niet door de pijn. Ze drinkt wel goed.
Wie heeft hier ervaring mee?

Lastig. Die van mij at direct dezelfde dag weer ondanks de pijn. Wel heb ik de eerste dagen alleen tonijn op water gegeven en natvoer om het tandvlees te ontzien.

Heb je dat al geprobeerd? Anders toch op dwangvoeding over gaan vrees ik voordat ze nog zieker wordt.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:39

Geen ervaring met niet eten door getrokken tanden, wel ervaring met niet eten omwille van andere redenen.
Kan ze van dat zachte blikvoer eten? Dat ruikt ook vaak wat straffer, waardoor ze er soms toch net wat sneller van gaan eten. En het is zacht, dus het gaat makkelijker binnen.
Als dat niet lukt, kan je nog proberen om een lepel lauwwarm water over het eten te doen, daardoor gaat het meer ruiken en ze vinden het lauw meestal ook lekkerder. Als dat niet werkt, kan je ook nog zelf getrokken bouillon proberen (van kip of soepvlees, bijvoorbeeld).
Hills (? dacht ik) heeft een soort zacht 'astronautenvoer' met erg veel saus bij, dat krijgen we vaak bij onze kat binnen als die verder niks wou.
In het slechtste geval is het dwangvoeden; een kat kan niet erg lang zonder eten, dan krijgen ze leververvetting. En daar worden ze dan weer misselijk van, waardoor ze zeker niet meer gaan eten. Er bestaat speciale dwangvoeding, die je normaal via je dierenarts kan krijgen. als ze morgenochtend nog niet gegeten heeft, zou ik wel even bellen. Die heeft vast ook nog wel wat tips voor je en kan je vertellen vanaf wanneer je moet gaan dwangvoeden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:40

Bij de mijne zijn alle kiezen getrokken in 2 sessies en beide keren at hij ‘s avonds alles weer dus ik herken het zeker niet. Hij heeft nu alleen nog wat voortandjes maar eet zowel brokjes en natvoer prima

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:43

Onze kat heeft vorige maand alle resterende kiezen moeten trekken.
Extra uren langer bij dierenarts gebleven omdat hij alleen pijnstiller met prik kan krijgen.
Volgende ochtend blikje Gourmet mouse (extra geprakt) gegeven en dat ging goed.
Daarna langzaam aan ook weer hard voer, maar dat duurde wel een aantal dagen.

SafierZ

Re: Help kat wil niet eten na het trekken van twee kiezen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 22:50

Jimmy is altijd een kieskeurige eter geweest.
Nu verschillende soorten nat voer geprobeerd, soep voor katten, brokjes geweekt.
Ik kan morgen nog proberen of ze tonijn wil eten.
Die soep ging nog wel.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:54

Heeft ze wel interesse in eten?
Mousse met water kunnen ze zo oplikken,ook met pijn..

Hebben ze het gehecht? De mijne heeft laatst 9 tanden en kiezen moeten laten trekken en deels was gehecht, hij kreeg een reactie op de hechtingen en moest t laten spoelen onder narcose.
Meestal hechten ze overigens niet, maar op de oplosbare hechtingen kunnen ze wel reageren met een ontsteking. De mijne at daardoor ook bijna niet..

Maar niet eten op 2 getrokken kiezen vind ik best veel..
Met roesje even goed in bekje laten kijken?

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 23:01

[quote="Mariposa11"]Heeft ze wel interesse in eten?

Hebben ze het gehecht? De mijne heeft laatst 9 tanden en kiezen moeten laten trekken en deels was gehecht, hij kreeg een reactie op de hechtingen en moest t laten spoelen onder narcose.
Meestal hechten ze overigens niet, maar op de oplosbare hechtingen kunnen ze wel reageren met een ontsteking. De mijne at daardoor ook bijna niet..

Met roesje even goed in bekje laten kijken?[/quote

Ze heeft geen interesse in eten.
Geen idee of het gehecht is.
Ik zal het morgen vragen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:01

Evt een bloedonderzoek mbt nieren? De krijgen ook weer een opdoffer van narcose.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:28

Wanneer heeft ze voor t laatst iets binnen gekregen..?
Desnoods beetje dwangvoeren, dat kan soms t patroon doorbreken en ze kunnen ivm leververvetting niet te lang zonder eten, dan is een klein beetje dwangvoeren al genoeg..
Geen brokjes maar extra natte mousse of ad voer bv..

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 23:41

Mariposa11 schreef:
Desnoods beetje dwangvoeren, dat kan soms t patroon doorbreken en ze kunnen ivm leververvetting niet te lang zonder eten, dan is een klein beetje dwangvoeren al genoeg..

Ze heeft gisteren ochtend een klein beetje gegeten
Ze is niet zo gemakkelijk. Ze laat zich niet echt dwingen. Als ze iets niet wilt, laat ze het niet toe.
Ik heb een keer een teek willen verwijderen. Ze heeft mij toen gebeten en gekrabd.
Dwang voeren, hoe doe ik dat?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:46

SafierZ schreef:
Mariposa11 schreef:

Ze heeft gisteren ochtend een klein beetje gegeten
Ze is niet zo gemakkelijk. Ze laat zich niet echt dwingen. Als ze iets niet wilt, laat ze het niet toe.
Ik heb een keer een teek willen verwijderen. Ze heeft mij toen gebeten en gekrabd.
Dwang voeren, hoe doe ik dat?

Mijne is ook niet makkelijk maar was een tijdje terug heel erg ziek, dus hij moest wel. Heb hem in een deken gewikkeld, bekje open met 1 hand en spuit erin. Er staan veel goede uitleg-video's op YouTube. Als de lever vervet van het niet eten, worden ze juist weer misselijk, dus het patroon doorbreken is heel belangrijk. Ook gaf ik zo de medicijnen. Even een hele boze kat, maar hij heeft me al vergeven :) en nog belangrijker, hij heeft het overleefd!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:57

Oh bah, te lang niet willen eten kan ook voor andere problemen zorgen, begrijp je bezorgdheid.

Toen hier de kiezen waren getrokken moest onze kat een aantal dagen enkel uitgepluisde gekookte kipfilet eten. Nu eet hij sowieso alles, maar misschien is dat ook de moeite waard te proberen?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 07:41

Mariposa11 schreef:
Heeft ze wel interesse in eten?

Met roesje even goed in bekje laten kijken?

Hier krijg ik als tandheelkundig assistente echt de kriebels van! Een kundige dierenarts hecht ALTIJD! Je kunt een beest niet met open wonden in z'n bek laten rond lopen. En met hechtingen nooit blikvoer geven. Dat is vragen om ontstekingen.

Kip en koolvis is t enige wat onze patiënten mogen eten de eerste dagen na de behandeling.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:23

WillemYntJee schreef:
Hier krijg ik als tandheelkundig assistente echt de kriebels van! Een kundige dierenarts hecht ALTIJD! Je kunt een beest niet met open wonden in z'n bek laten rond lopen. En met hechtingen nooit blikvoer geven. Dat is vragen om ontstekingen.

Kip en koolvis is t enige wat onze patiënten mogen eten de eerste dagen na de behandeling.

Dat hebben ze mij niet gezegd dat hij dat niet mocht..
Alleen zijn hoektanden waren gehecht zijn kiezen niet.
Na het spoelen zijn die er ook uitgehaald en is t heel snel genezen.
Bij mensen wordt er met trekken ook niet gehecht, dus t is niet heel gek om dat bij dieren ook niet te doen..
Mijn paard krijgt ook geen hechtingen na trekken van kiezen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:09

Een maand geleden is bij een van onze katers een hoektand en een kies getrokken. Vooral de kies zat dramatisch vast en toen ik de kat weer ophaalde was hij echt vreselijk zielig. Een hoopje ellende. een opgezette kaak, kwijlen en wankel. Hij mocht beslist geen zacht voer, alleen harde brok, zacht voer zou gemakkelijker in de open wonden gaan zitten.

Hij heeft bijna drie dagen niet gegeten, na een dag gelukkig wel gedronken. Ik was erg ongerust, maar inmiddels is hij helemaal de oude.

Bij jou kat lijkt er iets anders aan de hand. Katten die eten weigeren is echt niet in orde. Het kan best niets met de tanden te maken hebben. Misschien moet je lever- en nierwaarden via bloedonderzoek laten controleren.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 09:39

Vanochtend Jimmy naar de dierenarts gebracht voor opnamen. Gevraagd om een bloedonderzoek. Rond de middag kan ik bellen en hoop ik meer te weten en wat ze gaan doen met haar.
Ze is altijd gezond geweest.
Twee jaar geleden wat problemen met plassen, maar door het geven van royaal canin urinary, is dit probleem op gelost.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:47

Ik kreeg destijds van de dierenarts mirtazipine waar ze haf uurtje na ingeven op ging eten. Kat is toen wel 6 keer geholpen. Eerst zaten er nog kleine stukjes kies in de kaak, later ontstekingen. Dat gaf zoveel pijn en stress dat eten naar was.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 15:00

Vanmiddag de dierenarts aan de telefoon gehad.
Het bloedonderzoek wees uit dat de nierwaardes veel te hoog zijn.
Ze gaan een röntgenfoto maken om te kijken of er eventueel nierstenen zijn.
Ze moet nu 3 dagen aan het infuus.
Ik kreeg een hoop informatie, kon niet alles onthouden. Maar dit is in grote lijnen wat er aan de hand is.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:18

Hopelijk knapt ze snel op!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:58

SafierZ schreef:
Vanmiddag de dierenarts aan de telefoon gehad.
Het bloedonderzoek wees uit dat de nierwaardes veel te hoog zijn.
Ze gaan een röntgenfoto maken om te kijken of er eventueel nierstenen zijn.
Ze moet nu 3 dagen aan het infuus.
Ik kreeg een hoop informatie, kon niet alles onthouden. Maar dit is in grote lijnen wat er aan de hand is.

Wij hadden ook een poes met nierstenen, zijn operatief verwijderd en ze heeft er (met een dieet) nooit meer last van gehad. Ze was 6 toen ze geopereerd werd, en is bijna 20 geworden...

Heel veel sterkte!!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:49

Heftig!
Er zijn ook katten die nierfalen ontwikkelen door een operatie (en oa in combinatie met metacam). Wij laten onze katten altijd aan een vochtinfuus zetten met een narcose, puur vanwege de nieren. Hopelijk knapt ze op met drie dagen spoelen!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 17:55

Oh wat sneu. Katten die niet eten worden misselijk en zo zit je snel vast. De spuit tegen misselijkheid werkt maar 24 uur. Heb je niet meteen na de behandeling pijnstillend meegekregen. Dan had je dat misschien voor kunnen zijn?
Hopelijk knapt de kat nu snel op. Hopelijk wil die de komende dagen weer gaan eten. Ik duim voor je.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 18:12

Hannanas schreef:
Heftig!
Er zijn ook katten die nierfalen ontwikkelen door een operatie (en oa in combinatie met metacam). Wij laten onze katten altijd aan een vochtinfuus zetten met een narcose, puur vanwege de nieren. Hopelijk knapt ze op met drie dagen spoelen!

Ik denk dat dit bij Jimmy ook het geval is.
Een week voor de narcose heeft ze metacam gehad voor het ontstoken tandvlees.
Ik onthou het vochtinfuus bij een eventuele narcose.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 18:19

Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor jullie reacties.
Hier Jimmy in “ betere tijden”.
We houden heel veel van haar en hopen dat ze er snel boven op komt.