Hoe teken bij katten voorkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldith

Hoe teken bij katten voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 10:18

Het wordt weer wat warmer buiten en de teken zijn hier helaas alweer een poosje actief. Dagelijks treffen we één of meerdere teken aan op de katten. Het liefst wil ik voorkomen dat de teken de katten aantrekkelijk vinden. In hoeverre zijn vlooien- en tekenbandjes hiervoor geschikt en zo ja, welk merk is aan te raden? Zijn er misschien nog andere mogelijkheden? :) Ik ben benieuwd!

noox

Re: Hoe teken bij katten voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:22

Bandjes bij buitenkatten vind ik link, ze kunnen zichzelf per ongeluk ophangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:24

Hoewel de meningen erover verdeeld zijn, gebruiken wij zowel bij hond als kat Bravecto.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:25

Bandjes zou ik persoonlijk ook niet doen als ze veel buiten komen.
Wij gebruiken een Bravecto pipet of een Credelio tabletje.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:26

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:30

Zonnebloem92 schreef:
Hoewel de meningen erover verdeeld zijn, gebruiken wij zowel bij hond als kat Bravecto.

Hier ook

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:30

Wij hebben seresto en sinds dien geen teken meer. 1 kat had er altijd heel veel. Was ook bang en band om te doen buiten. Maar nog niks gebeurd hier en heb ook het idee dat als ze echt blijven hangen bij deze dat hij los schiet. Gebruik ze nu al een paar jaar.

Hier nog geen teken gehad dit jaar. Maar wel een goede om ze snel weer te bestellen. Tip haal ze niet bij de dierenarts maar bestel ze online scheelt een hoop geld(hier 4 katten)

Druppels hebben hier nooit geholpen tegen teken.

En deze band gaat en heel seizoen mee. (8 maanden dacht ik)

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:32

Ik zweer ook bij seresto bandjes. We laten ze zelfs langer dan 8 maanden om. Ik vervang pas zodra ik een vlo of teek op een kat zie.
1 kat is ooit een bandje kwijt gespeeld, dat zat of te los of is gebroken.
Verder nooit problemen gehad.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:37

Hier ook de Seresto band, erg tevreden over.

Mijn kat kan er gelukkig goed tegen.
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-03-21 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 10:52

mag schreef:
Net was in het nieuws dat de vlooien en tekenmiddelen bij honden en katten toch best wel slecht zijn voor mensen. Maar wat we dan wel moeten gebruiken??
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -voor-mens

Inderdaad, welke 'alternatieve middelen' dat dan zijn wordt helaas niet genoemd in het artikel. Het is kiezen tussen twee kwaden, want Lyme wil je ook niet.

Wel fijn dat er al zoveel reacties zijn! Ik ga naar de verschillende mogelijkheden kijken. Meer reacties zijn uiteraard van harte welkom. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:57

Ik heb hier Vermicon liggen nu maar nog niet gebruikt.
Zou zonder chemische middelen zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:59

Boras schreef:
Hier ook de Seresto band, erg tevreden over.

Mijn kat kan er gelukkig goed tegen.

Ik laat een nieuw bandje trouwens wel een tijdje uit de verpakking in de schuur luchten. Dat wordt op internet door gebruikers als tip meegegeven.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:05

De meeste middelen werken alleen tekendodend, zoals bravecto en credelio. Het enige middel wat tekenwerend werkt is toch de serestoband.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:08

Ik gebruik sinds 2 jaar Stronghold plus. Elke maand een pipet in de nek. Werkt heel fijn. Seresto ook, en is goedkoper, maar nu ben ik van een bandje af en dat is toch wel fijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:24

Ik ben dan juist weer blij van de pipetjes af te zijn. De kat volgens mij ook :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:45

Boras schreef:
Ik ben dan juist weer blij van de pipetjes af te zijn. De kat volgens mij ook :)

Ja waarom? Vervelend om elke maand te geven? Ik vind die van Stronghold wel erg fijn. Niet zo veel vloeistof en trekt snel in zonder zo’n giga vlek in de nek achter te laten. Deze vinden mijn katten ook niet zo vervelend omdat ze er niet zo nat van worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:13

Hier zijn ze ook echt geen fan van pipetjes, maar al helemaal niet van bandjes.
Nu heb ik( en de poezen ook :D ) dik geluk dat ik maar 3 keer per jaar wat hoef te geven want hier hebben ze echt maar zelden last van vlooien of teken. * klopt af *
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 31-03-21 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:19

De Bravecto Plus werkt echt super, mijn kat zat vol teken en daarna nooit meer een teek gezien. Pipetje 1x per 3 maanden, vind ik super gemakkelijk. Wel iets duurder maar het hoeft dus niet elke maand, dus volgens mij scheelt het dan eigenlijk niet veel met de rest qua prijzen.

Een bandje komt bij mijn katten écht niet meer om sinds er één heeft vastgehangen en zijn nekvel grotendeels open had liggen in de strijd om eruit te komen. Was ook een bandje wat open moest klikken, maar niet gebeurd dus -O-

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:32

Jessix schreef:
Boras schreef:

Ja waarom? Vervelend om elke maand te geven? Ik vind die van Stronghold wel erg fijn. Niet zo veel vloeistof en trekt snel in zonder zo’n giga vlek in de nek achter te laten. Deze vinden mijn katten ook niet zo vervelend omdat ze er niet zo nat van worden.

Ik heb er moeite mee die stinkende, chemische, agressieve, natte troep direct op de huid van mijn kat aan te brengen. Mijn kat reageert er in gedrag geïrriteerd op, ze vind het niet prettig. Misschien bijt het, zou natuurlijk zomaar kunnen. En ze is vervolgens een half uur bezig zich in allerlei, lenige bochten te wringen om het te kunnen aflikken van tussen haar schouderbladen. Ik kan niet garanderen dat ze helemaal niets ervan binnenkrijgt. Bah, dat staat me zo tegen.

Iedere maand geven is iets dat ik met liefde voor mijn kat zou overhebben. Het zou eerlijk gezegd niet eens in me opkomen om dat als een last te zien. Een last voor mijn kat, dat wel.

In het algemeen: het blijft in welke vorm dan ook een noodzakelijk kwaad helaas.
Laatst bijgewerkt door Boras op 31-03-21 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:39

Hier voor de ene kat en honden seresto banden, voor de andere kat bravecto want die wurmt bandjes binnen een half uur af op een onvindbare plek.

Nu nog iets vinden voor de paarden want ook die zitten onder.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:45

Zwerte schreef:
De meeste middelen werken alleen tekendodend, zoals bravecto en credelio. Het enige middel wat tekenwerend werkt is toch de serestoband.

Hoe bedoel je dit?
Bravecto en andere werken toch ook werend of begrijp ik je verkeerd? Dat voorkomt ook dat er teken komen voor x tijd en het is niet zo dat het enkel de teken dood die er al opzaten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:37

Seresto is tekenwerend en teken dodend. Heeft zowel een sluiting die bij noodzaak sneller open schiet als een veiligheids stukje dat dan ook nog kan breken. Dus daarom durf ik dat wel aan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:30

lizy29 schreef:

Zo'n Tickless apparaatje ? Geen idee of dat echt iets is, maar een band voor paarden lijkt me bij jullie niet echt veilig en schijnt ook vaker niet dan wel te werken :+
Die apparaatjes werken op ultrasoon geluid en dieren en mensen zouden er geen last van hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:37

Ik zoek ook nog. Ook voor de honden. Die gingen stuk van de seresto en later die van Beapher.

Onze katten komen beperkt buiten, want eentje is doof. Het teken seizoen is wel begonnen, want mn reu had al een teek. Heb de hondjes de kralen bandjes wel om gedaan. Leek wel te helpen afgelopen 2jr.

De dove poes had vorig jaar een teek, dus van de honden denk ik.

Gister ook een teek van een paard gehaald, ggrrrr.

Waar zijn teken eigenlijk goed voor? Ik ben er zoooo vies van. Heb er zelf ooit eentje gehad, bah.

Krijg wel steeds reclame van natuurlijke bandjes op fb. Maar even doorzoeken komen die van de ali en verdienen ze dik aan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:54

Pandora2 schreef:
lizy29 schreef:

Zo'n Tickless apparaatje ? Geen idee of dat echt iets is, maar een band voor paarden lijkt me bij jullie niet echt veilig en schijnt ook vaker niet dan wel te werken :+
Die apparaatjes werken op ultrasoon geluid en dieren en mensen zouden er geen last van hebben.

Ooit anti-vlieg/teek banden gehad voor de paarden. De eerste lag na een dag in een greppel, de laatste was na een week spoorloos. Banden zijn net als vliegenmaskers en halsters volledig kansloos in onze kudde :')