2 katten met blaasproblemen - toeval?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

2 katten met blaasproblemen - toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 12:00

De kracht, ervaring en kennis van bokt!
Ik post dit voor een vriendin. Allereerst; ze gaat voor iedere poep en scheet van haar katten naar de DA, dus professionele medische hulp is gewoon aanwezig. Dit topic is puur omdat de situatie een beetje eng toevallig is, en iedere ervaring en tip die ze mee kan krijgen is mooi meegenomen.

De situatie: ze heeft 2 katten. Kat 1 (3, kater) begon 2 weken geleden onrustig gedrag te vertonen, vaak naar de bak, rode plas. Dus hop naar de DA. Diagnose: blaasontsteking. Kuurtje AB gekregen en het ging beter. Enkele dagen na het einde van de kuur begon in de avond het gedrag weer, weer bloed in de urine. Uit angst voor blaasgruis zijn we direct die avond naar DA gegaan. Urine gecheckt, daar zat geen gruis in. Bloed gecheckt, verhoogd eiwit. Ph-waardes goed. Blaas was te klein om goed te kunnen bekijken. DA vermoedde een steentje en heeft een soort spierverslapper meegegeven en aangeraden om dan later terug te komen voor een foto van de blaas.
Dit was eergisteren.
Gisteravond begon kat 2 (1, kater) onrustig verdrag te vertonen. Deze ochtend begon hij flink te krampen en te kreunen. Direct naar de DA. Diagnose: verstopping in de blaas. Hij is direct onder narcose gebracht en word op dit moment geopereerd.

Blaasproblemen zijn niet ongewoon bij katten, maar 2 gezonde katten (beiden nooit medische problemen gehad behalve een gebroken teentje bij kat 2) die zo kort op elkaar dezelfde problemen vertonen is toch erg vreemd.. wat denken jullie? Ze krijgen veganistisch voer sinds december, maar meerdere DA’s hebben al benadrukt dat dat het probleem niet is, taurinegehalte is gewoon goed.. ze zijn juist meer gaan glanzen en zijn verder actief en kerngezond, perfect op gewicht (kat 1 beetje afgevallen tijdens de blaasontsteking maar nog geen ondergewicht) en alle gemeten waarden zijn dus gewoon netjes.
Ingrediënten van het voer:
Afbeelding

Wie kan met ons meedenken?

horsiegek

Re: 2 katten met blaasproblemen - toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:06

Is er urineonderzoek gedaan en is er een gruis/steen analyse gedaan? Dan pas kan je een heel gericht blaasdieet opstarten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:07

Blaasproblemen ontstaan toch vaak door te weinig drinken? Wellicht dat het nieuwe voer minder zout bevat waardoor er minder drink prikkel is dan voorheen?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:08

Ik mis het magnesium en fosfor gehalte. Hoe hoger dat is hoe meer kans op gruis.
Daarbij is mijn bescheiden mening dat je volziet in de behoefte van je kat en niet in de behoefte van de mens door vega te voeren.
De katten zullen aan anti gruis voer moeten en veel meer vocht binnen krijgen door bv vlees met extra water.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:08

De katten krijgen vegan kattenvoer... Ik zou daar eens beginnen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:10

Algemene blaasproblemen kunnen ook door stress veroorzaakt worden. Of te weinig drinken waardoor urine te geconcentreerd is wat soms irriterend kan zijn voor blaas.
Toeval zou natuurlijk kunnen maar er zit meestal toch wel een sterk verband tussen voeding en blaassteenvorming.
pH was van allebei normaal?
Weten ze wat voor steentjes er bij kat 2 gevonden zijn?

Weet niet hoe wel willend je vriendin is om naar andere voeding over te stappen om te kijken of dat werkt.
En anders eens goed monitoren of ze genoeg drinken en of er stress is bij de katten.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:11

Gek dat de dierenarts het voer niet het probleem vind. Struviet (gruis) kan namelijk komen door overdaad aan koolydraten, en dat is dit voer.

Een kat is carnivoor en heeft gewoon bepaald eiwitgehalte nodig (dierlijk eiwit). Daarnaast zijn katten van nature slechte drinkers. Voldoende natvoer (minimaal 50%) is dan ook erg belangrijk.

Ik raad haar aan lid te worden van de facebook groep “natuurlijke katten” en nee is niet zweverig iod. Zit daar heel veel kennis en kunnen haar zeker verder helpen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:11

Ik weet niet of ze een waterfonteintje hebben maar dat stimuleert wel vaak het drinken. Is een makkelijke aanpassing die ze meteen kan doorvoeren

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:13

Ik ken ook iemand wiens kat blaasproblemen kreeg toen hij vegan voer kreeg. Dus tja... een vleeseter zijn natuurlijke eten ontnemen kan natuurlijk nergens goed voor zijn. Ik zou dat snel terug draaien en een goede kwaliteit voer gaan geven. Die ook natvoer verkoopt, dat schijnt ze ook te helpen met genoeg vocht binnenkrijgen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 12:16

Er is uitgebreid onderbouwd onderzoek gedaan en advies ingewonnen bij de DA voor de katten op het vegan voer zijn gezet. Als dat daadwerkelijk het probleem is (waar op dit moment geen aanleiding toe is, want het bloedonderzoek heeft al uitgewezen dat de waardes die daardoor beïnvloed zouden kunnen worden gewoon goed zijn.) of als speciaal voer nodig is zal er uiteraard overgegaan worden op niet-vegan voer. Ethische discussie over vegan voer ga ik verder niet op in dus doe geen moeite ;) de rest zal ik zo even op reageren, alvast heel erg bedankt voor de waardevolle info!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:19

Ik ben geen dierenarts maar ik heb zeker wel het vermoeden dat voer een hele hoop kan doen.
Zowel goed als kwaad.

Ik heb een kater met blaasproblemen, mijn katten (3) krijgen daar dus allemaal speciaalvoer voor.
Sinds ik dat voer heb ik inmiddels 2 katten met suikerziekte.
1 kat met suikerziekte is al apart maar 2 is wel heel uitzonderlijk en toevallig.
Nooit bewezen maar ik denk dat het door het voer komt.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:20

In het bloed kan het allemaal goed eruit zien maar dat is natuurlijk mede dankzij de filtertunctie van de nieren. Het geen wat uitgescheiden wordt via de nieren kan wel degelijk voor problemen zorgen. Dus zou de rol van de voeding zeker niet uitsluiten op basis dat de bloedwaarden goed zijn.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:22

Wilde er een geen discussie over beginnen. Maar feit blijft dat de meeste dierenartsen helaas echt te weinig kennis hebben van voeding. Of uit commercieel belang iets aanraden wat meestal ook niet van goede kwaliteit is.

En het is nou eenmaal een feit dat een overdaad aan koolydraten de ph van de blaas kan beinvloeden, met alle gevolgen van dien. Echter is het natuurlijk vaker een combinatie van factoren, en dat is een lastige puzzel.

Maar ze kan igg starten met zoveel als mogelijk vocht aanbieden, natvoer (evt aanlengen met xtra water), fontijn, of meerdere drinkbakjes.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:24

justdiesel schreef:
Ik ben geen dierenarts maar ik heb zeker wel het vermoeden dat voer een hele hoop kan doen.
Zowel goed als kwaad.

Ik heb een kater met blaasproblemen, mijn katten (3) krijgen daar dus allemaal speciaalvoer voor.
1 kat met suikerziekte is al apart maar 2 is wel heel uitzonderlijk en toevallig.

In dat speciale voer zit een stofje dat de PH van de blaas beinvloed. Maar daarnaast vaak wederom vaak een hoop koolhydraten. Soms heel krom. En ja de blaasklachten blijven vaak uit, maar gezond...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:35

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 12:37

horsiegek schreef:
Is er urineonderzoek gedaan en is er een gruis/steen analyse gedaan? Dan pas kan je een heel gericht blaasdieet opstarten.

Bij kat 1 is eergister urineonderzoek verricht (eerder kon niet omdat het niet lukte om voldoende plas op te vangen) en er is geen gruis gevonden in de urine.

996981 schreef:
Blaasproblemen ontstaan toch vaak door te weinig drinken? Wellicht dat het nieuwe voer minder zout bevat waardoor er minder drink prikkel is dan voorheen?

Daar zullen we is extra op letten, maar ik zie ze wel regelmatig drinken. Ze hebben drinkfonteintjes op meerdere plekken in het huis.

liesje84 schreef:
Ik mis het magnesium en fosfor gehalte. Hoe hoger dat is hoe meer kans op gruis.
Daarbij is mijn bescheiden mening dat je volziet in de behoefte van je kat en niet in de behoefte van de mens door vega te voeren.
De katten zullen aan anti gruis voer moeten en veel meer vocht binnen krijgen door bv vlees met extra water.

Over magnesium en fosfor heeft de DA niks specifieks gezegd na het bloedonderzoek van kat 1 eergister. We gaan even contact zoeken, kijken of we de waardes opgestuurd kunnen krijgen, dan post ik ze hier.

future_vet schreef:
Algemene blaasproblemen kunnen ook door stress veroorzaakt worden. Of te weinig drinken waardoor urine te geconcentreerd is wat soms irriterend kan zijn voor blaas.
Toeval zou natuurlijk kunnen maar er zit meestal toch wel een sterk verband tussen voeding en blaassteenvorming.
pH was van allebei normaal?
Weten ze wat voor steentjes er bij kat 2 gevonden zijn?

Weet niet hoe wel willend je vriendin is om naar andere voeding over te stappen om te kijken of dat werkt.
En anders eens goed monitoren of ze genoeg drinken en of er stress is bij de katten.

PH was bij kat 1 normaal, kat 2 weten we niet. Die is bij aankomst bij DA vanochtend direct onder narcose gebracht en we hebben geen info van waardes ontvangen nog.
Kat 2 is een rescue en soms wat schrikachtig, maar het huishouden is heel rustig dus die schrikreacties komen weinig voor. Er zijn hoog en laag meerdere veilige plekken voor ze, 3 kattenbakken en meerdere drink/voer plaatsen. Ze konden vanaf dag 1 ook heel goed met elkaar, er is nooit ruzie, ze liggen vaak samen maar geven elkaar ook de ruimte. Dus er lijkt geen sprake van stress. Mijn vriendin staat zeker open voor overstappen op ander voer als dat nodig blijkt.

Sanniejtjuh schreef:
Gek dat de dierenarts het voer niet het probleem vind. Struviet (gruis) kan namelijk komen door overdaad aan koolydraten, en dat is dit voer.

Een kat is carnivoor en heeft gewoon bepaald eiwitgehalte nodig (dierlijk eiwit). Daarnaast zijn katten van nature slechte drinkers. Voldoende natvoer (minimaal 50%) is dan ook erg belangrijk.

Ik raad haar aan lid te worden van de facebook groep “natuurlijke katten” en nee is niet zweverig iod. Zit daar heel veel kennis en kunnen haar zeker verder helpen.

Maar de eiwitten bij kat 1 zijn nu dus juist te hoog. Goeie van die koolhydraten! Ik zal haar ook zeker de fb groep doorsturen, dat zal ze waarderen.

Amber_anne schreef:
Ik weet niet of ze een waterfonteintje hebben maar dat stimuleert wel vaak het drinken. Is een makkelijke aanpassing die ze meteen kan doorvoeren

Ja, ze hebben er meerdere!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:42

Blaasontstekingen komen ook geregeld van stress. Kan zijn dat kat 2 in de stress is geschoten van het ziek zijn van zijn vriendje.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 12:44

justdiesel schreef:
Zowel goed als kwaad.

Oei. Dus als ze over stapt op speciaalvoer ook maar even goed opletten.. welk voer krijgen ze bij jou?

future_vet schreef:
In het bloed kan het allemaal goed eruit zien maar dat is natuurlijk mede dankzij de filtertunctie van de nieren. Het geen wat uitgescheiden wordt via de nieren kan wel degelijk voor problemen zorgen. Dus zou de rol van de voeding zeker niet uitsluiten op basis dat de bloedwaarden goed zijn.

Dank voor deze info! Waardes van de urine zijn ook gemeten en waren ook goed afgezien van de eiwitten. Maar had er nog niet zo over na gedacht

Sanniejtjuh schreef:
Wilde er een geen discussie over beginnen. Maar feit blijft dat de meeste dierenartsen helaas echt te weinig kennis hebben van voeding. Of uit commercieel belang iets aanraden wat meestal ook niet van goede kwaliteit is.

En het is nou eenmaal een feit dat een overdaad aan koolydraten de ph van de blaas kan beinvloeden, met alle gevolgen van dien. Echter is het natuurlijk vaker een combinatie van factoren, en dat is een lastige puzzel.

Maar ze kan igg starten met zoveel als mogelijk vocht aanbieden, natvoer (evt aanlengen met xtra water), fontijn, of meerdere drinkbakjes.

Ze krijgen nu inderdaad geen natvoer maar lijken wel voldoende te drinken. Maar dat is zeker een optie om te onderzoeken.

MarlindeRooz schreef:
https://veganoutreach.org/vegan-diets-cats/

https://www.vegansociety.com/news/blog/ ... -and-myths

Over dat vegan voer blaasproblemen veroorzaakt. Dat zeggen zelfs de websites die "pro vegan" zijn zoals je aan de naam kan zien.

Die ga ik naar haar doorsturen, dankjewel!

Princesj schreef:
Blaasontstekingen komen ook geregeld van stress. Kan zijn dat kat 2 in de stress is geschoten van het ziek zijn van zijn vriendje.

Wie weet. Kat 1 heeft verder niet veel ander gedrag vertoont los van het vele plassen maar misschien voelen katten dat toch beter aan dan wij.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:14

Ik denk dat het sowieso geen slecht idee is om te kijken naar een ander (eventueel vega) voer. Vind dit voer er nou niet echt positief uitzien. Om te beginnen bevat het soja wat bekent staat om zijn hoge hoeveelheid ANFs en zijn negatieve effect op de schildklier (al een gevoelig punt bij katten) daarnaast kunnen maisgluten zorgen voor blaasproblemen en constipatie. Als laatste is de omega 6:3 ratio enorm uit balans en is het omega 3 gehalte vrij laag wat juist onstekingremmend werkt. Daarnaast is het phosphor gehalte niet aangegeven wat voor mij sowieso een no go is. Dit is in veel voer te hoog en is de grootste veroorzaker van nierproblemen.

Nou ben ik sowieso geen fan van vegan voer niet omdat ik niet denk dat het mogelijk is maar omdat veel van dit soort bedrijven gewoon proberen te voldoen aan de richtlijnen van het NRC en denken dan dat het voldoet terwijl de richtlijnen gebaseerd zijn op vleesmeel en plantaardige materiale anders verteerd worden en daardoor kunnen de benodigde nutritionele waarden makkelijk heel anders zijn...

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:17

Veel blaasproblemen komen door stress, zou het eerder daar achter zoeken dan het voer. Maar voer is wel de makkelijkste 'oplossing'. Mocht het ook met een andere (degelijke) voeding voor blijven komen zou ik ook naar andere mogelijke oorzaken kijken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:49

Zie ik het verkeerd, of voert ze haar (carnivoor) katten vegetarisch?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:07

Sanniejtjuh schreef:

Dit inderdaad.

Een kat is een carnivoor en het spijsverteringsstelsel is bij uitstek echt geschikt en gemaakt om Vlees te eten/verwerken en daar kun je eigenlijk gewoon niet omheen. Brok verwerken ze ook, maar daarin moet je vaak al goed kijken naar wat er beter niet in kan zitten, omdat ze daar vaak al dingen niet goed van verwerken, en is het dus gewoon heel belangrijk dat er een goede vlees bron in hun voeding zit, wat met plantaardig voer gewoon niet het geval is. Veganistisch/plantaardig voer? Ik zou je (@ vriendin) toch eens goed bedenken of je dat echt wilt blijven voeren en eens wat meer informatie opzoeken over hoe een kat anatomisch en fysiologisch in elkaar steekt en wat bepaald voer met ze doet en/of niet doet.

Ik vind het echt heeel bijzonder dat een DA, zelfs met heel weinig voeding kennis al, dat niet afraadt en zelfs zegt dat het daar niet aan kan liggen. Vind dat nogal een statement. Het kan ook allemaal zeker wat anders zijn, maar ik denk dat je qua voer hier dus al heel veel kunt doen om beide katten te helpen (dat ze idd beide symptomen vertonen zegt ook al veel vind ik) omdat dit soort voer wat je nu geeft gewoon ook veel fout kan doen op lang termijn, waarvan je nu misschien dus inderdaad symptomen van ziet. Een kat is nu eenmaal een carnivoor. Ik vind het zelf dus wel erg jammer als mensen dan voor hun dieren de keus maken dat ze plantaardige voeding moeten eten. Het lichaam is er gewoon niet op 'gemaakt' om dat als basis voeding op langer termijn allemaal goed te verwerken zonder eventuele problemen te ontwikkelen.

Is het echt geen optie voor je vriendin om van vega(n) voer af te stappen met ze en eens te kijken wat dat doet voor ze?
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-03-21 16:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:14

Ik denk ook geen toeval en ook ik vind het niet kunnen om katten geen vlees te voeren. Ik denk dat de basisbehoefte van veel huisdieren een passend dieet is en dat wordt deze katten in mijn idee onthouden. Katten weer normaal voeren en als je niet wilt dat je huisdier vlees eet omdat je daar zelf op tegen bent moet je een ander huisdier kiezen. Genoeg huisdieren met een plantaardig dieet.
Ik eet zelf ook geen vlees, maar mijn kat krijgt gewoon een homp rauw voer op zijn bord. Omdat hij het daar het beste op doet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:22

Ik snap dat vegan dieet niet zo. Je gaat een tijger in een dierenpark toch ook niet alleen maar wortels en maiskolven voeren? :')

Ik zou haar aanraden om dus gewoon eens terug te gaan op vleesbrok. En dan eens kijken hoe dat gaat.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:24

Sanniejtjuh schreef:

Hier sluit ik me ook nog even bij aan. In die groep zit heeeeel wat meer kennis bij elkaar omtrent voeding, als wat de gemiddelde DA in huis heeft en daar kun je echt veel mee.

Blijf het echt heel bijzonder vinden dat een DA, ook al weten we dat ze weinig voer kennis in huis hebben, hier alsnog geen advies geeft nu om ander voer te voeren, wat niet op plant basis is. Ik snap dat echt niet >;)