Adoptiehond van 2j zindelijk maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Adoptiehond van 2j zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 13:40

Hoi allemaal,

Begin februari is mijn allerliefste vriendje op 14j leeftijd overleden. Het was een geadopteerde galgo uit Spanje, we hadden hem van als hij 4 maand oud was.

Nu hebben mijn man en ik opnieuw een galgo geadopteerd uit Spanje, deze is echter al 2j. Hij komt volgende week maandag aan.

Ik heb ervaring met puppy's zindelijk maken, maar niet met volwassen honden. Pak ik dit best hetzelfde aan? ' s Nachts eruit de eerste weken? Of kan een oudere hond het makkelijker ophouden? Normaal gaat hij er 's avonds rond 22u30 nog eens uit en dan rond 6 's morgens terug als we opstaan.
Overdag als we werken zijn komt iemand hem normaal 's middags even uitlaten. Die iemand in het begin een keer extra laten komen?

Iemand ervaring met deze situatie? Alle tips en tricks zijn welkom!

Tallie1979

Re: Adoptiehond van 2j zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:45

Mijn 6 jarige adoptiehond uit Roemenië (asiel) Heb ik net als een pup opgevoed met zindelijk maken.

Zo veel mogelijk met hem naar buiten. En net als bij een pup, veel belonen, vertellen dat hij braaf is etc.

En hij is gewoon keurig zindelijk nu.

Zie hem als een pup, dan leert hij het op de juiste wijze. :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 13:54

Tallie1979: dat was mijn idee ook al. Was hij sneller zindelijk als een pup? Of duurde het langer?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:26

Onze hond uit roemenië (4 maanden) zou niet zindelijk zijn, maar heeft het nog nooit binnen gedaan. Dus dat was heel makkelijk.

Wat ik me afvroeg nav jouw post: Is het in het begin wel mogelijk om de hond gewoon naar buiten te laten als 'ie aangeeft dat 'ie moet? Of is het vanaf het begin af aan 's ochtends 1x, 's middags 1x en dan pas na het werk weer?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:27

Binnen een paar weken begreep hij wat de bedoeling was. Hij heeft in de eerste maand af en toe nog wel eens een ongelukje gehad. Maar nu gaat het super goed. :D

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:37

Puppy's hebben 2 problemen met zindelijkheid: ze weten nog niet wat de bedoeling is én ze kunnen het nog niet ophouden omdat ze niet genoeg controle hebben over hun blaas.
Dat laatste is met oudere honden veel minder een probleem. Mijn ervaring is dat het met ouderen honden in die zin iets makkelijker gaat. Ze hoeven namelijk niet meer elke 20 minuten te plassen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:41

Ik zou hem in het begin elk uur naar buiten laten en snachts er zeker een paar keer voor uit gaan. Als jullie al vlug overdag moeten werken zou ik overwegen om een oppas te regelen voor de eerste weken. Beter nu grondig aanpakken dan straks eindeloos dweilen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 15:10

Doubtless: de eerste week zijn mijn man en ik thuis, hebben we vrij voor genomen. De 2e week is hij iets meer alleen, dan zijn we allebei werken, maar enkel maandag en donderdag een hele dag. De andere dagen zijn we allebei rond 14u thuis.
Daarna is het 2 weken paasvakantie en is mijn man sowieso thuis (leraar).

Tallie1979: ongelukjes kunnen voorvallen, daar heb ik ook helemaal geen problemen mee. Het gaat sowieso al een cultuurshock zijn voor het beestje de eerste dagen. Dus dat hij van de stress diarree heeft of misschien een paar keer in huis doet nemen we er met veel liefde bij.

Bonna: dat dacht ik dus ook, we gaan hem sowieso heel regelmatig mee buiten nemen en belonen als hij buiten zijn ding doet.

Troi: elk uur op ' s nachts vind ik precies wel een beetje overdreven. Ik dacht rond 2u een keer en dan om 6u als we opstaan.
Er komt als we werken zijn sowieso 's middags iemand hem even buiten laten en wat aandacht geven.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:55

1 week om zindelijk te maken lijkt me wat kort, maar het zou zomaar kunnen lukken. Fijn dat het verder maar om 2 dagen werken gaat, dan heb je de andere dagen dus voldoende tijd om op zijn signalen te letten.
Komt er als jullie rond 14 u thuis zijn ook iemand tussen de middag om hem uit te laten?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 16:13

Doubtless: ja, er komt elke dag iemand rond de middag :j

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:51

Grappig, wij zitten in dezelfde situatie. Hebben zaterdag een 2 jarige Roemeen opgehaald (voorheen kettinghond), dus ook nog niet zindelijk.

Het gaat tot nu toe best wel goed, 2 keer in huis geplast maar zijn poepjes doet hij al netjes buiten. Omdat hij nog niks gewend is, is hij erg afgeleid tijdens het uitlaten, en ik denk ook te gespannen om zijn plasjes te doen. Hij doet het wel af en toe, en dan prijs ik hem helemaal de hemel in en een snoepje. Ik hoop dat die het op die manier op gaat pakken. Wij hebben geen tuin dus moeten echt naar buiten met hem.

Gister ben ik 4x op een dag geweest, ik wil die frequentie niet opvoeren omdat het erg spannend voor hem is en hij ook voldoende rust moet krijgen. Het voordeel tov een puppy is inderdaad wel dat hij het duidelijk veel langer op kan houden. Nadeel is dat hij, als hij het in huis doet, gelijk een enorme plas doet en dat hij zijn poot optilt en dus de muren onder plast. Ik heb nu trainingsmatjes op de vloer en tegen de muren aan geplakt, zodat dat het in ieder geval wat opvangt.

Ik wil binnenkort ook een hond van mijn moeder mee gaan nemen tijdens het uitlaten, ik denk dat goed voorbeeld doet volgen. Gister al 1 keer geprobeerd en toen heeft hij wel buiten netjes geplast. Hij lijkt zich ook wat zekerder te voelen met nog een hond erbij.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:55

Ik heb een week een fosterhondje uit Roemenië gehad en ze was na een week redelijk zindelijk. In het begin bevroor ze echt als ze naar buiten moest en deed ze alles binnen. Toen ze wat meer zelfvertrouwen kreeg heb ik haar drie keer per dag mee naar buiten genomen en in het huis zelf haar plasplekje afgezet. Op deze manier (erg lange tussenpozen en haar gebruikelijke plekje ontoegankelijk maken) kreeg ze erg snel door dat ze buiten moest plassen en poepen; wilde ze inmiddels ook wel doen omdat ze wist dat ze heel veel aaitjes en snoepjes ging krijgen <<)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:57

Ik heb ook nog een tipje, wellicht overbodig maar een good to know:

Straathonden vinden het soms lastig om hun behoeften aan de lijn te doen. Ons hondje poepte na 2 dagen voor het eerst, toen ik haar op een loslaatveldje losmaakte := Daarvoor zeker 10 keer naar buiten gegaan, maar geen poepjes.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:26

Wat leuk dat jullie weer een hondje adopteren!
Ik denk dat je idee van aanpakken zoals een puppy wel een goede is. Na een week al wat meer alleen moeten zijn is wel snel, maar fijn dat er tussendoor nog iemand komt om hem buiten te laten.

Ons hondje was "tuin-zindelijk", op twee ongelukjes (waarvan een onze schuld was) na heeft ze niets in huis gedaan. Wél deed ze in het begin enkel haar behoefte in de tuin en niet tijdens het wandelen. We lieten haar de eerste twee weken regelmatig in de tuin, daarna zijn we minimaal 4x per dag eerst gaan wandelen voordat ze de tuin in mocht. Bij het wandelen voornamelijk vaste rondjes.
Inmiddels (2,5 maand in NL) doet ze op die vaste rondjes altijd wel een plas, maar een poepje doet ze nog alleen op één vast veldje. En bij te veel afleiding of spanning lukt het niet buiten de tuin. Ook bij boswandelingen doet ze niets.

Probeer al het goede gedrag te belonen en heb geduld. Elke hond is anders, maar met de tijd komt het goed :) .

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 17:28

Hier werd aangeraden om de eerste weken niet te gaan wandelen, maar de hond eerst in huis en in de tuin rustig te laten wennen. Gelukkig hebben we een grote tuin waar hij lekker los kan lopen.

Arantes: ach gut, spijtig van die spanning! Hopelijk is het snel beter met de steun van een andere hond.

Josien: Thx! :) En idd, we weten allebei dat het tijd gaat kosten en moeite, maar t komt vast goed! En idd, de 2e week wordt even spannend, maar hopeljk maken de 2 weken nadien veel goed!

Ik ben erg benieuwd hoe onze gaat zijn van karakter. Een pup vorm je nog, deze is natuurlijk al gevormd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:57

Charisma schreef:
Hier werd aangeraden om de eerste weken niet te gaan wandelen, maar de hond eerst in huis en in de tuin rustig te laten wennen. Gelukkig hebben we een grote tuin waar hij lekker los kan lopen.

Als je de mogelijkheid hebt, is dat natuurlijk top! Ik woon zelf op 3 hoog en mijn hond wil niet op het balkon zijn ding doen. :D

Dus ja, ik ben wel 6x daags of vaker naar beneden gegaan met hond in het begin! :D

Daarnaast was mijn hond ook te zwaar, dus buiten zindelijkheid training, moest ik ook aan de wandel voor fitheid.

Nu loop ik 2x per dag een paar kilometer en 1x per dag een iets kortere ronde. Dan piest hij zich iedere dag een paar keer helemaal leeg en is hij moe. :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 23:11

Tallie: gelukkig wel de mogelijkheid hier idd. Al kijk ik uit naar 't moment dat we samen kunnen gaan wandelen. Bedoeling is dat ik dan voor 't werk al een korte wandeling maak, 's middags er even uit en 's avonds een lange wandeling.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:19

Charisma schreef:
Doubtless: de eerste week zijn mijn man en ik thuis, hebben we vrij voor genomen. De 2e week is hij iets meer alleen, dan zijn we allebei werken, maar enkel maandag en donderdag een hele dag. De andere dagen zijn we allebei rond 14u thuis.
Daarna is het 2 weken paasvakantie en is mijn man sowieso thuis (leraar).

Tallie1979: ongelukjes kunnen voorvallen, daar heb ik ook helemaal geen problemen mee. Het gaat sowieso al een cultuurshock zijn voor het beestje de eerste dagen. Dus dat hij van de stress diarree heeft of misschien een paar keer in huis doet nemen we er met veel liefde bij.

Bonna: dat dacht ik dus ook, we gaan hem sowieso heel regelmatig mee buiten nemen en belonen als hij buiten zijn ding doet.

Troi: elk uur op ' s nachts vind ik precies wel een beetje overdreven. Ik dacht rond 2u een keer en dan om 6u als we opstaan.
Er komt als we werken zijn sowieso 's middags iemand hem even buiten laten en wat aandacht geven.

Geen tips maar een compliment. Wat praat je liefdevol voor de toekomstige hond en wat goed dat jullie een tweedekansje nemen.

Veel plezier met hem of haar. <3

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:23

Wij zijn gastgezin voor Roemeense oudjes, wij laten ze regelmatig korte stukjes uit. Ze hebben veel moeite met (los laten) buiten, dus poepen plassen. Vooral heel veel laten snuffelen buiten. S'nachts gaan wij er niet uit ze leren vaak snel om het op te houden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:28

Afgezien van bovenstaande tips zou ik hem niet het hele huis tot z'n beschikking geven als je de deur uit gaat maar bijv gang / keuken (plus mand uiteraard). Ik hou zelf niet van benches, heb mijn hele leven al honden en heb nooit met een bench gewerkt. Maar een beperktere ruimte scheelt ook al want dan doen ze het ook minder snel in huis.
En let op hoe je voert. Want tja, wat er in gaat moet er ook weer uit :+

Veel succes en plezier, gaat vast helemaal goedkomen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 09:46

Elin: dank je wel <3

Vanhuisuit: wij wilden hem in de bureau laten als we niet thuis zijn met de puppykennel open. Echter vonden ze van de adoptieorganisatie dat geen goed idee...omdat ze vaak waar ze van komen ook opgesloten zitten...weet niet zo goed wat nu wijsheid is!

Ik dacht de eerste dagen ook onder te slapen zodat hij weet dat hij niet alleen is...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:17

Wat gaven zij als voorstel?
Wij gebruiken wel de bench voor de nacht of wanneer we langer dan een uur weg zijn. Het in de bench als we weg zijn willen we wel afbouwen. Het slapen in de bench laten we voorlopig zo, maar wie weet veranderd dat nog in de toekomst.
In het begin zocht ons hondje uit zichzelf ook graag de bench op, ze zag dat als haar veilige plekje.
Wij hebben de bench in het begin bij ons op de slaapkamer gezet, daarna op de gang en daarna beneden. Zo steeds een stukje verder opbouwen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 10:24

Zij gaven als voorstel de hond gewoon los te laten lopen in huis en liefst op de slaapkamer 's nachts. Dat laatste ziet mijn man echter helemaal niet zitten... Ik wilde hem gewoon in de puppykennel doen en dan de eerste dagen op die kamer slapen met een veldbedje, daarna ik op de zetel en daarna naar boven.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:26

En de hond in de kennel in jullie slaapkamer? Of is de man des huizes daar ook niet blij mee? :')

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 10:40

Castilja: nope...de hond mag niet boven van hem.