Katten apart eten geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Katten apart eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 20:56

Heeft iemand tips?

Wij hebben 2 katten. Een htk van (bijna) 15 jaar en een ragdoll van 2 jaar. Onze htk is sinds kort beginnen vermageren en nog wat kwaaltjes, dus die hebben we nu uitgebreid laten onderzoeken door de DA. De uitslag was niet zo goed. Een hartruisje en slechte nierwaarden, het gaat haar hoe dan ook inhalen maar dat kan bij wijze van spreken ook nog een jaar of twee duren. Nu moeten we haar op speciale voeding zetten en binnen 2 maanden terug bloed laten trekken en kijken of het beter gaat, maar deze voeding mag absoluut niet opgegeten worden door onze ragdoll volgens de DA.

Nu is onze ragdoll een kleine boef, die eet alles op wat ze maar kan vinden. De htk is niet gechipt (was toen nog niet verplicht, ze kunnen hier ook niet weg dus gaan we ook niet meer laten doen), dus een voedingsbak op chip is al geen optie. Maar ik vroeg me dus af of jullie nog andere alternatieven hebben waardoor we dit gepuzzel voor onszelf en voor de katten wat aangenamer kunnen maken?

Goof

Re: Katten apart eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:58

Paar keer per dag even in een aparte kamer om te eten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:58

Toch chippen en dan wel zo’n voerbak? Ook handig voor wanneer ze toch ontsnapt?

Of inderdaad gewoon aparte kamers maar dan moet je wel thuis zijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 20:58

Goof schreef:
Paar keer per dag even in een aparte kamer om te eten.

Ja dat wordt dus al een beetje moeilijk, ik ben eind deze maand uit huis en mijn moeder werkt hele dagen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 20:59

MarlindeRooz schreef:
Toch chippen en dan wel zo’n voerbak? Ook handig voor wanneer ze toch ontsnapt?

Of inderdaad gewoon aparte kamers maar dan moet je wel thuis zijn.

Chippen gaan we niet meer doen, ontsnappen is hier haast onmogelijk. Al 20 jaar katten en nog nooit een ontsnapt dus zie daar het nut niet echt van in. Uiteraard is onze ragdoll wel gewoon gechipt.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:00

De voedingsbakken op chip die wij hebben worden ook geleverd met een ‘chip’ die je aan een halsbandje zou kunnen maken zodat de voerbak alsnog open gaat.

Wij hebben de surefeed voerbakken. Wij zijn er enorm blij mee. Ook hier zo’n boefje in huis die het eten anders voor zichzelf regelt :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:02

Zijn er geen bakken die op halsbandjes werken? Of kun je geen halsbandje kopen met een chip die je op zo’n microchip-bak werkt?

Edit: mijn voorganger gaf zojuist al het antwoord zie ik :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:07

Je laat haar uitgebreid onderzoeken maar een chip gaat je te ver?

Maar okee, dan maak je een eethokje voor haar met een kattenluikje dat alleen opengaat voor de kat met halsband. Klaar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:08

De chip voerbak zit ook een penning bij die je om kunt doen. De petfeeder van Surefeed.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:18

CalipsoLover schreef:
Heeft iemand tips?

Wij hebben 2 katten. Een htk van (bijna) 15 jaar en een ragdoll van 2 jaar. Onze htk is sinds kort beginnen vermageren en nog wat kwaaltjes, dus die hebben we nu uitgebreid laten onderzoeken door de DA. De uitslag was niet zo goed. Een hartruisje en slechte nierwaarden, het gaat haar hoe dan ook inhalen maar dat kan bij wijze van spreken ook nog een jaar of twee duren. Nu moeten we haar op speciale voeding zetten en binnen 2 maanden terug bloed laten trekken en kijken of het beter gaat, maar deze voeding mag absoluut niet opgegeten worden door onze ragdoll volgens de DA.

Nu is onze ragdoll een kleine boef, die eet alles op wat ze maar kan vinden. De htk is niet gechipt (was toen nog niet verplicht, ze kunnen hier ook niet weg dus gaan we ook niet meer laten doen), dus een voedingsbak op chip is al geen optie. Maar ik vroeg me dus af of jullie nog andere alternatieven hebben waardoor we dit gepuzzel voor onszelf en voor de katten wat aangenamer kunnen maken?

Wat voor soort voer heeft ze nu en waarom zou de ragdoll het niet mogen?

Ik heb speciaal voer voor een van mijn katers (nierdieet/urinary), maar de andere drie katten mogen dat gewoon hebben. Mijn dierenarts zei zelfs dat het uitstekend voer is voor allemaal. Geef het ze nu al jaren, zonder problemen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:21

Wij hebben 3 katten. Alle 3 hebben hun eigen voerbak en krijgen 3x per dag eten. Wat ze niet op eten halen we meteen weer weg. Alleen onze poes mag zo ongeveer onbeperkt eten. Haar voer heb ik bij mij staan als ik aan het werken ben of in de avonden op de salontafel zodat we de andere erbij weg kunnen houden en zij door kan eten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:24

Ik vermoed Renal voer? Mag de ragdoll best wat van hebben maar om haar dat standaard te voeren is inderdaad niet aan te raden.

Het niet chippen is een beetje krom, kost 30 euro, maar het kan wel vrij pijnlijk zijn dus als dat de reden is, snap ik het.
De voetbakken die op chip gaan, heb je ook met een halsbandje waar de chip in zit. Als je ze niet kunt opsluiten om apart te voeren, is dat je enige oplossing.

Haloooww123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:49

Misschien kan je een hokje maken waar een kattenluik op chip in zit? Bij zo'n luik krijg je ook een bandje dat je om kan doen i.p.v. de chip in je kat.

Het nadeel van een voerbak op chip vind ik dat de andere kat alsnog mee kan eten. Dat is in ieder geval wat de katten bij mijn moeder doen. Ze gaan dan echt samen bij de bak zitten. Eentje opent haar bak en de ander kan gezellig mee eten... :)) en andersom doen ze dat ook. Grappig om te zien, maar niet wat je eigenlijk wil.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:57

Hier krijgen ze op gezette tijden voer. Bakje leeg eten en dan haal ik de bakjes weg. Zo jatten de 3 hier niet van elkaar. Evt in aparte kamers. T is als de t eenmaal kennen zo’n 5 minuten werk

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:18

Wij voeren 7 katten apart, gewoon 2x daags. Dat is prima te combineren met een fulltime baan.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:27

De bak van Surefeed werkt ook op RFID tag, die krijg je erbij. Die kun je dan aan een halsbandje hangen. Misschien is dat dan toch een optie?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:53

Ik voer mijn 2 katten ook gewoon 2x per dag, apart van elkaar.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:06

Ik zag een keer iemand die een rij vervoermandjes had met toegang via een kattenluikje met chip herkenning en daar dan de voetbal in. Iedere kat een eigen mandje. Zag dreef praktisch uit. En idd de chip kan in de halsband.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:47

Hier ook surfeed voor beide katten, heel tevreden over en inderdaad, je kunt een chip aan een halsbandje hangen ter herkenning van de niet gechipte kat

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 13:49

Bij de Surefeed krijg je een penning erbij voor als je kat geen chip heeft, of de chip niet goed werkt. Werkt echt super! Wij hebben er hier 3 staan, omdat alle katten op een ander dieet staan.

Zo ziet de penning eruit:
Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 19:54

Bedankt voor de tips! We zijn nu idd gewoon apart aan het voeren en dat lukt best maar voel me wel schuldig als ik overdag dan niet thuis ben.

Het niet chippen is gewoon omdat het niet echt de moeite nog is, en we eerst andere opties willen bekijken voor we haar gaan chippen om een speciale eetbak in huis te kunnen nemen. Ik vrees helaas dat ze stilaan een beetje op haar einde is, het gaat de laatste dagen ook niet zo vlot. :=

We hebben verschillende merken/smaken meegekregen, zowel korrels als natvoer. O.a van Hills en Sanimed. Er is heel specifiek gezegd dat deze voeding niet geschikt is voor katten onder de 8 jaar, een klein beetje zou inderdaad geen kwaad kunnen maar de ragdoll mag hier niet volledig op staan. Iets met de verkeerde voedingstoffen voor een jonge kat en heel laag in eiwitten.

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:01

Hier ook 2 katten die apart gevoerd worden. Hebben hier ook surefeed microchip voerbakken. Ideaal! Nou zijn onze beide katten wel gechipt, maar bij één van de 2 (heeft een ander merk chip dan de ander) pakt de voerbak de chip niet altijd goed, en ik wou hem niet alleen voor de voerbak nogmaals laten chippen, dus die heeft een halsbandje met zo’n bijgeleverde chip eraan, werkt perfect! Gebruiken de voerbakken op deze manier al ruim 4,5 jaar :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:35

Ik geef smorgens 6 chiwafwafs een grotere hond en 3 katten vers vlees. Iedereen heeft zijn eigen plekje.
De katten hebbe. Verder een bak droge brokken overdag en de hond n savonds weer apart.
Katten moeten achter een deur wachten tot d hond n klaar zijn. Dan mag de Maine coon naar binnen ( ho d n zijn buiten). En dan krijgt kat 2 op de trap en kat 3 in woonkamer. kat 2 eet sneller als kat 3 dus deur dicht. Ondertussen loop ik naar keuken en zet als Maine coon nog niet klaar is hem op aanrecht met bakje. En laat honden naar binnen. Heel verhaal, maar werkt gewoon goed. Als ik de keukendeur open doe mogen
alleen de Maine coon binnen. De rest wacht buiten. Ze weten het gewoon

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:02

Ook mijn katten krijten apart te eten in de ochtend en de avond. De snelle weet dat ie geduld moet hebben en als de langzame eter nog over heeft krijgt ze dat in de avond weer bij haar natvoer dan komt alles schoon op.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 09:15

Wil nog even laten weten dat de kat intussen overleden is. Het is allemaal heel snel gegaan, dierenarts vermoed ook dat ze waarschijnlijk een uitzaaiing had (heeft ooit borstkanker gehad) op haar darmen/maag. We zijn vorige week nog eens naar daar gegaan maar er was nog weinig dat ze konden doen, medicatie meegekregen en ging een paar dagen beter, maar helaas is ze eergisteren alsnog plotseling overleden.