Hondenbrokken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Hondenbrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 18:37

Binnenkort krijgen we een puppy erbij, na jarenlang meerdere asielhonden te hebben gehad.

Nu willen we ons opnieuw verdiepen in het voer dat we ze straks aan gaan willen bieden. Uiteraard krijgt de pup eerst nog het voer van de fokker en gaan we heel langzaamaan (misschien!) over naar een ander merk/soort. Uiteraard de eerste maanden blijft het puppybrok!

Maar inmiddels zien we door de bomen het bos niet meer, zoveel verhalen, meningen, etc.

Voor ons staat vast dat we het bij brokken willen houden en geen vers/rauw/etc. gaan voeren.
Of het nu geperste, geëxtrudeerde of geëxpandeerde brok moet zijn, zijn we nog niet uit.

Prijs maakt niet zoveel uit, de mate van verkrijgbaarheid wel. Uiteraard kijken we naar het ras en het formaat van de hond en of hij het graag eet en hoe de hond het er op doet.

Maar omdat we toch ergens moeten beginnen straks: wat is nou een goede brok?

Pedigree, Bonzo, Frolic, etc. willen we sowieso niet.

ual_95

Re: Hondenbrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:41

Ik ben zelf heel erg te spreken over de brokken van Edgard en Cooper, en Riverwood. Vooral E&C is nu op veel plaatsen te verkrijgen. Riverwood heeft een nog iets hoger vleesgehalte, wat ik zelf wel belangrijk vind.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:45

Hier zijn echt onwijs veel topics over te vinden.
Wat een goede brok is is voor iedereen anders. Een goede brok is waar jouw hond het goed op doet.

Voor mijn honden is dat een persbrok van Naturis, maar zoveel brokken zoveel meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:51

Greenheart is een goede optie, dat voerden we eerst. Op aanraden van de dierenarts overgegaan op hill's (variant die alleen bij de dierenarts te krijgen was), absoluut niet tevreden. Hij eet slecht, poept veel en laat stinkscheten. Binnenkort gaan we over op carnis.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:58

Ik was erg tevreden over het merk Wolfsblut. Veel verschillende smaken, dus altijd optie om nog over te stappen naar een andere smaak als er eentje niet bevalt. Het is volgens mij wel een wat duurdere brok maar mijn hond heeft het altijd met veel plezier gegeten!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 19:00

Goof schreef:
Hier zijn echt onwijs veel topics over te vinden.
Wat een goede brok is is voor iedereen anders. Een goede brok is waar jouw hond het goed op doet.

Voor mijn honden is dat een persbrok van Naturis, maar zoveel brokken zoveel meningen.

Klopt inderdaad, maar ik dacht niet heel recent of juist heel erg toegespitst op bepaalde problemen bijvoorbeeld.
Als het teveel is, mag je rustig temmen hoor. :j

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:26

Ik gaf wolfsblut maar ivm de pup erbij ben ik overgaan op Acana maar ik zou vooral kijken welke brok je aanspreekt kwa verhoudingen en kijken waar je hond het goed op doet.
Lastig is het zeker

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:35

Ik heb zelf de beste ervaring op royal canin, ondanks dat ik ook een periode van alles heb uitgeprobeerd (o.a. acana, taste of the wild, wolfblut), platinum beviel ook goed.

Wel zou ik opletten dat het niet meer dan zo'n 10% peulvruchten bevat, dus erwten, linzen, bonen, alfalfa/luzerne, dat soort producten. Dit lijkt dcm te veroorzaken, ook bij honden die daar niet erfelijk gevoeliger voor zijn. Het gaat dan niet om een taurine-tekort, wat normaal gesproken voedingsgerelateerde dcm veroorzaakt, maar waarschijnlijk om anf's die problemen geven met de opname van taurine in de cellen. Peulvruchten bevatten vrij veel anf's, waardoor een te hoog gehalte een grotere risico is.

Je ziet dit veel in graanvrije brokken. Sowieso kan een hond prima granen verteren, mits ze maar ontsloten zijn (net als wij mensen, wij kunnen geen half pond brooddeeg eten zonder buikpijn, maar prima 6 sneetjes brood. Het zetmeel in de granen is dan door het bakken ontsloten).

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:37

ual_95 schreef:
Ik ben zelf heel erg te spreken over de brokken van Edgard en Cooper, en Riverwood. Vooral E&C is nu op veel plaatsen te verkrijgen. Riverwood heeft een nog iets hoger vleesgehalte, wat ik zelf wel belangrijk vind.

Idem! Riverwood vind ik qua ingrediënten ook een prachtige brok. Orijen is ook mooi maar een stuk duurder. Edgar en Cooper zou ik ze ook zeker hier geven. Bij mij krijgen ze sporadisch vers vlees.

Ben persoonlijk absoluut geen fan van royal canin en Hills. Ivm de ingrediënten en naar mijn idee slechte kwaliteit voeding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:39

Het is totaal wisselend. Het is ook afhankelijk van het formaat hond en wat de fokker voert..

Wij hebben eerst wolf of wilderness gevoerd. Maar wij voeren nu brit care grain free salmon & potato.
Voor de pups in t nest en opgroeien de puppy en de volwassen krijgen de adult.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:55

Riverwood, Acana en wolf of wilderness alle 3 erg tevreden over.

Hier nu wolf of wilderness. Riverwood vond ik toch beetje duur dus beetje vergeleken. Acana kip smaak at mijn teckel niet dus nu wolf of wilderness andere smaak.

Graanvrij allemaal en hoge vleesgehalte

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:01

Ik begrijp dat het erg van de hond, ras, grootte, fokker, etc. afhangt. En natuurlijk kijken we naar waar de hond het goed op doet. Maar we willen graag goed beginnen en niet constant wisselen.

Bedankt voor de uitleg Mizora en alle andere reacties.

We hebben gekeken naar Arcana en Orijen, maar lazen daar ook weer wisselende verhalen over, al staan die nog wel op ons lijstje om te vergelijken.
Royal Canin ook niet al te veel goeds over gelezen, idem als Eukanuba bijvoorbeeld.

Het is zó lastig, want haast overal is wel iets over te vinden. :list:
Maar we moeten toch straks ergens mee verder. :)

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:07

Op voerwijzer.nl kun je veel informatie vinden +:)+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:08

Kan zomaar zijn dat de fokker al fijn voert bijv. T is toch altijd een beetje puzzelen. Wat voor jouw idee t beste voer is hoeft niet t voer te zijn waar ze t perfect op doen. Ik voerde vol tevredenheid wolf of wilderness. Maar ivm de shop wilde ik over op voer wat ik kon verkopen in de shop. En hier kwam de vertegenwoordiger met een proefzak aan. En met dit voer ben ik meer tevreden en dus minder tevreden over wolf achteraf. Maarja dat is puur hoe mijn honden het er op doen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 20:24

Ik ga voerwijzer bestuderen!

Klopt hoor kiwiwitje, wil er alleen zeker van zijn dat hij echt goed voer krijgt. Natuurlijk moet het bij hem passen, maar het is fijn om alvast te weten waar we bijvoorbeeld ver van weg moeten blijven.

Er is zoveel keuze, ik vind het lastig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:37

Myfairytale schreef:

Klopt hoor kiwiwitje, wil er alleen zeker van zijn dat hij echt goed voer krijgt. Natuurlijk moet het bij hem passen, maar het is fijn om alvast te weten waar we bijvoorbeeld ver van weg moeten blijven.

T is ook super lastig.
Je hebt in ieder geval voor jezelf al opgesteld,denk ik, dat je van een aantal bekende merken weg wil blijven. Dat is al een begin.
Heb je dan zelf de voorkeur voor graan of graanvrij?
En hoe zit je qua budget. Want ook dat kun je zo gek maken als je wil

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 21:09

kiwiwitje schreef:
Myfairytale schreef:

T is ook super lastig.
Je hebt in ieder geval voor jezelf al opgesteld,denk ik, dat je van een aantal bekende merken weg wil blijven. Dat is al een begin.
Heb je dan zelf de voorkeur voor graan of graanvrij?
En hoe zit je qua budget. Want ook dat kun je zo gek maken als je wil

Ik wil inderdaad wegblijven bij een paar merken waarvan ik denk dat ze minder zijn of waarbij mijn gevoel minder is.
Momenteel heb ik nog geen voorkeur voor met of graanvrij, daar wil ik me nog wat verder op inlezen. Hangt ook af van hoe de hond het er eventueel op zal doen.
Budget is niet echt aan de orde. Het liefst natuurlijk niet het allerduurste voer, maar kwaliteit gaat voor mij wel boven prijs. :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:12

Oh dan heb je inderdaad nog genoeg keuze *\o/*
En hoe lang heb je nog de tijd? (Tot de pup er is ) :D O:)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:13

Ik raad dog lovers gold brok aan.
Kan je vanaf pup voeren en zit geen granen in en alle voedingsstoffen die ze nog hebben.
Mijn rottweiler krijgt dit ook.
geschikt voor kleine middel en grote rassen
Zowel actief/en minder actieve honden en alle leeftijden

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:15

Ik voer al jaren Acana en heel tevreden over.
Eerder ook andere merken geprobeerd zoals Prins, Dog Lovers Gold maar was het allemaal net niet.
Mijn hond bleef brijige ontlasting houden op deze brokken.
En ook al was het graanvrij, dan zat er weer veel aardappel in.

Acana heeft meerdere varianten qua brok, ik heb een hondje die voedingsallergie heeft en die krijgt Acana free run duck, en dat gaat heel goed.
De andere hond krijgt al jaren Acana grasslands.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 21:17

kiwiwitje schreef:

Ik wil de pup eerst bij ons thuis laten wennen, dan krijgt hij eerst nog even het voer wat de fokker ook geeft. Het diertje krijgt al zoveel veranderingen te verwerken, dus het voer kan wel iets later en moet toch voorzichtig.

Vrijdag over 2 weken (26e) gaan we hem ophalen. <3

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 21:20

Dog Lovers Gold staat ook op mijn vergelijk-lijstje. :)

Goed om te lezen dat er nog een tevreden Acana gebruiker is! Die staat toch wel hoog op ons lijstje in ieder geval ook.
Ga echt goed vergelijken en natuurlijk kijken waar de hond het goed op doet. Maar te vaak wisselen wil ik graag voorkomen, dus hopelijk gelijk met iets goeds starten.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:21

BulletjeBeer schreef:
Ik was erg tevreden over het merk Wolfsblut. Veel verschillende smaken, dus altijd optie om nog over te stappen naar een andere smaak als er eentje niet bevalt. Het is volgens mij wel een wat duurdere brok maar mijn hond heeft het altijd met veel plezier gegeten!

Beste brokken in mijn ogen.
Mijn honden krijgen de houdbare worsten van Biofood.
Ze doen het er super op

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:24

Ik zou Renske brok voeren.
En het leuke is dat wanneer je dat wilt, je het af en toe kunt aanvullen of afwisselen met het gestoomde voer van Renske.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:28

Myfairytale schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik wil de pup eerst bij ons thuis laten wennen, dan krijgt hij eerst nog even het voer wat de fokker ook geeft. Het diertje krijgt al zoveel veranderingen te verwerken, dus het voer kan wel iets later en moet toch voorzichtig.

Vrijdag over 2 weken (26e) gaan we hem ophalen. <3

Slimme keuze! Dat is hier het advies ook.
Maar je hebt nog even dus. En wie weet bevalt t voer van de fokker ook. Dat kan ook.