Ik durf het bijna niet te vragen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Ik durf het bijna niet te vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 23:35

Maar is er een manier om katten dit soort ellende af te leren?

Een van mijn katten heeft de gewoonte om alles van de tafel af te meppen. Net gooide hij in een oogwenk een vol flesje water (zonder dop, wie verzint dat nou in een huis met katten? Oh ja ik, chips. :') ) om met een veeg met zijn poot. Maar eigenlijk moet alles van tafel, en hij doet het heel snel. Ik heb al een nervgun voor mn verjaardag gevraagd zodat ik niet iedere keer van de bank af hoef te vliegen, waarbij ik altijd ergens achter blijf haken of mn voet tegen de tafel stoot. Waardoor ik zwaar gefrustreerd ben en katvriend alweer zijn target airborn heeft gemaakt...
Nu ik dit typ, vraag ik me af of ik niet gewoon alles in kastjes maar moet opbergen. Vooral voor mijn eigen veiligheid en frustraties.... Of zijn er nog andere manieren om hiermee om te gaan? Gewoon erom huilen, daarna lachen dan weer door? Of voortaan gewoon een hond nemen?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:39

Oe, lastig!
Ik zou hem afleren om uberhaupt op tafel te komen. Als ze echt zo snel is. Het zijn katten... Dus als je weg gaat wel even alles van de tafel halen.

Wellicht haar eigen tafeltje/plekje (katten houden van hoogte ivm overzicht) maken en dat als alternatief plekje aanleren?

Amber_anne

Re: Ik durf het bijna niet te vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:43

Oplossing hier in huis is gewoon niks op tafel. Een glas drinken kan wel blijven staan maar ik kan geen frutsels neerzetten bijvoorbeeld

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:44

Ik ging helemaal stuk om dat filmpje. :+

Ik heb hier salontafeltjes met opstaande rand en op de keukentafel staan alleen dingen die niet te verschuiven zijn (fruitschaal bijv.). Voorkomen is beter dan genezen, dat principe een beetje. :')

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:44

Dingen opbergen, punt

Katten gooien alles op de grond, het enige wat je kunt doen is jezelf eraan aanpassen of een ander huisje voor de kat zoeken of jezelf gek laten maken, veel meer keuzes zijn er niet

artosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:00

mijn kat had een gruwelijke hekel aan water. Dus ik heb hem alles afgeleerd met een planten spuit :D
twee keer een flots water en hij deed het niet meer , er was eerst nog een overgang fase of hij de spuit zag staan :+
katten kunnen heerlijke draken zijn , dat maakt ze juist zo leuk .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:10

Hahaha die blik op dat filmpje :') :') }>

Ik geef je het meeste kans met een plantenspuit. Maar heel eerlijk... gewoon spullen opbergen en niet over frustreren. Hier gooien ze ook alles eraf. Nooit als er niemand thuis is, maar alleen als er duidelijk iemand kijkt en er even te weinig aandacht voor de kat was volgens hen }> we zorgen dat er alleen niet breekbare spullen staan. moet ondertussen wel om lachen om die heerlijke duivels.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:18

In het kader van de plantenspuit is er ook een spray (Ssscat of zoiets) die werkt met lucht en een bewegingssensor, als je kat dan op tafel springt dan krijgt-ie automatisch lucht in z'n gezicht geblazen. Onprettig maar niet onvriendelijk.
Voordeel is dat je zelf niet meer hoeft te corrigeren en dat je kat ook gecorrigeerd wordt als je van huis bent. Nadeel het systeem is duur en ik weet niet hoeveel je er dan zou moeten neerzetten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:26

Ik vraag me af waarom bijna iedere kat deze tic heeft.
Onze kat is niet zo fanatiek als die van TS, gelukkig :+
Ik denk dat je het beste je hele servies etc. het beste kunt voorzien van klittenband oid. }>

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 01:04

senna21 schreef:
Ik denk dat je het beste je hele servies etc. het beste kunt voorzien van klittenband oid. }>

Ben ik de enigste blijkbaar die nog nooit zulke katten heeft gehad. Maar ik leer ze ook direct van begin af aan dat ze niet op tafel mogen komen. Of op het aanrecht. Mocht er 1 wel op die gedachte komen dan strooi ik peper op de plek waar ik ze niet hebben wil. En ja al moet ik de hele tafel onder de peper strooien, dan ligt er maar peper op tafel. Ze leren het daarmee echt af.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 01:06

Houden ze echt niet van peper dan?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:52

Hahaha, heerlijk. Ik zou een (leuk houten) dienblad met hoge randen gebruiken voor de spullen die je op tafel wil laten staan. En een dop op je flesje water :') .

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:04

rina schreef:
senna21 schreef:

Ben ik de enigste blijkbaar die nog nooit zulke katten heeft gehad. Maar ik leer ze ook direct van begin af aan dat ze niet op tafel mogen komen. Of op het aanrecht. Mocht er 1 wel op die gedachte komen dan strooi ik peper op de plek waar ik ze niet hebben wil. En ja al moet ik de hele tafel onder de peper strooien, dan ligt er maar peper op tafel. Ze leren het daarmee echt af.

Jij vindt jezelf nu al de enigste in dit topic? :+

Maar ben het wel met je eens, opvoeding is het halve werk. Daarnaast ontstaat veel uit verveling en is dit een goede manier om aandacht te krijgen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:18

Ik heb ook zo'n terror kat. :')
Ze doet het gelukkig niet met alles, maar met regelmaat gaat er echt wel wat naar de grond. :+
Ik let er vaak wel op wat er nog allemaal ligt.
Hier zijn pennen favoriet. :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:21

Ik snap nooit zo goed waarom mensen zeggen 'dan had je maar geen kat moeten nemen'. Ook katten zijn op te voeden, al kost dat wat meer tijd en moeite dan een hond. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:24

Beetje herkenbaar dit :')

1 van de 3 hier doet dit ook. Alles moet van tafel. En ik vind het bijzonder fascinerend te zien hoe ze er elke keer in slaagt om het ' object ' eerst netjes tot op het randje te schuiven, het dan even te bekijken langs alle kanten om het dan vervolgens de dieperik in te meppen 8-)

Oplossing : hier liggen enkel niet-breekbare dingen op tafel. Een pen, een reclamefoldertje en mijn autosleutels. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:25

rina schreef:

Dat dacht ik ook na heel veel katten te hebben gehad, totdat je er 1 hebt die werkelijk overal schijt aan heeft.

En ja die blijft prima overal vanaf als wij in de kamer zijn, maar zodra je weg bent is het raak.
Zelfs als ik door het raam naar binnen kijk, op het raam tik, een brul af geef.. nee hoor gewoon op tafel blijven zitten.
Maar zodra hij hoort dat ik binnen kom is hij weg.

Deuren met de klink omhoog? Pfff duurt maar 10 seconden voordat hij deze open heeft.
Niet bang voor water (gaat zelfs mee onder de douche zitten), plantenspuit? Leuk spelen met de straal, terwijl regen grote stom is.
Peper? aluminiumfolie? alleen maar leuk om daar door heen te rollen.

Hij eet alles wat wij ook eten, want dat zal wel lekker zijn.
Druiven, mandarijnen, brood, rijst, koffie, thee.. alles gaat er in.
En hondenvoer is blijkbaar lekkerder dan kattenvoer.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:28

Vaak doen ze het ivm verveling. Zullen het ook weinig doen als er niemand thuis is want als iemand thuis is krijg je een leuke reactie.

Begin bijvoorbeeld met 2 uur spelen met de kat. Wij hebben voor ons schreeuw probleem deze 2 filmpjes gevolgd, misschien heb je er wat aan:
https://www.youtube.com/watch?v=M7w8pDCo30M
https://www.youtube.com/watch?v=pnF-34dviSI

Sinds dien een stuk minder geschreeuw van de kat en altijd netjes op de kattenbak

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:28

Zodra we jonge katten hebben is het eerste dat we ze leren, tafels en aanrecht zijn een no go.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:40

bigone schreef:
Zodra we jonge katten hebben is het eerste dat we ze leren, tafels en aanrecht zijn een no go.

Het "grappige" is dat degene die nu zo brutaal is, juist degene is die wij als kitten hebben gekregen.
Super leuk dier (voor de andere.. hij is bang van mij omdat ik hem zo achterop heb gezeten), maar hij heeft het idee.. je bent er niet dan ook geen regels :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:41

Ik ben een beetje verbaasd, mijn kat komt nooit op de tafel. Dat vind ik onhygiënisch.
Nu heb ik haar als kitten gekregen, dan leer je het makkelijk af.
Maar ook een oudere kat kun je dingen afleren. Consequent zijn.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:52

Hier hetzelfde met onze katten. Plantenspuit op straal, die van de action komt een paar meter ver. Verder zoveel mogelijk spullen opbergen. Ik had altijd veel planten in huis, maar alles moest om. Ik heb nog een paar kleine decoratieve nepplantjes staan die met dubbelzijdige tape vast staan, misschien is dat nog een optie? _O-

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:11

Ik blijf geloof ik te graag zelf de baas in huis. Niet de kinderen, niet de huisdieren. Ik zou echt niet permanent mijn spullen verwijderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:26

Enigste plant die ik niet heb is de dieffenbachia , te giftig maar zelfs dan, ik heb al meer dan 40 jaar katten en ze peinzen er niet over om op tafel te gaan. Natuurlijk is het wel zo , baas van huis kat ondeugend maar nog nooit kapotte planten , gordijnen of tafelspullen gevonden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:35

Boras schreef:
Ik blijf geloof ik te graag zelf de baas in huis. Niet de kinderen, niet de huisdieren. Ik zou echt niet permanent mijn spullen verwijderen.

idem :')

Gewoon niet op de tafel laten, kan je heel snel aanleren om intensief te corrigeren hier op, en een paar dagen zilverfolie of iets anders wat een herd geluid maakt op tafel te leggen.
Dan schrikken ze zich een paar keer rot als ze erop springen.
Plantenspuit kan ook, als je geen sphynxen hebt die houden van water zoals wij hadden :')