Onze stafford van nét 3jaar oud, die al lang sukkelt met allergieën.
Als pup stond hij bij ons op de persbrok Naturis. Echter ontwikkelde hij na een jaar énorme jeuk, jeuk, jeuk. Toen via DA op hypoallergeen voer gezet. Verschillende soorten voer geprobeerd maar de jeuk werd erger!
Dan dus maar een eliminatiedieet.
Na wederom verscheidene persbrokken, eiwitsoorten, graanvrij, ... eindelijk een brok gevonden waar het goed op ging bij "Hayes Brothers", de farmhouse versie. Graanvrij met rund/gevogeltevet.
De jeuk was nooit 100% weg, maar wel naar 1/10 gezakt op de schaal ipv 8/10.
Nu, na wederom precies een jaar, wéér enorme jeuk jeuk jeuk .. zo zielig voor het kind!
Nu heb ik in overleg met de DA alles in huis gewassen met speciaal hypoallergeen wasmiddel én de gehele roedel en woonplaats behandeld tegen mijten. Echter is het maar 1 hond met jeuk.
Er is niets veranderd aan zijn voer. Hij krijgt nagenoeg géén extras, en wat we geven, daar weten we van dat hij het kan verdragen (buffellong en zalmhuid, pensstaafjes). Maar dit geven we alsnog beperkt. Zijn brokjes gebruiken we ook als zijn beloning.
Nu ga ik vandaag wederom in overleg DA een jeukstillende shampoo ophalen en volgende week gaat de dermatologe even kijken, voor de zekerheid nog een mijtentest en dan bespreken hoe verder.
Ze denkt dat hij bovenop zijn voeding ook een omgevingsallergie heeft opgelopen óf mss toch stiekem wat gegeten dat niet mag (kattenpoep?).
Zij raadde aan;
Injecties met sitopoint (kostelijk!), moet maandelijks herhaald worden, onderbreekt de jeuksignalen naar de hersens.
- dus de jeuk is er nog maar hij voelt het niet? Symptoombestrijding dus?)-
Tabletjes met afweersysteemonderdrukkend middel in de hoop dat het lichaam niet meer zo fel reageert op de triggers (voeding, omgeving?).
Maar... is dat wel zo gezond?
Ik dacht eventueel ook te veranderen van voer.
Van Hayes Brothers naar Real Nature of een andere brok en dan een variant met alleen vis (graanvrij ook) of een mix met vis en rendier (graanvrij). Ga nu via vrienden de Wooof persbrok proberen met vis.
De DA echter zei om huidige brokken aan te houden omdat dat goed ging, maar niet 100% goed naar mijn opinie. Dus is het dan het proberen niet waard?
Een andere eiwitbron?
Ideeën zijn dus altijd welkom

Onze seniors staan op real nature persbrok senior en doen het daar heel goed op. De 2 jongste staffords staan nu dus op de hayes brothers persbrok.
Over Naturis ook heel tevreden, maar op de lam en zalm variant reageert de stafford ook ..