Kat laten inslapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Kat laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 22:02

Wij hebben al vijftien jaar een kater. Is ooit als veel te kleine kitten te vondeling gelegd en toen bij ons terecht gekomen. Eigenlijk altijd een kat geweest met stress, hij zoekt af en toe contact met name als het donker wordt. Maar verder is ie altijd zenuwachtig, te mager omdat ie niet altijd durft te eten (en ja, we hebben het al op een rustig plekje staan), hij durft niet naar buiten en hij durft niet op de kattenbak. We hebben zowel een open als dichte kattenbak geprobeerd, maar het maakt allemaal niet uit. Hij plast vaak op de deurmat, maar tegenwoordig ook bij de gordijnen en poept soms overal in huis. We proberen hem toch af en toe naar buiten te doen, dit wil die alleen als het donker is, zodat ie buiten zijn behoefte kan doen. Maar het liefste dan ook weer zo snel mogelijk naar binnen.

Vooral het overal plassen begint me nu echt aan het denken te zetten. Ik vind het nu ook echt vervelend worden. Maar hij is zo gestresst, dat ik me af vraag of het niet beter voor hem is om hem in te laten slapen..

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies. Onderzoeken is haast niet mogelijk, er komt zoveel stress bij kijken om hem naar de da te doen dat ik hem dit niet aan wil doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:10

Tja iedereen heeft zijn eigen grenzen maar ik zou lastig een kat kunnen verdragen die stelselmatig onzindelijk is. Maar voor je stappen gaat zetten zou ik hem wel laten doorlichten door de da. Dan maar een paar dagen stress. Mocht daar niks uitkomen dan kan je altijd nog besluiten om stappen te zetten.

Overigens denk ik niet dat het voor de kat beter is (zolang zijn bediende de troep opruimt heeft de kat er weinig last van..) maar wel voor de mens. En dat kan ook een goede reden zijn.

Pantykous

Re: Kat laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:26

De kat heeft nu ook geen kwaliteit van leven dus ik zou idd wat extra stress voor onderzoek wel overwegen. Als daar niks uit komt zou ik het dier in laten slapen. Dat lijkt me voor zo'n dier een zegen, zelfs nog los van het ongemak voor jullie.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:48

En dit is al 15 jaar zo?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:01

Hier ook een kat die erg stressig is en na een bezoek aan de da er al snel erger aan toe is dan daarvoor.
Ik kijk met hem kwaaltjes vaak ook langer aan dan bokt zou waarderen of voor een kat wordt aangeraden, dus ik kan me voorstellen dat je daarin je afwegingen maakt.

Maar een kat die overal ontlasting laat gaan kan niet happy zijn en vind ik de stress wel waard.
Ik zou wel willen weten waar het vandaan komt en of /hoe er iets aan te doen is.
Een intensieve behandeling met regelmatige dierenarts bezoeken zou ik een bejaarde stresser willen besparen. Maar zou er eerst een onderzoek aan wagen.

Al is de mijne hartstikke zindelijk en in normale doen een ontzettende knuffelkous en een ultieme genieter. Ik kan me voorstellen dat mijn afwegingen bij een meer teruggetrokken kat die minder toont gelukkig te zijn en je huis onleefbaar maakt wel anders uit zouden kunnen pakken..
Laatst bijgewerkt door Qerty op 08-02-21 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 23:01

onpaard schreef:
En dit is al 15 jaar zo?

Nee het wordt eigenlijk alleen maar erger. Eerder durfde die nog wel naar buiten als het donker werd. Dan gaf die zelf aan dat ie naar buiten moest, aangezien die niet op de kattenbak wilde. Dit is langzaamaan steeds minder geworden, en het liefst zit ie nu ergens boven in een hoekje achter dozen. Zelfs voor eten komt ie niet altijd tevoorschijn.

Maar het is wel altijd een kat met een gebruiksaanwijzing geweest en zeker geen 1 die wij voor de gezelligheid hebben.. Maar ja, we hebben er toen voor gekozen en hij hoort erbij, maar ik vind het nu echt vervelend worden en vraag me soms af of ie niet gewoon een soort van dement wordt.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:47

Maar ts, dit is toch geen waardig bestaan voor de kat en voor jullie. Kat wat niet zindelijk is, bang is en vooral overal stress ervan ervaart en het erger word naarmate hij ouder wordt. Dan is het eigenlijk de keus snel gemaakt?

Kat mee naar de dierenarts, je legt je verhaal uit laat hem even naar de kat kijken en maakt samen een juiste beslissing. Niet alles is altijd nog maar te redden, mensen willen lang door met een dier.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:53

Ik zou de dierenarts eens vragen of er iets kalmerends is dat je door zijn eten kan doen. Als hij kalmer is hem toch voor een check naar de dierenarts brengen voor controle. Misschien is er iets dat makkelijk te verhelpen is. Een van mijn katten is altijd heel gestresst als hij blaasontsteking heeft en dan ook meteen onzindelijk.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 00:15

Hevonen schreef:
Ik zou de dierenarts eens vragen of er iets kalmerends is dat je door zijn eten kan doen. Als hij kalmer is hem toch voor een check naar de dierenarts brengen voor controle. Misschien is er iets dat makkelijk te verhelpen is. Een van mijn katten is altijd heel gestresst als hij blaasontsteking heeft en dan ook meteen onzindelijk.

Dit hebben we al eens eerder geprobeerd, maar helaas werkte een kalmeringsmiddel niet. We hebben echt al van alles geprobeerd tegen stress.

@spaansepony bedankt voor je reactie. Heel eerlijk, zo sta ik er op het moment ook in. We zeggen thuis weleens tegen elkaar, als onze kat een mens was geweest had ie waarschijnlijk in een instelling gezeten en had niemand hem kunnen helpen.

Maar ik vind de stap nog te groot...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:23

Ik denk dat een dierenarts sowieso onderzoek wil doen voor de kat wordt ingeslapen.. Hier ben ik al 1,5 jaar aan het klooien met een kat met om de haverklap diarree en toen het eind 2020 weer heel erg was, en ik bijna huilend zei dat het misschien wel einde verhaal was nu (raskat van bijna 14), vond de dierenarts dat echt veel te prematuur. Drie keer per dag je kat in bad stoppen, nog een of twee keer per dag de stress in jagen voor medicatie en je eigen kat qua gedrag niet meer herkennen was niet ellendig genoeg. Na uitgebreid bloedonderzoek zeiden ze ook nog dat ie hartstikke gezond was. >;)
Overigens denk ik dat een onzindelijke kat daar zelf ook last van heeft, ze zijn zo schoon op zichzelf. Mijn vorige kat kroop helemaal weg als ze wat urine verloor bij een blaasontsteking. Om het over de stress van telkens overal diarree bij mijn huidige kat maar niet te hebben.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:41

Begint je kat niet te dementeren dat hij deze gedragsverandering doormaakt? Ik zou het in ieder geval zeker met de dierenarts bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 01:29

Ik ga even bot zijn, je wilt je kat in laten slapen en je zoekt hier bevestiging.

Ik lees ook niet wat je al hebt gedaan in die 15 jaar behalve een kalmeringsmiddel om de situatie te verbeteren, enkel een opsomming wat er scheelt aan kat en wat er niet goed aan hem is en aan het gedrag. Onderzoek is ook niet mogelijk, dus dier heeft ook amper een da gezien in zijn 15 jaar?

Maar als een kat al 15 jaar zenuwachtig is bij jou in huis, niet durft te eten, amper contact zoekt en zijn kattenbak nog steeds eng vind, dan ben je in mijn beleving in die 15 jaar toch iets tekort geschoten.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 08:26

@mindim, zoals ik al zei is het allemaal heel geleidelijk gegaan. Als kitten ging die wel gewoon op de kattenbak, maar de laatste jaren niet meer. Als kitten is het ook al geen kat geweest die op aandacht zat te wachten, maar liever op zichzelf was. Dit hebben we gerespecteerd en niks in geforceerd om hem juist in zijn waarde te willen laten. Ja misschien is het daar fout gegaan, maar ik geloof niet dat je een kat kan dwingen om om aandacht te vragen. We denken zelf dat ie als veel te jongs kitten ergens gedumpt is, hij is in een schuur bij een bekende gevonden en dat het daar eigenlijk al is mis gegaan.

Mijn buurvrouw is da assistente en die geeft ook aan dat ze weinig kunnen doen tegen katten met stress.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:47

Ik heb een kat die bang is voor andere mensen. Ze komt wel bij mij, maar ik kan haar niet zelf benaderen.

Pillen hoef ik niet aan te beginnen, krijg ik er niet is.

Heb besloten als zij echt wat gaat mankeren, ze een spuitje krijgt. Die stress doe ik haar niet aan.

Kan iedereen wat van vinden, maar mijn mening is dat ze er niet blijer van wordt.

Zou het dus helemaal niet raar vinden als jij deze keuze maakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:09

Ik zou ook niet willen dat mijn huis ondergepoept werd,maar ik zou een dier niet om die reden laten euthanaseren.Ik zou hem dan een eigen aparte kamer geven die speciaal voor hem ingericht was.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:11

anjali schreef:
Ik zou ook niet willen dat mijn huis ondergepoept werd,maar ik zou een dier niet om die reden laten euthanaseren.Ik zou hem dan een eigen aparte kamer geven die speciaal voor hem ingericht was.

Zodat ie dan lekker gestresst kan zijn in z'n eigen kamer?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:14

Ik heb ook een kat die het niet zo heeft op mensen. Ik ben inderdaad oké, ik kan haar ook zelf benaderen (of eigenlijk, ze gaat in freeze en durft niet meer te bewegen).
Ook zij is niet meer zindelijk bij veel stress. Erg vervelend. Gelukkig nu onder controle, aangezien we de bron van haar stress hebben gevonden (andere katten). Toch denk ik ook dat die andere katten hebben voorkomen dat ze nóg banger is gebleven. Zij is overigens ook gevonden als gedumpte kitten. En bij die dieren kan het op die leeftijd of de 'goede' (menselijke) kant op slaan, of ze zijn eigenlijk beter af als boerderij kat. Hoeveel invloed je daarop hebt, weet ik niet precies. Haar broertje is de grootste makkelijkste knuffel ooit. En we hebben altijd hetzelfde gedaan met ze.

Ik zou ook ernstig twijfelen wat met haar te doen als het veel erger zou zijn. Niet zindelijk zijn is voor een kat onwijs naar, het zijn zulke schone dieren.
Ik zou het ook niet gek vinden. Als leven meer lijden wordt (en dat kan door zoveel stress), dan is dat naar mijn mening niet eerlijk.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:22

Ik denk dat dit beestje na al die jaren stress nu wel zijn rust verdient. Ongeacht of er medisch wel of niet iets aan de hand is, deze kat gaat ook niet gelukkig worden van dierenarts behandelingen en thuis verzorging. Soms is het genoeg en moet je het beestje zijn rust gunnen :(:)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:30

Mankeert hij echt niets aan zijn blaas? Ik heb ooit een kat in huis genomen die dood moest omdat ie in huis plaste. Zijn dierenarts zei ook dat er niets met hem aan de hand was en dat het door ouderdom kwam. Ik woonde toen toch in een gaar huis dus nam hem erbij. Na een paar maanden bleek hij een hele ernstige urineweginfectie te hebben en blaasgruis. Kat heeft een paar kuren gehad en nog veel mooie jaren. Blaasgruis bleef wel een probleem, maar was te behandelen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:31

Geef 'm eens een paar druppels Valeriaan (te koop bij o.a. Kruidvat en kost geen d.ol). Ze likken het op en vinden het heerlijk en daarna vechten zelfs de katers hier niet meer met elkaar. En daarna naar de DA met het diertje.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:39

Ceffyl schreef:
Mankeert hij echt niets aan zijn blaas? Ik heb ooit een kat in huis genomen die dood moest omdat ie in huis plaste. Zijn dierenarts zei ook dat er niets met hem aan de hand was en dat het door ouderdom kwam. Ik woonde toen toch in een gaar huis dus nam hem erbij. Na een paar maanden bleek hij een hele ernstige urineweginfectie te hebben en blaasgruis. Kat heeft een paar kuren gehad en nog veel mooie jaren. Blaasgruis bleef wel een probleem, maar was te behandelen.

Maar het probleem met deze kat is niet alleen maar het binnen plassen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:40

Je zou ook met je da kunnen overleggen of je een breed-spectrum antibiotica kuur mag proberen. Als dat helpt dan weet je ook al heel veel.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:40

Naath86 schreef:
Hevonen schreef:

Dit hebben we al eens eerder geprobeerd, maar helaas werkte een kalmeringsmiddel niet. We hebben echt al van alles geprobeerd tegen stress.

@spaansepony bedankt voor je reactie. Heel eerlijk, zo sta ik er op het moment ook in. We zeggen thuis weleens tegen elkaar, als onze kat een mens was geweest had ie waarschijnlijk in een instelling gezeten en had niemand hem kunnen helpen.

Maar ik vind de stap nog te groot...

Je hebt 15 jaar lang je best gedaan, je hebt m opgevangen, groot gebracht, dingen aangepast in 15 jaar maar kat zwakt af. Waarom te lang doorgaan dat je m straks dood vind onder een bosje? Dieren leven in t nu, die kijken niet naar de toekomst.

Daarnaast moet het houdbaar en eerlijk blijven zowel voor de kat als voor jou, als het een ergenis word ga je alleen maar irriteren straks aan de kat en dat verdient de kat ook niet. Nee hoor, het is geen schande en niet alles word 20 jaar hè, 15 is een mooie leeftijd en zeker als ouderdom nu alles versneld, neem jezelf niks kwalijks.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 09:33

Ceffyl schreef:

Ik denk het eerlijk gezegd niet, het zijn elke keer twee behoorlijke plassen op een dag die ik vind en niet elke keer kleine beetjes. En wat Vevina zegt, het is niet alleen het plassen.

hoogendroog schreef:
Geef 'm eens een paar druppels Valeriaan (te koop bij o.a. Kruidvat en kost geen d.ol). Ze likken het op en vinden het heerlijk en daarna vechten zelfs de katers hier niet meer met elkaar. En daarna naar de DA met het diertje.

Dit hebben we ook al geprobeerd maar werkt helaas niet.

troi schreef:
Je zou ook met je da kunnen overleggen of je een breed-spectrum antibiotica kuur mag proberen. Als dat helpt dan weet je ook al heel veel.

Misschien idd nog een optie.

We hebben hem de afgelopen twee nachten in de bijkeuken opgesloten met een open kattenbak. Dit ging nu wel goed. Echter kunnen we hem niet zelf benaderen dus moeten we met zijn tweeën de kat de bijkeuken insturen zodat ie er zelf heen loopt. Uiteraard wordt ie hier alweer gestresst van want ja we zitten hem toch een soort van achterna en opgesloten in de bijkeuken zitten kan volgens mij ook niet bevorderlijk zijn. Uiteraard aai ik hem daarna een tijdje en geef ik hem wat snoepjes en wordt ie wat rustiger, maar het is niet zijn veilige plekje, dus ik weet niet of dit de oplossing is.. Voor de afgelopen twee dagen is er in elk geval niet meer in huis geplast en gepoept.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:10

Ik heb nog een hoop vragen☺️
Hoeveel schuilmogelijkheden heb je in huis? Mandjes met rand, dozen, kleine verhogingen waar hij op kan zitten. Heb je nog andere dieren in huis?
Je kan ook het voer op meerdere plekken zetten, als de ene plek op dat moment niet ‘veilig’ is, heeft de kat de mogelijkheid op nog een andere plek te eten.

Heb je al geprobeerd om er een extra kattenbak op een andere plek te zetten? Of ander grit erin?

Katten zijn super stress gevoelig en vaak helpt het al dat ze voldoende schuilplekken hebben en de dagelijkse dingen voor hun voorspelbaar zijn.