Slowfeeder voor konijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyFiesta

Slowfeeder voor konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 21:20

Iemand een creatief idee of bekend met een handige oplossing? :)
Eigenlijk dezelfde vraag als bij paarden: hoe zorg ik dat de konijnen langzamer hun hooi eten, er langer mee doen. Ik heb hier twee hooi schranzende konijntjes die te dik worden, wil ze wel genoeg hooi ter beschikking blijven stellen.
De ruiven die ik vind hebben enorme gaten. Ik heb nog geen veilige manier gevonden om met gaas oid de mazen kleiner te maken.

Ze zitten in een ren en lopen tot we savonds naar bed gaan los in de tuin. Ze krijgen Science Selective wat we ook wat gaan minderen. En elke dag groenvoer. Het gaat me niet om dieet advies verder, maar om een slimme ruif. Ook omdat veel hooi er doorheen valt, ze erop keutelen en dus verspild wordt.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 03-02-21 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Re: Slowfeeder voor konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:24

Grof gaas in vouwen?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 21:34

Afbeelding

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 21:35

snorkel1986 schreef:
Grof gaas in vouwen?

Hoe lukt dat veilig en stevig? :)

Ook gezocht op mezenvoederbollen units, maar die ik vond hebben een onhandige vorm of zijn te fijnmazig.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 03-02-21 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:36

Wat voor brok en ander voer (groente/fruit) krijgen je konijntjes?
In principe is hooi het belangrijkste voer en zorgt dat voor het juist afslijten van het gebit.

Dikmakers voor konijnen zijn wortels en of fruit vanwege de suikers of gemengde muesli.
Bixjes zijn ook geen hoofdvoer maar een aanvulling.

Effin. Uiteindelijk was je vraag over een slow feeder... je zou eens kunnen kijken naar een voerbal waar je het hooi instopt. Dan moeten ze namelijk wat meer werken ervoor.
Als je dat voerbal konijn intoetst op

Edit: wat een dropjes! Welk ras zijn ze?
Google kom je van alles tegen.

Succes met je nijntjes en geef ze een lieve aai!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:39

Geef je ze inderdaad niet te veel ander eten zoals brokjes en suikerrijk groenten/fruit? Slowfeeder voor konijnen heb ik nog niet echt van gehoord, hoe meer hooi hoe beter, meestal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:44

Eerst de brok en groenten tot zo nodig 0g reduceren, voordat je het hooi gaat verminderen. Konijnen mogen rustig 80g hooi/kg konijn/dag eten. Dus 2 konijnen van 2.5kg mogen samen 80*(2.5+2.5)= 400g hooi per dag eten.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:49

Ik gebruik zon ijzeren bolletje die ze normaal volgensmij bij parkieten of papegaaien gebruiken :+
Ketting bovenaan eraf gehaald en los in het hok gelegd. Er wordt van gegeten maar tegelijk ook mee gespeeld.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 21:51

Ja we gaan de Science Selective zoals gezegd minderen en dacht inderdaad even geen appel en wortel meer, hoewel ze ook vaak witlof en bleekselderij etc krijgen.

Ras onbekend, ze komen uit twee verschillende opvangen :)

Een voerbal heb ik nog liggen, dat is ook best een goed idee ja.
Tegen het knoeien kan ik op zoek naar een ruif die aan de onderkant dicht is.

Dank voor het meedenken vast!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:57

Hoeveel gram bix krijgen ze?

Hier gaf ik 20 gram per kilo konijn per dag. Dat is echt niet veel maar meer dan genoeg. Hooi kunnen ze nooit genoeg hebben..

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:58

Het hooi zou ik niet direct minderen.. Aangezien ze los lopen in de tuin kan je ook het hooi op meer verschillende plekjes verstoppen zodat ze meer moeten lopen. Bv een plukje in een hooiballetje, op een andere plek in zo'n houten muizentunnel met allemaal gaten erin (kan je ook het hooi in proppen en dan moeten ze het eruit trekken), weer een andere plek in een bakje, in een wc rol etc.
Dan krijg je een beetje een paddock paradise voor konijnen zegmaar (eventueel kleine afdakjes maken zodat ze op meerdere plekken ook met regen droog hooi kunnen eten.
Ik doe dit niet met hooi, maar in mijn ren verstop ik met goed weer de brokjes en groenten overal op de klimtoestellen zodat ze moeten zoeken en niet ineens een bak leeg eten. Geeft ook wat meer activiteit en nadenkwerk voor ze.

Het zijn wel schatjes zeg. <3

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:58

Ik lees van de korrel die jij geeft dat ze 10 gram per kilo konijn mogen..

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 22:12

SandAndOak schreef:
Het hooi zou ik niet direct minderen.. Aangezien ze los lopen in de tuin kan je ook het hooi op meer verschillende plekjes verstoppen zodat ze meer moeten lopen. Bv een plukje in een hooiballetje, op een andere plek in zo'n houten muizentunnel met allemaal gaten erin (kan je ook het hooi in proppen en dan moeten ze het eruit trekken), weer een andere plek in een bakje, in een wc rol etc.
Dan krijg je een beetje een paddock paradise voor konijnen zegmaar (eventueel kleine afdakjes maken zodat ze op meerdere plekken ook met regen droog hooi kunnen eten.
Ik doe dit niet met hooi, maar in mijn ren verstop ik met goed weer de brokjes en groenten overal op de klimtoestellen zodat ze moeten zoeken en niet ineens een bak leeg eten. Geeft ook wat meer activiteit en nadenkwerk voor ze.

Dat is leuk! Met wc rollen etc prima te doen.

Even in het algemeen: ik ga niet minder hooi voeren, no worries. Qua brok ken ik de aanbevolen doseringen en ik weet dat ze nu teveel brok krijgen, dus nogmaals, die minderen we vanaf heden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 22:14

Daancha schreef:
SandAndOak schreef:

Even in het algemeen: ik ga niet minder hooi voeren, no worries.
Qua brok ken ik de aanbevolen doseringen en dat je snel teveel geeft en ik weet dat ze nu teveel brok krijgen, dus nogmaals, die minderen we vanaf heden :)

Edit, hmmm, dubbele post

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:55

Pindafeeders hebben fijner gaas. Alleen moet je die vaak ophangen, geen idee of je daar mogelijkheid toe hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:57

Nou de wortel zou ik er gelijk uitgooien, dat zijn suikerbommen even als appel. Dat is te suikerrijk. Geef beter andijvie.
De hooi niet minderen, maar weeg je brok af aan de aanbevolen hoeveelheid konijn van het ideale gewicht, niet wat ze nu wegen.
Te veel brok kunnen ze ook blaaszand en blaastenen van ontwikkelen. Ze kunnen maar een bepaalde hoeveelheid calcium aan, de rest slaat zich op in de blaas. Dus erg voorzichtig met brok.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:10

Het brok kan die in een voerbal geven die ze rond moeten duwen om het eruit te krijgen. Dan bewegen ze ook wat meer

Ik geef ze elke ochtend groente zoals witlof of andijvie bijvoorbeeld. Komkommer doet het ook goed en is eigenlijk alleen maar water. Verder krijgen ze hooi uit deze toren
Afbeelding

Hoe zitten je konijnen snachts? Heb je ze in een ren of een hok?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:24

Geen ervaring met konijnen verder, dus wellicht een heel gek idee, maar een flexi voerbal? Deze is er ook in kleine maat (10cm doorsnee), dus dan een kleine hoeveelheid hooi er strak in zal er niet direct uitvallen denk ik?

Afbeelding

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 08:20

Dank voor de tips!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:37

Daancha schreef:
SandAndOak schreef:

Even in het algemeen: ik ga niet minder hooi voeren, no worries. Qua brok ken ik de aanbevolen doseringen en ik weet dat ze nu teveel brok krijgen, dus nogmaals, die minderen we vanaf heden.

Jawel, je gaat wel minder hooi voeren als je gaat slowfeeden. Gewoon eerst de brokken weglaten (dat is enkel eem extraatje)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 09:43

Ik zit niet te jokken hahaha, ik ga zelfs meer hooi voeren nu ik de rest minder. Ik neem dus alle tips ter harte, en ik ga het hooi behalve in de ruif meer over plekjes in de tuin verspreiden, sowieso leuker voor ze. En een ruif plaatsen die minder knoeit. De brok drastisch omlaag. Mijn vriend gaf ze wat teveel.
Ik heb m'n plannetje van aanpak dus gereed, thanks allemaal.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:50

Misschien had je mijn vraag niet gezien maar hoe worden je konijnen snachts gehouden? Snachts bewegen konijnen ook ontzettend veel, als ze de hele nachts stil zitten in een hok dan komen ze natuurlijk ook aan

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:56

Daancha schreef:
[ [url=m/Hp7Nvn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had hetzelfde probleem en heb er inderdaad een stukje gaas in gevouwen. Deze zit er los in, maar je zou het ook vast kunnen maken met een stukje ijzerdraad. Stelt niks voor. Zal je straks een foto maken.

Ik heb het gedaan omdat ze anders al het hooi door de ren trekken.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 10:59

Amber_anne schreef:
Misschien had je mijn vraag niet gezien maar hoe worden je konijnen snachts gehouden? Snachts bewegen konijnen ook ontzettend veel, als ze de hele nachts stil zitten in een hok dan komen ze natuurlijk ook aan

Dit staat in mijn OP:
Ze zitten in een ren en lopen tot we savonds naar bed gaan los in de tuin.

Ze hebben 24 uur per dag ruimte om te rennen en klimmen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 11:02

PSvanLot schreef:
Daancha schreef:
[ [url=m/Hp7Nvn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had hetzelfde probleem en heb er inderdaad een stukje gaas in gevouwen. Deze zit er los in, maar je zou het ook vast kunnen maken met een stukje ijzerdraad. Stelt niks voor. Zal je straks een foto maken.

Ik heb het gedaan omdat ze anders al het hooi door de ren trekken.

Dankje!