Hond 'leren' loslopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arcodavella

Hond 'leren' loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 18:00

Hoi bokt :wave:

Ik zit met een idee, wens in mijn hoofd en hoor graag andere meningen voordat ik er daadwerkelijk energie in ga steken.
Sinds een maand woon ik in een combi-huis bij mijn schoonouders. Zij hebben een hond die ik veel mee neem op mijn wandelingen, en dat vind ik heerlijk. Ik heb alleen één probleem, hij kan niet los. En ik ben niet zeker of dat nog iets is wat aan te leren valt.

Hond is een niet-gecastreerde reu, 4 jaar, berghond-type met labrador (groot en sterk). Overdag is hij buiten in de tuin en 'bewaakt' hij het terrein. Er lopen hier veel honden en hij is de hele dag druk met blaffen.

Mij is verteld dat hij tegen mannetjes-honden eigenlijk altijd uit valt en dat je die dus beter kunt ontlopen. Mijn ervaring tot nu toe is dat hij erg sterk wordt bij het zien van een andere hond. Vrouwtjes is dan weer prima, maar van hondentaal kent hij niet veel. Dus toen ik hem eens aangelijnd liet spelen met een vrouwtje wist hij eerst niet waar hij het zoeken moest, vond het zelfs spannend.

Als hij andere honden tegenkomt moet ik behoorlijk mijn gewicht inzetten om hem vast te houden aan zijn harnas. Maar ik heb het idee dat het meer enthousiasme/nieuwsgierigheid is dan agressie, hij blaft of gromt niet; hij kijkt en wilt er naartoe.

Wat ik lastig vind, is dat het een behoorlijk stoïcijnse hond is. Niet erg baas-gericht (ook niet bij zijn echte baas), aan de lijn trekt hij je graag mee naar de plekjes die hij besnuffelen wilt en als je tegen hem praat - commando's, complimenten etc. - besteedt hij niet zichtbaar aandacht aan je. Mijn honden zijn altijd heel aan- en afhankelijk geweest, dus je een paar keer verstoppen achter een boom zorgde er al voor dat ze bij je in de buurt bleven. Bij deze hond heb ik zo mijn twijfels..

Hij kent de basiscommando's zoals zit en lig en doet dat vrij goed. Maar het commando hier een stuk minder, want aangelijnd wordt er dmv de lijn met hem gecommuniceerd. Nadeel is dat hij een slechte eter is en eten negeert zodra hij buiten is. Bij mijn honden werkte ik vaak een aantal maanden met een lekker worstje om ze belangrijke commando's aan te leren, maar dat lijkt hier ook op te houden.

Anyway, mijn vraag aan de hondenkenners hier. Denken jullie dat ik deze (vrij dominante) hond op zijn leeftijd + niet gecastreerd nog zou kunnen aan leren om los te lopen? En hoe zouden jullie dat aanpakken?

Reden waarom ik dit graag zou willen overigens, is omdat ik nu elke twee meter stop voor een uitgebreide snuffelsessie en mijn ronde lopen met hem duurt zó lang. Maar ik kan hem ook niet zijn snuffels ontnemen, want dat is toch wat een hond zo heerlijk vindt. Ik zou graag mijn hikes in de bergen met hem willen doen, waarbij ik focus op de wandeling en hij lekker mee huppelt. Maar dat is misschien te idyllisch..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:07

Intacte reu zou ik sowieso niet los laten lopen en een dominante al helemaal niet of hij moet verschrikkelijk goed luisteren.

Er is geen appel over de hond, dus als hij op een aangelijnde hond af zou stuiven, dan kan je nog wel eens in de problemen komen. Niet alle aangelijnde honden zitten er op te wachten, die van mij zit met een reden aan de riem en ik zou geen behoefte hebben aan een grote losse hond dan in de buurt.

Hij besteed buiten geen aandacht aan jou verder.

Dus de combi van deze dingen is hoogst ongelukkig.

siskeh

Re: Hond 'leren' loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:11

Geen ervaring met een intakte reu, maar de rest denk ik: éérst onder appel aan de lijn, en daarna kan je denken over los laten lopen.
Ook mijn hond die los loopt mag niet bij elk dingetje lopen snuffelen, natuurlijk wel meer dan wanneer ze aangelijnd zou zijn.
Met een lange lijn(longeerlijn voor de meeste paarden-mensen hier :D ) kan je hem ook leren het commando hier uit te leren voeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:12

Citaat:
Maar ik heb het idee dat het meer enthousiasme/nieuwsgierigheid is dan agressie, hij blaft of gromt niet; hij kijkt en wilt er naartoe.

Dat hij niet gromt/blaft wil niet zeggen dat het alleen enthousiasme is.
Mijn vorige reu deed ook "vrolijk" totdat de andere te dichtbij was.
Als de andere dacht, hé leuke hond.. dan kon hij echt flink uitvallen.

Citaat:
Niet erg baas-gericht

Helaas heb je dan een echt uitdaging.. als je die loslaat ben je hem kwijt.
Berghonden zijn (helaas?!) niet baasgericht en heel zelfstandig.
Ze doen iets voor je als ze daar zin in hebben, anders hebben ze wortels in hun oren en gaan hun eigen gang.

Citaat:
Reden waarom ik dit graag zou willen overigens, is omdat ik nu elke twee meter stop voor een uitgebreide snuffelsessie en mijn ronde lopen met hem duurt zó lang. Maar ik kan hem ook niet zijn snuffels ontnemen, want dat is toch wat een hond zo heerlijk vindt.

Op zich is er niks mis mee een hond lekker te laten snuffelen, maar je geeft hem zo wel zijn zin als je altijd doet wat hij wilt.
Mijn huidige reu snuffelt ook graag, maar heeft echt wel mee te lopen als ik door loop.
Ik bepaal waar we gaan en hoe hard wij lopen.

Als een hond van nature niet baas/voergericht is en amper luistert kun je hem echt niet los laten lopen (evt wel aan een lange longeerlijn).
Mijn vorige reu was een poolhond en heeft nooit los kunnen lopen helaas.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:13

Niet doen.

Je wilt geen hond van dat formaat met waak/dominantie dingen die zich niet terug laat roepen.
Andere mensen en hun honden moeten veilig zijn voor jouw hond. Die verantwoordelijk ligt 100% bij jou.

Ga dat dier eerst maar gewoon leren wanneer hij wél en wanneer hij níet mag snuffelen. Dan kun je je ronde gewoon in jouw tempo lopen, en is het probleem ook opgelost.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:17

Kun je niet met hem in een grote wei trainen? Zo ben ik begonnen, bij mij in de buurt blijven en luisteren als ik hem roep. Hier kun je sowieso alles trainen, zoals blijf en vrij zonder bang te hoeven zijn dat hij ervandoor gaat.
De hond onder appel krijgen is voor nu het aller belangrijkste alvorens je hem los laat.
Castreren zou hierbij kunnen helpen, hij leert dan veel meer op jou te letten en kan interessante geurtjes beter negeren. Als je niet van plan bent te fokken met hem heeft hij er alleen maar last van.
Onze hond is gecastreerd toen hij 3 was en het verschil in luisteren en alert op mij blijven merk ik heel goed. Daarbij wordt de eetlust vaak groter na castratie, dus dat is een mooie bijkomstigheid als je met snoepjes wilt werken ;)

Verder zou ik oppassen met honden aangelijnd laten spelen, vaak zijn ze dan erg dominant omdat ze het gevoel hebben zichzelf meer te moeten beschermen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:17

Er zijn honden/rassen die niet of heel moeilijk los kunnen.
Die van mij is er ook zo een. Doet thuis alles voor een snoepje, buiten los gaat prima.. totdat er iets interessants te zien is. Bij windhonden is dat niet abnormaal, dat instinct zit er bij sommige lijnen nog zo diep in.. maar bij andere rassen die nog dicht bij de natuur staan hoor je vaak hetzelfde. Sommige honden zijn gewoon totaal niet baasgericht en worden geboren met poep in de oren :=

Maar je kan het altijd proberen te trainen. Wie weet zit het bij jouw hond niet zo zeer in het karakter maar is hij gewoon zo opgevoed. Ik zou in ieder geval eerst zorgen dat hij aan de lijn goed leert om te gaan met vreemde honden voordat je hem los laat en het risico loopt dat hij een andere hond aanvalt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:26

Als ik je beschrijving zo lees denk ik dat je een heel zelfstandige hond hebt en dat past inderdaad goed bij de meeste berghonden. Ik zou niet van hem verwachten dat het een border colli wordt qua gehoorzaamheid. Je zult erachter moeten zien te komen wat hem wel motiveert dan kun je hem wellicht wat trainen. Waar je ook heel goed mee kunt werken is een sleeplijn, dan loopt hij als het ware los, maar kun je altijd nog ingrijpen indien nodig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:30

Ik zou deze hond niet loslaten. Ik zou wel eens met een lange lijn beginnen. Dan sta je niet iedere meter stil en kan ie ook een beetje de ruimte krijgen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:31

Anna79 schreef:
Als ik je beschrijving zo lees denk ik dat je een heel zelfstandige hond hebt en dat past inderdaad goed bij de meeste berghonden. Ik zou niet van hem verwachten dat het een border colli wordt qua gehoorzaamheid. Je zult erachter moeten zien te komen wat hem wel motiveert dan kun je hem wellicht wat trainen. Waar je ook heel goed mee kunt werken is een sleeplijn, dan loopt hij als het ware los, maar kun je altijd nog ingrijpen indien nodig.

Dit vind ik een goede, zo hou je in ieder geval de regie. Zou er wel om denken dat hij nu al best sterk is, dus niet dat hij met een flinke aanloop als nog de lijn uit je handen rukt :=.

Maar laat hem niet los als je niet zeker weet of hij terug gaat komen, ook als het spannend wordt of als er veel afleiding is. En het klinkt idd als of je dit niet gaat bereiken met dit dier..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:39

Hondenschool mee doen? Dan krijg je er in ieder geval een beter zicht op hoe hij zich gedraagt tegen andere honden. En daar kan je instructeur meekijken en zijn mening geven over de hond.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:43

Ik zou ook met een 10- meter of sleeplijn gaan werken eerst. En wellicht vanuit daar opbouwen in een omheind stuk. Zo steeds een stapje verder.
Ik laat mijn ene hond overigens alleen los als ik geen andere honden zie en dus op een overzichtelijk stuk.

Hebben wij nog wel het geluk dat onze honden los op ons terrein kunnen van bijna 2,5 hectare.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 19:14

Ik herken wat vele van jullie zeggen, type hond die erg zelfstandig is en vaak z'n oren dicht heeft. En jullie bevestigen wat ik ook in gedachten had.

Ik ben absoluut niet van plan hem los te doen voordat hij beter onder commando is. Ik ben alleen niet zo zeker of dit een realiseerbaar traject is om in te gaan.. Met name omdat ik zijn motivatie moet vinden, wat iemand mooi noemde, en die lijkt niet vanzelfsprekend te zijn (voer, positieve aandacht).

Ik loop ondertussen met hem met lange lijn, dat is inderdaad al veel fijner voor beiden. Ik ben niet bang dat hij ineens sterk wordt, het is het type langzaam op gang komen en absoluut geen stuiterbal. Beetje log en traag juist. Dus ik heb genoeg tijd om te reageren.

Maar ook wat betreft die lange lijn. Hij is gewend om of meegetrokken te worden van zijn snuffelplek, of zelf verder te lopen (en persoon wacht). Ondertussen heb ik iets vooruitgang dat in combi met korte druk op de lijn en commando hij verder loopt, maar dat is niet altijd en vaak loopt hij snuffelend verder (en stopt dus vrij snel weer). Omdat ik geen positieve beloning heb (gevonden) die werkt, ben ik dus sneller alleen maar streng en dat is ook niet fijn.

Hebben jullie daar gedachten over?

Misschien in ieder geval voor mezelf stukken afspreken tijdens de wandeling waarin we doorlopen en waarin hij mag snuffelen. En dat hij dat abnormaal veel doet heeft misschien te maken met dominantie, veel honden in de buurt en nooit echt lange wandelingen? Ik heb het nog nooit zoveel meegemaakt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:52

Nee, geen dominantie, ook het over geuren heen plassen is geen dominantie maar communicatie. Je hond is zoals ze het weleens noemen 'de krant aan het lezen '. Juist omdat hij niet vaak uit wandelen gaat zijn alle geurtjes interessant. Honden halen daar talloze informatie uit en het vermindert stress omdat de hond precies weet wie waar is geweest, reu, teef, loops of niet. Op zich is veel snuffelen dus heel goed voor een hond. Wel kun je inderdaad bepaalde stukken doorlopen en andere stukken meer vrijheid geven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:55

Is de hond uberhaupt wel echt gewend en aangeleerd om goed aan de riem te lopen en uitgelaten te worden als hij daar gewoon hele dagen buiten loopt?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:58

Gezien de hond een intacte reu is het antwoord heel simpel "nee" als hij gecastreerd is en je flink met hem gaat trainen met baas gericht zijn, dan denk ik zeker dat het moet kunnen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:10

XxLiEsJuHhxX schreef:
Gezien de hond een intacte reu is het antwoord heel simpel "nee" als hij gecastreerd is en je flink met hem gaat trainen met baas gericht zijn, dan denk ik zeker dat het moet kunnen :)

Een hond die van nature niet baasgericht is zal nooit zo goed afgericht kunnen worden als een hond die dat van nature wel is.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:07

Wij hebben een half jaartje geleden een dekreu overgenomen van een fokker. Dit is een berghond.
In het begin werd ik zo'n beetje getorpedeerd als ik hem aan de riem uitliet. Beresterk is ie. En ja, hij was natuurlijk niet gewend dat ik zijn baasje was, dus ging ie lekker zn gangetje.
Hem geleerd dat ie niet aan de korte lijn mag trekken. Ik heb hem ook aan een lange lijn gedaan wanneer de situatie het toeliet. Zo kan je de begroetingen met andere honden ietwat controleren. Als snel was en is ie mijn trouwste, beste vriend. In het bos en op de weg voor ons huis kan hij gewoon loslopen en luistert perfect. En dat in die korte tijd, heel fijn. (hij is en blijft gewoon een echte vent) Elke dag loop ik een flink eind met hem, heerlijk, hij is een topper :+:
Ik hoop voor jullie dat het gaat lukken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:14

Je zal hem eerst aan de lijn moeten trainen. Tot een punt waar je de lijn er voor de sier aan hebt hangen en eigenlijk niet meer nodig hebt. Een hond die niet baas-gericht is, zul je iets moeten zoeken wat hij de moeite waard vindt.

Ik heb 2 akitas, ook niet de meest baasgerichte dieren. Onze teef is echt een sucker voor koek. Die kan dus los lopen en blijft dan strak naast me. Zelfs als ze een konijn ziet wint koek het. Die loopt dus ook nooit los als er geen zak koek aan mijn jas hangt.
Onze reu heeft nog veel meer bananen in zijn oren, 0 concentratie en geeft helemaal niks om koek. Balletje is leuk, maar niet zo leuk als een konijn of kat. Die kan dus niet los, want die is gewoon niet te vertrouwen en peert hem als hij wat leuks ziet. Kansloze missie.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:18

Hier ook zo één, een poedel, op 1 na slimste ras, super trainbaar, heel baas gericht. Mega jachtinstinct op alles wat beweegt (ook fietsers), kan dus ook bijna nergens los. Soms lukt het gewoon niet, die van mij is al sterk verbeterd qua terugkomen, haar motivatie is een balletje.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:32

Moet zeker lukken hoor; met geduld en doorzettingsvermogen. Ik zou hem om te beginnen zeker laten castreren. En in plaats van een harnas een slip ketting/ touw gebruiken. Een harnas nodigt uit om te trekken, een slip touw kun je net achter zn oren kort vastpakken, zo kost het jou nauwelijks kracht en kun je een hond prima bij je houden. Ik zou ook inderdaad eerst richten op netjes gehoorzamen en daarna pas gaan oefenen met los lopen. Belonen met voer of spel werkt meestal wel. Succes _/-\o_

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:50

Testes waarom castreren? Daar zitten veel nadelen aan. Ik zou dat niet doen als daar verder geen aanleiding voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:12

Anna79 schreef:
Testes waarom castreren? Daar zitten veel nadelen aan. Ik zou dat niet doen als daar verder geen aanleiding voor is.

Een hond die niet baasgericht is, niet luistert, wil je niet intact los hebben lopen. Niet fijn voor andere reuen en teven.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:22

Sorry voor het kapen van het topic, maar hebben jullie tips voor het trainen van een hond met bananen in de oren? Onze Duitse Staander heeft het eerste jaar van zijn leven amper opvoeding gehad, en heeft altijd aan de riem mogen trekken en zijn gang mogen gaan. We zijn nu een jaar verder en het gaat al beter, maar hij heeft geen duidelijke 'will to please'. Buiten hoort, ziet, en ruikt hij alles, en dan wil hij er op af. Stilstaan tot hij niet meer trekt, laten zitten, achteruit lopen, omkeren; niks dringt tot hem door. Hij neemt brokjes graag aan, maar geeft er niet zo dusdanig veel om dat hij mij verkiest boven dingen buiten. Ik heb buiten dit jaar om geen ervaring met honden en weet het ook niet meer.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 01:37

juniper schreef:
Sorry voor het kapen van het topic, maar hebben jullie tips voor het trainen van een hond met bananen in de oren? Onze Duitse Staander heeft het eerste jaar van zijn leven amper opvoeding gehad, en heeft altijd aan de riem mogen trekken en zijn gang mogen gaan. We zijn nu een jaar verder en het gaat al beter, maar hij heeft geen duidelijke 'will to please'. Buiten hoort, ziet, en ruikt hij alles, en dan wil hij er op af. Stilstaan tot hij niet meer trekt, laten zitten, achteruit lopen, omkeren; niks dringt tot hem door. Hij neemt brokjes graag aan, maar geeft er niet zo dusdanig veel om dat hij mij verkiest boven dingen buiten. Ik heb buiten dit jaar om geen ervaring met honden en weet het ook niet meer.

Bij mij op cursus zouden ze zeggen; dan heb je de goeie brokjes nog niet gevonden! Sommige honden 'doen' het niet voor een koekje, maar wel voor een frolic, stukje frikandel, rodiworst, makreel of kaas. Jij moet 'de leukste' zijn, en als jij geen lekkere koekjes of een tennisbal ofzo hebt, dan ben je dus niet 'de leukste' en dan krijg je de aandacht niet.