Kieskeurige labrador pup, tips gezocht welke brok wel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Kieskeurige labrador pup, tips gezocht welke brok wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 09:35

Sinds zaterdag hebben we een labrador pup, ze is nogal een kieskeurige eter.

Wat totaal nieuw is voor ons want al onze vorige honden waren echt wandelende kliko's

Hebben dezelfde brok aangeschaft als de fokker gaf, maar dit eet ze praktisch niet. Alleen als je een handje in de bench gooit kan het zijn dat ze het over de loop van de dag opeet.
Warm water over de brok, geen effect.

Daarnaast krijgt ze ook vers vlees (diepvries schijven) dit eet ze ook wisselend. Ze zou er 2 van per dag moeten en 50 gram brokjes.

Maar gemiddeld eet ze sochtends een halve schijf, dan in de loop van de middag een halve en de rest van de dag en avond wil ze geen vlees of brok meer.

Om te testen, gedroogde kipfilet stukjes gisteravond gegeven, deed ze zowat een moord voor.

Conclusie is dat ze de brok sowieso gewoon vies vind, en t vlees, tja alleen als ze echt heel veel honger heeft.

Brok is carocroc puppy
Vlees kenner vers diepvries kip en rijst

Hier miss iemand met een kieskeurige eter en tips welke brok/vlees wel graag gegeten wordt?

ivy_power89

Re: Kieskeurige labrador pup, tips gezocht welke brok wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:40

Goede brok kiezen en je poot stijf houden.
Dit is 1 van de meest gehoorde problemen bij ons in de winkel, met name bij pups en jonge (puberende) honden of honden van kleine rassen.

Nu mee gaan in de kieskeurigheid van je hond betekend problemen voor de rest van zn leven.

Je kunt ook gaan trainen met de brokken ipv snoepjes, maar echt, poot stijf houden en je hebt er echt profijt van

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:41

Edgard & Cooper staat erom bekend dat het goed wordt gegeten. Onze kieskeurige hond (type 'Ik heb liever honger dan dat ik iets eet wat ik niet lekker vind') vindt de E&C brokken heerlijk!

Overigens at onze andere hond ook slecht toen ze net bij ons was. Achteraf denk ik dat zij gewoon last had van de spanning van een nieuwe omgeving, allemaal nieuwe indrukken. We zijn gewoon blijven aanbieden en op een gegeven moment ging ze prima eten. Dus misschien is het ook een kwestie van volhouden?

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:42

Misschien qua brok Eukanuba giant breed. Heeft ze minder van nodig. Als vlees pens/pens compleet. Er zijn diverse merken van goede kwaliteit. Pens is bij de meeste honden erg geliefd

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:49

Vraag eens aan de Fokker of hij daar wel goed at? Hoe oud is de pup precies en wat weegt hij?

Komt die aan of valt die af?

een labradorpup die op deze leeftijd slecht eet is vrij bijzonder. Ik weet niet of je hem hebt laten checken door een dierenarts toen je hem opgehaald hebt? Anders is dat ook nog een optie. Dan weet je in elk geval dat er medisch niets aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:51

Ik zou gewoon even bij de fokker te rade gaan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:58

Ik zou even een paar dagen afwachten. Verhuizing is nogal wat en daar kunnen ze een beetje door van de leg zijn. En dat zie je t makkelijkst in de voeding. Als je tevreden bent over de voeding van de fokker zou ik gewoon met wat lekkers mengen zodat er wel gegeten word en de hond een goed ritme opbouwt. :)

Wij voeren zelf aan onze volwassenhonden en pups brit care grain free en kivo kvv. :)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 09:59

Ik heb bij de fokker nagevraagd en ze was daar ook al heel kieskeurig. Ze speelde liever dan eten.

Idd poot stijf houden was ook mijn motto, maar ze valt best wel af na 5 dagen praktisch niet eten.

Gisteren kreeg ze een soort van flauwte, door zo weinig te eten steeds , schrokken ons rot.
Ogen gingen heen en weer en ze viel om, helemaal trillen.

Dierenarts gebeld, die zei dat zoiets wel kan gebeuren als een jonge pup te lang geen eten gehad heeft en wel heel actief is en veel speelt.
Ze heeft haar nog wel onderzocht, maar was niets te vinden.

Even later thuis weer een schijf vlees voorgezet, en toen at ze ineens de heel schijf op. Totaal en volledig uitgehongerd.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:03

Dan zou ik toch eens kijken naar een ander soort voer, en eventueel ook een ander soort vers vlees voeding.

Een jonge pup zoals een labrador moet rond een KG per week groeien. Afvallen is niet gewenst en moet zoveel mogelijk voorkomen worden bij zulke jonge dieren.

Heb je enig idee wat hij nu weegt?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 10:05

Ja ze weegt nu 5 kg. Is 8 weken oud

Weet niet hoeveel ze is afgevallen, maar je ziet ze in de flanken zeg maar invallen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:11

Mandy_89 schreef:

Ik fok flatcoated retrievers en dit is een prima gewicht voor 8 weken leeftijd.

Ik zou eens de brokken met een spel gebruiken, kijken wat ze daarmee doet.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 10:20

ivy_power89 schreef:
Mandy_89 schreef:

Ik fok flatcoated retrievers en dit is een prima gewicht voor 8 weken leeftijd.

Ik zou eens de brokken met een spel gebruiken, kijken wat ze daarmee doet.

Ja dat heb ik ook al geprobeerd.
Ze pakt ze aan en spuugt ze weer uit,

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:58

ivy_power89 schreef:
Goede brok kiezen en je poot stijf houden.
Dit is 1 van de meest gehoorde problemen bij ons in de winkel, met name bij pups en jonge (puberende) honden of honden van kleine rassen.

Nu mee gaan in de kieskeurigheid van je hond betekend problemen voor de rest van zn leven.

Je kunt ook gaan trainen met de brokken ipv snoepjes, maar echt, poot stijf houden en je hebt er echt profijt van

Dus de hond moet maar leren vieze brokken te eten want anders krijg je niks. Of je nou afvalt of niet, je krijgt niks anders. Blij dat ik dat advies nooit heb opgevolgd want ik denk niet dat mijn hond dan nu nog had geleefd (en ze is nu 13 jaar)
En daarbij ga je een pup, volop in de groei toch niet uithongeren?

Ik had ook een hele kieskeurige eter, een hoop brokken geprobeerd (Royal Canin, Eukanuba, Carocroc ed) alles at ze mondjes maat, met lange tanden. Afwisselen hielp nog het beste.

Totdat ik een keer bij de open dag van mijn dierenwinkel een proef zakje van garvo kreeg. Die had ik op tafel gezet thuis en die had ze gewoon van tafel af gestolen (wat ze dus overigens nooit deed) en opgegeten. Daarop besloten daar een zak van te kopen en die ging met smaak op, en de zak daarna ook en daarna ook, etc. Zelfs de dierenwinkel was daar verbaasd over omdat we al zoveel hadden geprobeerd.

Nou was ik zelf geen fan van de samenstelling en de lucht van de garvo brokken dus ik ben uiteindelijk overgestapt op wolf of wilderness en dat eet ze ook met smaak op. Al jaren overigens, dus geen problemen voor de rest van haar leven.

Soms is het gewoon even zoeken naar welke brok of welke soort vlees het beste bij je hond past.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:05

Probeer eens écht vers vlees.

Je zegt namelijk dat er in de Kenner schijven ook rijst zit?

Dat betekend dat het niet echt goed vers vlees is.

Echt vers vlees bestaat namelijk uitsluitend uit vlees.

Dit zijn vaak ook rollen en geen schijven, het is echt puur vermalen vlees.

De meeste dierenwinkels verkopen wel kvv rollen. Je hebt veel verschillende smaken daarin ook.

Mijn hond krijgt bijvoorbeeld

Kip
Kalkoen/rund
Konijn
Paard
Zalm
Kip/witvis
Lam/geit/pens.

Dit is maar een klein deel van alle "smaken" die er beschikbaar zijn.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:08

TS, weet niet of je in de buurt van Leiden woont? Ik heb hier nog een zak Edgard&Cooper puppy staan, als je het wil proberen... of ik kan je eventueel een klein zakje ervan opsturen? Mijn hond at het eerst wel en toen niet meer :+ nu eet ze KVV van Kivo.

Wat bij mijn pup nog wel eens wilde helpen was het voer niet uit de bak geven maar bv uit een puzzel, of brokjes door de kamer gooien of verstoppen haha :+ ik heb ook een moeilijke eter, heb me er uiteindelijk maar bij neergelegd. Darf brokken eet ze oké, en Kivo gaat ook goed.

Wat ik bij mijn hond merk is dat ze soms gewoon niet wil eten en dan de dag erna misselijk is van de honger, maar niet wil eten omdat ze misselijk is. Wat dan helpt is bijvoorbeeld een zakje gestoomd vlees van Farmfood, dat ruikt best sterk en vinden ze vaak erg lekker! Als ze dan van de misselijkheid af is gaat ze vanzelf weer normaal eten... tot ze weer besluit om een dag niet te eten en dan begint het weer van vooraf aan haha.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:13

Mandy_89 schreef:
Ik heb bij de fokker nagevraagd en ze was daar ook al heel kieskeurig. Ze speelde liever dan eten.

Idd poot stijf houden was ook mijn motto, maar ze valt best wel af na 5 dagen praktisch niet eten.

Gisteren kreeg ze een soort van flauwte, door zo weinig te eten steeds , schrokken ons rot.
Ogen gingen heen en weer en ze viel om, helemaal trillen.

Dierenarts gebeld, die zei dat zoiets wel kan gebeuren als een jonge pup te lang geen eten gehad heeft en wel heel actief is en veel speelt.
Ze heeft haar nog wel onderzocht, maar was niets te vinden.

Even later thuis weer een schijf vlees voorgezet, en toen at ze ineens de heel schijf op. Totaal en volledig uitgehongerd.

Als ze liever speelt dan dat ze eet, is het dan een idee om haar voorlopig in de bench te voeren? Dan kan ze even niet spelen en heeft ze dus minder afleiding. Wel vervelend zeg, zeker als je merkt dat ze echt last heeft van het weinige eten. Ik hoop dat je gauw een oplossing vindt!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:47

*pap maken, ze MOET nu wat binnen krijgen... koolvis beetje koken, handje brinta schepjes koolvis en schepje nat tot het beetje tegen soep aan komt

*kijk of je aan sport brokjes kan komen, brokken bestemd voor actieve, sportende honden, deze zijn vaak veel vetter voor meer energie en je hoeft je hond daarvan minder te geven, bv een sporthond zou je als voorbeeld 3x meer van "gewoon" voer moeten geven voor zijn energie, dit zou te veel massa zijn voor de hond, met sportbrok hoef je dan maar 1deel te geven om dezelfde energie binnen te krijgen als die 3x gewone brok.

*pupmelk poeder aanmaken met lauw water en over de brokjes doen

*bruin brood met smeerleverworst, zonder de korstje alleen het binnenste van het brood

(boeien dat het miss geen "hondenvoer" is maar je pup moet NU iets binnen krijgen om het even wat, wanneer het in een "eet" ritme komt kan je meer dingen aan gaan bieden als echte hondenbrokjes etc.)

geef maar steeds hele kleine beetjes, liever 10 x 100 gram als 1x een kilo niet te veel tussendoor dingetjes proberen, juist dat proberen schrikt nog meer af. Beetje domme fokker om zo'n hondje al uit te geven... Fokker heeft als goed is de ervaring en is het pupje gewend.. nu ook nog de stress van ander huis ander ritme andere geurtjes..dat helpt zeker niet.

leen hondje, kan vaak stimulans zijn als bekend speelmaatje wel eet

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:54

Als ze het bij de fokker ook niet goed at, zou ik toch eens wat anders proberen dat wat ze nu krijgt.
Voer met een sterkere geur, zoals bijv. pens, wordt vaak wel goed gegeten, of iets met vis. Dat zijn best flinke geuren (in tegenstelling tot bijv kip of kalkoen).

Als ze echt hinder ondervindt van het niet eten (afvallen, flauwtes) zul je toch iets anders moeten proberen lijkt me...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:57

Als onze halve labrador niet eet gaan we direct naar de dierenarts. Labrador die niet eet = niet goed. :=

Zou inderdaad dingen als pens proberen of brinta. Dat wil er altijd wel in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:24

Als de pup bij de fokker slecht at dan zou ik zeker overstappen van voeding.
Waar zit je in de buurt? Ik heb kleine zakjes brit (puppy) en rollen kivo liggen. :)
Dan zit je niet gelijk aan grote zakken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:35

Een Labrador die niet wil eten is een vreemde combinatie. Even overleggen met de fokker of eventueel dierenarts. Helemaal omdat je zowel brok als vlees heb geprobeerd. Je kan uiteraard nog andere merken proberen of wat vlees uit een kuipje of blik om te zien of het echt aan de smaak ligt.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 12:42

Heb ze zonet echt goed aan t eten gekregen, heb een schijf vlees voorgezet, wou ze eerst weer niet, paar beloningsbrokjes bij in de bak gedaan, en toen vrat ze de bak aan 1 stuk door leeg. Onvoorstelbaar.

Wat brok betreft ga ik kijken of ik van meerdere merken wat proefjes kan krijgen om te zien wat ze lust.

Ik woon in Aalten, mochten er mensen in de buurt wonen waarvan ik wat van t voer mag proberen,graag!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:57

Mijn hond is ook een lastige eter. Hij krijgt brokken van edgar en cooper, de kipvariant, die vind hij het lekkerst. En vers vlees krijgt hij van Renske. Vlees van Edgar en Cooper moest hij dan weer niet. En de brokken van Renske dus ook weer niet.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:06

Ik vind 5 kilo voor een 8 weken pup niet alarmerend, maar wel goed om het gewicht even in de gaten te houden. Zet haar de komende tijd eens elke dag op de weegschaal. Over de week heen wil je graag dat ze aankomt en niet afvalt.

Ik zou trouwens wel op zoek gaan naar ander voer dat ze lekker vind, maar stoppen met van alles proberen. De hond is er pas sinds zaterdag en heeft al op heel veel verschillende manieren eten gehad. Ik vind het fijn om puppy's uit de hand te voeren. Dan bouw je ook een band op. Voer op een rustig moment op de dag(dus niet als ze helemaal hyper zijn, of aan het spelen). ga lekker bij je hond zitten en bied het voer aan. Eventueel aangevuld met iets dat sterk ruikt zoals wat pens of long.
Hoe vaak per dag voer je? vaker kleine porties aanbieden wil ook nog wel eens helpen met eten.

Meten is weten. Zo lang ze blijft aankomen zal ik mij niet te druk maken over het niet eten wat er op de zak staat qua hoeveelheid, maar als ze wel afvalt of, zoals je aangaf, er fysiek last van heeft dan is het wel belangrijk dat je er echt eten in krijgt en niet maar gaat wachten tot ze zelf gaan eten. Sommige honden doen dat namelijk niet, met alle gevolgen van dien.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:10

Mandy_89 schreef:
Heb ze zonet echt goed aan t eten gekregen, heb een schijf vlees voorgezet, wou ze eerst weer niet, paar beloningsbrokjes bij in de bak gedaan, en toen vrat ze de bak aan 1 stuk door leeg. Onvoorstelbaar.

Wat brok betreft ga ik kijken of ik van meerdere merken wat proefjes kan krijgen om te zien wat ze lust.

Ik woon in Aalten, mochten er mensen in de buurt wonen waarvan ik wat van t voer mag proberen,graag!

Ze is nog geen week bij jullie, de pup moet ff wennen. Veel stress, nieuwe indrukken en vermoeidheid. Stop met van alles te proberen, geef haar één voeding die ze graag eet. Start bijv. met het vlees als ze dat graag eet. Geen aandacht geven, gewoon haar maaltijd geven. Eet ze het niet, ruim het op en laat het niet staan. Is ze verder gezond: lees blij puppy gedrag, actief, goede ontlasting etc.? Dan is er niets aan de hand, ze gaat vanzelf wel eten.

Dus geen beloningsbrokjes erbij. Zo leer je haar dat als ze haar brokken niet eet, ze er iets lekkers bij krijgt. ;)

(Zelfde geldt voor de kipstukjes etc.) Geen extraatjes.
Laatst bijgewerkt door Walkure op 28-01-21 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt