Jonge kat continu dunne poep, welk voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jonge kat continu dunne poep, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:34

Wij hebben 2 jonge cornisch rex katten. 1 van april 2020 en 1 van juni 2020.

De jongste heeft helaas last van dunne poep en neemt die stinkende lucht ook een paar uur mee in haar vacht %) . Verder is het een gezonde en actieve kitten ~~}>

Ze krijgen graanvrij kittenvoer vanaf het begin. Eerst applaws en nu sinds een paar weken wild freedom (hoger vlees gehalte). Helaas tot nu toe geen verschil.

Iemand nog goede tips voor ander voer? Hypoallergeen? Bij voorkeur graanvrij. Vers is hier geen optie helaas.

kiwiwitje

Re: Jonge kat continu dunne poep, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:37

Geen giardia?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:42

Wat zegt je dierenarts hier van?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:44

Mijn kitten van september had na een ontworming ineens diarree. Ik heb hem toen 2 dagen kip met rijst gevoerd om de darmen rust te geven en ben nu Royal Canin Gastro Intestinal gaan voeren. Eerst echt alleen deze brok en nu meng ik het weer met zijn normale brok ( orijen kat en kitten ). Mijn andere kitten ook van september maar niet hetzelfde nest doet het prima op de Orijen.
Ik had op internet gevonden dat iig van Orijen het eiwitgehalte voor sommige kittens (of misschien ook wel gewoon volwassen katten) nog iets te hoog is zolang ze nog niet volgroeit zijn. Geen idee hoe dat precies zit en of dat bij jou brokjes ook zo kan zijn, maar hier werkt het goed. De Royal Canin brokjes kunnen er hopelijk straks weer uit als de zak leeg is.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:46

Is dit al vanaf het begin en idd ik zou ff naar de da gaan.
Mijn kat heeft cronisch ontstoken darm maar ging al meer dan 2 jaar heel goed op Royal Canin Gastro intestinal op aanraden van de DA
Hij eet nu een ander goedkoper merk en doet het goed daarop.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 15-01-21 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:47

Zou eerst naar de dierenarts gaan om dingen uit te sluiten als dit nog niet gebeurt is . Zeker omdat je schrijft typische geur gairdia heeft een bijzondere geur.

En daarnaast zou ik tijdelijk even helemaal stoppen met brokjes en over gaan op vleesvervangers. Hoeft nog niet eens vers te zijn maar Renske is meestal prins voer wat makkelijk te bewaren is .
Als de ontlasting dan goed is na paar weken langzaam teruggaan naar brokjes kijken hoe dat gaat

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:48

Ik heb geen oplossing voor je probleem, maar wil je wel waarschuwen dat jonge katten niet te lang last mogen hebben van diarree. Ik zou daarom ook gewoon naar de DA aangaan als het langer dan een paar dagen aanhoudt. En in de tussentijd goed in de gaten houden dat ze blijft drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:57

Het is geen diaree. Begin van de keutel is gewoon vast maar wordt naar het einde toe steeds dunner tot te zacht.

De stank komt echt van de poep af en neemt ze waarschijnlijk mee door de open vachtstructuur. Na een 2 uur is het helemaal weg tot ze weer heeft gepoept.

Ze poept eigenlijk vrij normaal 2x per dag.

Dit probleem is er al vanaf het begin. Is met 14 weken mee gekomen van de fokker.

We vermoeden dat ze gewoon wat gevoelig is. Kitten groeit verder als kool en heeft geen andere problemen.

Heb even gekeken en tot nu toe heeft ze altijd voer op basis van kip gehad. Dus de moeite waard om te gaan kijken naar een andere bron? Konijn/paard/wild? Helaas is er voor kitten heel weinig keuze dus dat zou dan wel al een adult brok worden :(

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:58

Ik zou een diarreeprofiel laten doen bij je dierenarts. Hebben wij ook laten doen bij onze jonge Maine Coon. Hij ging er ook nog eens steeds in staan en had 5x per dag zachte tot waterdunne ontlasting.

Hij heeft eerst 2 cortisone prikjes gehad, om de darmen tot rust te brengen. Dat hielp uiteindelijk wel, maar het kwam toch weer terug. Probiotica door het voer hielp ook niet.

De laatste keer kreeg hij een vit b12 prikje tegen de diarree en een ab kuurtje. Met een dag was het weer normaal. Paar dagen later uitslag van het diarreeprofiel, toch Giardia (maar is meteen aangepakt door de ab kuur, had in het verleden ook al een panacur kuur gehad).

Het gaat voor nu vrij goed, netjes 1x per dag. Soms iets zachter, maar dan heeft meneer weer eens wat opgegeten (hij stopt vanalles in zijn mond als hij de kans krijgt XD ). Hij heeft duidelijk wat gevoelige darmpjes. Had laatst een paar snoepjes gegeven op de dag, ja hoor was weer feest. Dus die krijgt hij niet meer en anderen echt met mate.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:59

Mee naar de dierenarts. Zelf proberen met voer is een schot in het duister als je niet weet waar het vandaan komt. Gastro intestinal voer van royal Canin of CID van Specific is goed voor gevoelige maag / darmen. Een jonge kat zou ik echt niet te lang met slechte ontlasting laten lopen.

Hoe is ze ontwormt?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:03

Citaat:
Verder is het een gezonde en actieve kitten

Heb je al inwendige onderzoeken laten doen om daadwerkelijk te kunnen bevestigen dat het kitten gezond is? Een ziek/geïnfecteerd dier kan tevens ook gezond ogen ondanks dat er vanalles kan spelen. Een gezonde kat zal dit probleem namelijk niet snel hebben, mochten ze toch diarree hebben dan is dat met een paar dagen vaak weer over. Zoals je aangeeft heeft kitten dit al vanaf het begin met dat jullie haar bij de fokker hebben gekocht, dit is al een flinke tijd. Grote kans op giardia dus. Het kan natuurlijk ook wat anders zijn maar daar kom je enkel achter door te onderzoeken en dingen uit te sluiten.

Met dit soort problemen is het altijd aan te raden eerst medisch uit te sluiten en daarna pas te gaan kijken of het probleem in de voeding ligt. Raad je dan ook zeker aan om eerst contact op te nemen met de DA.

Citaat:
We vermoeden dat ze gewoon wat gevoelig is.

Wij mensen kunnen nog wel vanalles denken en vermoeden maar inwendig is niet altijd te zien. Dat een kitten gezond oogt betekend niet dat dit daadwerkelijk zo is. Medisch uitsluiten, daarna kijken naar voeding (vaak kan een dierenarts hier advies in geven).
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 15-01-21 12:08, in het totaal 4 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:04

Gastro Intestinal van RC werkt echt goed. En probiotica om de darmflora te herstellen (wij geven probiotica voor de mens, werkt naar ons idee het allerbeste, maar je kan ook die van Puur pakken)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:06

Geloof me, dat ga je niet oplossen met voer.

Onze poes was al 6 maanden dat ze bij ons kwam en weg moest waar ze zat. Was daar kaal geknipt en gewassen aan de achterzijde.

We hebben haar meegenomen naar de dierenarts en darmpjes waren gezwollen. Dus onderzoekjes en behandeld alsof het wormen waren.

Ze heeft lang haar en was steeds vies, maar alles zat ook onder. Ze voelde het soms zelf niet dat ze vies was denk ik. Of ze was eraan gewend.

Ze was gewoon heel speels, zag er fit uit en wilde aangehaald.

De kuur hielp maar deels, dus iets uitgebredier onderzocht en als darm ontstekingen behandeld. Die kuur hielp erg goed.
2 maanden terug begon het weer en heeft dezelfde kuur haar gelijk geholpen.

Geen enkele keer was ze sloom, ziek of wat dan ook. Ze heeft de eerste keer wel speciaal voer gehad, maar dat werkte echt niet afdoende.

Adres waar ze vandaan kwam was gewoon niet goed en waarschijnlijk heeft het te weinig ontwormen, verkeerd ontwormen of iets wat daar heerste haar toen aangetast.

Als het nu weer begint, krijgt ze gelijk een kuurtje, is het zo over en het is echt het enige dat werkt. Hadden we te lang niks gedaan, was het wel slechter geworden op den duur.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:11

Mijn kitten van 7 maanden had precies hetzelfde en dit was toch echt giardia.
Poep werd ook steeds zachter en stinkender.

Ik zou echt een bezoekje aan de DA doen voor onderzoek, dit ga je met voer niet oplossen.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:17

Mijn twee kittens hadden dit ook in hun jongere maanden. Dierenarts heeft niks kunnen vinden. Uiteindelijk op royal canin gastro intestinal gezet en toen was het over. Na een jaar heel erg rustig overgezet op RC sterilised en hier doen ze het nu prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:49

Ik zal haar vamiddag meenemen naar de dierenarts. Moet met de andere kat toch vanwege een oortje dat jeukt.

Dacht dat giardia echt iets van de zielige import beestjes was.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:52

Doe je goed! Neem ook meteen uitwerpselen van haar mee mochten die toevallig nog in de kattenbak liggen.
Voor giardia moeten ze die namelijk testen, ze hebben zelfs het liefst drollen van 3 verschillende keren nodig omdat giardia niet in elke ‘drol’ tot uiting komt.

Ik dacht ook altijd dat giardia echt iets was voor ‘zielige importbeestjes’ maar daar heb ik me dus flink op verkeken := en het is zo besmettelijk als wat.

Ben benieuwd wat eruit komt TS!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:55

Hier precies hetzelfde gehad met onze kat van nu 8 maanden. Vanalles geprobeerd en uiteindelijk uitgekomen op Royal Canin gastro intestinal. Na twee dagen was het over en sindsdien keurige drollen. Als natvoer geef ik nu Almo Nature. Van al het andere raken zijn darmen direct weer van slag. Je hoorde zijn darmen ook rommelen en hij liet enorme stink scheten. Sinds de RC is ook dat over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:01

Die van mij had dat ook, echt hele erge rommelbuik, vieze scheten, zulke erge diarree dat hij het liet lopen. Hij staat op Anallergenic van RC en dat is ook gelijk het enige voer dat hij kan hebben. Van GI en alle andere 'goede' voeren raakt hij gewoon ontzettend aan de schijt.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:06

Die van mij had geen echte diarree, maar beduidend dunnere ontlasting dan hoort. Precies zoals ts omschrijft, naarmate zijn ontlasting vorderde op de bak werd het steeds dunner.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:06

Goed dat je het laat checken! Ben benieuwd naar de uitslag en hoop dat jullie en ook het kitten er snel vanaf zijn :o.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:07

Gloa schreef:
Ik zal haar vamiddag meenemen naar de dierenarts. Moet met de andere kat toch vanwege een oortje dat jeukt.

Dacht dat giardia echt iets van de zielige import beestjes was.

Onze is een kruising main coon, maar niet uit een geweldige situatie.

Na de Giardia behandeling toch gelijk weer mis en bleken de darmen een flinke opdonder gehad te hebben. Toen dus daar nog wat langer voor behandeld. Maar met echt goed resultaat.

Wij zijn wel heel voorzichtig geworden met snoepjes of wat ze kan pakken etc. Hebben nog een kat en op de verkeerde snoepjes, stinken ze snel en weten we al dat we gelijk stoppen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:07

Inderdaad even naar je dierenarts gaan en testen op giardia. Als ze dat hebben blijven de katten elkaar besmetten, erg vervelend.

Verder kwa voer: Mijn ragdoll had in het begin bij mij ook diarree (medische zaken uitgesloten) en het middel was uiteindelijk Hill's Prescription Gastrointestinal Biome Digestive/Fibre voer. Niet de gewone gastrointestinal maar echt de microbiome lijn. Ik had alle graanvrije voer al zo'n beetje geprobeert en vlees/natvoer eet hij niet alleen brokjes. En dit was het. En hij vind het nog lekker ook. :) Dus deze hills variant raad ik als voer wel echt aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:09

Ik ben groot voorstander voor graanvrij, maar mijn katten beslissen anders. (en het setje wat ik hiervoor had ook) Ze krijgen er zachte ontlasting van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:27

Gekke is dat de andere kat nergens last van heeft. En we hebben ze toch al een hele tijd samen.

We letten er inderdaad goed op dat ze alleen hun brokjes eten. Mogen ook niet bij de kinderen schooien of borden schoon likken.

Stinkende scheten is heeeeeel herkenbaar. Dat doet deze ook. Moeten haar regelmatig van schoot verwijderen omdat ze iets te ontspannen raakt :')

Schiet me net te binnen. Ze heeft een paar weken geleden wel even erge diaree gehad. Toen had ze de dag ervoor een stukje verse rauwe kip gehad (snijafval wat hier altijd naar de honden en katten gaat).