Korte nachten door demente hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Korte nachten door demente hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 13:58

Hoi allemaal,

Ik heb een Golden Retriever van 11, bijna 12 jaar oud. Ze heeft wat last van ouderdomskwaaltjes (logisch) maar is over het algemeen nog vrij actief en vooral vrolijk. Ze laat haar karakter nog duidelijk zien ;)

Nu zijn we er laatst achter gekomen dat ze toch wel aardig dement begint te worden. Ze krijg nu speciale brokken hiervoor en ik heb wel het idee dat ze hier wat ondersteuning van krijgt.

Maar, de nachten zijn verschrikkelijk.
Elke nacht begint ze meerdere keren veel rond te lopen, te piepen en te blaffen. Soms als we net naar boven lopen, soms pas laat in de nacht.
Eerst dachten we dat haar blaas wat zwakker wordt, en dat is niet erg, maar dit blijkt ook niet het geval. 's Avonds laat wordt ze nog uitgelaten en 's ochtends vroeg direct weer. Als ik haar naar buiten laat op het moment dat ze gaat blaffen, gaat ze in het midden stil staan en rond kijken, niets doen. Als ik haar roep, komt ze vaak gewoon weer. Als ik daarna weer weg ga, als ze rustig ligt, begint ze later weer.

Het is niet te warm of te koud in huis, dacht ooit dat ze misschien haar favoriete kleed kwijt was dus deze in het midden van de kamer gelegd, ik laat tegenwoordig een lamp aan zodat ze meer ziet... Niets helpt. Streng zijn heeft ook geen nut.
Er is nog een andere hond, van 4 jaar oud, en zij ligt altijd heel rustig.

Heeft iemand misschien tips, ideeën, ervaringen?
Het zou fijn zijn om een keer rustig door te kunnen slapen :')

KenJeMe

Re: Korte nachten door demente hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:02

Wij hadden dit ook bij onze 13 jarige teef. Heb haar toen maar snachts boven laten slapen op een eigen kussen. Toen was het over en sliep ze gewoon. Ik was altijd tegen boven slapen van honden. Maar ja. Hond was blij en wij ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:06

Kan de hond mee naar boven en naast heg bed slapen misschien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:07

Onze demente hond sliep in een bench, de laatste jaren. Dat beperkte gewoon haar 'Wanderlust' en gaf haar ook een veilig gevoel.
Toen ze ook daar (te) onrustig werd heb ik haar nog een tijdje (paar weken) valium gegeven. Daar sliep ze erg fijn op, was ook voor haar veel prettiger.

Toen ze een keer 's avonds (nog voor het naar bed gaan) volkomen in paniek was en niet meer wist waar ze was heb ik haar de volgende dag laten inslapen. En die laatste nacht heeft ze wat meer valium gehad zodat ze ook die nacht uiteindelijk rustig heeft geslapen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:11

Onze hond is 12,5 geworden. Was een kleinere hond. Zij was ook dement. Best erg. Nachts veel blaffen, in huis plassen, tegen deuren aan lopen en in het niets staren. Niet meer alert reageren tijdens het staren.

Wat wij lang hebben volgehouden is in een bench met een deken erover heen en op dat moment niets zeggen. Boos worden werkt niet. Dat werkte ff toen hebben we haar naar boven gehaald en heeft ze daar lang geslapen. Dat ging goed.

Uiteindelijk zijn we bij de dierenarts terrecht gekomen omdat ze echt alleen maar aan het staren was en toen was ze ook aan het staren. Toen liet ze niks van spanning zien (meestal vinden ze het bij de dierenarts toch wat spannend) maar ze reageerde nergens op. We konden aan de slag met pillen maar dat wilde ik haar niet meer aan doen. Ze had al niet een beste gezondheid en toen hebben wij er voor gekozen om haar te laten gaan. Ik ben van mening dat inslapen (als ze al een mindere gezondheid hebben) nooit te vroeg kan gebeuren voor ze. Sterkte met jullie lieve oudje

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:17

Vroeger was mijn slaapkamer beneden en toen sliep ze in haar jongere jaren vaak naast mijn bed of op het voeteind.

Maar wij hebben een open trap en daar durft ze niet overheen. Het gaat ook lastig voor haar omdat haar heupen niet de sterkste zijn.

Overdag slaapt ze trouwens prima. Ik probeer haar dan wel zoveel mogelijk in beweging te houden, zodat ze in de avond moe is. Staren doet ze ook wel eens, maar als ik haar roept of aanraak, reageert ze direct. Haar zicht en gehoor gaan ook wat achteruit, maar dat is natuurlijk ook wel logisch.

Valium ga ik eens naar kijken, misschien is dat iets voor haar!
Bench heb ik ergens ook nog wel liggen denk ik

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:19

Voor diegene die een dementerende hond hebben of hebben gehad: hoe gaat/ging het met eten?
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 05-01-21 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:20

Misschien een radio zachtjes aanzetten snachts? als ze dan een radio hoort dat ze denkt dat ze niet alleen is?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:22

Soms is het gewoon tijd...Wil je haar laten gaan met een mooi leven achter de rug of wil je haar eerst nog zieker laten worden totdat het voor jou niet meer gaat? Want zo zwaar als dementie voor eens mens is, zo zwaar is het ook voor een hond.

Houden van is ook (op tijd) loslaten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:23

Ik zou in zo'n geval medicijnen geven. Nou vraag ik me wel af of er medicijnen bestaan voor zoiets aangezien dit probleem natuurlijk ook bij dementerende oudere mensen voorkomt en het heel fijn zou zijn als er medicatie voor was!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:38

janderegelaa schreef:
Soms is het gewoon tijd...Wil je haar laten gaan met een mooi leven achter de rug of wil je haar eerst nog zieker laten worden totdat het voor jou niet meer gaat? Want zo zwaar als dementie voor eens mens is, zo zwaar is het ook voor een hond.

Houden van is ook (op tijd) loslaten.

En daar sta ik ook zeker achter. Ik ben van mening dat je beter te vroeg kunt zijn, dan te laat.

Maar dit is haar tijd nog niet. En dat zeg ik niet omdat ik egoïstisch ben, helemaal niet. Ik was er in de zomer eigenlijk vanuit gegaan dat ze het einde van het jaar niet eens zou halen.

Maar ze heeft nog zoveel leven in haar ogen, speelt bijna elke dag nog met mijn andere hond, gaat één tot twee keer per week voor een paar uur naar de hondenspeeltuin met andere honden en laat mijn heel duidelijk weten als ze iets wilt haha. Kortom, ze geniet overal nog van

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:41

Of er medicijnen zijn, weet ik ook eigenlijk niet. De dierenarts heeft ons de huidige brokken aangeraden. Heb even snel gekeken, het is van Hill's en heet "Prescription diet, aging and alertness care"
Ze eet ze niet heel graag, maar ze heeft nooit van brokken of kauwbotten gehouden.
Vaak doen we er een beetje vlees bij, dan eet ze het zo op

Radio is ook een goed idee, dat ga ik vanavond gelijk proberen!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:49

Er zijn wel medicijnen voor dementie hoor, mijn zus haar oude hond doet het daar voorlopig nog erg goed op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:11

Alwiene schreef:
Er zijn wel medicijnen voor dementie hoor, mijn zus haar oude hond doet het daar voorlopig nog erg goed op.

Hoe heet dat,en is er ook een variant voor mensen?

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:14

Er zijn medicijnen die goed ondersteunen. Één is clomicalm. Verkrijgbaar bij de dierenarts. Overleg met de arts of dit wat is of een ander medicijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:16

Yacintha schreef:
Of er medicijnen zijn, weet ik ook eigenlijk niet. De dierenarts heeft ons de huidige brokken aangeraden. Heb even snel gekeken, het is van Hill's en heet "Prescription diet, aging and alertness care"
Ze eet ze niet heel graag, maar ze heeft nooit van brokken of kauwbotten gehouden.

Cholodin proberen?

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:21

Hannanas schreef:
Yacintha schreef:

Cholodin proberen?

Cholodin wilde ik ook al opperen idd, veel goede dingen over gehoord.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:26

Hier krijgt mijn oude dametje Selgian, eerder oude russeldame die daar ook aardig weer mee in ritme kwam

Herkenbaar. -O- hier zijn mijn nachten al bijna een jaar redelijk van de leg en sinds haar tia in september een ramp. Iedere 1.5 tot 2,5 uur moet ze er uit. Goddank slaap ik beneden met de tuindeur naast het bed maar toch. Ik ben inmiddels zwaar oververmoeid erdoor. En mijn slaapritme is volledig naar zijn grootje. %)

Overigens bij haar is het nu echt alleen nog plassen de selgian pillen hebben haar ritme weer aardig goed gekregen. Zwakke blaas kan ze niks aan doen maar helaas wil ze niet op de kattenbak. :+ Maar ach ze is 14,5 dus ik houd het nog wel vol hoop ik
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-01-21 15:33, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:32

Hannanas schreef:
Yacintha schreef:

Cholodin proberen?

Wat is daar precies de werkzame stof van?
En welke verschillen merkte je?
Had ook wat over dit middel gehoord, en opgezocht voor onze demente kat. (die heeft nu nog weinig last, maar iets ondersteunends zou mooi zijn)
Maar kan geen ingredient vinden op de lijst die iets zou kunnen doen? (wel een aantal zaken die niet kunnen met zwakkere nieren, gevoeligheid voor hyperactiviteit mogelijkheid op tremoren e.d. )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:35

Citaat:
Hoe werkt Selgian?
De werkzame stof in Selgian 10 mg is Selegiline. Deze stof werkt in op de neurotransmitters in het centrale zenuwstelsel van uw hond. Het helpt de neurotransmitters de boodschappen in de hersenen beter door te geven, waardoor uw hond zich beter voelt en zich beter gedraagt. Daarnaast beschermt het de hersenen tegen schadelijke deeltjes en giftige stoffen. Het wordt aangeraden om gedragstherapie of individuele begeleiding van uw hond in te zetten, naast het gebruik van Selgian 10 mg.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:40

Is de oudere dame niet toevallig nacht blind geworden? Paniek omdat ze niks kan zien?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:48

karuna schreef:
Citaat:
Hoe werkt Selgian?
De werkzame stof in Selgian 10 mg is Selegiline. Deze stof werkt in op de neurotransmitters in het centrale zenuwstelsel van uw hond. Het helpt de neurotransmitters de boodschappen in de hersenen beter door te geven, waardoor uw hond zich beter voelt en zich beter gedraagt. Daarnaast beschermt het de hersenen tegen schadelijke deeltjes en giftige stoffen. Het wordt aangeraden om gedragstherapie of individuele begeleiding van uw hond in te zetten, naast het gebruik van Selgian 10 mg.

Had het over cholodin

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:56

KenJeMe schreef:
Wij hadden dit ook bij onze 13 jarige teef. Heb haar toen maar snachts boven laten slapen op een eigen kussen. Toen was het over en sliep ze gewoon. Ik was altijd tegen boven slapen van honden. Maar ja. Hond was blij en wij ook.

Dit hebben wij ook gedaan met ons vorige hondje van 16.
Ze snappen gewoon niet meer waar je bent en weten ook niet meer hoe lang ze alleen zijn.
Wij hadden een box naast het bed, eerst voor de baby en later voor het oude hondje.
Toen was hij gerust omdat we bij hem waren.
Nu begint mijn huidige hondje ook wat warrig te worden en erg doof op haar 14e.
Ze vindt het ook lastiger nu om alleen te zijn en ze heeft ook vaak niet door dat ik er gewoon ben omdat ze niet hoort dat ik bijv. in de keuken ben.
Gelukkig ben ik bijna altijd thuis.
Beneden slapen gaat nog goed.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 16:13

Wauw, wat een reacties, bedankt allemaal! Zijn een paar hele nuttige tips.
Ik ga die medicijnen eens opzoeken en overleggen met de dierenarts. Klinkt goed!

speedfiets_2 schreef:
Is de oudere dame niet toevallig nacht blind geworden? Paniek omdat ze niks kan zien?

Dat dacht ik eerst ook, maar het licht brandt wel vaak gewoon in de nacht. In het begin leek het te helpen, maar helaas niet altijd even goed

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:19

Poeh ik kan het me niet meer zo goed herinneren maar ik kreeg ook wel iets ter ondersteuning van mijn toenmalige bejaarde hond. Zij had een tia gehad en daarna nog een jaartje geleefd. Maar mijn huidige hond wordt volgende maand al weer 11 jaar, dus het is al even geleden ondertussen... Klinkt wel een beetje als wat hier boven wordt genoemd hoor. Dus even informeren bij je dierenarts voor hulpmiddelen is zeker wel de moeite waard. De andere tip voor valium is ook wel interessant of misschien kan CBD olie nog wat toevoegen?

Jammer dat de trap een stuikelblok is. Bij je op de kamer slapen helpt wel kan ik me nog herinneren. Dan helpt het vaak al als ze je stem even horen ter geruststelling. Hopelijk vindt je iets waarmee je haar (en jullie zelf) nog even kan ondersteunen.