Maar nu heb ik het gevoel dat ik een breekpunt bereikt heb. Spike, mijn buitenkat/stalkat was afgelopen weekend verdwenen. Hij wordt dit voorjaar 15,is bij mensen onder de pergola geboren en een vrijbuiter in hart en nieren. Hij is absoluut geen knuffel kat, probeer niet om hem in je armen te nemen, maar hij is wel vanaf dag 1 mijn trouwe schaduw geweest. Waar we eerst woonden ging hij zelfs mee op wandeling met de hond, na de verhuis is hij daarmee gestopt. Zodra ik een voet buiten zet, komt ie aangelopen met de staart omhoog en draait ie om mijn benen. Op goede dagen mag ik hem over zijn kopje aaien, op slechte dagen wordt ie boos zodra ik hem aanraak. De laatste jaren is hij wel zachter geworden. Hij slaapt al wel eens in een zeteltje in onze veranda, dat ie dan naast ipv in de kattenbak poept nemen we erbij, beestje is tenslotte geen kattenbak gewoon. In mijn hoofd zou Spike minstens 20 worden en toen verdween hij vorig weekend.
Na dagen zoeken, stond hij maandag plots weer op de oprit, ik moest late op. Poes zag er niet uit en was duidelijk heel ziek. Gelukkig kreeg ik het geregeld dat ik met hem naar de dierenarts kon. Daar bleek een abces de oorzaak van alle ellende te zijn. Opluchting, dit kan behandeld worden. En toen kwam gisteren avond het eerste signaal dat er meer aan de hand was. Poes drinkt veel, poes wil niet eten, poes lijkt toch wel wat mager,mogen we een bloedonderzoek doen? Alarmbellen gingen af, zonder dat het uitgesproken werd, wist ik dat ze aan nierfalen dachten. Ik wist ook dat dit het einde zou zijn. Ik kan Spike de laatste weken van zijn leven niet in huis opsluiten en ik wil ook niet dat hij ergens in een hoekje alleen moet sterven. Zodadelijk, om 11u15,laat ik hem zachtjes inslapen en breng ik hem mee naar huis. Ik wil bij hem zijn op het laatste moment, maandag vroeg ik hem om te vechten, vandaag wil ik hem zeggen dat het goed geweest is.
Maar nu zit ik dus met het gevoel dat ik dit verdriet nooit meer wil meemaken. Ik heb mijn grens bereikt, ik denk niet dat ik nog 1 verlies aan kan. En daar sta je dan, met een IR shet, een oude ruin die makkelijk oedemen krijgt waarvan we de trigger niet kunnen vinden, een gezond jong paard en een hond. Alles in mij roept nu dat ze hier weg moeten voor ze sterven, wat natuurlijk niet kan in het geval van mijn zieke paarden. Ik had nooit gedacht dat dit poesje zo diep onder mijn huid zat en dat hij zo'n sterke gevoelens bij mij zou triggeren, maar nu zet hij heel mijn wereld op zijn kop.
Wil ik nog dieren houden? Ik weet het oprecht niet meer.
Mijn lieve Spike in betere tijden