Poes met langhaar genen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Poes met langhaar genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 11:32

Ik ben erg geïnteresseerd in hoe genen werken. En met name de kleuren van paarden en katten.

We hebben sinds eind deze zomer twee jonge nieuwe kittens. Geen raskatten, gewoon een mengelmoes. Maar wel met een bijzonder kleurtje. Ze zijn namelijk beide color point. Oswald (katertje) en Fuji (poes) komen niet uit het zelfde nestje.

Ik vraag me eigenlijk af of Fuji lang haar genen heeft. Ze heeft veel karaktertrekken van een ragdoll en haar vacht is ruwer dan die van Oswald.

Ik ben wel benieuwd naar die testen zoals basepaws om te weten wat haar achtergrond is. Maar die vertellen volgens mij de genen niet.
Weten jullie waar je dit kan laten testen?

Niet dat je het van een foto kan herkennen. Maar toch een foto van Fuji. Wat denken jullie dat ze is?
Afbeelding

Ik vraag me trouwens ook af of Oswald zwart of blauw als onderkleur heeft. Ik vind zijn oortjes namelijk blauw en zijn tabby patroon is meer creme dan Fuji. Maar zijn staart is wel veel donkerder dan de rest.
Afbeelding

Gydja

Re: Poes met langhaar genen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 19:32

Niemand een idee?

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:34

Sorry ik kan je niet helpen met het genen gedeelte, maar wauw, prachtige katten! :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:39

Ik zie een korthaar? Wel een mooie hoor!

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:51

Volgens mij zijn ze beide seal tabby point.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:52

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:54

Xyris hier op bokt weet daar veel van! :D

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 00:59

PeeltjE schreef:
Sorry ik kan je niet helpen met het genen gedeelte, maar wauw, prachtige katten! :)

Dankje <3

Boompje1985 schreef:
Ik zie een korthaar? Wel een mooie hoor!

Ja dat weet ik. Ze is ook absoluut een korthaar maar ze kan langhaar genen dragen zonder dat ze die laat zien. Dus mocht ze ooit kittens krijgen en de vader heeft lang haar dan is de kans aanwezig dat ze ook kittens zal krijgen met lang haar. Maar als ze die genen niet heeft zal ze nooit langharige kittens krijgen.
(Niet dat ik een nestje van haar wil. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig)

Pepperrr schreef:
Xyris hier op bokt weet daar veel van! :D

thanks!
Laatst bijgewerkt door Gydja op 30-12-20 01:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 00:59

Maar heeft verder ook niemand ervaring met zo'n testkit?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:58

Ik gok dat het lynx kleur is, zo zag mijn Johnny er als kitten ook uit:Afbeelding
Maar nu volwassen ia hij helemaal doorgekleurd.

Afbeelding

Ook ik heb een kortharige kitten uit een nest met allemaal langhaar broertjes en zusjes en ook een langharige mama.
Afbeelding

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:13

Ik weet er niks van af maar wouw wat een mooie katten <3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:13

Geen idee hoe het werkt, maar weet wel dat bv kittens weer lang haar kunnen krijgen.

Hier een kat die uit 2 korthaar katten komt en lange haren heeft.
Beide 2 mengelmoesjes

Moeder klein zwart kort haar, vader cyperse korthaar
Onze Ozzy, lang haar en cypers
Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:22

Weet jij wie de moeder en vader is? Zo ja zijn die kort of langhaar?
Je kunt testen of ze langhaargen dragen.
Mijn poezen zijn beide korthaar maar dragen beide het langhaargen.
Lanah heeft een kortere vacht dan Nishi maar ze draagt wel het gen bij zich want papa was langhaar. (Je hebt van zowel moeder als vader dit gen nodig om langhaar te krijgen) 2 van haar broertjes waren langhaar en zij en 2 beoertjes korthaar.

Afbeelding

Bij Nishi zie je het iets beter want haar kraag en buikharen zijn langer dan een echte korthaar. Haar moeder was langhaar en haar vader droeg langhaar. Nishi d’r broertje is wel langhaar.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:42

Zoals het bij de Blauwe Rus en Nebelung werkt.

Blauwe Rus = kort haar, maar kan drager zijn van het lang haar gen.
Nebelung = Altijd lang haar (dus 2x drager).

Nu is de genenpool van de Nebelung heel klein dus zijn ze bezig met Blauwe Russen voor uitbreiding genen. De kittens uit kruising met Nebelung worden ingeschreven als Blauwe Rus variatie en zijn dus drager van langhaar gen (niet zichtbaar en alleen drager van gen).

Heb zelf geen ervaring met testen. Maar mijn Blauwe Rus poes zou getest zijn op blue point gen en hiervan geen drager te zijn. Weet niet of ze getest zou zijn op langhaar gen, maar zou mogelijk kunnen zijn dat ze daarvan wel drager is. Wil ik dit zeker weten dan zou ik moeten testen.

Hopelijk zo een beetje duidelijk uitgelegd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 23:56

Oswald is denk ik niet blauw als zijn staart heel donker is. Blauw is genetisch zwart met verdunning.

Hoe donker ze worden heeft met temperatuur te maken heb ik begrepen.
Mijn sealpoint blotched mengelmoesje wordt steeds donkerder.

Afbeelding

Afbeelding

Hier staat wat meer info over de point vererving.
http://www.traditionelesiamezen.nl/points.htm

Langhaar is inderdaad recessief dus ze moeten het gen 2x hebben om te tonen. Dat is wel te testen, ik denk bij Van Haeringen net als bij de paarden.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:20

Ik zie 2 seal tabby point korthaartjes.

Wat anderen ook al schreven.....langhaar is recessief. Of een korthaar het gen voor langhaar draagt is aan de buitenkant niet te zien. Hetzelfde geldt voor point, ook dat is recessief tav solid/selfcoloured. Het pointgen (cs) is trouwens een van de genen uit de albinoreeks. Een seal point is genetisch zwart maar kleurt bruin door dat 'albinogen'. Er zitten overigens nog meer genen in de albinoreeks.

De uiteinden van een pointkat kleuren onder invloed van koude. De kittens worden dan ook wit geboren en krijgen na een paar dagen kleur die langzaam meer wordt. Pointkatten hebben overigens altijd blauwe ogen. Ook dit komt door het albinogen. Dit zorgt ervoor dat er geen of heel weinig pigment in de voorste ooglaag zit. De achterste ooglaag zien wij als blauw.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:49

Bedankt voor alle reacties! :)
Ik ben inderdaad van op de hoogte hoe genen werken. Fuji is sowieso seal tabby point. Maar er is een mogelijkheid dat ze de genen voor lang haar draagt. Er scheen een ragdoll kater door de straat te lopen dus de kans is best aanwezig dat dat de vader is.
Dit wil ik dus laten testen, maar waar?

Oswald komt uit een nestje met veel verschillende kleuren kittens en mogelijk verschillende katers. Er zat 1 volledig blauw katje tussen en een flame tabby point. Omdat Oswald veel lichter is dan Fuji kon het zijn dat hij blauw is inpl seal. Maar hij is inmiddels al een stuk donkerder geworden dus denk inderdaad dat hij ook seal tabby point is.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:50

Ik vraag me dus vooral af, waar kan ik zo'n test doen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:02

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 15:31

Marcella schreef:

Jaa die had ik ook gevonden. Maar prijzig zeg! en ik kom er niet helemaal uit wat ik dan zou moeten nemen. Want de haarlengte staat onder combination packages. Maar waarmee is het dan gecombineerd? dat kan ik niet terug vinden op de website.

en er is ook een kit van basepaws, https://basepaws.com/ . Die lijkt mij leuk om te zien wat de afkomst is en hoeveel procent ragdoll ze is, als ze ragdoll in zich heeft. Misschien is ze wel totaal anders. Maar voor zover ik kan vinden laat dat niet zien of ze de genen voor lang haar draagt.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 15:32

xoranlover schreef:
Weet jij wie de moeder en vader is? Zo ja zijn die kort of langhaar?
Je kunt testen of ze langhaargen dragen.
Mijn poezen zijn beide korthaar maar dragen beide het langhaargen.
Lanah heeft een kortere vacht dan Nishi maar ze draagt wel het gen bij zich want papa was langhaar. (Je hebt van zowel moeder als vader dit gen nodig om langhaar te krijgen) 2 van haar broertjes waren langhaar en zij en 2 beoertjes korthaar.

[ [url=m/4RvvmX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij Nishi zie je het iets beter want haar kraag en buikharen zijn langer dan een echte korthaar. Haar moeder was langhaar en haar vader droeg langhaar. Nishi d’r broertje is wel langhaar.
[ [url=m/euGT2q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperds <3
Waar heb jij het laten testen? Of heb je het niet laten testen? De kans is bij jou natuurlijk wel erg groot dat ze lang haar zouden hebben aangezien beide ouders lang haar dragen en 1 minimaal heeft.

Bij ons hebben beide katten een kortharige moeder. De vader weten we niks van. Ik weet ook niet of de moeder lang haar draagt maar het lijkt er niet op aangezien beide poezen nog nooit een langharige kitten hebben gekregen. Maar dat neemt niet weg dat Fuji die genen niet kan hebben. Ze kan de lang haar genen best dragen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:49

Dank je :). Ik heb niet laten testen want ik weet dat beide het langhaargen dragen omdat bij beide 1 ouder langhaar is en de andere variant (langhaargen draagt). Nishi haar broertje is langhaar en Lanah heeft ook 2 langhaarbroertjes.
Volgens mij zit het niet in de combibreed pack test die ik gedaan heb voor de bloedgroep.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 10:19

xoranlover schreef:
Dank je :). Ik heb niet laten testen want ik weet dat beide het langhaargen dragen omdat bij beide 1 ouder langhaar is en de andere variant (langhaargen draagt). Nishi haar broertje is langhaar en Lanah heeft ook 2 langhaarbroertjes.
Volgens mij zit het niet in de combibreed pack test die ik gedaan heb voor de bloedgroep.

Oh ja tuurlijk, logisch
Haha.
Ik denk dat ik contact op ga nemen met ze om te weten te komen wat in de combi pack zit

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:25

Heb er wel eens over gedacht om mijn blauwe Rus te testen, want die zou mogelijk een vader kunnen hebben die blue point en langhaar gen drager is. Maar aangezien ze nu door een blauwe Rus gedekt is die beide niet draagt niet gedaan.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:23

Misschien voor een volgende generatie. Als je tenminste met een volgende generatie door gaat met fokken. Pika Blu is natuurlijk niet erkent wat het allemaal ingewikkelder maakt. Daarbij zetten veel verenigingen een langhaardrager als var(iant) op de stamboom.