Vraag aan vissenkenners (zwarte sluierstaart)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kristy1998x

Vraag aan vissenkenners (zwarte sluierstaart)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:00

Een vraag aan de vissenkenner op bokt, en dan met name de goudvis/sluierstaart;

Sinds enkele dagen begint een van onze vissen zijn schubben te verliezen/verkleuren. Ook oogt hij/zij wat slomer dan normaal. Ik heb even rond gegoogeld op diverse vissenziektes maar niet iets soortgelijks tegen gekomen, wij hebben deze vissen (2 goudvis en 2 sluierstaart) nu 2 a 3 maanden en nog nooit problemen gehad hiermee. De andere vissen hebben niets. Betreffende vis word vaak door de anderen aangevallen/achterna gezeten, misschien dat het een soort van verwondingen zijn? Of iets van een allergie?

Ze worden gevoerd met sluierstaart korrels, kom word wekelijks schoongemaakt (zonder chemicaliën) en gevuld met gezuiverd kraanwater/schepje goldfish care, tevens hebben ze een zuurstofplant en zuurstofpomp. De vis ligt sinds vandaag grotendeels beneden in de kom en beweegt vrij weinig/amper.

Iemand op bokt hier met enig idee wat dit kan zijn? Of kan voor zoiets de dierenarts worden gebeld? Zo'n beestje zien lijden is natuurlijk ook niks, ondanks dat het "maar een vis is" :o?.

Afbeelding
Afbeelding

horsiegek

Re: Vraag aan vissenkenners (zwarte sluierstaart)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:05

Het kan een ziekte zijn, maar inderdaad ook opjagen.

Aangezien je aangeeft dat je de kom wekelijks verschoond denk ik niet dat je een geschikt onderkomen hebt voor je goudvissen. Je mag daar wel 50 liter water per goudvis voor rekenen. Voor 4 goudvissen heb je dus een bak nodig met 200 liter water. Daarin moet een goed filter aanwezig zijn, goudvissen bevuilen het water snel en komen daardoor in de problemen.

Hopelijk kan je het visje nog redden met adviezen van bokkers met meer goudvis-kennis!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:06

Gebrek aan natuurlijk licht en gebrek aan voedingsstoffen kan pigmentverlies veroorzaken.

Als ik het goed lees zitten er dus 4 goudvissen in een kom zonder verlichting en filter? Ik denk dat daar ook veel winst mee te behalen valt...
https://www.aquariumfans.nl/goudvissen- ... -je-weten/

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:12

Wij hebben enkele maanden terug een goldfish starterkit opgehaald met kom, bij deze winkel hebben wij ook de vissen aangekocht. Hierop uitgegaan van het max aangegeven aantal vissen welke geschikt zijn voor deze kom. Ze bevuilen het water inderdaad erg snel, vandaar ook wekelijks een verversing. Goed filter/zuurstofpomp is aanwezig, hebben recent een nieuwe aangeschaft. Ik ga even nakijken hoeveel liter er in deze kom kan. Dankje voor je advies, ik hoop het ook!

Edit: het aquarium is 36 x 22 x 30,5 cm – 20 liter. Misschien dat deze voor 4 vissen dan toch te klein is? Er werd gezegd dat er max 5 a 6 in konden dus wij zijn maar voor 4 gegaan, vonden dat namelijk wel erg veel. Binnenkort maar eens opzoek gaan naar een grotere kom. Zouden de andere vissen hier dan ook geen last van moeten hebben?

horsiegek schreef:
Het kan een ziekte zijn, maar inderdaad ook opjagen.

Aangezien je aangeeft dat je de kom wekelijks verschoond denk ik niet dat je een geschikt onderkomen hebt voor je goudvissen. Je mag daar wel 50 liter water per goudvis voor rekenen. Voor 4 goudvissen heb je dus een bak nodig met 200 liter water. Daarin moet een goed filter aanwezig zijn, goudvissen bevuilen het water snel en komen daardoor in de problemen.

Hopelijk kan je het visje nog redden met adviezen van bokkers met meer goudvis-kennis!

Het zijn 2 sluierstaarten en 2 goudvissen. Kom beschikt over licht en een goed filter. Krijgen goede korrels en bij elke water verversing een aanbevolen schep vitamines en mineralen (goldfish care). Aan de basis ligt het voor mijn gevoel niet, zouden de anderen dan ook niet hetzelfde moeten vertonen?

silverdapple schreef:
Gebrek aan natuurlijk licht en gebrek aan voedingsstoffen kan pigmentverlies veroorzaken.

Als ik het goed lees zitten er dus 4 goudvissen in een kom zonder verlichting en filter? Ik denk dat daar ook veel winst mee te behalen valt...
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 21-12-20 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:17

Hoeveel water ververs je elke week/keer?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:19

In principe de gehele kom! Dit is ongeveer 20 liter. Er word binnenkort een grotere kom aangeschaft gezien dit voor 4 goudvissen, zoals mij net is uitgelegd, te weinig is :o.

Susanne schreef:
Hoeveel water ververs je elke week/keer?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:26

Als ik zoek op ‘goldfish starterkit’ kom ik uit bij de Superfish start 20 goldfish kit? Dit aquariumpje is maar 20L en absoluut niet geschikt voor vissen. Er zit maar 1 waterplantje in? Wat zeggen de waterwaardes, zijn die in orde (pH, nitriet, nitraat, enz)? Grote kans dat de ‘zieke’ vis nu verzwakt is en daarom wordt aangevallen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:30

Normaal als je visjes koopt moet een aquarium een paar weken draaien om een goede cultuur op te bouwen qua bacteriën enz.
Als je water ververst moet je eigenlijk een deeltje van het oude water in de bak laten en daar nieuw water bij doen zodat je die cultuur niet verwoest. :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:38

Aiiiii...
20 liter!

Dat je zinkende korrels gebruikt is super.
Maar goudvissen hebben inderdaad meer nodig dan alleen n beetje water en voer.

Inderdaad 40 liter per vis, is een mooi begin, liefst heb ik een bak van minimaal 100 cm.

Wijzelf hebben een 250 liter bak, 2 sluiers en drie gedumpte goudvissen.

De bak heeft een maand ingedraaid en vanuit verschillende bestaande aquaria planten en toebehoren toegevoegd, van aquaria waarvan we wisten dat ze schoon zijn.

Zuurstof planten kom ik zo op terug.

Bodem mag niet te scherp zijn, zand of rond klein grind is prima, het zijn woelers.

Er moet een goede pomp op zitten, goudvissen zijn erg vuile dieren (met name nitriet).

En er wordt geadviseerd om elke week 10-20% water te verversen. Sommigen doen tot 1/3 water.

Als je te veel verschoond, gaat je positieve levende bacteriën op de hobbel, das ook niet goed.

Elementen in het aquarium, verschoon ik om de week, juist om het geschreven hierboven te voorkomen.

Zuurstof planten zijn vaak een dingetje.
Veelal worden ze namelijk aangegeten.
Reden daarvan is, is dat goudvissen alles eters zijn.
Kleine beetje voorgekookte groente en zachte fruit (en ook aardappelen en gekookte rijst) wil dit voorkomen.

Let wel op, voer niet te veel in een x.
Bij ons eten ze letterlijk met de pot mee.

Ook hebben ze +/- 8 uur per dag licht nodig.

Even een edit.

Volgend jaar gaan ze naar onze vijver. Dan hebben ze 5 kuub. (Uiteraard vorstvrij en blijven ze zinkende korrels houden)
Laatst bijgewerkt door maralyn op 21-12-20 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:39

Zoek op youtube wat filmpjes op de zoekterm ‘aquarium opstarten’. Vooral de filmpjes van Nickey en Aquarium Sunshine zijn aanraders!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:43

Oww TS ik denk dat je in de winkel minder goed geïnformeerd bent dan je hoopte.

Goudvissen zijn grote vervuilers. Naast het hebben van een sterke filter, hoort iedere goudvis zo'n 40L ter beschikking te hebben. Daarnaast hoort een aquarium minstens 6x de lengte van de grootte van een volwassen vis te hebben. Stel, je vissen worden circa 20cm lang als volwassene, dan heb je al een aquarium van 120cm breed nodig.

Dan snap je dat 20L helaas niet genoeg is.

Ik zeg overigens expres aquarium, want een vissenkom heeft twee nadelen: ten eerste verwerkt een vissenkom als een vergrootglas, dit veroorzaakt stress bij vissen. Ten tweede heeft een vissenkom een klein wateroppervlakte, waardoor zuurstof moeilijker in het water terechtkomt. De vissen verstikken als het ware.

Heb je daadwerkelijk een zuurstofpomp of heb je een luchtpomp? Die laatste brengt namelijk niet per se meer zuurstof in het water. Aan een zuurstofpomp voeg je daadwerkelijk zuurstof toe wat op die manier in het water terechtkomt.

En over je licht, is dit een LED of TL? LED-verlichting behoudt kracht voor meerdere jaren en mag zeker voor goudvissen zo'n 10 uur per dag aan staan. TL is goedkoper maar verliest al snel zijn kracht (wat je niet per se kunt zien, maar de vissen wel merken).

Het kan zijn dat deze vis zwakker is dan de andere goudvissen. Bedenk je dat je nu nog maar baby's hebt, goudvissen kunnen wel tot 25 jaar oud worden...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:44

Goed dat je een grotere kom gaat halen maar ik vrees wel dat je sluierstaart er niet gebaat bij zal zijn....als hij nu al stil ligt, betekent het meestal niet veel goeds.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:48

Wat ik wél even een applaus waard vind, is dat ts dit deelt. *\o/*

Want dit is zeker waardevolle informatie voor iedereen die denkt een goudvis te willen kopen! *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:51

silverdapple schreef:
Oww TS ik denk dat je in de winkel minder goed geïnformeerd bent dan je hoopte.
.

"Minder goed" is nogal een eufemisme.
Deze huisvesting voldoet absoluut niet en je manier van schoonmaken zou voor vissensoorten die minder taai zijn als goudvissen (die op zich een vrij slechte keus zijn voor een aquariumvis) vermoedelijk dodelijk zijn geweest.
Een paar tips gaan je niet helpen, lees je eens grondig in over het houden van een aquarium.
Aan de late kant, volgende keer info inwinnen voor je een dier koopt (pro tip, die informatie niet inwinnen bij de verkoper...).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:04

TS: is het eventueel een optie om voor jouw goudvissen een andere plek te vinden, bv bij iemand in een vijver? Ze hebben eigenlijk echt veel ruimte nodig.

En dan kan je misschien een leuk aquarium aanschaffen met wat kleinere vissoorten die het beter doen in een aquarium :) (bv kardinaal tetra's zijn erg leuk)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:06

Solleke_Noah schreef:
TS: is het eventueel een optie om voor jouw goudvissen een andere plek te vinden, bv bij iemand in een vijver? Ze hebben eigenlijk echt veel ruimte nodig.

En dan kan je misschien een leuk aquarium aanschaffen met wat kleinere vissoorten die het beter doen in een aquarium :) (bv kardinaal tetra's zijn erg leuk)

Ook voor tetras, moet je eigenlijk minimaal 60 cm willen hebben.

Garnalen zijn misschien nog wel een optie.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:06

maralyn schreef:
Solleke_Noah schreef:

Ook voor tetras, moet je eigenlijk minimaal 60 cm willen hebben.

Garnalen zijn misschien nog wel een optie.

Daarom dat 'k ook suggereerde een aquarium aan te schaffen (ipv een vissenkom). Groter dan 20 liter dan inderdaad :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:11

Ahhh vandaar! Excuses!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:35

Er is sowieso veel te weinig ruimte voor deze vissen. Ik denk dat deze vis daarom gewoon het haasje is en door de stress en verwondingen ziek is geworden.

Je zal voor goudvissen echt een gigantisch aquarium aan moeten schaffen, dat is echt wel even een verschil met wat je nu hebt en de apparatuur daarvoor is ook flink duurder. Ik zou zelf dus kijken of iemand de vissen van je over wil nemen, in een vijver of een groot aquarium.

Dit bakje kan je met verwarming en filter wel leuk gebruiken voor garnaaltjes. Die vinden plantjes en decoratie wel leuk, maar het inrichten en toevoegen van planten is juist zo leuk vind ik zelf altijd.
Garnaaltjes zijn misschien nog wel leuker dan vissen. Ik geloof niet dat er echt geschikte vissen bestaan voor een bakje van 20 liter.

Ik gebruik bij zieke vissen Voogle, al worden ze niet snel ziek als je aquarium goed draait. Het hielp mijn vissen altijd goed, dus misschien kun je je gewonde sluierstaart er ook een boost mee geven. Maar ik zou om heel eerlijk te zijn proberen een nieuw huisje te vinden, of je moet een groot aquarium willen.

https://petsplace.nl/easy-life-voogle-m ... hAQAvD_BwE

Dit is geen kom toch trouwens? Gewoon een klein 20 liter aquariumpje zover ik kan zien?

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:49

Wat is de temperatuur van het water?
Mijn ervaring met sluierstaarten, en dan met name met deze zwarte telescoopogen, is dat ze het beter doen als het water niet onder de 21 graden is.
In de winter is de temperatuur in een onverwarmd aquarium vaak een paar graden lager.
Onder de 18 graden bleven ze bij mij alleen nog maar stilletjes in een hoekje liggen.
Voor een vijver zijn telescoopoog goudvissen echt niet geschikt.

Een vis die achterna gezeten wordt, beschadigt makkelijk en kan daardoor ook zijn schubben verliezen. (het kan een vrouwtje zijn, mannetjes zitten daar inderdaad steeds achteraan)
Sluierstaarten zijn langzame zwemmers en leggen het echt af tegen de snelle gewone goudvissen.
Helemaal als de sluierstaart een vrouwtje is, die krijgt geen rust als die in dezelfde bak zit als mannelijke "gewone" goudvissen.
Dus: apart houden die 2 soorten.

Ondanks dat goudvissen als "koudwater"vissen worden bestempeld, hebben de meeste sluierstaarten (en dan wel de aparte kweekvormen) doorgaans warmer water nodig.
Daarnaast hebben alle soorten goudvissen (enkel en sluier) véél meer water nodig, 20 liter is voor 1 goudvis al te weinig.

Ik heb bijna 20 jaar goudvissen gehouden, met name veel kweekvormen met sluierstaart.
Toen ik lid werd van een aquariumvereniging, werd me al gelijk verteld dat goudvissen eigenlijk niet echt geschikt zijn voor een aquarium.
Uiteindelijk kwam ik (eigenwijs als ik was) pas jaren later tot de conclusie dat ze gelijk hadden.
Mijn laatste goudvis (enkele staart) werd in een 200 liter aquarium al veel te groot (meer dan 40 cm) en is uiteindelijk naar een vijver verhuisd.

Goudvissen in een bakje houden betekent:
precies net zoveel voeren dat ze nog niet doodgaan van de honger.
(dat is dan "die goudvis van een verre tante die al 20 jaar in een kom zit", iedereen kent wel zo'n verhaal))
Als een goudvis ruim voldoende water heeft van goede kwaliteit (= een bak waarin door enorme filters een flinke stroming op staat) dan groeit elke goudvis de bak uit.
(vissen groeien als ze flink kunnen zwemmen, in een zwaar gefilterde bak zwemmen ze continue)

(en omdat goudvissen enorme vervuilers zijn, heb je naast een groot aquarium, ook enorm zware filterpompen nodig, die dus weer voor stroming zorgen, waardoor je vissen weer flink zwemmen en groeien, en daardoor weer meer eten en ook meer vuil uitscheiden, wat dus weer betekent dat het water nog beter gefilterd moet worden....enz)

Helaas worden goudvissen als "makkelijk" te houden vissen verkocht.
Er is enorm veel kennis en ervaring nodig om met name de siersoorten in goede conditie te houden.

Mijn adviezen voor nu:
Vissen opsplitsen, gewone goudvissen en sluierstaarten niet bij elkaar laten zitten.
(liefst in grotere bakken dan de huidige bak)
Zet de bak van de sluierstaarten op een warmere plek, eventueel bijverwarmen met een verwarmingselement.
Kijk naar de inrichting van je bak; telescoopogen zijn heel gevoelig, zorg dat er geen scherpe versiering in je aquarium zit (de steentjes die nu op de bodem liggen zijn veel te scherp voor je vissen, die telescoopogen zien niet goed en zwemmen overal tegenaan). Liever fijn aquqrium grind erin, goudvissen graven ook graag in de bodem :)
Daarnaast: Kijk of er een aquariumvereniging in je buurt is. Je hoeft bij de meeste verenigingen echt niet gelijk lid te worden, veel aquarianen delen graag hun kennis om een startende liefhebber te helpen. Vaak kun je daar ook aan materiaal geholpen worden, al is het maar dat je tijdelijk een 2e bak van iemand kan lenen. (lid zijn van een vereniging is wel hartstikke handig)

Helaas geeft de "vakhandel" vaak slechte adviezen, is soms puur onwetendheid.
(er wordt wel eens uitgegaan van x cm's vislengte op x liter water, dat is leuk voor kleine slanke visjes, echter bij goudvissen moet je meer kijken naar de kubieke cm's die de vis gaat worden, niet hoe die nu is!) (elke goudvis kan heel groot worden)

Goed dat je ziet dat er iets niet klopt en dat je daarvoor aan de bel trekt. Elke aquariaan is ooit met zijn eerste visjes begonnen. En helaas gaat daarbij in het begin wel eens wat mis.
Je signaleert en je wil verbetering, dat is de eerste stap in de goede richting. Succes ermee TS!

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 22:26

Dank allemaal voor de handige tips/adviesen en uitleg! De kom (startersaquarium) beschikt over een LED verlichting, temperatuur ligt gemiddeld rond de 20/21.

Helaas ben ik dan verkeerd geadviseerd door de winkel waar ik de starterskit en de vissen heb gekocht. Ik denk ook dat het voor deze vissen iniedergeval beter is om zo snel mogelijk een andere plek te vinden waarin ze meer ruimte hebben. Dat het gebrek aan ruimte zo'n grote invloed heeft, ondanks de goede verzorging/wateronderhoud, is wel even schrikken. Vooral omdat veel mensen (waarvan ik dus 1 was) hierin snel verkeerd worden geïnformeerd/dit niet weten. Met alle gevolgen voor deze vissen van dien natuurlijk... Ik denk dat voor de zwarte sluierstaart helaas het einde naderd en dat hij weinig kans heeft op opknappen. Ik ga kijken of ik een goede plek voor ze kan vinden. Ik schaf zelf tzt een keer een groter aquarium aan maar voor nu hou ik het denk ik even bij garnaaltjes.

Nogmaals allemaal bedankt voor deze bijgebrachte kennis :o, het is jammer dat er hierdoor een vis onnodig lijd, wil dit voor de anderen graag voorkomen dus die gaan fijn een nieuw thuis krijgen. Mocht er hier op bokt iemand zijn die hierin de juiste omstandigheden kan bieden mag je mij uiteraard een PB sturen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:28

Ik zou op me op fscebook in de groep sluierstaarten en goudvissen aanmelden en ze daar ter herplaatsing aanbieden, kijk wel ff bij de regels hoe of wat. :)
Of benader de Facebook-pagina van sluierstaart kv, ze zitten in het noorden vh land (Drenthe/Friesland dacht ik) maar doen naast verkoop ook opvangen en uitplaatsen. :)

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 00:36

Top dat deze groepen bestaan.
Vergroot toch wat meer de kans op het vinden van een geschikte plek. Dankje voor de tip :).

lor1_1984 schreef:
Ik zou op me op fscebook in de groep sluierstaarten en goudvissen aanmelden en ze daar ter herplaatsing aanbieden, kijk wel ff bij de regels hoe of wat. :)
Of benader de Facebook-pagina van sluierstaart kv, ze zitten in het noorden vh land (Drenthe/Friesland dacht ik) maar doen naast verkoop ook opvangen en uitplaatsen. :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:37

Supergoed om dit te lezen TS, dikke pluim voor jou! +:)+
De dierenwinkel is helaas niet de plek om je te laten informeren. Zielig voor je sluierstaart maar wel echt fijn dat je een goed huisje voor je goudvissen gaat zoeken. Die kunnen gewoon 25 worden en ook best groot. Maar wel in de juiste omstandigheden.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 00:52

Dankje! De winkel waar wij ze in gekocht hebben vertelde ook dat het een fabeltje zou wezen dat goede leefomstandigheden samen gaan met grootte, dit vond ik zelf wel erg apart gezien het voor een groot deel algemeen bekend is dat een goede omgeving ook bijdraagd aan groei. Dat ze 25 kunnen worden wist ik dan weer niet, wel echt een flinke leeftijd _/-\o_. Ik hoop dat ik een goed plekje voor ze tegenkom.

CastaMickey schreef:
Supergoed om dit te lezen TS, dikke pluim voor jou! +:)+
De dierenwinkel is helaas niet de plek om je te laten informeren. Zielig voor je sluierstaart maar wel echt fijn dat je een goed huisje voor je goudvissen gaat zoeken. Die kunnen gewoon 25 worden en ook best groot. Maar wel in de juiste omstandigheden.

Misschien heel cru gezegd, maar is er misschien een manier waarop de zwarte sluierstaart niet langer meer hoeft te lijden? Zo'n beestje langzaam laten afsterven is echt niets voor mij, of zeg ik nou iets doms/raars?