Kat eet niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Kat eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 21:50

Mijn 8-jarige poes eet sinds een paar dagen slecht, sinds gisteren heeft ze alleen 2x een paar snoepjes gegeten. Ze lijkt ook zwak/moe en uitgedroogd. Voor wat achtergrond: tot een paar dagen geleden gaf ze vaker dan normaal over (ze eet sowieso bij vlagen slecht en heeft een zwakke maag). Ze at toen nog wel normaal. Er zat wat haar bij dus ik haar een paar dagen haarbal spul gegeven en sindsdien geen haar meer gezien. Overgeven doet ze niet meer, maar ze eet natuurlijk bijna niks.

Ik heb gisteren een afspraak gemaakt bij haar DA, maar ze kan op zijn vroegst pas morgenmiddag terecht. Bij andere praktijken in de omgeving kan ze of pas in Jan-Feb terecht, of helemaal niet. Ik maak me erg zorgen omdat niet eten bij katten volgens mij erg gevaarlijk is.

Ik heb net weer de DA gebeld, maar de afspraak kan niet verzet worden. Ze konden me ook niet vertellen of ik haar dan maar moet dwingen te eten, of dat het veilig is om zo lang te wachten, want ze willen over de telefoon geen advies geven. Om 6 uur vanavond gaat de spoed praktijk open, dus ik vroeg nog of dat misschien een idee was, maar ze zei dat ik zelf die beslissing moet maken.

Brokjes weken werkt niet, natvoer wil ze niet (ook niet warm), verse vis idem dito. Snoepjes hoeft ze nu ook niet meer. Ze drinkt amper.

Dat kan toch niet wachten? Ik neig ernaar om vanavond te vragen of ze op de spoeddienst terecht kan. Of maak me zorgen om "niets"?

raket

Re: Kat eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:52

Een niet etende kat vind ik wel spoed. Katten tonen zich ook vaak niet ziek, terwijl ze het wel zijn. En dan zijn ze dus zieker dan je denkt.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:54

Eens, ik zou naar de spoed gaan. Sterkte

Haloooww123

Helaas klinkt dit probleem bekend. Ik heb al meerdere keren mogen ervaren dat één van mijn katten stopte met eten. Wij zijn toen inderdaad wel naar de spoedkliniek gegaan, omdat niet eten heel gevaarlijk kan zijn (de lever kan gaan vervetten). Alle keren dat we hiervoor bij de dierenarts/spoedkliniek geweest zijn zeiden de dierenartsen ook dat we een goede keus hadden gemaakt (en nee dat was niet omdat ze er dan geld aan konden verdienen). Samengevat: ik zou je eigen gevoel volgen en contact opnemen met de spoedkliniek!

AnnetteFlame

Een kat die niet eet is spoed. Bizar dat je pas zo laat terecht kan

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 22:00

Bedankt voor de snelle reacties. Dat dacht ik zelf ook, maar ik begon aan mezelf te twijfelen door de rare reactie van mijn DA. Hopelijk mag ze naar de spoed komen vanavond.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:03

Sterkte

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:06

Meeste Da's hebben meestal tussendoor wel plek voor zulke gevallen.
Bizar dat dat hier niet opgaat zeg!
Een dier wat ziek is, hoort dezelfde dag nog langs te mogen komen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 22:12

Daar verbaas ik me ook over. Op zich snap ik het wel van die andere praktijken, want we zijn daar geen klant, maar van mijn eigen DA had ik meer verwacht. We waren sowieso niet zo tevreden, dus ik ga hierna op zoek naar iets anders.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:17

Ik zou er slecht op slapen, ik kijk het zelf max 1 dag aan zoiets, je kat is al een paar dagen anders dan anders, dus ik zou zeker vanavond nog naar de spoedkliniek gaan. Kan ook een virusje zijn, maar het klinkt niet fijn voor je kat. Gezien je kat vaker slecht eet zou ik ook wat meer onderzoek laten doen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:21

Toen de mijne dit deed bleek t een acute alvleesklierontsteking en heeft hij op het randje gezeten. Ik moest eerst met een anti misselijkheidsspul zelf inspuiten, daarna is hij op de praktijk blijven logeren met een neussonde oa. Had geen dag later moeten zijn zeiden ze.

Ik zou gewoon bellen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:24

Mag ze naar de spoed komen?
Dat bepaal je als baasje gelukkig zelf.
Ik zou sowieso een andere reguliere DA zoeken.
Een kat die niet wil eten en dit verbeterd niet binnen 12 uur is altijd spoed.
Veel beterschap met je kat!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 22:37

Wildgirl schreef:
Mag ze naar de spoed komen?
Dat bepaal je als baasje gelukkig zelf.
Ik zou sowieso een andere reguliere DA zoeken.
Een kat die niet wil eten en dit verbeterd niet binnen 12 uur is altijd spoed.
Veel beterschap met je kat!

Dank je! Of ze mag komen bepaalt de spoeddienst; je moet altijd eerst telefonisch overleggen, maar ze hebben me in het verleden goed geholpen toen mijn andere kat 's avonds ziek werd, dus ik heb goede hoop dat ze vanavond terecht kan.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:44

Ai, net als andere Bokkers gaan ook bij mij de alarmbellen rinkelen bij een kat die niet meer eet.

Ik hoop dat je vanavond nog bij een DA terecht kunt en dat ze je katje kunnen helpen. Sterkte TS!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 01:57

Ze mocht gelukkig zo komen. Nu duimen dat het allemaal meevalt.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 04:34

Ben zo blij dat we niet gewacht hebben. Haar ALT (een van de leverwaardes) is 600, veel te hoog dus. Verder was alles gelukkig in orde. Wat er precies aan de hand is is nog niet helemaal duidelijk, maar mogelijk alvleesklier ontsteking of een ontsteking in haar darmen. Ze moet minimaal 24 uur blijven voor intraveneuze vloeistof en antibiotica.

Ik laat ze morgen alledrie alvast bij een andere praktijk inschrijven, zodat we hopelijk in het vervolg niet de spoeddienst hoeven te belasten voor dit soort dingen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 08:24

Goed dat je gegaan bent, en goed dat je andere da zoekt. Dit is inderdaad spoed! Hopelijk knapt ze nu gewoon op! Beterschap voor jullie!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 08:44

Is het een DA voor vee ofzo? Dat ze geen benul heeft dat een kat die niet eet een spoedgeval is en niet nog ff een paar dagen kan aankijken. :x
Fijn dat de spoed het wel begreep en hij nu geholpen wordt. Beterschap voor de kat!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:40

Oei fijn dat je uiteindelijk toch nog terecht kon! Want een niet etende kat kan heel snel fout gaan! Onbegrijpelijk van de DA...

Beterschap met de poes, hopelijk snel weer de oude :(:)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:46

Wat fijn TS dat je nog naar de spoeddienst hebt kunnen gaan. Ik vind het ook echt heel kwalijk van je DA dat het niet als belangrijk genoeg gezien werd en je niet zelf heeft laten komen. Onbegrijpelijk zelfs. Ik zag dat je idd al gaat laten uitschrijven - TOP! Ik zou daar idd ook hard zijn weggerend haha.

Hopelijk heb je snel wat meer duidelijkheid nog over wat er nu precies aan de hand is en kan er meer gericht behandeld gaan worden. Beterschap!!

Haloooww123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:27

Goed dat je gegaan bent! En inderdaad bizar van je oude praktijk... Heel veel beterschap voor je kat :knuffel:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:32

Ai, ik zou een andere dierenarts kiezen. Ik kan altijd dezelfde dag nog terecht. Spoed is als de praktijk is gesloten, maar ook dan heb ik nog nooit gehad dat ik niet mocht komen. Jouw kat was urgent genoeg om dezelfde dag nog te zien.

Gelukkig kon je wel bij de spoed terecht, maar het had niet nodig hoeven zijn als jouw dierenarts je gewoon had laten komen. Fijn dat je nu meer weet en hopelijk knapt het poezenkind snel op.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:02

Fijn dat je toch gegaan bent.
Wat raar dat het zo werkt met dierenartsen. Zijn er daar heel weinig ofzo?

Wat dat betreft zijn we hier wel verwend.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:05

Jemig wat een dierenarts... niet etende kat is idd altijd spoed. Goed dat je naar de spoedarts geweest bent :j

Hopelijk knapt ze snel op :(:)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 16:10

Alles is goed gegaan vanacht, behalve een beetje koorts. Ze heeft toch geen alvleesklier ontsteking, dus ze hebben een x-ray gedaan om verstopping uit te sluiten en alles zag er goed uit. Ze heeft zelfs een beetje gegeten! *\o/* Ze moet sowieso tot 7 uur vanavond blijven, maar hopelijk kan ze daarna lekker thuis bijkomen.

Needje schreef:
Is het een DA voor vee ofzo?

Nee, alleen voor huisdieren. Ik snap het ook niet. Mijn andere ervaring met ze was ook niet positief (pas 1x geweest omdat we hier nog niet lang wonen), dus ik ben er nu wel klaar mee. En dat terwijl ik van andere mensen juist alleen maar positieve verhalen over ze hoor. :+

Citaat:
Wat raar dat het zo werkt met dierenartsen. Zijn er daar heel weinig ofzo?

Nee, sterker nog, er zitten er 5 op 15 minuten! Al is eentje helemaal dicht vanwege corona en kampen de anderen misschien met personeelstekort? Bij die anderen kan ik helaas pas voor spoed terecht wanneer we daar ingeschreven staan, dus vandaar pas in jan-feb.