Houden of terugbrengen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Houden of terugbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 12:49

Ik heb sinds bijna 4 weken een asielkat. De proefperiode is ook 4 weken, dus nog een paar dagen en ik moet mijn definitieve beslissing kenbaar maken.

Ik twijfel nog en dat gaat om het volgende. Hij krabt overal aan en loopt ontzettend veel te miauwen als hij in de huiskamer is. Hij wil bijna niet gaan liggen en heeft geen rust.
Als ik op mijn werkkamer ben, gaat het beter, behalve dat hij graag op de laptop zit :+
Hij kijkt veel uit het raam dus ik dacht dat hij graag naar buiten wilde en dat hij daarom geen rust in zijn lijf had. In overleg met het asiel heb ik een harnasje gekocht, heb hem daaraan laten wennen en ben nu een aantal dagen bezig om hem buiten te laten. Maar nu komt het: hij is hartstikke bang buiten, begint te grommen en wil het liefst zo snel mogelijk weer naar binnen.
Maar binnen kan hij ook zijn rust niet vinden.
Dit heeft tot gevolg dat ik hem opsluit in de (overigens grote) bijkeuken omdat hij alles sloopt in de huiskamer en ik hem daar niet alleen kan laten.
Het grootste gedeelte van de tijd zit hij dus in de bijkeuken. Maar daarvoor had ik hem niet. Ik zoek juist een kat voor de gezelligheid.

Dus wat nu? Als ik puur voor mezelf kijk is het niet de kat die ik wilde. Maar tegelijkertijd gun ik hem ook een goed huisje en hij lijkt toch wel gek op mij te zijn. En daarbij vind ik het ook wel zielig om hem weer terug te brengen.

Hebben jullie nog ideeën en wat zouden jullie doen?

Pistasche

Re: Houden of terugbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:57

Wat jammer dat je twijfelt. Als je zoiets aangaat hoop je natuurlijk dat het sowieso een match is!

Wat is de achtergrond van de kat? En de leeftijd? Ik denk dat je een paar dingen zou kunnen bedenken en meenemen in je beslissing. Een verhuizing is voor een kat heel stressvol, naast dat hij weggehaald wordt uit zijn vertrouwde omgeving zijn er ook nog eens 'nieuwe vreemde mensen'. Daarnaast is een leefomgeving in een asiel ook niet optimaal dus daar zal hij ook best nog even last van hebben. Het is heel logisch dat hij daar echt even door van slag is.

Als hij sloopt, is dat dan de hele dag door of momenten? Heb je vaste speelmomenten met hem zodat hij dan zijn energie kwijt kan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:58

Het klinkt alsof hij zich een beetje verveeld of een maatje mist. Als hij een groot deel van de dag in de bijkeuken opgesloten moet worden is hij beter af als je hem weer naar het asiel terug brengt. Er is vast wel een kat te vinden die beter aansluit bij wat jij zoekt.

Heb je je huis wel een beetje aangepast, krabpaaltje neergezet, mandje of kleedje waar hij lekker kan liggen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:00

Voor mij leest het ook alsof hij zich verveelt. Heeft hij voldoende hoge zit en ligplekken? Speel je regelmatig met hem?

Over het vocale, sommige katten zijn gewoon zo. Wij hebben twee rosse katers die niets liever doen dan de hele dag tegen je aan kletsen en mekkeren :+

edit: het veel krabben aan zaken kan ook gewenning zijn, overal zijn markering en geurspoor achterlaten omdat hij in een nieuw huis zit. Is opzich vrij normaal kattengedrag.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 09-12-20 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 13:01

Hij is gevonden als zwerver. Daarom dacht ik ook dat hij graag naar buiten wilde. Hij is geschat op 6 jaar.
Ik laat hem heel veel spelen met balletjes en touwtjes. Maar dat heeft hij ook binnen een kwartier bekeken en dan begint hij weer te miauwen. Hij is geobsedeerd door eten.

Edit: overal staan/hangen mandjes, hij heeft een mooie krabpaal, dus aan uitrusting ontbreekt het niet.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 09-12-20 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:02

Fitzroy schreef:
Hij is gevonden als zwerver. Daarom dacht ik ook dat hij graag naar buiten wilde. Hij is geschat op 6 jaar.
Ik laat hem heel veel spelen met balletjes en touwtjes. Maar dat heeft hij ook binnen een kwartier bekeken en dan begint hij weer te miauwen. Hij is geobsedeerd door eten.

Zo'n voerbal proberen waar af en toe brokjes uitvallen en die hij moet rondrollen?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:07

Geobsedeerd door eten is wel een ding voor (oud) zwerfkatten. Dat is echt iets wat moet wennen en tijd krijgen, dat hij vertrouwt dat er 'gewoon' eten is. Zwerfkatten op oudere leeftijd binnenhalen kan lastig zijn, sommige zijn zo verwilderd dat het in huis leven heel stressvol voor ze is. Dat is ook de rede dat sommige zwerfkatten geholpen worden en veterinaire zorg krijgen, eten en schuilplekken maar wel in teruggezet worden in hun eigen leefomgeving.

Met veel tijd wordt het misschien toch nog een match, maar misschien zoek jij toch iets anders. Ik denk dat het een kwestie is van hem een kans geven en je erbij neerleggen dat hij misschien net niet is wat je zoekt, of daar wel naar opzoek gaan.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:13

Ik word een beetje verdrietig van dit topic.. (niet zozeer van jouw bericht :) , je hebt het goed met hem voor)

Het beestje is pas 4 weken bij je. Een kat ervaart ontzettend veel stress van verhuizen en heeft mogelijk (waarschijnlijk) al veel meegemaakt in zijn korte leven.

Een kat heeft echt veel meer tijd nodig om zijn draai te vinden in een nieuwe omgeving. Geduld is een schone zaak hierbij, maar ik vind dat je hem wel langer de tijd moet geven dan dit om een oordeel over zijn karakter te kunnen vellen.
Laatst bijgewerkt door Minoes op 09-12-20 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:13

Ik denk dat er wel een taboe ligt op het erkennen van een mismatch. Soms kan je trekken en duwen wat je wil, maar pas je gewoon niet bij elkaar. Dus in dit geval zou ik de kat terugbrengen en op zoek gaan naar een betere match. En dan maar hopen dat de kat ook bij een thuis terecht komt waar hij zijn draai beter vindt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:27

Doubtless schreef:
Ik denk dat er wel een taboe ligt op het erkennen van een mismatch. Soms kan je trekken en duwen wat je wil, maar pas je gewoon niet bij elkaar. Dus in dit geval zou ik de kat terugbrengen en op zoek gaan naar een betere match. En dan maar hopen dat de kat ook bij een thuis terecht komt waar hij zijn draai beter vindt.

Hier ben ik het wel mee eens. En ik ben helemaal geen voorstander van dieren weg doen, maar de kat voelt zich duidelijk nog steeds niet prettig. Misschien is het wel een kat die 6 jaar lang buiten heeft geleefd op een erf o.i.d. Zo'n dier zou ergens anders ook beter tot zijn recht kunnen komen.

TS, ik zou overleggen met het asiel. Wat vinden zij van de situatie na 4 weken? Zij hebben veel ervaring met herplaatsen dus vraag hun om advies. Misschien hebben ze nog tips, of krijg je meer tijd om het nog even aan te kijken? Of misschien zeggen ze inderdaad wel, breng hem maar terug....

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:39

Heb je dit ook met het asiel besproken? Welke tips geven hun? Ik denk op basis van wat je schrijft dat dit helaas een mismatch is maar wellicht heeft het asiel nog tips. Neem aan dat zij liever een gelukkige kat zien en hem op de juiste plek plaatsen. Misschien is dat gewoon niet bij jou, dat kan. Zo te zien probeer je wel van alles dus daar kan t niet aan liggen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:48

Doubtless schreef:

Mee eens, geloof dat TS een hoop geprobeerd heeft. Maar soms ben je net niet een match en dat kan natuurlijk. Niets mis mee om tot dat besluit te komen en verder te kijken naar een maatje dat wel past.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:15

Misschien verkeerd gedacht hoor, maar je zegt eigenlijk ook een bepaalde verwachting te hebben.
En ik snap dat zeker, en begrijp ook echt zeker dat er matchen zijn die gewoon niet passend zijn.
En toch bedenk ik me, wil niet iedereen een te 'gemaakt' huisdier? Dat precies aan de verwachtingen voldoet?
Ik heb 2 katten, totaal verschillend. Heb er eentje zitten die waarschijnlijk niet overal passend zou zijn omdat het een 'moeilijk' geval is. Echter ben ik hier degene die me aan past aan haar. Ze is wie ze is, en daar pas ik me op aan. Zonder verwachtingen.

Bedoel dit niet verkeerd of persoonlijk hoor, iets raakte me in dit topic. Er zijn degelijk mis matches, maar soms worden dieren ook wel een beetje gebruiksvoorwerpen naar mijn mening. Ik zeg nu niet dat dit het geval is bij jou ts, want een kat die weinig rust kan vinden kan ik begrijpen dat je niet goed weet wat je daarmee aan moet.
Ik zou het denk ik een kans geven, wetende dat sommige katten eenmaal gesetteld een heel ander gedrag laten zien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 14:26

Tja, ik snap dat je er zo over denkt, Saskia. Maar een asiel geeft ook niet voor niets een proefperiode. Zij willen ook graag dat het dier goed terecht komt. En ik vind het ook super zielig als hij zometeen weer in zijn kleine hokje in het asiel moet. Dan is de bijkeuken hier nog veel groter, 4x 3 is beter dan 1 x 0,70 cm.
Ik weet ook eigenlijk niet goed waar hij dan wel kan aarden. Misschien inderdaad bij iemand die nog een kat heeft ?
Want boerderijkat zie ik hem ook niet echt zijn.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:28

Hoe is zijn gewicht? Onrust icm vraatzucht kan duiden op een te snel werkende schildklier.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:28

Kun je niet in overleg de proeftijd verlengen? Misschien heeft hij meer tijd nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:32

Volgens mij is dit niet genoeg tijd voor het diertje.
De proeftijd is meer voor de mens dan voor het dier in kwestie. Dier heeft vaak meer tijd nodig dan 4 banketstaaf weekjes. Werkelijk alles is anders voor zo'n dier, die heeft tijd nodig.
Ik word ook altijd enigszins verdrietig van dit soort topics, je ziet ze best met regelmaat voorbij komen hier op bokt.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:35

Lastig hoor. Het klinkt alsof je hem eigenlijk alleen wil houden omdat je het zieliger vind als ie terug zou moeten terwijl jullie verder eigenlijk geen match lijken te zijn. Dat is imo niet perse de beste basis is om aan een huisdier te beginnen, dan ligt het in de lijn der verwachting dat je je in de toekomst aan steeds meer dingetjes van deze kat gaat ergeren. Aan de andere kant kunnen katten een hoop tijd nodig hebben om te aarden en is 4 weken daarin voor deze kat eigenlijk nog te kort. Maar dat is wel een gok die je neemt, voor hetzelfde geld veranderd het gedrag niet of nauwelijks.
Al met al zou ik hem denk ik terug doen afgaande op wat je hier schrijft. Je hebt duidelijk andere verwachtingen van een kat en ik vraag me af of je je daar naar mate de tijd verstrijkt nog steeds zo goed overheen kan zetten als blijkt dat deze kat op termijn qua gedrag niet genoeg gaat veranderen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:37

Heb je al iets van Feliway oid geprobeerd?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:43

Kan je niet met het asiel afspreken dat ze een beter passende plek voor hem zoeken, maar dat hij intussen bij jou blijft? Dan hoeft hij niet nog eens een keer te verhuizen en mocht het intussen flink verbeteren kan je hem nog altijd houden.
Zoals je het nu beschijft lijkt het me noch voor jou noch voor de kat een aangename situatie.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 09-12-20 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:48

oef lastig! wij hebben inmiddels 2jr geleden 2 asielkatten geadopteerd. de eerste 2 weken heb ik die amper gezien, zaten angstig onder de bank, of daar waar wij niet waren. Het heeft echt bijna een half jaar geduurd eer ze eens wat losser kwamen. En nu nog zien we ze in ons gezin groeien, leren, vertrouwen...duurt echt lang. Maar: slopen deden ze niet. Ik zou dat ook niet echt heel leuk vinden denk ik. Je werkt toch hard voor je mooie spullen.
Hoe schat je het zelf in? Bij die 2 katten van mij heeft het lang geduurd ( en nog..), maar ik heb wel altijd van het begin geweten..ze passen ons, wij passen hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:53

Is het nog een optie om het asiel te bellen en ze voor te leggen dat het wat jou betreft een optie is om de proefperiode nog een maand te verlengen, maar dat als dat niet kan, je hem terug komt brengen? Dan krijgen jullie mogelijk wat extra tijd.

Tenzij je in je hart al weet dat dit niet gaat werken natuurlijk. Dan moet je gewoon de knoop doorhakken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:07

Saskia9 schreef:
Ik heb 2 katten, totaal verschillend. Heb er eentje zitten die waarschijnlijk niet overal passend zou zijn omdat het een 'moeilijk' geval is. Echter ben ik hier degene die me aan past aan haar. Ze is wie ze is, en daar pas ik me op aan. Zonder verwachtingen.

Ik vind het heel mooi dat jij je aan de kat aanpast. Maar ik denk dat je ook realistisch moet zijn dat niet iedereen dat zomaar kan of wil. En dat is ook oké.

Mindim schreef:
De proeftijd is meer voor de mens dan voor het dier in kwestie. Dier heeft vaak meer tijd nodig dan 4 banketstaaf weekjes. Werkelijk alles is anders voor zo'n dier, die heeft tijd nodig.
Ik word ook altijd enigszins verdrietig van dit soort topics, je ziet ze best met regelmaat voorbij komen hier op bokt.

Ik zie het juist andersom: Mensen die 3,4,5 jaar een paard hebben dat niet bij ze past, wat constante strijd is waardoor beide partijen niet goed uit de verf komen. Maar verkopen ho maar, want dat wordt af en toe afgeschilderd als een doodzonde. Terwijl ik dan denk dat zowel paard als eigenaar beter af zijn in een andere combinatie... En ik denkt in het verhaal van TS dat dat ook voor haar en haar kat geldt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:09

Saskia9 schreef:

Ik vind het heel mooi dat jij je aan de kat aanpast. Maar ik denk dat je ook realistisch moet zijn dat niet iedereen dat zomaar kan of wil. En dat is ook oké.

Mindim schreef:

Ik zie het juist andersom: Mensen die 3,4,5 jaar een paard hebben dat niet bij ze past, wat constante strijd is waardoor beide partijen niet goed uit de verf komen. Maar verkopen ho maar, want dat wordt af en toe afgeschilderd als een doodzonde. Terwijl ik dan denk dat zowel paard als eigenaar beter af zijn in een andere combinatie... En ik denkt in het verhaal van TS dat dat ook voor haar en haar kat geldt.

De situatie die Buuk schetst is totaal anders. In die situatie had ik ook wel potentie gezien. Maar deze kat klaagt, sloopt, is rusteloos, durft niet buiten te zijn. Ik zie dat niet opbloeien tot een gezellige, kalme huispoes.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:23

safina schreef:
Is het nog een optie om het asiel te bellen en ze voor te leggen dat het wat jou betreft een optie is om de proefperiode nog een maand te verlengen, maar dat als dat niet kan, je hem terug komt brengen? Dan krijgen jullie mogelijk wat extra tijd.

Tenzij je in je hart al weet dat dit niet gaat werken natuurlijk. Dan moet je gewoon de knoop doorhakken.

Dit lijkt me een goed idee, dat zou ik ook proberen. Dan heb je even meer tijd om te zien of het een kwestie van wennen is of dat niet goed past.

Verder eens met Doutbless.
Met een beetje geluk leeft zo'n dier nog 10 jaar, het is niks als dat 10 jaar in een niet passende situatie moet zijn.