Konijn nemen als student

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipeert

Konijn nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 14:05

Haii bokkers!

Ik wil graag konijnen in mijn studenten studio. Ik mis het bezig zijn met dieren door de weeks en zit er al meerdere jaren over te denken.
In het weekend ga ik toch wel naar huis naar mijn ouders om ook voor mijn paard te zorgen. Zij staat nu zo ideaal dat ik haar daar niet kan weg halen.

Zijn er studenten die mij tips kunnen geven voor een binnen konijntjes over reizen in het openbaar vervoer met een konijntje en huisvesting?

Groetjes,
Laatst bijgewerkt door Kiwipeert op 07-12-20 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:07

Sowieso neem je niet één konijn, maar twee.
Verder lijkt het me erg stressvol voor konijnen om stelselmatig vervoerd te worden (met het OV).
Laatst bijgewerkt door Judass op 07-12-20 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Re: Konijn nemen als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:09

Ja dat lijkt me ook geen goed idee..
Een konijn alleen houden is net als een paard alleen houden, not done!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:12

Allereerst de tip dat je een konijntje echt een maatje moet hebben. Konijnen zijn groepsdieren en moeten met z'n tweetjes wonen. Ook hebben ze best veel ruimte nodig. Een dierenwinkelhokje volstaat niet.

Misschien kun je eens oriënteren op andere beestjes, bijvoorbeeld een hamster. Die kun je solitair houden en kan ook wel een weekendje zichzelf redden.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:13

Zelf nooit konijnen gehad maar ik kende wel mensen met een konijn in een studentenhuis. Super leuk, maar wel een hele verantwoordelijkheid. Je bent minder flexibel dan je leeftijdsgenoten (en je hebt al een paard) - wil je dat?

Geen ervaring met reizen. Van katten is wel bekend dat het vaak prima kan, als ze er maar van jongs af aan aan gewend zijn.

Hierboven wordt al aangegeven dat je een konijn niet alleen moet houden. Twee dwergjes geen optie?

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 14:16

JorineV schreef:
Zelf nooit konijnen gehad maar ik kende wel mensen met een konijn in een studentenhuis. Super leuk, maar wel een hele verantwoordelijkheid. Je bent minder flexibel dan je leeftijdsgenoten (en je hebt al een paard) - wil je dat?

Geen ervaring met reizen. Van katten is wel bekend dat het vaak prima kan, als ze er maar van jongs af aan aan gewend zijn.

Hierboven wordt al aangegeven dat je een konijn niet alleen moet houden. Twee dwergjes geen optie?

Zit wel aan 2 dwergjes te denken. Ik lees me ook in en ze zijn happyer met zn 2tjes alles voor happy konijntjes.
Ik ben al sociaal introvert dus red mij ook wel goed. Zit veel thuis ook voor al corona. Ik wil geen impuls aankoop doen daarom vraag ik ook naar meningen/ ervaringen van experts (of mensen die al een konijn hebben)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:19

Oh en haal ze aub niet bij de dierenwinkel maar bij een konijnenopvang.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 14:21

jeetje77 schreef:
Oh en haal ze aub niet bij de dierenwinkel maar bij een konijnenopvang.

ben niet gek. dieren winkels verkopen alleen maar en hebben meestal 0% kennis.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 14:23

Rije schreef:
Allereerst de tip dat je een konijntje echt een maatje moet hebben. Konijnen zijn groepsdieren en moeten met z'n tweetjes wonen. Ook hebben ze best veel ruimte nodig. Een dierenwinkelhokje volstaat niet.

Misschien kun je eens oriënteren op andere beestjes, bijvoorbeeld een hamster. Die kun je solitair houden en kan ook wel een weekendje zichzelf redden.

worden dan overdag free room en in de nacht wel hokje (want ik slaap in de zelfde ruimte) maar wel met voldoende ruimte eventueel een ren

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:23

Twee echte dwergjes is best te doen. Als je ze in een kattenmandje vervoert, met absoberend materiaal ivm piesen, en ze ook thuis aanwent daarin te eten e.d. en thuis bij je ouders hebben ze een identiek hok als wat jij hebt, dan zal het wel meevallen. Onze konijnen hadden meerdere hokken in de tuin (soort PP voor konijnen) en ze konden naar wens overal gebruik van maken. Ze zijn best flexibel, maar willen zich veilig voelen, dus dat is waar je op moet letten.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:26

Wij hadden een paar maand twee konijnen in huis, maar het waren echt terrors. Ze knagen aan alles en zaten op den duur zelfs in de vensterbank. Nu hebben ze een groot hok in de schuur/ buiten.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:27

Konijnen in een ruimte waar je ook slaapt moet je goed over nadenken. Vind je het erg als ze lawaai maken? Kan je daar eventueel doorheen slapen? (Hier spreekt een ervaringsdeskundige :+ )

Reizen is voor konijnen vrij stressvol, dus dat zou ik beperken.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:28

Ik zou het niet doen. Puur het reizen, twee keer per week de diertjes in een reismand stoppen en meenemen in de trein zou ik ze niet aan willen doen. Bovendien vind ik konijnen in een hok ook niet echt diervriendelijk, dan zou er een ren bij moeten zitten waar ze ook nog vrij in kunnen rond rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:43

Je situatie is prima alleen het reizen niet.
Dus dan zou ik pas konijnen nemen wanneer je een vaste woonplek hebt.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:50

Ik ben (opnieuw) met konijnen begonnen in mijn studententijd.
Nu woonde ik in een gedeeld huishouden, en was er een huisgenootje die in de weekenden dolgraag voor mijn konijntjes zorgde en die dan lekker in mijn kamer op de bank kwam hangen met ze. Zij blij, konijnen blij! Was een ideale oplossing op die manier. Ik weet niet of ik het constant op en neer reizen gedurfd had. Deed dat wel af en toe met vakanties, dat ging op zich goed.

Verder had ik een groot balkon met hok erop, dat diende als permanente ren zodat ze voldoende ruimte hebben. En als ik dan thuis was mochten ze ook in de kamer. Houd er wel rekening mee dat het flinke slopers zijn: alles wat kapot kan, zal kapot worden gemaakt als je het niet opbergt. Alles van de grond af dus :+

O ja en als de huisgenoot én ik tegelijk weg waren, gebruikte ik een automatische voerbak (wel even zoeken wat werkt, want ook die worden succesvol gesloopt). Voor af en toe ging dat hartstikke prima.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:56

Konijnen maken nog best veel rotzooi en geluid. zou ze zelf echt niet in m'n slaapkamer hoeven.

Als je dit geen probleem voor je is en je ze genoeg ruimte kunt bieden zou ik het wel doen.

Steeds reizen zou ik zelf niet doen, veelste stressvol.
Hoeveel dagen ben je weg in de weekenden? Hebt je evt iemand die ze voor je kan voeren

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:24

Ik heb ook konijnen gehad in een studentenhuis en een huisgenoot ook.
Het is te doen, maar je moet er wel echt veel voor over hebben.
Ze namen echt een groot deel van de kamer in beslag. 's Nachts in hun hok houden zou ik niet doen, dat is te klein voor ze en gaan ze aan de tralies trekken/gefrustreerd gedrag vertonen, en jou uit je slaap houden.
Ze moeten of altijd in je hele studio kunnen, of je zet een grote ren neer waar ze altijd in kunnen.

Huisgenoot had ze in haar hele kamer, ik in een grote ren helaas. Ik had er een sloper bij zitten, hij begon ook aan mn meubels etc. dus ik ben toch voor de ren gegaan.
En je moet je kamer herinrichten, geen kabels op de grond, alle potentieel gevaarlijke dingen weg, etc.

Elk weekend met ze reizen lijkt me echt te stressvol voor konijnen helaas.
Bij ons was er elk weekend wel iemand thuis, dan zorgden we voor elkaars konijnen. Alleen met de kerstvakantie namen we ze mee naar huis. Dat is dan ook gelijk voor een langere periode, en met de auto.

In jouw geval zou ik ook eens over een hamster nadenken. Die kan je wel een weekend alleen laten, en mocht je hem wel mee willen nemen, voor zo'n diertje is reizen vaak minder stressvol. Grote kans dat ie de hele reis slaapt. Al zou ik het nog steeds niet te vaak doen.
Grote voordeel van een hamster is dat je gewoon zijn voerbakje vol kan gooien, een hamster eet naar behoefte dus die heeft dan genoeg voor het hele weekend.
Een konijn eet gelijk alles op en zit de volgende dag dan naar een leeg bakje te kijken.

Edit; een andere huisgenoot heeft het trouwens ook geprobeerd met 2 konijnen, maar zij vond het geen doen vanwege de rommel en geluiden 's nachts, haar konijnen zijn uiteindelijk bij haar ouders in de tuin terecht gekomen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:37

Ga je ze af en toe uitlaten? Of krijgen ze nooit de buitenlucht te zien enz?

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:41

Kiwipeert schreef:
JorineV schreef:

Zit wel aan 2 dwergjes te denken. Ik lees me ook in en ze zijn happyer met zn 2tjes alles voor happy konijntjes.
Ik ben al sociaal introvert dus red mij ook wel goed. Zit veel thuis ook voor al corona. Ik wil geen impuls aankoop doen daarom vraag ik ook naar meningen/ ervaringen van experts (of mensen die al een konijn hebben)

Hoe groot is je kamer in het studentenhuis? Als je kunt zorgen voor laminaat of vinyl op de vloer en alles waar ze aan kunnen knagen van de vloer hebt en buiten bereik van de konijntjes (stroomdraden, houten plinten, alles waar ze maar aan kunnen knagen) en ze genoeg ruimte hebben om elke dag een aantal uren los door de kamer kunnen lopen is het denk ik geen probleem. Maar meestal hoor je toch andere verhalen. In het begin gaat dat goed, maar de meeste studenten merken toch dat de konijntjes alsnog meer IN het kooitje zitten dan loslopen. Ik vind het in ieder geval best zielig om 2 konijntjes in zo een klein traliekooitje op te sluiten. Ze moeten lekker kunnen graven en rondhupsen wanneer ze willen.
Ik denk dat een hamster in een mooi groot verblijf een leukere uitkomst is ;)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:45

Een vriendin nam haar konijntje ieder weekend mee naar huis in een reismandje in de trein.

Resultaat was na een paar weken een ziek konijn van de stress (diagnose van de dierenarts). Beestje is toen bij haar ouders gebleven, omdat huisgenoten er in het weekend niet voor wilden of konden zorgen.

Ik zou het dus niet doen, tenzij je iemand hebt die in het weekend voor de konijntjes kan zorgen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:55

Zelf heb ik 2 konijnen op mn balkon die grenst aan mn slaapkamer, en ik moet ze snachts al opsluiten omdat ik anders geen oog dicht doe snachts (of minimaal 2x in de nacht wakker schrik van een verbouwing op mn balkon :+ ). Laat staan als ik ze in mn slaapkamer had, moet er niet aan denken :wow: .

Konijnen zijn in de nacht het meest actief en houden geen rekening met ons slaapgedrag. Daarnaast horen ze geen brokjes/bix te krijgen maar goed hooi zodat de tandjes goed aflslijten en liefst meerdere keren per dag vers hooi.

Het hok van mijn konijnen maak ik 3x in de week schoon maar als je ze binnen wilt houden ga je ze al na 1 dag wel ruiken denk ik, zeker in een kleine ruimte.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:02

Ik zou het niet doen. Konijnen kunnen echt zó slecht tegen stress. Het zijn echt gevoelige beestjes die van niks al ziek kunnen worden en dan kan het heel snel gaan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:50

Asciugamano schreef:
Ga je ze af en toe uitlaten? Of krijgen ze nooit de buitenlucht te zien enz?

Nooit konijnen geahd zeker. Een konijn laat je niet uit en houd je binnen OF buiten, het is GEEN hond! ;)

Ik zou niet aan konijnen beginnen in een studentenkamer. Ze nemen veel plaats in beslag, maken veel rotzooi, maken veel kapot en zijn toch echt schemerdieren die in de nacht actiever zijn dan overdag dus bye bye goede nachtrust, zo vaak reizen is not done, ze kunnen erg slecht tege stress! Daarnaast kosten ze ook het nodige. Ik zou dus of een ander makkelijker dier kiezen of gewoon wachten tot je werkt en op jezelf woont.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:53

Ik zou er ook niet aan beginnen. Konijn hoort m.i. niet in een hokje en niet binnen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:10

Wat Temeraire ook zegt: heb je al aan het hamster gedacht? Ik wilde ook eerst een konijn maar het is een hamster geworden en heb er geen moment spijt van gehad. Je kunt ze makkelijk alleen laten, ze stinken niet, ze maken niet zoveel herrie en je kunt er 1 nemen.