Wat kan mijn hond hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Wat kan mijn hond hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 21:37

Hallo allemaal,

Als eerste; ik bel morgenochtend de dierenarts.

Ik heb een hond van 12 a 13 jaar. Altijd super zindelijk geweest. De laatste 2 a 3 maanden begint hij echt wel 'oud' te worden. Niet meer zo snel lopen tijdens de wandeling, niet meer zo lang kunnen lopen, z'n rug begint echt enorm door te zakken. Hij ontwikkeld staar. Eerder als hij in je looppad stond en hij zag je aankomen, wist hij niet hoe snel hij aan de kant moest stappen, de laatste maanden lijkt hij te denken, ik ben oud, je loopt maar voor me om en blijft stug staan, of zet 1 ministaatje opzij. Goed, hij wordt oud. De laatste 2 a 3 maanden enorm op eten geobsedeerd. Hij is goed op gewicht, maar echt geobsedeerd de laatste maanden. De laatste 2 a 3 weken drinkt hij water als een malle zou ik haast zeggen, maar nu komt het. De laatste 2 a 3 wkn heeft hij ook al 3 x in huis geplast. De eerste keer zaten we te eten aan tafel en mn zoon z'n gezicht betrekt, dus ik vraag hem wat er is, zegt ie dat de hond over z'n vieten plast :wow:
En idd Bino (zo heet de hond) staat ter hoogte van mn zoon z'n voeten met 4 poten op de grond alles te laten lopen... nou goed, dat kan een x gebeuren. Opgeruimd en klaar. Voor de duidelijkheid als hij echt heel nodig moet, gaat hij altijd naar de achterdeur, hij zal als het even kan never nooit niet in huis plassen...
Goed op een zondag dus zit ik op de bank en een 2 uur nadat hij is uitgelaten zie ik bij de achterdeur een plas liggen, weer van Bino... nou goed, opgeruimd en klaar, maar nu een paar dagen later, gaat hij op (geen drafje , maar iets sneller loopje als z'n normale sukkel loopje) naar de achterdeur, hij is nog onderweg en ik sta op, met dat ik sta, komt hij aan bij de achterdeur en loopt alles er al uit -O-
Hij krijgt er niet voor op z'n kop, pak een handdoek en ruim.het op. Maar het worde wel 'vervelend' morgen ga ik dus met hem naar de dierenarts (als ik morgen meteen al terecht kan, gezien het geen spoed is) en hoop ik meer te weten. Maar wilde vragen of jullie mee kunnen denken wat het kan zijn.
Het lijkt erop dat hij op sommige momenten de controle kwijt is over z'n sluitspier bij de blaas. Hij heeft zover ik kan beoordelen geen pijn, ook niet bij het plassen zelf. Ik denk zelf aan iets met de nieren ofzo
Alsvast bedankt voor het lezen en meedenken!

Simoonzel

Re: Wat kan mijn hond hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:43

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 21:48

Simoonzel schreef:
Ik zou hier vast een blik op werpen: https://www.mcvoordieren.nl/cushing-hond

Het kan zijn dat je dierenarts om urine vraagt, dus misschien handig om dat morgenochtend vast op te vangen. :D

Wauw, exact dit! Idd veel hijgen was ik vergeten, z'n vacht is nog wel aardig, maar begint wel dunner te worden. Eerst moest hij echt wel elke 3 mnd naar de kapper, nu gaat hij om de 4 maanden. Ook die spierspanning, soms staat hij en dan trilt z'n achterpoot van het ontbreken van de kracht , zo ziet het eruit, maar hij gaat dan ook niet zitten om het te ontlasten ofzo.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:49

Zeker urine meenemen en evt nuchter houden voor bloedonderzoek. Je schrijft hij dus ik ga uit van een reu, wat voor ras is t? Nieren zijn op deze leeftijd zeker een optie maar daarbij zou je eerder minder eetlust verwachten. Cushing kan ook zoals simoonzel oppert.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 21:55

Afbeelding
Dit is Bino, ons is verteld een mix welsh corgi x tibbetaanse terriër, maar ipv tib ter denken we zelf teckel.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:59

Ik moet ook meteen aan cushing denken. Succes bij de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:01

Wat een leukerd! Ik heb ook een hond gekend met diabetes die vergelijkbare symptomen had, maar die liet niet alles lopen. Ik weet eigenlijk niet hoe dat is afgelopen. Goed dat je naar de dierenarts gaat! Hopelijk gaat het gauw beter. :(:)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:02

idylle schreef:
[ [url=m/u3f55r.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is Bino, ons is verteld een mix welsh corgi x tibbetaanse terriër, maar ipv tib ter denken we zelf teckel.

Vertekend de foto nu zo erg? Of heeft hij enkele kg te veel?

Je zegt dat hij veel drinkt, veel drinken = veel plassen.

Misschien zn waterconsumptie wat inperken? Dan zal hij minder moeten plassen.

En vaker naar buiten laten voor een plas? Als je ziet dat hij flink heeft gedronken, gewoon na 1 uur even plasje gaan doen buiten en een uur later nog een keer?

Ik denk dat ppid zeker een mogelijkheid kan zijn, dat veroorzaakt immers de dorst.

Maar het plassen komt waarschijnlijk puur door het vele drinken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 22:11

mvdende schreef:
idylle schreef:
[ [url=m/u3f55r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vertekend de foto nu zo erg? Of heeft hij enkele kg te veel?

Je zegt dat hij veel drinkt, veel drinken = veel plassen.

Misschien zn waterconsumptie wat inperken? Dan zal hij minder moeten plassen.

En vaker naar buiten laten voor een plas? Als je ziet dat hij flink heeft gedronken, gewoon na 1 uur even plasje gaan doen buiten en een uur later nog een keer?

Ik denk dat ppid zeker een mogelijkheid kan zijn, dat veroorzaakt immers de dorst.

Maar het plassen komt waarschijnlijk puur door het vele drinken.

Dat is dus z'n hangbuik doordat z'n rug doorzakt. Hij is momenteel erg netjes op gewicht. Als hij iets buigt voel je z'n ribben, dus niet te dik en niet te mager

Veel water is veel plassen is logisch, maar dat komt ergens vandaan, want in z'n dieet is er niks veranderd laatste half jaar.

We hebben nog een hond dus water beperken is geen optie. Je wilt zelf ook drinken als je dorst hebt. Dan maar wat vaker dweilen. Overigens drinkt onze andere hond niet extreem veel.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:43

Je zegt het al: hij drinkt al weken als een malle. Dan moet je hem ook als een malle zo vaak uitlaten, het moet er immers ook weer uit. En heel goed dat je het water niet gaat beperken, zeker niet aangezien je nog niet weet wat de oorzaak is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 22:46

GDG schreef:
Je zegt het al: hij drinkt al weken als een malle. Dan moet je hem ook als een malle zo vaak uitlaten, het moet er immers ook weer uit. En heel goed dat je het water niet gaat beperken, zeker niet aangezien je nog niet weet wat de oorzaak is.

Klopt, alleen overdag red hij het van 8 uur smorgens tot 17 uur smiddags zonder te plassen. In de afgelopen 3 weken dus 3 x gebeurd dat hij na 1,5 a 2 uur nog eens moest en het dus ook echt niet op kon houden. Juist dat vind ik zo vreemd, dat hij het nog geen minuut op kan houden. Want hij is sneller in de achtertuin als aan de riem naar het veld, maar zelfs als ik meteen reageer is het dus te laat. En dus ook niet dagelijks, maar 1 a 2 x in de week.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:46

Water beperken zeker niet doen!
Urine opvangen morgenvroeg en meenemen naar de DA, zou zomaar ook een blaasontsteking kunnen zijn, komt daar niks uit dan zou ik een bloedtest laten doen, kijken wat daar evt. nog uit komt.

Sterkte en succes morgen bij de DA.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 22:50

Sansevieria schreef:
Water beperken zeker niet doen!
Urine opvangen morgenvroeg en meenemen naar de DA, zou zomaar ook een blaasontsteking kunnen zijn, komt daar niks uit dan zou ik een bloedtest laten doen, kijken wat daar evt. nog uit komt.

Sterkte en succes morgen bij de DA.

Blaasontsteking heb ik ook aam gedacht, maar dan zou je denken dat hij de hele dag door kleine beetjes moet plassen, of in ieder geval constant vaker plassen en niet 1 a 2 x per week een x extra. Vandaar dat ik toch aan iets anders denk als Blaasontsteking, maarja wat.... al klinkt cushing echt super aannemelijk. Las de symptomen op aan mijn man en die zei ook meteen, ja dat is het!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:52

idylle schreef:
GDG schreef:

Klopt, alleen overdag red hij het van 8 uur smorgens tot 17 uur smiddags zonder te plassen. In de afgelopen 3 weken dus 3 x gebeurd dat hij na 1,5 a 2 uur nog eens moest en het dus ook echt niet op kon houden. Juist dat vind ik zo vreemd, dat hij het nog geen minuut op kan houden. Want hij is sneller in de achtertuin als aan de riem naar het veld, maar zelfs als ik meteen reageer is het dus te laat. En dus ook niet dagelijks, maar 1 a 2 x in de week.

Van 8 tot 17 vind ik anders echt behoorlijk lang voor een hond om niet uitgelaten te worden.

Je geeft aan dat iedere keer dat hij in huis plaste, dit 1,5-2 uur na de uitlaatronde van 17 is geweest.

Is het dan niet een idee om hem vanaf nu gewoon iedere avond om zeg 18- 18:30 zelf nog even buiten te laten plassen? Dan heb je kans dat je niet meer hoeft te dweilen.

Ik merk het aan mijn eigen hond ook. Heeft hij eens veel gedronken (omdat hij een kluif heeft gehad ofzo) of heb ik per ongeluk te veel water door zn voer gedaan, dan weet ik dat ik hem 1-2 uur daarna even een plas moet laten doen. Anders kan ook ik dweilen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 22:56

Van 8 tot 17 doet ie het al 10 a 11 jaar op, doet hij het goed op. Maar ene x is het in de ochtend, andere x na 17 uur. En zo dagen niet hoor en dan ineens verzint ie dat ie moet en dan laat hij het al lopen. Hij kan het gewoon echt niet ophouden, alsof zn sluitspier op dat moment uitschakelt ofzo.

Hier nog een foto die zn rug beter weer geeft
Afbeelding

*edit* ik hoef trouwens geen oplossingen voor het in huis plassen hoor, heel lief , mAr niet nodig. Ik ben alleen opzoek naar wat dit kan veroorzaken, zodat ik morgen met de dierenarts mee kan denken.
Laatst bijgewerkt door idylle op 02-12-20 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:57

Ik zou buiten cushing ook nog niet zo raar opkijken van dementie oid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:59

idylle schreef:
Dat is dus z'n hangbuik doordat z'n rug doorzakt. Hij is momenteel erg netjes op gewicht. Als hij iets buigt voel je z'n ribben, dus niet te dik en niet te mager

Als je zijn ribben niet voelt als hij gewoon recht staat is hij juist veel te dik. Niet iets waar ik op deze leeftijd grof mee aan de slag zou gaan, maar wel een aandachtspunt. Je hoort zijn ribben goed te kunnen voelen, met een minimaal laagje eroverheen en geen diepe, maar wel enige, geultjes ertussen.

https://www.holmervetsurgery.co.uk/wp-c ... um-dog.jpg

Ik vind de kans op cushing ook aanwezig, maar er zijn meer mogelijkheden. Kijk of je morgenochtend alvast zijn eerste plas kunt opvangen, dan kunnen ze die direct mee-onderzoeken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 22:59

kiwiwitje schreef:
Ik zou buiten cushing ook nog niet zo raar opkijken van dementie oid.

Dat zou mij ook niet verbazen, af en toe kijkt ie echt zo van, waar ben ik en dan ineens ohja, hier. Tenminste, zo lijkt het.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:00

NOOIT water inperken. NOOIT!!!

Ik verwacht morgen datbze bloed gaan nemen voor suiker en lever en nieren. Cushing moet met urine over 3 dagen gespreid getest. Kun je morgenochtend vast opvangen, vast tijdstip. In koelkast bewaren. Niet in jampotje. Hond ziet er zeer zeker uit als cushing patiënt

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:00

Veel drinken en veel plassen kan inderdaad ook wel iets van diabetes zijn. Bij onze oude hond was het uitgezaaide kanker in de alvleesklier wat het veroorzaakte.

Erg veel mogelijkheden dus. De dierenarts kan het vast makkelijker diagnosticeren.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 23:01

Mizora schreef:
idylle schreef:

Als je zijn ribben niet voelt als hij gewoon recht staat is hij juist veel te dik. Niet iets waar ik op deze leeftijd grof mee aan de slag zou gaan, maar wel een aandachtspunt. Je hoort zijn ribben goed te kunnen voelen, met een minimaal laagje eroverheen en geen diepe, maar wel enige, geultjes ertussen.

https://www.holmervetsurgery.co.uk/wp-c ... um-dog.jpg

Ik vind de kans op cushing ook aanwezig, maar er zijn meer mogelijkheden. Kijk of je morgenochtend alvast zijn eerste plas kunt opvangen, dan kunnen ze die direct mee-onderzoeken.

Zijn kapster zegt dat hij goed op gewicht is. Hij is vorig jaar te dik geweest en later te mager. Hij is vorige maand geknipt en toen was hij goed op gewicht. Zij is dierenarts assistent geweest, dus zal het vast weten neem ik aan.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:02

diabetes, Cushing, nierproblemen, dementie.. het kan van alles zijn.. echter zou ik gewoon naar de dierenarts gaan en het laten onderzoeken...onze hond kan ook " staren" dat kan dementie zijn... andere momenten heeft ze het niet... mijn hond hijgde ook zo.... bleek een lekkende hartklep te zijn... er kan zoveel mis zijn....

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 23:04

lnvdh schreef:
diabetes, Cushing, nierproblemen, dementie.. het kan van alles zijn.. echter zou ik gewoon naar de dierenarts gaan en het laten onderzoeken...onze hond kan ook " staren" dat kan dementie zijn... andere momenten heeft ze het niet... mijn hond hijgde ook zo.... bleek een lekkende hartklep te zijn... er kan zoveel mis zijn....

Dat is absoluut hoor, het kan echt van alles zijn. Morgen hopelijk meer duidelijk, maar dacht vraag het hier alvast. Toch een beetje mensen eigen denk ik om te willen weten wat er staat te gebeuren :o

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:10

_xManadisx_ schreef:
NOOIT water inperken. NOOIT!!!

Ik verwacht morgen datbze bloed gaan nemen voor suiker en lever en nieren. Cushing moet met urine over 3 dagen gespreid getest. Kun je morgenochtend vast opvangen, vast tijdstip. In koelkast bewaren. Niet in jampotje. Hond ziet er zeer zeker uit als cushing patiënt

Mijn hond heeft ook vaak geen water in de nacht. Al 2,5 jaar niet. Merk er niet veel van.

Als ik een paar uur van huis ben en hij zit in de bench heeft hij ook geen water.

Dus als een hond extreem veel gaat drinken, dan kan het vast geen kwaad om water te beperken, als in geen liters water laten drinken maar op regelmatige tijdstippen een kleine hoeveelheid water aanbieden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 23:10

Afbeelding
Foto van bovenaf, misschien geeft dat een beter beeld kwa gewicht?