Poes heeft een wit neusje en tandvlees

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wend2009

Poes heeft een wit neusje en tandvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 16:32

Pff hier komt een lang verhaal
We mogen straks naar de dierenarts.

Onze poes 11,5 jaar simpel oeps nest poesjes.
Is met 4 weken bij mijn man gekomen.
Anders hadden ze haar op straat gegooid.
Toen ze een half jaar was kwam ik bij mijn man wonen kregen we een relatie.
Ik heb een poes bijgehaald in de hoop haar wat extra poezen dingen te leren.
De poes heeft de eerste 3 jaar letterlijk al mijn en de honden hun spullen onder geplast.
Super schuw.
Zag je letterlijk nooit verstopte zich in de kleinste gaatjes.
Dierenarts gaf aan psychisch wegens te vroeg uit het nest.
3 keuzes
Opsluiten in een kamer bij 2x2
Baasje zoeken die nog zo'n 15 jaar hetzelfde leeft en geen wisseling heeft.
Of inslapen.

Wij hebben haar meegenomen zijn verhuist en sinds dien paar keer plasje
Daarna nooit meer langs de bak of andere plekken geplast.

3 kinderen verder erbij maar de poes is altijd gewoon netjes op de bak blijven gaan.

Het laatste half jaar / jaar slaapt ze veel bij mijn man opschoot en naar mate de zwangerschappen die ik had werd ze steeds rustiger en tammer.

In juli 1 van onze hond in moeten laten slapen.

Sinds een maand of 3 moet de andere poes niks meer van haar hebben.
En plaste ze af en toe boven op de schone was (ik denk persoonlijk dat de andere poes haar in een hoekje gedreven had).
Toen werd de poes ziek en was ze ineens heel mager ik heb tegen mijn man gezegd geef haar 3 dagen of het moet nog verslechteren anders gaan we alsnog naar de dierenarts.
Ze nieste en was verkouden ook.
Heb vlees voor ze gehaald en subtiel gevoerd en de poes knapte op.
Kwam weer mooi op gewicht en niezen en snotteren was voorbij.

Haar katten bak is steeds natter en de waterbak steeds sneller leeg.

Vandaag viel me op dat haar neusje wit was toen ik ging Google stond er kijken naar het tandvlees deze is ook giga bleek.
Afspraak voor straks bij de dierenarts gemaakt..

Ik denk persoonlijk aan haar nieren.

En nu gaat mijn gevoel / verstand opspelen.

Mijn gevoel is we houden van het beestje we gaan kijken hoe en wat de dierenarts zegt en behandelen.

Mijn verstand zegt kijken of het haar nieren zijn.
Of wat anders
Maar mocht er iets uitkomen met veel behandelen gaan we dat niet doen.

Nadat we in haar mond hebben gekeken duurde het al 2 uur voordat we haar weer konden aaien.

Ik ben zo bang met echt behandelen dat we die poes kei schuw en weer angstig gaan maken.
En ik heb een hoop geduld gehad en schoon te maken gehad.
En ben nog steeds achteraf blij dat we zo doorgezet hebben.

Maar ik wil in het belang van de poes en van ons gezin kijken.
Maar met name die van de poes.

Iemand hier ervaring mee?

Ik vind het zo moeilijk en zo spannend om naar de dierenarts te gaan.

Afbeelding

Lenexa

Re: Poes heeft een wit neusje en tandvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:44

Ik heb geen advies mbt de medische problemen, maar ik heb ook kort geleden een medisch traject gedaan met mijn angstige kater. Niet helemaal dezelfde situatie omdat mijn kater thuis een grote knuffel was maar zodra er andere mensen waren/harde of vreemde geluiden dook hij gelijk een paar uur weg.
Ik had ook besloten bij teveel dierenarts bezoeken dat ik hem dat niet ging aan doen.
Express heb ik niet teveel met hem geklooid, gewoon ons normale ritueel en alles door de dierenarts laten doen. Dan had hij thuis en aan mij geen associatie daarmee.
In totaal ben ik 3 keer met hem naar de dierenarts gemoeten, de laatste keer bleek hij al slechter te zijn en heb ik ervoor gekozen hem in te laten slapen. De dierenarts gaf toen aan dat ik hem met een korte ingreep best nog een paar dagen mee naar huis kon nemen, maar de angst die hij had voor het mandje en de auto en de vreemde mensen ging ik hem dat niet aan doen.

Nu ben ik echt heel blij dat ik hem niet nog een keer heen en weer heb gesleept al had ik hem het liefst nog mee naar huis genomen. De dierenarts was duidelijk dat het niet heel lang meer zou duren voor hij echt heel ziek zou worden en dat er geen behandelingen meer waren. Nu heb ik hem in ieder geval nog meer angst bespaard.

Ik zou precies doen wat je nu van plan bent, laten onderzoeken en afhankelijk van de uitslag/het behandelplan kijken wat je kunt doen. Wellicht kan de kat met een speciaal dieet nog jaren mee. En zo niet, kun je altijd nog een andere keuze maken.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:12

Wij hadden een super schuwe kat die op oudere leeftijd schildklier problemen had en 2 x per dag medicatie geven was gewoonweg niet te doen voor haar. Wij hebben haar comfortabel gemaakt tot de tekenen er waren dat 't voor haar niet meer een waardig leven was, en hebben haar laten inslapen, thuis, met zo min mogelijk stress.

Hoeqel we alles voor onze dieren overhebben betekend dat niet dat behandelen soms de goede keuze is als de stress rondom behandeling meer kwaad doet dan dat de behandeling oplevert. Jullie kennen jullie kat het beste, en kunnen dat dus ook het beste inschatten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:31

Moeilijke situatie maar ga er in mee dat teveel behandelen alleen maar nadelen heeft. Hier thuis hebben wij een heel angstig konijn. Alle behandelingen gaan bij de dierenarts en thuis zitten we er nooit aan om vervelende dingen te doen. Dit zodat ze ons nooit associeert met nare ervaringen. Heb haar laatst naar de dierenarts gebracht om daar medicijnen te geven en een nacht te laten om te kijken of ze opgeknapt was. Thuis medicijnen geven geforceerd betekent maanden niet kunnen aanraken en dat heb ik er niet voor over.

Ik zou kijken wat de dierenarts zegt en wat het behandelplan is. Bij medicijnen zou ik kijken of het mogelijk is om te geven op voer zonder haar te forceren. Zijn er geen behandelingen mogelijk zonder thuis er aan te zitten zou ik na gaan denken over inslapen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:37

Ik had ook een superschuwe kat, gevonden langs de weg toen ze 6 weken oud was. Ze is 10 jaar geworden en is altijd schrikkerig en schuw gebleven. Heel soms als het heel rustig was kwam ze bij je liggen maar spontaan aaien lukte nooit. Toen ze 10 jaar was werd ze ziek, oogjes gingen diep liggen en ze werd mager. Ik ben er vrij laat achter gekomen omdat wel at en dronk. Omdat ik haar nooit echt goed kon bekijken merkte ik te laat dat het helemaal niet goed ging. Ben toen gelijk naar de dierenarts gegaan en ze bleek uitgedroogd te zijn. Het was vrijwel 100% zeker haar nieren. Ik heb haar toen in laten slapen en niet verder gekweld met onderzoeken ed. Pillen had ik er sowieso nooit ingekregen.
Sterkte met jouw kat!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:48

Het klinkt heel erg als nieren, 1 van m'n katten heeft ook slechtere nieren, veel drinken, plassen en ook naast de bak wat ie nooit deed, nu medicijnen, aangepast voer en hij is weer de oude, is 17 en best weer fit.
Pillen gaan in de easypill en eet ie zo op, dus geen gedoe daarmee

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 17:50

Pff deze verhalen zijn eerlijk maar zo moeilijk.
Zo hebben we ons hondje ook in juni in laten slapen.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 20:51

Oké der nieren voelen normaal aan
Wel denkt ie dat ze lintworm heeft
Mocht het niet voorbij zijn over 4 maanden moeten we zoiezo urine inleveren om te lijken of ze geen suikerziekte geeft tja is dat het geval dan is het einde oefening.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:09

Voor nu nog geen slecht nieuws dus! Was ze erg boos of viel het mee toen jullie thuis waren?

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 21:16

Afbeelding
Intussen loopt ze wel langs voor een aai maar we mogen niet bewegen
En alleen over haar kopje.
We gaan kei hard duimen
Want al die ellende die we hebben gehad om een beetje normale kat te krijgen mag ze van ons wel 20 worden.

Tja nu zou er in de ontlasting moeten zitten morgen dus ik ben benieuwd.

Normaal ontwormen we toch wel dus sta er wel een beetje van te kijken.

Maar de niertjes voelde klein totaal niet opgezet.

Wel moesten we proberen het drinken wat te beperken.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:23

Ik begrijp dat er geen bloed afgenomen is voor onderzoek? Dit is allemaal wel erg kort door de bocht... Waarop is gebaseerd dat ze lintworm of suikerziekte zou moeten hebben?

Veel drinken en plassen, afvallen, bloedarmoede (zeer waarschijnlijk want witte slijmvliezen) passen allemaal heel goed bij nierziekte... en de nieren hoeven echt niet altijd vergroot of verkleind te zijn helaas.

En waterinname beperken is niet echt vriendelijk als je nieren niet kunnen concentreren...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:27

Met voelen kan je dat helaas niet altijd zeggen. Ze kunnen juist verschrompelen door falen.
Drinken beperken zou ik ook zeker niet doen. Als het wel suikerziekte is, of nierfaken, moet zo'n dier juist kunnen drinken.

Ik zou toch een bloed onderzoek laten doen. Met een klein onderzoek heb je nieren, lever en suiker op een rij en weet je wat er is. Dan kan je dak iig verder beslissen wat er eerlijk is voor de poes. Want veel drinken, veel plassen is niet alleen nieren..
Dat kan zoveel zijn helaas..

En lintworm, waarop zou dat gebaseerd zijn? Hebben jullie wel eens iets gezien in ontlasting?

Hopelijk is ze snel weer minder boos

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:30

Ik vind het heel raar dat je enkel met een ontworming naar huis gestuurd bent. Meest logische is om toch op z'n minst deze week even urine in te leveren. En een bloedonderzoek had ik vandaag toch ook gelijk even laten doen met deze klachten en deze leeftijd. Heel raar.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:31

Oh ik had er overheen gelezen dat je ook het drinken moet beperken. Dit kan geen arts met verstand van katten zijn, ga alsjeblieft naar eentje die daar wel verstand van heeft.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:33

Oei let op met water beperken. Als ze het toch aan haar nieren heeft, kan het ineens heeel snel gaan.
Ook bij diabetes vind ik het een gek/gevaarlijk advies zomaar water te gaan beperken! Ze produceren dan nou eenmaal meer urine, ga je water beperken dan drogen ze uit.
Wat een bijzonder advies ..

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 21:46

Nee hij heeft alleen gevoeld
Wel geprobeerd urine uit de blaas te drukken maar deze was leeg.
Deze mocht ik wel nog inleveren als dit zelf lukte.
Maar ik ga haar nooit op een lege bak krijgen.
Hm jullie maken me wel aan het twijfelen nu.
Drinken krijgt ze van mij gewoon.
En al helemaal met wat jullie zeggen.
Ik was van plan deze week gewoon even te kijken wat er gebeurd met haar ontlasting.
Mochten er wormen in zitten prima hij had het over lintworm.
Daar konden ze ook bleker tandvlees en neusje van krijgen en meer van gaan drinken.
Tja zitten er geen wormen in kan ze zoiezo al geen wormen hebben.
Dan gaan we gewoon van de week terug.
Laat ik bloed trekken.

Voor de rest is ze nog wel actief slaapt wel veel maar loopt nog wel haar rondje beneden en af en toe in onze afgezete tuin.
Komt echt wel aandacht vragen.

Ik moet vrijdag avond nog terug om te betalen (de pot was een beetje leeg na 2 ellende tijd met 2 honden nu dus nog maar 1)
Iemand een idee hoe je die urine zou kunnen opvangen zonder haar op een lege bak te hoeven zetten?

Want dan zou ik dat vrijdag mee kunnen nemen.

Is het logisch dus
Deze week ontlasting in de gaten houden.
Geen wormen (tot nu toe ook nog niks gezien hoor).
Volgende week bloedprikken / hopelijk urine inleveren.

Of moet dat al sneller.

O en ik weet zeker dat ze geen vlooien heeft

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:06

Ik zou sneller bloed prikken, als het lukt voor het weekend nog. Slijmvliezen die wit zijn, zijn meestal niet ok
Daarbij kan t snel slechter gaan en dat gebeurd altijd in een weekend...

Over urine opvangen, er zijn plastic korrels, dan is de bak niet leeg. Dan gaan ze er meestal wel op.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:10

Vwb urine opvangen...ik heb dit een keer moeten doen en heb toen catkorkorrels in de bak gedaan. Deze kan je bij de dierenarts krijgen.aangevuld met papier van folders omdat dit glad is en niet zo snel opneemt. Hier bleek het suikerziekte te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:20

Onze kat had ook slechte nieren, maar kreeg hiervoor gewoon een aparte brok en daar deed ie het prima op.
Ik zou zeggen, haal wat speciale voeding voor katten met nierproblemen en kijk eens hoe ze het daar op doet. Baat het niet dan schaadt het niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 22:27

Mijn kat werd mager...ik zag het maar wilde um niet wegen.
Ik zag dat zijn spieren opgegeten werden en toen ging ik naar de dierenarts

Garfield at wel maar elke dag was de drinkensbak leeg echter heb ik 3 katten
Goed beestje kwam van de 10kilo af en woog opeens daar 3.5 kilo ik wist dat ik te laat was.

Alles voelde goed, bloed laten testen op 2 verschillende methodes .....nierwaarden X factor 1000
Laten hemelen

Ander poezel stonk naar urine..... bleek tandvlees, donker urine ....bloedtest extreme leverwaarde.
Ook laten hemelen en die was nog net 4

Les...... altijd bloedtest en bij twijfel echo laten uitvoeren

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 22:47

Hmm dan zal ik der vrijdag nog maar meenemen
Kreeg de tip om huishoudfolie op de grote te leggen zodat we het daar af kunnen halen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:33

Zakje katkor zul je bij de dierenarts/winkel moeten halen. Je zou kunnen beginnen met een plastic tas in stukjes te knippen.
Zeker spoedig inderdaad bloedonderzoek laten doen. En inderdaad geen vocht inname beperken. Maar dat geeft de rest hier ook al aan.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 06:44

Echt even bloed laten prikken, dan heb je zoveel meer duidelijkheid, eigenlijk het eerste wat mijn da zou doen...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:35

Nou ik was al naar een andere dierenarts gegaan.

Je komt met een zieke kat aan bij de dierenarts. Die 'vermoed' dat het wormen kunnen zijn en stuurt je weer naar huis.
Wat nou als zijn vermoeden er naast zit?

Nierfalen kun je met de nieuwe bloedtest zelfs pas zien wanneer 30-40% al niet meer werkt (de oude test pas bij 70%). Erg bijzonder dat deze man dat zo op fingerspitze gefuhl kan vaststellen. Waarom zouden we eigenlijk nog bloed laten testen?

En dan een zieke kat, waarvan je geen diagnose hebt, slechts een vermoeden, adviseren water in te perken. Een KAT of all animals. Echt weird.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:51

Wat ik bij mijn oude man meestal doe om urine op te vangen, is een lage kattenbak zonder kap in de woonkamer zetten en een oude juslepel & een schoon potje klaarleggen (check even of het potje goed waterdicht is, lekkend potje in de je tas is niet handig, weet ik uit ervaring :+ ). Als een kat eenmaal plast, dan kunnen ze niet meer stoppen. Dus kat op de bak, wachten tot ze plast en dan rustig de lepel on der straal houden. Ik beweeg dan echt gewoon rustig.

Voor niercontrole is ochtendurine het fijnst, omdat ze dan ook de concentratie kunnen controleren. Anders inderdaad de catkor korrels voor in de bak, maar daar wil die van mij het thuis niet op doen, bij de dierenarts wel gek genoeg. Als het echt niet lukt, kun je de dierenarts vragen onder echo geleide de blaas aan te prikken. Dat was hier iets ven aan euro of 15, dus goed te doen. Evt zouden ze dan ook gelijk de nieren kunnen bekijken met de echo, maar dan ben je wat meer kwijt.

Mijn oude man heeft inmiddels een lange geschiedenis met blaasgruis, blaasstenen, af en toe blaasontsteking, hartproblemen en sinds een jaar of 3 nierfalen. Hij is heeft heel milde bloedarmoede, dus dat houden we wel in de gaten, maar bij hem is zijn tandvlees nog wel goed van kleur. Hij zat ook maar 0.03punten onder de ondergrens. En voor een oude vent met zoveel problemen, doet 'ie het nog goed, aldus de dierenarts. Hij slaapt veel, maar dat mag wel als je omgerekend naar mensenleeftijd 84 bent :D .