Artrose bij jongere hond

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Artrose bij jongere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 14:27

Vandaag is onze hond (groter ras, hond weegt 49 kilogram) gediagnosticeerd met beginnende artrose in zijn rechterheup. Volgens de dierenarts is deze waarschijnlijk ontstaan door een te los gewricht.
Aangezien hij pas 4,5 jaar oud is willen we er uiteraard alles aan doen om de artrose onder controle te houden.

Ik heb vaker positieve verhalen gehoord op Bokt, maar via de zoekfunctie kreeg ik deze helaas niet gevonden.
Daarom ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen omtrent het onder controle houden van artrose, zowel met diverse voedingssupplementen als met het bewegingsregime. We wonen buitenaf en hebben nog een jonge hond dus geen gekke bochten maken gaat al een hele uitdaging worden :Y) .

Alvast bedankt!

Tinkermuts

Re: Artrose bij jongere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:38

Mijn hond heeft een extreme vorm van ocd, paar keer grote stukken bot uit z'n knieen gebroken en meerdere operaties gehad.
Hierdoor vanaf z'n derde jaar al flink atrose in drie poten, als ie opstaat hoor je diverse gewrichten knakken.
Vanaf dat hij drie is hebben we dit ontdekt, het is een rottweiler van 50 kilo.
Ik ben overgestapt van kvv naar hills joint Cate brokken, daarnaast krijgt ie supplementen met groenlipmossel, Glucosamine en vitamines.
Ook krijgt ie dagelijks de laagste dosis voor zijn gewicht rimadyl pijnstiller/ontstekingsremmer.
Verder gooi ik geen ballen enzo en probeer ik soms om z'n lompe wilde gedrag in goede banen te leiden wat meestal mislukt haha.
Ik laat hem vooral ook hond zijn en lekker blij zijn en zoveel mogelijk z'n ding doen, hij heeft alle sportspeur diploma's gehaald, heeft tot de GG3 gelopen in de gehoorzaamheid en nu bezig met detectie speuren.
Stil zetten ga ik niet doen, dan word ie echt ongelukkig, hij loopt ook elke dag met m'n uitlaatservice mee en is een gelukkige drukke hond die savonds soms wel wat stram is maar meestal met paar minuten weer soepel gaat.
Ik kies ervoor om hem een leuk actief leven te geven wat misschien dan wat korter duurt IPV hem altijd maar rustig te houden.
Hij is nu acht en doet het nog steeds super op soms wat ongelukjes na door z'n lompigheid.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:51

Hier een gasthond uit het buitenland opgevangen die bij aankomst artrose blijkt te hebben.
Ik ben dus ook nog een beetje zoekende, heb hem al wel van de pijnstilling af gekregen.

Supplementen: volgens mij is omega 3 het enige wetenschappelijk bewezen effectieve supplement. Het gaat dan met name om EPA & DHA, minder bekend is ETA welke wel een goed effect lijkt te hebben tegen ontstekingen.
Ikzelf ben fan van het merk Doils voor een goede visolie.
Ook geef ik magnesium erbij tegen de stramme spieren en om te voorkomen dat artrose erger wordt door een tekort hieraan.

Ook ben ik aan het experimenteren met groenlipmossel (met zwarte besblad, boswellia en curcumine). Dit is echter nog niet wetenschappelijk bewezen, ik zie bij beide honden vooruitgang. (Andere hond liet opstartstijfheid zien, heeft voorste kruisband helemaal afgescheurd gehad. Nu geen stijfheid meer.)
Deze gebruik ik als kuur van 40 dagen. (Ik geef de groenlipmossel vloeibaar van Lucovitaal)

Beweging: rust roest zegt men. Dit heeft te maken met gewrichtsvloeistof tussen de beenderen in. Daarom is het advies bij artrose: liever 5x per dag 10 minuten dan 1x 50.
Hoe minder ze stil liggen, hoe beter. Binnen wat de hond aankan uiteraard.

Zwemmen is overigens de beste vorm van beweging die je kunt wensen bij artrose.

Ook het weer (kou en vocht) slaat op de gewrichten. Hier heeft gasthond sinds vorige week een bipswarmer gekregen tegen z'n stramme artrose heupjes. Nu loopt hij weer vrolijk rond buiten in de kou.

Er zijn speciale brokken voor honden met artrose waar al wat dingetjes aan toegevoegd zijn. Ik voer nu Brit Fresh Fish, welke ik een eerlijke prijs/kwaliteit verhouding vind hebben met een mooie ingrediëntenlijst. Maar er zijn nog meer merken met weer andere middeltjes, dat is dus even wat je zelf belangrijk vindt.

Het aller, allerbelangrijkste bij artrose is misschien nog wel het gewicht. Overgewicht is echt uit den boze. Liever ietsjes te schraal dan een vetje over.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:58

Bij mijn vorige hond werd artrose ontdekt toen ze 4 was, ook erg jong.
Ze is uiteindelijk 13,5 geworden en ik heb haar altijd sterk kunnen houden.
Ze deed het goed op Soulmate, ik zag na 3 dagen al resultaat.
Verder hield ik haar vooral goed in de bespiering; veel wandelen (maar geen stokken en ballen meer gooien), veel fietsen, veel zwemmen. En vooral per dag kijken; als ze een dag stijver oogde deed ik uiteraard minder.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze een kruising bull terrier met stafford was, dus een hond die sowieso al flink bespierd was. Ik kan me voorstellen dat het bij een grote hond lastiger is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 15:15

Wat voor ras is de hond? (Ik vraag dat omdat er staat de hond groter en zwaar is) Als het tot de Molosser groep hoort dan is te veel beweging juist niet goed omdat ze daarvoor simpelweg te zwaar en niet gebouwd zijn. Daar kun je dus beter niet uren mee gaan wandelen e.d
Die zijn gefokt om op een erf te liggen en daar af en toe een ronde te doen of alles nog pluis is.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 16:36

@tinkermuts, qua beweging neigen wij inderdaad ook naar vooral de zotte dingen proberen te beperken maar hem daarnaast nog zoveel mogelijk hond te laten zijn. Ze zijn nu veel samen op het erf dus hoe we dat precies vorm gaan geven is nog even zoeken. Ik vind het wel fijn om te horen dat een hond nog wel los is en met artrose toch ook al de 8 gehaald heeft, nog wel dierwaardig.

@sassol magnesium, goede. Klinkt logisch maar die was ik in mijn zoektocht toevallig nog niet tegengekomen. Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat als de kuur straks voorbij is, zou zonde zijn als je de vooruitgang weer kwijt raakt.

@goof 13,5, netjes! Altijd fijn om te horen, al voelt het voor jezelf natuurlijk altijd als te vroeg. Welke soulmate gaf je? De dierenarts gaf aan dat onze hond momenteel goed in de bespiering zit gelukkig. Dit is wel inclusief regelmatig de gekke vijf minuten (racen als een malle met onze andere hond). Even zoeken dus hoe we dat het beste op peil kunnen houden.

@popstra het betreft een grote Zwitserse sennenhond. Oorspronkelijk gefokt voor zowel erfbewaking als het trekken van de kar. Geleidelijke beweging dus. Die notitie heeft hij zelf alleen niet gelezen, het is een enthousiaste hond die zeer graag sprintjes trekt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:57

Wij hadden een Bernersennen met artrose (al geopereerd toen hij 10 maand jong was :(), we zijn naar een homeopathische dierenarts gegaan en onze hond is uiteindelijk 8,5 geworden. Hij kreeg o.a. glucosamine en nog wat andere druppels.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 16:58

Die van mij heeft echt een heel kwaliteitsvol leven gelukkig.
En wel een molosser, waar ik dus wel heel lange wandelingen mee doe, juist enorm goed voor hem, hij zou wegkwijnen als ie alleen maar op een erf ligt te waken.
Ik heb met al m'n rottweilers altijd veel gelopen, en stuk voor stuk goed in de spieren.
Het gewicht is idd belangrijk, ik loop met de mijne bij het medisch centrum voor dieren in Amsterdam, daar zeggen ze ook altijd, houd hem slank en soepel

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:00

Ik vind de grote Zwitsers wel echt heel tof ook

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:11

Wij hebben een 6 jarige grote teef (ook erfbewaker) die op jonge leeftijd aan ernstige HD is geopereerd. Destijds werden we al door de DA gewaarschuwd dat ze op termijn wel artrose zou ontwikkelen en inderdaad ging ze ieder jaar een stukje moeizamer lopen.
Een half jaar geleden zijn we voor haar als test over gestapt op Yarrah vegetarisch voer en verrassend genoeg is ze sindsdien steeds beter gaan lopen. Inmiddels springt ze zonder problemen rond als een jonge hond en ook als ze eens wegglijdt geeft ze geek kik en rent vrolijk verder. Voorheen jankte ze dan flink en liep ze een aantal uur kreupel. Misschien de moeite waard om voor jouw hond te proberen? Hier eten ze het erg graag.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:32

Een sprintje vind ik nog niet zo zorgelijk, zeker voor een jonge hond. Slidingstops en scherpe bochten zijn wel wat minder voor de gewrichten.

Vaak zijn honden aan het begin van de wandeling (of eerste keer naar buiten) het meest energiek en halen de gekke fratsen uit. Als dat bij die van jullie ook zo is, zou ik ze de eerste 10-15 minuten aan de lijn houden. Hopelijk scheelt dat in de gekke momenten en na een kwartiertje zijn ze wel warmgelopen en soepeler.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het na de kuur gaat, idee is dat je met 1-2x per jaar toe kan (en hij krijgt natuurlijk magnesium en omega 3 ter onderhoud).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:34

Ok, hier dan een kleine hond.
Alvast excuus als het een lang verhaal word.

Is geboren met kromme pootjes, onze DA destijds gaf aan dat zorgen voor beweging en dus bespiering goed was zodat het de boel kon compenseren.

Hij is altijd heel actief geweest, o.a. behendigheid gedaan.
Uiteindelijk merkte ik tijdens behendigheid dat er wat was, dus naar de DA, een andere dit keer.
Daar is ie op de foto gegaan, en dat was zacht gezegd hopeloos.
De kromme pootjes werden nog beter belicht, en ook was er al genoeg artrose te zien.
De foto's werden doorgestuurd naar een deskundige en die schrok zich kapot.
Hij vond het echt heel opmerkelijk dat mijn hondje nog zover was gekomen.
Hij was destijds 5 jaar oud.

Behendigheid zijn we meegestopt, pijnstillers erin, kijken of dat wat ging doen, en inderdaad, hij werd weer vrolijk.
Maar de DA was er niet zo happig op om hem nu al continue op medicatie te laten staan, en ik ook niet.

Ik ben met hem bij een orthomanueel therapeut geweest, deze heeft enkele scheve verhoudingen verholpen.
Van daaruit doorgerold naar een osteopaat.
En ik was begonnen met gelatinaat bijvoeren.
En dat ging allemaal prima.

Inmiddels is hij 9,5 jaar en gedraagd zich als jonge hond.
Elk half jaar gaat hij nog voor een behandeling bij de osteopaat, dit doet hem nog steeds erg goed.
Ook krijgt hij nog steeds de gelatinaat, en bij erge last geef ik hem groenlipmossel bij.

En eerlijk, hij speelt nog steeds met een bal (al letten we wel erg op hoe en wat), en doet nog steeds weleens dingen dat ik doen, oh jongen kijk uit.

Onze DA en osteopaat zeggen beiden, laat hem maar met zijn bal.
Zelf heb ik liever ook gewoon dat hij doet wat ie wil.
De tijd dat hij niet zoveel mocht was hij erg chagrijnig.
Dus toen hadden we zoiets van, nou dan maar korter en gelukkig, en gingen we hem niet meer als breekbaar behandelen en werd ie weer vrolijk.
Hij kan zelf heel goed aangeven wat wel en wat niet, elke dag weer, dus hebben we naar hem leren luisteren.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:36

Ik zorg altijd dat ik wat lekkers bij mij heb, als ik zie dat ie los wil gaan roep ik hem bij me en krijgt ie wat, hij is dan meestal vergeten dat ie idioot wilde gaan doen haha

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:39

Onze Chowchow is op tweejarige leeftijd gediagnosticeerd met hele erge arthrose in heupen, knieen en schouders, meer veel verplintering en losse fragmenten. De vooruitzichten waren erg slecht en hij is op de inflacam gezet. Verschillende keren hebben we op het punt gestaan hem in te slapen, zo erg was het.
Na jaren zijn we de inflacam rustig beginnen afbouwen omdat ik vond dat hij beter liep. Momenteel is hij 9 jaar geworden en is volledig van de medicatie af. Hij doet het erg goed, de losse fragmenten zijn verkalkt waardoor hij nu quasi pijnloos is.
Qua voeding krijgt hij het premium huismerk van Aveve. We gaan er nooit mee wandelen, tenzij eens tot aan de paarden (max 1 km heen en terug). Hij heeft de vrije keuze om te bewegen wanneer hij wil. We hebben een tuin van 1.5 HA volledig omheind waar hij vrij op mag lopen.
Er zijn geen -peuten -paten of alternatieve genezers omheen geweest.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:46

Douce schreef:
@goof 13,5, netjes! Altijd fijn om te horen, al voelt het voor jezelf natuurlijk altijd als te vroeg. Welke soulmate gaf je? De dierenarts gaf aan dat onze hond momenteel goed in de bespiering zit gelukkig. Dit is wel inclusief regelmatig de gekke vijf minuten (racen als een malle met onze andere hond). Even zoeken dus hoe we dat het beste op peil kunnen houden.

Soulmate voor honden heet het gewoon, 1 schep per dag over het voer.
Fijn dat de bespiering goed is, probeer je hond sterk te houden.
Die gekke 5 minuten zou ik me niet druk om maken, je hond mag af en toe ook wel even dollen. Ik zou het alleen niet aanmoedigen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:54

Mijn hond heeft al heel vroeg artrose gekregen, als puppy van 1,5 jaar is het ontdekt (ze komt van broodfok en heeft heupdysplasie die artrose veroorzaakt, dus het is door een foute manier van fokken gekomen). Ze is nu 8 jaar, bijna 9, en het gaat echt goed!

Vanaf 1,5 jaar hebben we volgende gedaan (uiteraard in samenspraak met de dierenarts):
  • Wandelen beperken tot 3x10-15 minuten per dag.
  • Brokken op bovenstaande afstemmen (Labrador dus vreten is life :D)
  • Niet (overmatig) laten traplopen, niet laten springen etc.
  • Veel zwemmen, wanneer mogelijk (laatste jaren helaas minder mogelijk vanwege verhuizing)
  • Supplement bij de brokken. Mijne heet 'Mobility+' maar is specifiek van mijn dierenarts, maar het bevat MSM, glucosamine, chondroitinesulfaat, groenlipmossel, natriumhyaluronaat, vitamine C en aroma 2b. Krijgt 1 klein schepje (2gr) per dag. Moet er bij zeggen dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat zo'n supplement werkt, maar heb zelf het gevoel dat het wel iets doet en het is niet heel duur. Ze heeft een maand zonder gezeten en in die maand ging het toch net wat slechter met lopen & kreupelen, wat weer beter ging toen ze er weer op zat. Ze heeft heel lang op speciale brok gezeten die helpt met gewrichten, maar vanwege tandproblemen zijn we op dental brokken van RC overgestapt.
  • Speeltjes weggehaald die niet goed waren. Ze had als pup zo'n jolly-ei, maar helaas nam ze daar hele scherpe bochten mee waardoor ze meer last kreeg.
  • Sinds een paar jaar orthopedisch kussen (imo is ze minder vaak kreupel)
  • Als een paar dagen meer last heeft, dan langs de DA voor controle. Meestal krijgen we ontstekingsremmers mee.
  • Nagels goed kort houden (o.a. nodig omdat het wandelen beperkt is) + pluisjes onder de pootjes wegtrimmen, zeker naarmate ze ouder wordt. Langere nagels zijn moeilijker voor het lopen, en dan glijden ze sneller uit. Heb zelf een klein trimmertje hiervoor en een elektrische nagelvijl, dan kan ik beter inschatten wanneer ik in de buurt van het leven kom.
  • Gewicht heel goed onder controle houden. Dikker = meer last. Ze krijgt gewoon afgemeten porties en houden haar gewicht goed in de gaten en reageren meteen wanneer ze zwaarder dreigt te worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:38

Imamdra, heeft jouw hond de rest van het leven nooit meer gelopen dan 3 x 15 minuten per dag?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:49

Goof schreef:
Imamdra, heeft jouw hond de rest van het leven nooit meer gelopen dan 3 x 15 minuten per dag?

Klopt, met uitzondering een enkele langere wandeling met The Big Walk of ooit eens een boswandeling als we bij m’n ouders zijn en daar zin in hadden (zo nu en dan een keertje kan geen kwaad als je goed rust houdt daarna en goed op de hond let qua welzijn). Ik wil wel even benadrukken dat dit in samenspraak met mijn dierenarts is, dit is niet op eigen houtje besloten. Een dierenarts die vanwege omstandigheden hieromtrent flink in wetenschappelijk onderzoek is gedoken :j

Edit; ik had in mijn vorige post ook moeten benadrukken dat dit uiteraard ook gewoon met een DA besproken moet worden en dat het geenszins als advies vanuit mij moet worden gezien, excuses :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:56

Douce schreef:
@popstra het betreft een grote Zwitserse sennenhond. Oorspronkelijk gefokt voor zowel erfbewaking als het trekken van de kar. Geleidelijke beweging dus. Die notitie heeft hij zelf alleen niet gelezen, het is een enthousiaste hond die zeer graag sprintjes trekt.

Haha, ik ken dat! Onze doggo Canario deed ook altijd heel uitbundig rennen maar op gegeef moment was ze steeds kreupel voor als ze door het mulle zand had gerend. Zij krijgt brok van Royal Canin waar al glucosamine in zit maar nu ook sinds 2 jaar dagelijks pijnstilling. Ze is nu 10

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:07

Opzoek naar een fijne dierfysio.
Op bijv https://www.hydrotherapiehond.nl staan behandelaars die aangesloten zijn bij die vakgroep. En dus niet van die mensen die een 3 daagse cursus gedaan hebben.

Als de bespiering in de heupen optimaal blijft zijn de meeste honden klachtenvrij. Dus dat dmv ondersteuning met een goede fysio zou ik zeker doen.
Er zijn verschillende supplementen die daarnaast spieren, pezen en gewrichten ondersteunen. Maar net als bij mensen is het echt per dier wisselend welk type of merk t beste resultaat geeft.
Daarvan kun je kijken naar de groene os, puur of phytonics bijv.
En omega olie van icelandpet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:15

IMANDRA schreef:
Goof schreef:

Klopt, met uitzondering een enkele langere wandeling met The Big Walk of ooit eens een boswandeling als we bij m’n ouders zijn en daar zin in hadden (zo nu en dan een keertje kan geen kwaad als je goed rust houdt daarna en goed op de hond let qua welzijn). Ik wil wel even benadrukken dat dit in samenspraak met mijn dierenarts is, dit is niet op eigen houtje besloten. Een dierenarts die vanwege omstandigheden hieromtrent flink in wetenschappelijk onderzoek is gedoken :j

Edit; ik had in mijn vorige post ook moeten benadrukken dat dit uiteraard ook gewoon met een DA besproken moet worden en dat het geenszins als advies vanuit mij moet worden gezien, excuses :)

Wat bijzonder. Met 3 mini- wandelingen per dag houd of krijg je toch nooit sterke spieren? En die heb je juist nodig om die gewrichten te ontlasten.
Ik liep met die van mij juist lange wandelingen tot 2 uur om ze fit en sterk te houden.
Nou zat bij mijn hond de artrose niet in de heupen, misschien zit het hem daarin.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:30

Goof schreef:
IMANDRA schreef:

Wat bijzonder. Met 3 mini- wandelingen per dag houd of krijg je toch nooit sterke spieren? En die heb je juist nodig om die gewrichten te ontlasten.
Ik liep met die van mij juist lange wandelingen tot 2 uur om ze fit en sterk te houden.
Nou zat bij mijn hond de artrose niet in de heupen, misschien zit het hem daarin.

Geen idee, dit is echt advies vanuit de dierenarts geweest. En de hond doet het er goed op! Maar zal zeker afhankelijk van de precieze diagnose/ernst zijn hoor :j. Daarom is het ook zo belangrijk het met je dierenarts te bespreken. Lange wandelingen werden bij mij dus idd afgeraden. Vraag me inderdaad af of dat verschil is tussen heup en knie? Of wellicht de bouw van de hond, of leeftijd waarop het werd ontdekt?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 20:59

Juist voor de heup is voldoende bewegen, fietsen etc vaak heel goed om juist die bespiering zo sterk mogelijk te krijgen :)

stefanie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:32

Wij hebben ook grote hond met atrose in ellebogen en knieën. Door de dierenarts doorverwezen naar een fysio met hydrotherapie. In begin elke week. Nu 1x in de maand. Soms heeft ze mindere periode en dan gaan we wat vaker. Maar we houden haar door de fysio en hydro goed en pijnvrij.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 03:02

Bedankt voor alle reacties!
Vanmorgen (of eigenlijk ondertussen gisteren morgen) zakte de moed na de diagnose me even in de schoenen. Enorm fijn dus om te lezen dat meerdere honden echt nog wel een hondwaardig en zo goed als pijnvrij kunnen leven.

Voor nu gaan we het volgende proberen:
1. Voedingssupplementen. Sowieso omega 3.
2. Ballen weghalen uit de tuin als hij daar is met onze andere hond. Als ze samen namelijk met de bal spelen maken ze veel bochten omdat ze niet willen dat de ander de bal te pakken krijgt. Ik vermoed ook dat die bochten de reden zijn dat hij nu met tijden licht mankt.
3. Regelmatiger korte stukjes in de polder wandelen, rechtuit aan de lijn. Fietsen is niet zijn ding (hij heeft het snel warm) en is mi ook minder geschikt met zijn bouw.

Ik hoop dat we hem zo nog een tijdje zowel pijn als medicijn vrij kunnen houden.

Wat misschien ook interessant is om te melden, vooral voor anderen met honden met klachten zonder diagnose nog, de hond had/heeft geen last van wat ik op internet lees als "typische eerste klachten": de opstartstijfheid. Bij hem uit zich het momenteel door het ontlasten van de poot in rust. De laatste tijd kwam daar licht manken bij indien hij dus zot had gedaan met onze andere hond.