Honden tuigje die schouder ontlast

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Honden tuigje die schouder ontlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 21:15

Hoi!

Ons hondje is een tijdje terug geopereerd aan zijn schouder. Er is een los botfragmentje uitgehaald.

We hadden altijd een Julius k9 tuig, maar deze belast de schouder dus de dierenarts adviseerde een ander tuig te nemen. Omdat ze zelf tre ponti verkopen was dit het advies, maar ze hadden de juiste maat helaas niet.

Nu zit ik even verder te kijken en zeg ik een Dog Copenhagen tuig, die ziet er ook wel fijn uit. Maar wellicht zijn er nog mensen die tips hebben? Wellicht kan ik een fijn tuigje met black friday korting scoren :)

Dit is Ties, onze teckel kruising terriër :)

Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Re: Honden tuigje die schouder ontlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:29

Een y tuig?

Ik vind de k9 sowieso anatomisch niet fijn.
Meesten drukken inderdaad op het schoudergewricht.
Hoger wil vaak niet, druk je het strotje dicht en lager zit hij al helemaal in de weg...

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:05

Ik heb een Dog copenhagen tuig voor mijn teckel, heel erg blij mee!

Afbeelding
Afbeelding

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:23

Ben benieuwd welke van tre ponti ze aanbieden. Ik ben er eigenlijk atijd fan van geweest tot ik leerde dat een horizontale band over de borst altijd de hond blokkeert in zijn beweging. K9 doet dit dus helemaal; maar tre ponti bij bijna allemaal geloof ik.
Ik heb er nu 1 van: Just for Dogs.
Laatst bijgewerkt door Seni op 26-11-20 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:27

Ik heb een Anny-X tuigje, super fijn tuig vind ik!

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:28

Seni schreef:
Ben benieuwd welke van tre ponti ze aanbieden. Ik ben er eigenlijk atijd dan van geweest tot ik leerde dat een horizontale band over de borst altijd de hond blokkeert in zijn beweging. K9 doet dit dus helemaal; maar tre ponti bij bijna allemaal geloof ik.
Ik heb er nu 1 van: Just for Dogs.

Ja, precies. Raar advies van de DA. :=

Je kunt inderdaad het beste kijken naar een Y-tuig of H-tuig. Mijn voorkeur heeft een Y-tuig, die zitten anatomisch net iets beter.

Dog Copenhagen, Ruffwear, Aura4dox, Perfect fit, allemaal hele fijne tuigen en kwalitatief heel goed. Het voordeel van Perfect fit is dat je verschillende maten 'onderdelen' kunt kopen waardoor je dus altijd de perfect fit ( ;) ) kunt creëren. Zelf heb ik het liefste Ruffwear tuigen voor onze honden.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 22:35

Bedankt, in ga het eens bekijken!

Ze hadden meerdere tuigjes waaronder deze, die liep boven de schouder langs.
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:40

Is ook geen aanrader, de schouder wordt alsnog beperkt als een hond niet volledig ontspannen en soepel loopt.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:43

Hier fan van Haqihana tuigen :) Ruffwear en AnnyX hoor ik ook altijd goede verhalen over.
Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 22:52

Bij het passen leek dit tuig wel goed hoor, hij zit natuurlijk ook bij elke hond anders ivm de bouw. Een tuigje met dubbele sluiting is denk ik niet handig. Ties heeft namelijk een bult op zijn buik en ik denk dat het tuig daar dan precies op komt.

De copenhagen spreekt me denk ik het meest aan. Alleen weinig verkooppunten in de buurt, alleen eentje waarvan de website het niet doet haha.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:02

Haqihana heeft ook gewoon enkele sluiting hoor, we hebben de dubbele omdat dat een windhonden tuig is :P

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:03

Hier een MAG. Maar die zijn voor jouw formaat denk ik wat aan de grote kant. Wel heb je van rogue royalty een slimline tuig.
Je hebt van julius ook een longwalk y tuig tegenwoordig.
Vind het model wat de DA aanraadde terwijl ze de julius afraad wel vrij bijzonder.

Ik heb er hier eentje op de julius lopen en voorheen alle 3. Maar 1 past gewoon helaas geen enkel ytuig fatsoenlijk. En de fysio raad voor hem een ytuig af.
Qua tuig is het dus ook echt afhankelijk van de hond of het tuig ook wel fatsoenlijk past. Tuigen zijn heel leuk, maar een slecht passend y tuig kan vele malen slechter zijn dan bijv een tuig met een borstband.
Ik kwam er bijv hier achter dat bij verschillende tuigen mijn honden geen stap wilden zetten terwijl ze met andere zo weglopen. Dus ook goed op de hond letten.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:11

Ik heb er een van Kiwaq en ik zou ook een y-vormige tuig aanraden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:13

Mijn jack russells hebben de Dog copenhagen walk air geloof ik.. De smallere iig

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:20

Anti ontsnappings tuigje, licht gewicht. draagt op de rug ipv schouder

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:23

Ruffwear front range harness kan een optie zijn. Bij het julius-tuig wil het veel groter zetten van de borstband ook gigantisch verschil maken, veel tuigen staan veel te klein, je moet er op de borst tussendoor kunnen kijken en als de hond zijn hoofd naar beneden doet om te snuffelen, hoort het tuig niet te verschuiven.

Bij Y-tuigen moet je juist ontzettend opletten dat het tuig niet aan de achterkant de schouder belemmerd of de beweging blokkeert door te dicht in de oksel te zitten.

Dit tuig zit mooi
Afbeelding

Dit tuig blokkeert
Afbeelding

Ook dit tuig zit in de oksel (dit zie je ontzettend vaak bij Perfect fit) en blokkeert waarschijnlijk zelfs aan de voorkant de schouder.
https://dsz-angela.nl/wp-content/uploads/2019/01/PerfectFit-blog.jpg

Dit julius-tuig zit duidelijk te krap
Afbeelding

Dit is geen julius-tuig, maar wel de duidelijkste foto van hoe een borsttuig hoort te zitten. Links is het been helemaal naar voor, toch staat er nog geen spanning op de borstband (je kan er vooraan nog door kijken. Rechts is het been naar achteren, toch zit het niet tegen de gesp aan. De band zit dan wel over de schouder, maar de schouder schuift er gemakkelijk onderdoor. De hond is hypermobiel, vandaar de overstrekte polsen.

Afbeelding

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:35

Hier een tuig van just for dogs, zit heel mooi.Afbeelding
Afbeelding

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:40

Ik heb sinds 3 dagen de dog of copenhagen zware uitvoering. Beste keuze ooit voor mijn hond. Alle tuigen schoven altijd bij hem en deze zit echt perfect!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:42

Waarom een tuigje en niet simpel een halsband?

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:51

Mijn teckel meneer loopt nu al een half jaar met deze rond;

Afbeelding

Hij had een treponti tuigje, maar dat begon op een gegeven moment echt last te geven aan zijn schouder.

Enige nadeel is dat mensen steeds denken dat het een teefje is :') Ik heb dit tuigje gewoon bij de Jumper gekocht, online zie ik hem nergens staan.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:00

Ik ben fan van Dog Copenhagen, die bevalt echt heel goed.
Voor erbij ben ik nu aan het kijken naar een Trixie Premium Trekking tuigje.

Afbeelding
Die is prijstechnisch een stuk vriendelijker :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:05

Hutcherson schreef:
Waarom een tuigje en niet simpel een halsband?

Die vraag wilde ik ook stellen. Kan toch eventueel ook tijdelijk, ik neem aan dat hij nu toch niet veel mag lopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 00:07

Omdat een tuigje nog altijd beter is voor het de belasting van het lichaam dan een halsband. Zeker als de hond van TS al schouderklachten heeft.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 00:18

De operatie is inmiddels 2,5 maand geleden. Toen wij hem vorig jaar kregen heb ik een tuigje voor hem gekocht omdat mij dit fijner lijkt voor de hond, druk op het lichaam ipv aan zijn hals. Na de operatie hebben we de halsband gebruikt. Nu is hij hersteld en wil ik een goed passend tuigje. Ik heb dit liever omdat ik niet het risico wil lopen dat hij zich los wurmt, hij is niet erg betrouwbaar en dan lijkt een tuigje mij steviger voor ieders veiligheid :P .

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 01:11

Mijn jongste heeft er 1 van Julius longwalk die bevalt goed das een Y type, anders hoor ik heel goede verhalen van ruffwear en dog copenhagen