Kitten egoïsme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floemii

Kitten egoïsme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 20:35

En dan komt er zo’n snoezig pluizebolletje langs en slaat je hart een slag over.

Kennissen hebben een nestje met kittens. Ouders zijn echte knuffelkatten, kittens groeien op in een gezin met nog andere katten, huisdieren en kinderen. Allemaal zeer ideaal.
En plots is vriendlief er niet zo heel erg op tegen.

Maar hoe realistisch/ egoïstisch is het nemen van 1 of 2 kittens op een appartement van 65 vierkante meter. Met twee fulltime werkende baasjes...

Zegt het feit dat ik over bovenstaande argumenten twijfel al genoeg?

Overigens hebben meerdere mensen in het complex katten, ook de fulltime werkers. Maar praat ik het daarmee dan goed?

Overigens is het plan wel om binnen 3 jaar te verhuizen naar een gezinswoning. Als we daar al zouden zitten was de keus zo gemaakt. <3

Dus bokkers wat zouden jullie doen? Er voor gaan of toch nu niet aan beginnen?

ElSea

Re: Kitten egoïsme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:37

Voor de ruimte hoef je het niet te laten hoor. De onze deden het meer dan prima op om en nabij hetzelfde oppervlak. Daarnaast zou ik mijn katten nooit buiten los laten lopen, of het nou kan of niet. Ik zou je wel aanraden om er 2 te nemen, ze hebben echt onwijs veel aan elkaar.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:38

Ik heb zelf mijn katten (2 broertjes) op 50m2 en dat is prima te doen met genoeg klimspul (kasten, krabpalen etc.) in huis. Ik gun ze uiteraard meer ruimte maar voor nu zien ze er tevreden uit en zal ik binnen enkele jaren ook een gezinswoning verhuizen :) Ik werk overigens fulltime en dat is de reden dat ik er 2 heb genomen. Dan hebben ze altijd elkaar nog. Alhoewel ik denk dat ze voornamelijk slapen als ik werk :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:40

Mijn kat vind alleen maar mijn man leuk en die werkt full time, dus die zit praktisch de hele dag op zolder en wanneer mijn man thuis komt gaat ze bij hem liggen. :') rot beest

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:43

Voor de ruimte hoef je het inderdaad niet te laten, ik heb 2 katten (bijna 1 jaar en 8 jaar) op +-40m2 (sidenote dat ze wel naar buiten mogen) en ik werk ook fulltime.

Als de perfecte kittens voorbij komen en jullie het stiekem alle twee wel willen dan zou ik het gewoon doen.
Wel met de sidenote dat je er dan 2 neemt, ik zou dan absoluut niet voor 1 kitten gaan.

Als jullie ze genoeg uitdaging bieden als jullie thuis zijn komt het echt wel goed!
En als jullie weg zijn dan hebben ze elkaar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:46

Mijn kat leeft op 50x50 kussen echt daar ligt ie 22 uur
Verder eet en schijt ie boven gaat 1x naar buiten om binnen 1min binnen te zijn

Kan makkelijk maar net als met paarden houden heb je de kattenmensen en iedereen doet op zijn eigen manier
En ligt er maar aan wat de kat wil en doet, sommige geven dat gewoon aan

Mijn zwarte kat is 4x uit mijn woning gevallen 1e etage en zolder
Nu mag ze naar buiten en komt ze niet verder dan de tuin en parkeerplaats als ik kom aanrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:49

Ik weet dat dit een dooddoener is maar ik zou in jullie geval toch eerst kijken naar een herplaatser die niet naar buiten mag en dus sowieso al een echte binnenkat is. Je kan kittens er onwijs goed aan laten wennen maar ik vind het ergens toch zielig om een beestje dat niet gemaakt is om zo'n klein territorium te hebben daar toch in op te voeden.

Dat gezegd hebbende: ik heb ook een kat op mijn appartement, die is ook nog eens alleen en ik werk fulltime in dienstenverband (dus ben op rare tijden weg). Hij is blij als ik thuiskom en wil een extra knuffel als ik eens wat langer weg ben geweest, maar verder doet hij gewoon zijn eigen ding. De ruimte of het feit dat je fulltime werkt zou ik me niet door laten tegenhouden. Katten zijn toch over het algemeen geen dieren die constant aandacht willen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:52

tita schreef:
Mijn kat leeft op 50x50 kussen echt daar ligt ie 22 uur
Verder eet en schijt ie boven gaat 1x naar buiten om binnen 1min binnen te zijn

Kan makkelijk maar net als met paarden houden heb je de kattenmensen en iedereen doet op zijn eigen manier
En ligt er maar aan wat de kat wil en doet, sommige geven dat gewoon aan

Mijn zwarte kat is 4x uit mijn woning gevallen 1e etage en zolder
Nu mag ze naar buiten en komt ze niet verder dan de tuin en parkeerplaats als ik kom aanrijden

_O- _O- een sier kat!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:54

Ik ben vrijwilliger bij het plaatselijke asiel en plaats vaak kittens. Ik zie qua woonoppervlak en werktijden geen probleem om twee kittens te nemen. Ik zou er wel echt twee nemen. Dan kunnen ze altijd samen slapen en spelen en vinden ze het waarschijnlijk helemaal geen probleem als je de hele dag van huis bent.

Een kitten alleen vind ik eigenlijk echt niet kunnen ook niet als je de hele dag thuis bent. Een mens is geen vervanging voor een soortgenoot.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:57

Wij hebben 3 binnen katten al jaren.
Ik heb mijn katten nooit naar buiten gelaten omdat ik ze niet als vloerkleedje weer terug wil hebben.

Ik had er op mijn appartement 1 uit het asiel 35 jaar geleden. Die dulde geen andere katten.
Die heb ik als 2 jarige gekregen en is 24,5 geworden.
Daarna had ik er 2 tot ik verliefd werd op mink.
Ik heb er altijd 2 of 3 gehad.. ze passen zich wel aan aan jullie ritme.

Wij werken ook en zijn we eens thuis dan liggen zij te slapen want ze weten niet beter.

Als we thuis komen is het ook echt playtime.

Wij staan vroeg op, 5 uur, dus liggen er ook rond half 9 soms 9 uur in en dan zie ik dat zij ook in rust gaan.

Ik vind het niet zielig katten op een appartement en werken maar neem er dan wel 2 dan kunnen ze elkaar vervelen.
Besef wel dat het wel duracell konijntjes zijn tot hun 4e ongeveer dus je moet ze wel entertainen.

En zo slecht hebben ze het hier niet. _O-

Afbeelding

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:01

Emmaa_ schreef:
Ik weet dat dit een dooddoener is maar ik zou in jullie geval toch eerst kijken naar een herplaatser die niet naar buiten mag en dus sowieso al een echte binnenkat is. Je kan kittens er onwijs goed aan laten wennen maar ik vind het ergens toch zielig om een beestje dat niet gemaakt is om zo'n klein territorium te hebben daar toch in op te voeden.

Dat gezegd hebbende: ik heb ook een kat op mijn appartement, die is ook nog eens alleen en ik werk fulltime in dienstenverband (dus ben op rare tijden weg). Hij is blij als ik thuiskom en wil een extra knuffel als ik eens wat langer weg ben geweest, maar verder doet hij gewoon zijn eigen ding. De ruimte of het feit dat je fulltime werkt zou ik me niet door laten tegenhouden. Katten zijn toch over het algemeen geen dieren die constant aandacht willen.

:j

Wij hebben om die reden een oude binnenkat geadopteerd. Nog steeds vind ik het soms sneu dat ze alleen af en toe op het balkon kan en verder niet naar buiten. Het liefst heeft ze ook dat we altijd thuis zijn volgens mij. :Y)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:05

Ik had vroeger mijn kat op een appartement en sinds ik in een woning met tuin woon, 2 katten die niet buiten mogen.
In jouw geval zou ik er 2 nemen en er voor zorgen dat ze leuke klimplekken en uitdaging hebben.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:14

Zo lang je er inderdaad 2 neemt( zodat ze elkaar bezig kunnen houden) lijkt mij de ruimte ook geen probleem...
Of idd een oudere herplaatser ( als je er echt maar 1 wilt)

Zorgen voor uitdagend speelgoed, klimmogelijkheden( dus werken met hoogteverschillen, langs de muren bv of grote krabpaal (en niet 1 krabton-))

En je krijgt heel gelukkige kittens

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 21:15

Oei oei oei, wat wordt ik blij van jullie antwoorden...! Toch maar weer ernstig in gesprek met vriend en nogmaals kijken naar mogelijke haken en ogen en waar we allemaal aan moeten denken

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:26

Ik zie het probleem ook niet hoor!
Toen ik nog met mijn ex samenwoonde zaten mijn katten vooral op hun eigen slaapkamer, want ze hadden een hekel aan mijn ex. :')
Alleen als ik thuis was kwamen ze naar beneden. Zodra ik de sleutel in het slot stak hoorde ik ze fanatiek mauwend naar beneden komen. :=

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:34

Giolli

Tis ook echt een sier kat elke dag staan er mensen voor raam met kleine kids
Echt elke dag

En als ze um tijdje niet zien want dochter sluit um op in der slaapkamer vragen ze of ie er nog is

Afbeelding

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:07

Wij wonen momenteel op 55m2 met balkonnetje. We hebben 1 Ragdoll als kitten in huis genomen. Gaat prima. Weliswaar werk ik 4 dagen en heeft mijn vriend nog een vaste thuiswerdag. We merken wel dat onze kat het prettiger vind als wij wel thuis zijn. Dus dit thuiswerken met corona vind hij fantastisch.

Het hangt een beetje van het karakter van de kat af ook denk ik. Onze kat is echt heel erg aanhankelijk. Hij gaat ook mee als we bijvoorbeeld weggaan naar een vakantie huisje in Nederland. Vind hij fijner dan alleen thuis blijven uit ervaring.

Als je het binnen een beetje leuk maakt voor je kat moet het kunnen. :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:13

Ik heb 3 katten op 70 vierkante meter. 2 uit hetzelfde nest uit 2015 en vorig jaar een kitten erbij. Ik ben vaak van half 8 tot half 8 weg (werk en paard) en dat gaat prima! Ivm het thuiswerken de laatste maanden heb ik kunnen zien dat ze toch 80% van de tijd liggen te maffen

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:03

Ik zie het probleem ook niet. Maar wil je wel echt aanraden 2 katten te nemen. Helemaal als jullie beide full time werken. De meeste katten vinden het toch wel fijn om een maatje te hebben (er zijn natuurlijk uitzonderingen)

Toen we plots vorig jaar onze kat moesten laten in slapen, bleef onze andere kat alleen achter. Dat was echt verschrikkelijk, ze was zo alleen. Wij wonen ook in een appartement en als ik thuis kwam uit het werk en de trap op kwam hoorde ik haar al krabben aan te deur. Zo blij was ze dan dat er weer iemand thuis was. Nadat er weer een kitten bij kwam is dit ook gelijk gestopt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:07

Ik heb kat op 38m2. Doet eigenlijk niet veel behalve eten en slapen. En als ze op de bak geweest is dan is het even 5 minuten door het dolle heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:05

Onze kittens zitten nu in een ruimte van pak em beet een paar m2. Redden zich prima, gaan als ze geholpen zijn wel naar buiten.

Mijn ouders werken beide, m'n broertje gaat straks naar Utrecht en ik werk ook katten redden zich wel. Onze 15 jarige red zich al 15 jaar prima met mensen die vaak weg zijn en die komt ook altijd eventjes gezellig bij ons zitten op het terras of binnen even knuffelen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:09

ik zou ook kijken naar een herplaatser die toch alleen maar binnen zit. Bij asiels kunnen ze vaak wel een geschikte match vinden. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:15

Ik zou geen problemen hebben met de ruimte. Maar wel goed kijken of de katten geschikt zijn om binnen te houden. Anders ga je problemen krijgen.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 15:30

Inderdaad wordt er in meegenomen hoe de kittens nu gehouden worden. Komende week eerst zelf even langs de huisarts om eventuele allergie uit te sluiten. Ik ben voor zover ik weet niet allergisch, maar mijn moeder schijnt te gaan niezen en mijn broer kan niet tegen paarden. Ben tot nu toe nooit lang genoeg bij katten om te ervaren of ik allergisch ben, maar wil het wel uitsluiten. Het zou afschuwelijk zijn als je al zo’n beestje hebt en dan weg moet wegens allergie.
Als ik aan beestjes begin doe ik dat voor het leven.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:44

Wij hadden er 2 op 75 vierkante meter. Inmiddels alweer ruime tijd op 120 vierkante meter maar serieus, ze liggen op bed of op de bank. Soms racen ze samen de woonkamer door maar dat is het ook :')

Zorg voor een leuke krabpaal en ze zijn gelukkig hoor :)

Wij werken overigens ook beide fulltime en vent is normaal veel in het buitenland voor werk. Heb niet het idee dat ze ons overdag missen.

Bewijsmateriaal (de ander ligt beneden) :')

Afbeelding