Advies klanten pensionstal betreft omgang hondje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ohio

Advies klanten pensionstal betreft omgang hondje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 19:38

Geen idee of dit topic hier goed staat?
Ik wist niet zo goed hoe ik de titel het beste kan omschrijven.

Mijn 4 jarige kruising Border x Cairn terreir wonen en werken op een pensionstal met 35 paarden.
De eigenaar van de stal heeft een Jack Russell en er zijn veel pensionklanten die ook hun hond mee nemen. Hier zijn eigenlijk niet echt regels voor op stal.
Mijn hondje is niet lief tegen alle honden en dat meld ik ook altijd aan nieuwe klanten als ze vragen of ze hun hond mee mogen nemen.

Vanmorgen was mijn hondje met een pensionklant aan het spelen met een tennisbal, toen er een andere klant aan kwam met hond en erbij kwam staan wilde mijn hondje naar die andere hond bijten maar beet de pensionklant in haar hand. Er was een klein wondje te zien en ik ben gelijk met haar naar de huisartsenpost gegaan waar ze een tetanus injectie heeft gehad.
Gelukkig zit de pensionklant er niet mee en zei zelf ook mijn hand zat op de verkeerde plek en hij wilde niet dat die hond zijn bal zou pakken.
Ik ben vanmiddag naar de chocolaterie gereden om wat lekkers voor haar te halen om morgen nogmaals excuses aan te bieden.

Nu was er een andere pensionklant die vanmiddag aangaf als dit haar was gebeurd dat ze het hier niet bij zou laten..
Dit heeft mij aan het nadenken gezet wat ik nou met deze situatie aan moet?
Bij de ingang van de stal staat wel een groot bord dat je op het terrein komt voor eigen risico maar ik dacht zal ik nog extra briefje op hangen over de hond dat aaien, aanhalen, spelen oid voor eigen risico is? Zou dit helpen en kan je hier eventueel iets mee als het nog een keer gebeurd en iemand er wel van maakt met verzekering oid?

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren..

Benfan

Re: Advies klanten pensionstal betreft omgang hondje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:40

Geen andere honden meer op het terrein. Dat hebben wij ook op stal, en dat scheelt en hoop problemen. Daarbij moeten ze de hond gewoon met rust laten, scheelt ook weer een hoop gedonder.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:41

Als jouw hond bijt moet je hem muilkorven of binnen houden. Volgende keer is het het gezicht van een kindje.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:42

Ik zou sws op een stal eigenlijk geen andere honden toegang geven.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:44

janderegelaa schreef:
Als jouw hond bijt moet je hem muilkorven of binnen houden. Volgende keer is het het gezicht van een kindje.

Dit is idd een duidelijke waarschuwing geweest, ik zou hem nu muilkorven of in een ren plaatsen als je zelf geen tijd hebt om op hem te letten.

Het bordje aan de weg haalt echt jouw verantwoordelijkheid niet weg als eigenaar.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:47

Als jullie er wonen en werken heb je dan geen tuin of iets waar je hem veilig kan laten en hij toch buiten is? Of is er anders geen mogelijkheid om zoiets te realiseren?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:49

Gewoon geen andere honden op het erf. Het is jouw erf toch? Jammer dan voor anderen. Vind het sowieso bijzonder dat mensen hun hond meenemen als ze naar hun paard gaan. Je kan toch niet op beide tegelijk letten?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:56

Als pensionklanten hun honden mee mogen nemen en die zijn wel goed opgevoed, dan ben jij met jouw hond toch echt het probleem. Kan toch niet zo zijn dat jouw hond klanten en hun honden in gevaar brengt omdat die van jou zich niet behoorlijk gedraagt. Binnenhouden en muilkorven als ie buiten komt.
En beter nog: gedragsdeskundige erbij om hee tprobleem helemaal op te lossen.

Niets zo vervelend als een kl*te hond op stal waarbij je moet vrezen voor je eigen veiligheid maar ook voor die van je dieren.

Kan wel jouw erf zijn maar als er klanten komen vanwege hun paarden zul jij je aan moeten passen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 19:59

In mijn ogen hoort geen enkele hond los rond te lopen rondom paarden, ook niet van de staleigenaar, ik zou dus ook nooit op deze stal gaan staan met mijn pony's. Alleen al omdat mijn ene pony bang is voor honden en dus soms durft te trappen als er een hond onverwachts achter langs loopt. Dus ik zou de hond aangelijnd houden en niet meer interacties laten toestaan tenzij je er zelf bij bent.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:00

Geen andere honden meer toe laten op het terrein. Dan heb je dit probleem niet als ik je verhaal zo eens lees.

Ik zou trouwens niet op een stal komen staan waar honden tijdens openingstijden los over het terrein mogen lopen, maar dat terzijde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:04

Wat zegt de staleigenaar er eigenlijk over? Ik denk namelijk dat het uiteindelijk onder zijn verzekering valt, niet de jouwe, als het gebeurt tijdens werktijd en jij je hond daar mee mag nemen. (Dat weet ik niet helemaal zeker hoor, want ik ben geen expert - maar over het algemeen komt eerst de werkgever in beeld.)

Maar het is lastig: uiteindelijk draaien dat soort dingen alleen maar uit op dat er heel veel niet meer kan. Niet meer spelen met de hond, niet meer je eigen honden meenemen... daar wordt de wereld toch niet leuker van?
Ik vind het klinken als iets wat gewoon soms gebeurt als je met dieren omgaat. Degene die met de bal ging spelen koos er bewust voor om iets met de hond te doen, de timing kwam een beetje verkeerd en dat was pech. Kan gebeuren, wil je dat risico niet lopen dan heeft iedereen de keuze om niet met de honden te spelen.(Maar ja, misschien moet het toch wel ergens in het huishoudelijk reglement genoemd worden. )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:07

Hoe kwam het dan dat jouw hondje die pensionklant in de hand beet en niet haar hond?
Ging ze er per ongeluk met haar hand tussen, of ging jouw hondje uit een soort frustratie bijten in waar hij het makkelijkste bij kon zeg maar.

Wat zegt de eigenaar van de stal er dan van?
Hij zal er ook niet op zitten te wachten, op problemen met pensionklanten vanwege jouw hondje.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:08

Op veel stallen zijn honden van pensionklanten gewoon niet toegestaan. Misschien is dat een optie om in te voeren.

Bij ons op stal gelukkig wel toegestaan , maar dan aangelijnd. Ik ben erachter dat mijn hond niet klikt met de (lieve) hond van mijn pensioneigenaar. Hun hond wil uithalen als ie de mijne ziet. Terrein is groot dus daardoor hebben we geen last van elkaar. Sterker nog, de honden komen elkaar misschien 1x per jaar tegen. Maar zie ik de hond toevallig dan loop ik een paadje verder met de mijne. Hond woont er dus gaat voor vind ik... Gewoon niet opzoeken en dan gaat het eigenlijk wel goed.

Heeft jouw hond dit gedrag alleen naar andere honden of reageert je hond ook weleens op mensen? Als ze bewust naar mensen etc hapt dan zijn er misschien andere maatregelen noodzakelijk

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:09

Als jouw hond bijt hoort hij gewoon niet los te lopen, heel simpel.

Ik zou ook not amused zijn, stel mijn paard trapt hem, allemaal gedoe waar niemand zin in heeft.

Dus gewoon in huis laten of aan de lijn.

Wat vind de staleigenaar ervan? Kost toch klanten, ook ik zou hier niet willen staan..

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:13

Ik zou me nog niet eens zo'n zorgen maken over de verzekering, dat is uiteindelijk maar geld. Als er echt een aanklacht komt dan heeft je hond een probleem. In het ergste geval moet hij zelfs ingeslapen worden. Dit zal heus niet na 1 bijtincident zijn, maar als hij het nogmaals doet, kun je je er niet met een briefje vanaf maken. Je hond hoort gewoon niet te bijten, nooit! Doet hij dat wel, bij mensen of bij honden, dan moet je hem apart houden, of muilkorven inderdaad.
Als de eigenaar van het terrein honden toelaat, dan zul je je daar op aan moeten passen. En jouw hond dus ook. En niet verwachten dat de rest zich aan jouw hond aanpast...

ohio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 20:25

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik reageer even in het algemeen.
Er zijn pensionklanten die er al langer zijn als ik en dus ook al heel lang hun hond mee nemen. Dus om nu te zeggen dat dat niet meer mag vind ik ook weer zo iets.

Mijn hondje heeft nog nooit een andere hond gebeten die hij niet leuk vind hij vliegt er op af en blaft heel hard en wil wel eens er naar snauwen maar heeft nog nooit echt gebeten.

Verder is hij naar alle mensen heel vriendelijk maar als mensen hem negeren gaat hij er ook niet naar toe. Dus naar mijn idee is dit geen valse hond.

Ik was er zelf op het moment dat hij beet er niet bij maar wat ik van de 2 klanten begreep was het echt een foutje dat hij haar hand pakte. natuurlijk vind ik het ook niet goed dat hij dus eigenlijk naar die andere hond wilde bijten, maar deze hond is vaker mee en ik heb al vaker tegen de eigenaar gezegd dat mijn hond die van haar niet leuk vind.

De stal eigenaar vind dit helemaal geen probleem en die zegt ik ben voor dit soort dingen verzekerd.
En hij is van mening dat de hond op het terrein woont dus het logisch is dat hij dat ook wil beschermen.
Helaas is er geen tuin aanwezig en ga ik de hond niet heel de dag binnen opsluiten.

Maar hebben jullie een idee wat ik in het reglement of eventueel bordjes zou kunnen schrijven om dit soort dingen te voorkomen?

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:33

ohio schreef:
Maar hebben jullie een idee wat ik in het reglement of eventueel bordjes zou kunnen schrijven om dit soort dingen te voorkomen?

Ik denk niet dat je met een tekst op papier iets kunt voorkomen wat een hond doet. Hij heeft gegrepen, dit zal hij misschien wel of niet nog een keer doen onder dezelfde of andere omstandigheden. Het blijft een dier, die zijn eenmaal onvoorspelbaar soms. Met een tekst ga je dat niet oplossen ben ik bang.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:41

ohio schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik reageer even in het algemeen.
Er zijn pensionklanten die er al langer zijn als ik en dus ook al heel lang hun hond mee nemen. Dus om nu te zeggen dat dat niet meer mag vind ik ook weer zo iets.

Mijn hondje heeft nog nooit een andere hond gebeten die hij niet leuk vind hij vliegt er op af en blaft heel hard en wil wel eens er naar snauwen maar heeft nog nooit echt gebeten.

Verder is hij naar alle mensen heel vriendelijk maar als mensen hem negeren gaat hij er ook niet naar toe. Dus naar mijn idee is dit geen valse hond.

Ik was er zelf op het moment dat hij beet er niet bij maar wat ik van de 2 klanten begreep was het echt een foutje dat hij haar hand pakte. natuurlijk vind ik het ook niet goed dat hij dus eigenlijk naar die andere hond wilde bijten, maar deze hond is vaker mee en ik heb al vaker tegen de eigenaar gezegd dat mijn hond die van haar niet leuk vind.

De stal eigenaar vind dit helemaal geen probleem en die zegt ik ben voor dit soort dingen verzekerd.
En hij is van mening dat de hond op het terrein woont dus het logisch is dat hij dat ook wil beschermen.
Helaas is er geen tuin aanwezig en ga ik de hond niet heel de dag binnen opsluiten.

Ik zou op het bordje zetten: Welkom op deze stal. Laat uw kleine kindje thuis of in de auto want mijn hond bijt op gezichtshoogte.

ohio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 20:42

Nee ik begrijp ook dat ik het gedrag van mijn hondje hiermee niet ga veranderen, ik heb meerdere cursussen met hem gedaan daar was hij altijd braaf en luisterde goed maar ik ga inderdaad nu een gedragsdeskundige inschakelen.

Het gaat dus echt om het stukje hoe ik dit het beste kan brengen naar pensionklanten om dit te voorkomen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:46

Nou sowieso moet JIJ zorgen dat de hond niet meer kan bijten.
Dus of thuis laten, of muilkorven.

Daarnaast de pensionklanten expliciet melden dat ze jou hond moeten negeren.
Dus niet aaien, niks tegen hem zeggen of doen en zeker niet met hem spelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:47

Ik weet uit eigen ervaring dat je altijd verantwoordelijk bent voor de schade die jouw dier aanricht.. Hond, paard, kat...
Al zeg jij dat ze niet in de buurt moeten komen..

Je bent en blijft verantwoordelijk.

Eigen ervaring en zo'n 10.000 euro verder aan schadevergoeding.. En dan ben ik degene die schade heeft..
Dus neem het vooral niet te min..

Muilkorf of de hond niet los.

Je bent echt de klos als iemand jou aansprakelijk stelt.

Wat goed dat je erover nadenkt, bij vragen mag je altijd PBen, ik kan er openbaar niet teveel over uiten.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 20:51

Korfje omdoen, is echt niet zielig! ga voor een korf met genoeg hijgruimte een jafco of een dean and tyler is goed voor een biterisk hond :) kijk eens bij de facebook pagina Muzzle up, Pup! - the pro muzzle community

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:05

Hoe vaak heb je al tegen mensen gezegd dat je hond niet goed kan met die hond of dat ze bijv iets doen wat niet verstandig is? En hoe vaak luisteren mensen? Dat is dus het probleem. Pensionklanten komen voor hun plezier, zijn bepaalde regels gewend en niet altijd bereid zich aan te passen aan jouw hond. Dus hoeveel gaat zo'n bordje schelen denk je?
Je hebt gewoon weinig invloed op het gedrag van anderen, wel op dat van jezelf. Als het vooral 1 hond is, dan zou ik je hond in elk geval even naar binnen doen als zij het erf op komen. Dat is misschien een kleine moeite ;)

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:09

Ik zóu het meer zoeken in vragen of pensionklanten geen speelgoed mee willen nemen of willen spelen met de hond. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor je hond. Dus je bent altijd afhankelijk van goodwill van de anderen. En zo zou ik het ook brengen. Dus ipv: ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade, ik zou het vervelend vinden als er schade ontstaat daarom vraag ik om mijn hond te negeren/ met rust te laten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:10

Jolliegirl schreef:
Eigen ervaring en zo'n 10.000 euro verder aan schadevergoeding.. En dan ben ik degene die schade heeft..
Dus neem het vooral niet te min..

Daar zijn aansprakelijkheidsverzekeringen voor.
En daarnaast hebben we nodig dat we ons niet alleen maar naar schadevergoedingen en regels gaan richten, want daar wordt het een stuk naarder van.

(En Jan: ik zou een jong kind niet meenemen naar een pensionstal, tenzij je er zelf goed toezicht op kunt houden. Maar het is een beetje te kwader trouw om te doen alsof een hond die tijdens een spel wordt afgeleid en dan per ongeluk bijt, gelijk te stellen aan een hond die expres kinderen bijt.)