Wat mankeert onze kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat mankeert onze kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:46

We zitten even met onze handen in het haar.
We hebben een Britse korthaar van 9 jaar. Normaal een gezond dier, komt veel buiten, eet goed en ziet er goed uit. Vorige week waren wij een weekje op vakantie en is hij verzorgd door een ander. Richting het einde van onze vakantie ontvingen we bericht, dat hij niet at. Met warm weer eet hij wel vaker slecht, dus maakten we ons geen zorgen. Toen we thuiskwamen vonden we hem wel heel sloom en at hij nog steeds niet. Dat was dag twee van niet eten. We zijn die dag (zondag) meteen met hem naar de dierenarts gegaan. Hij had een temperatuur van 40 graden en dus redelijke koorts. Geen wonder dat hij niet at en sloom was. De dierenarts vond zijn keel gevoelig en tong wat opgezet. Na een bloedonderzoek (waar niets uitkwam) een spuit Metacam en een vochtinfuus, mocht hij weer mee naar huis. Thuis leek hij zich aanzienlijk beter te voelen, maar eten deed hij nog steeds niet. Maandag weer terug met hem naar de dierenarts, dag 3 niet eten. Hij zag er aanzienlijk beter uit, geen koorts meer. De dierenarts heeft hem daar gehouden en medicatie gegeven om eetlust op te wekken. Ook heeft hij wederom een infuus met zoutoplossing gehad en een spuit Metacam. Naast bloed is nu ook urine gecontroleerd: niets op aan te merken. Hij begon daar weer te eten en zodoende mocht hij gisterenavond weer mee naar huis. Hij zag er goed uit, wel wat uitgeput van alle ervaring.
Nu heeft hij alweer de hele nacht op een kleed gelegen en niet gegeten. Hij reageert nauwelijks en als je hem optilt, begint hij te grommen.

Heeft iemand nog een idee? Uitgebreid bloed en urine onderzoek wijzen dus niets uit. Ik weet het onderhand niet meer?

Frost

Re: Wat mankeert onze kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:50

Gevoelige keel en opgezette tong, niet toevallig in aanraking geweest met de haartjes van de processierups?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:55

Frost schreef:
Gevoelige keel en opgezette tong, niet toevallig in aanraking geweest met de haartjes van de processierups?

Dat noemde de dierenarts ook als optie. Maar we wonen in de stad. Ik weet niet waar hij allemaal heeft gelopen, maar de kans lijkt me klein. Desondanks wel een mogelijkheid om rekening mee te houden. We hebben houden hem nu binnen iig.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:56

Klinkt niet goed. Grommen wijst op pijn. Misschien blokkeert iets zijn darmen/slokdarm? Een röntgenfoto kan misschien duidelijkheid geven.
Als hij alleen keelpijn heeft zou hij niet moeten grommen als je hem oppakt; ik denk dat de pijn ergens anders zit.

Sterkte!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:08

Met het grommen lijkt het me dat er ook.nog iets anders aan de hand is. Maar wil wel meegeven dat in mijn ervaring katten met gevoelige keel/tong (hier twee x kat met een keelontsteking gehad) vaak niet eten ondanks de metacam. Bij de eerste kat met keelontsteking is het ondanks de metacam overgeslagen in leververvetting door het niet eten die was er bijna niet meer geweest. Tweede x dan ook meteen blikjes recovery en spuitjes meegenomen. Brokken wilde die thuis uiteindelijk ook echt niet eten maar gelukkig de recovery wel dus niet hoeven werken met spuitjes maar niet eten kan dus komen van de keel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:13

Hevonen schreef:
Klinkt niet goed. Grommen wijst op pijn. Misschien blokkeert iets zijn darmen/slokdarm? Een röntgenfoto kan misschien duidelijkheid geven.
Als hij alleen keelpijn heeft zou hij niet moeten grommen als je hem oppakt; ik denk dat de pijn ergens anders zit.

Sterkte!

Zondag, toen we voor het eerst bij de dierenarts waren, gromde hij ook bij oppakken. De dierenarts kon toen niets vinden; geen verstoppingen etc.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:16

Heeft ie niet ergens een abces zitten? Zo reageerde onze kat daar ook op, ondanks dat het abces nog niet eens zo groot was aan het begin.

Toess

Ik zou ook zeggen laat een röntgenfoto maken.

Sterkte, niks aan als ze wat mankeren! Is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan of een paar waardes bij de da zelf?

Anoniem

ryukapple schreef:
Met het grommen lijkt het me dat er ook.nog iets anders aan de hand is. Maar wil wel meegeven dat in mijn ervaring katten met gevoelige keel/tong (hier twee x kat met een keelontsteking gehad) vaak niet eten ondanks de metacam. Bij de eerste kat met keelontsteking is het ondanks de metacam overgeslagen in leververvetting door het niet eten die was er bijna niet meer geweest. Tweede x dan ook meteen blikjes recovery en spuitjes meegenomen. Brokken wilde die thuis uiteindelijk ook echt niet eten maar gelukkig de recovery wel dus niet hoeven werken met spuitjes maar niet eten kan dus komen van de keel

Ja, levervetting ben ik ook bang voor. Gisteren bij de dierenarts heeft hij dus wel gegeten, maar vannacht en vandaag weer niet. Ik heb een spuit om te dwangvoeden, en dat gisterenochtend gedaan, maar dat gaat uiteraard niet van harte. Ik ga me even verdiepen in de recovery.

Hij geeft ook een duidelijke hoest reactie wanneer dat wordt gestimuleerd door de dierenarts, en blijft dan ook even hoesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:17

ElSea schreef:
Heeft ie niet ergens een abces zitten? Zo reageerde onze kat daar ook op, ondanks dat het abces nog niet eens zo groot was aan het begin.

Niet zichtbaar in ieder geval. Door het vocht infuus heeft hij nu wel bij zijn poot een bult zitten.

Anoniem

Toess schreef:
Ik zou ook zeggen laat een röntgenfoto maken.

Sterkte, niks aan als ze wat mankeren! Is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan of een paar waardes bij de da zelf?

Uitgebreid bloedonderzoek!

Hevonen

Joman schreef:
Hevonen schreef:

Sterkte!

Zondag, toen we voor het eerst bij de dierenarts waren, gromde hij ook bij oppakken. De dierenarts kon toen niets vinden; geen verstoppingen etc.

Hij kan ook een rugprobleem hebben. Dan doet oppakken pijn, maar ook ontlasten; kan hij erg verstopt van raken. Zou echt nader onderzoek laten doen. Desnoods bij een andere dierenarts als je denkt dat het nodig is.

Kan hij vergif hebben binnengekregen, gebakken spons of iets anders akeligs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:26

Hevonen schreef:
Joman schreef:

Hij kan ook een rugprobleem hebben. Dan doet oppakken pijn, maar ook ontlasten; kan hij erg verstopt van raken. Zou echt nader onderzoek laten doen. Desnoods bij een andere dierenarts als je denkt dat het nodig is.

Kan hij vergif hebben binnengekregen, gebakken spons of iets anders akeligs?

Echt geen enkel idee. Hij gaat met regelmaat op pad, dus kan van alles binnen hebben gekregen.
Het vreemde vind ik, dat hij met zoutoplossing en een injectie Metacam zondag toch goed was opgeknapt en gisteren met anti misselijkheidsmedicijnen/stimuleringsmiddelen wel is gaan eten en ook goed en gezond oogde.

Ik ga idd misschien vandaag wel naar een andere dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:27

Ik ga zo recovery ophalen bij de dierenarts en geef hem dan een paar uurtjes. Anders breng ik hem elders naartoe.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:38

Het anti-misselijkheidsspuitje werkt volgens mij maar 24 uur. Althans toen mijn kat ziek was moest hij elke dag een spuit krijgen, anders stopte hij weer met eten zodra het uitgewerkt was. Wellicht is hij nu dus weer misselijk en eet hij dus niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:40

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:51

Hier momenteel een patiënt met alvleesklierontsteking. Tegen de misselijkheid krijgt hij cerenia en emeprid. Alvleesklierontsteking moet apart getest worden het zou bij de symptomen van je kat kunnen passen behalve de keel.
Mijn kat wou ook lange tijd niet eten en dwangvoeren ging moeizaam. Hij heeft vrijdag een neussonde gekregen en wat ben ik daar blij mee. Het is nu zo makkelijk om hem voeding toe te dienen.
Veel sterkte met je kat, hopelijk heb je snel een diagnose zodat je gericht kunt behandelen.
Afbeelding
Afbeelding

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:03

Het probleem met een bloedonderzoek is, is dat je zooooo veel kunt testen en in een standaard test zitten lang niet alle waardes die je in dit geval zou willen weten. Daarnaast heb je een uitgebreide test, maar ook daar zit niet alles in. Meestal doe je dan nog aanvullende bloedonderzoekjes erbij.

Hoewel koorts niet persee iets is wat een kat krijgt als hij iets verkeerds heeft gegeten (als in iets wat niet eetbaar is en dus de darmen blokkeerd), zou ik wel een röntgenfoto laten maken, evt een echo en wellicht nog aanvullend bloedonderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:31

Heb hier nu een bakje recovery staan. Is het slim dat met een spuitje in zijn bekje te doen?
Dierenarts is gebeld hoor. Als hij binnen nu en 1,5u niet gaat eten, laten we hem daar voor verder onderzoek.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:36

Joman schreef:
Heb hier nu een bakje recovery staan. Is het slim dat met een spuitje in zijn bekje te doen?
Dierenarts is gebeld hoor. Als hij binnen nu en 1,5u niet gaat eten, laten we hem daar voor verder onderzoek.

Het wordt wel vaker gebruikt voor dwangvoederen. Dus dat kan. Wordt dan ook wel eens een klein beetje aangelegd met water zodat het wat makkelijker door het spuitje gaat.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:05

Net als Anna79 dacht ik aan de alvleesklier. Alleen de keelklachten passen daar niet bij, maar dat kan ook een andere oorzaak hebben. Bij mijn kat konden ze bij het bloedonderzoek ook niet duidelijk zien wat er was. Omdat ze aan een verstopping dachten hebben ze hem open gemaakt en zagen ze de ontstoken alvleesklier. Hij is nog niet 48 uur in opname geweest met infuus met antibiotica en dwangvoeding. Het heeft daarna nog wel een ruime week geduurd voor hij weer een beetje de oude was.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:24

Hier ook een kat die moeilijk at. Ik kwam bij een andere da dan de mijne en wat zij deed was een openbaring. Ze lengde wat recovery aan met water en bood dat op een theelepeltje aan. En de kat lebberde het op. Niks geen dwangvoeren. Later deed ik steeds wat druppeltjes op een vinger, wat de kat oplikte. Zoveel ontspannener voor ons allebei en het versterkte onze band. Ik hoop dat het bij jou ook lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:29

zonnebloem18 schreef:
Net als Anna79 dacht ik aan de alvleesklier. Alleen de keelklachten passen daar niet bij, maar dat kan ook een andere oorzaak hebben. Bij mijn kat konden ze bij het bloedonderzoek ook niet duidelijk zien wat er was. Omdat ze aan een verstopping dachten hebben ze hem open gemaakt en zagen ze de ontstoken alvleesklier. Hij is nog niet 48 uur in opname geweest met infuus met antibiotica en dwangvoeding. Het heeft daarna nog wel een ruime week geduurd voor hij weer een beetje de oude was.

Zou dit geen verhoogde ontstekingswaarden in het bloed moeten laten zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:29

Jacquel schreef:
Hier ook een kat die moeilijk at. Ik kwam bij een andere da dan de mijne en wat zij deed was een openbaring. Ze lengde wat recovery aan met water en bood dat op een theelepeltje aan. En de kat lebberde het op. Niks geen dwangvoeren. Later deed ik steeds wat druppeltjes op een vinger, wat de kat oplikte. Zoveel ontspannener voor ons allebei en het versterkte onze band. Ik hoop dat het bij jou ook lukt.

Nouja onze kat eet normaal niet moeilijk. Is zelfs echt een vreetzak.
Hij is duidelijk sloom en voelt zich niet goed. Ik kan alles voor zijn neus zetten, hij begint nergens aan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:14

Heb je dit, een poeder wat je zelf tot pap moet maken?
Afbeelding

Of het vlees?

Hier een kat en een fret aan het eten gekregen met de poeder. Dat hoeven ze totaal niet te kauwen, kunnen ze gewoon likken. Bij een zere mond is dat wel fijn. En het is blijkbaar heel lekker, onze kat at het zelfs nog een half uur voor hij dood ging.