Graag tips voor huisvesting grijze roodstaart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Graag tips voor huisvesting grijze roodstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 12:09

Hallo bokkers!

Een tijdje geleden zou mijn moeder voor een kennis van haar op zijn grijze roodstaart passen, terwijl hij naar het buitenland ging. De man is tijdens zijn vakantie overleden en de vogel is nog bij mijn moeder. Omdat ze helemaal geen verstand heeft van papegaaien heeft ze er eerst aan gedacht om hem te laten herplaatsen. Maar corona kwam tussendoor en inmiddels is ze helemaal gek op hem en wil hem graag houden. Maar dan moeten dingen wel radicaal anders. Het enorm trieste is namelijk dat deze vogel al zo ongeveer zijn hele leven aan de ketting in zijn kooi zit. Hij is rond de 50 jaar. Ze is met hem naar de vogelarts geweest en hij is verder gezond, maar wel heel arm aan bespiering ed natuurlijk. Ze heeft al heel veel informatie gezocht op internet,maar er staan veel tegenstrijdige dingen en veel is ook achterhaald. Daarom hoop ik dat hier liefhebbers zitten die kunnen helpen.
Het plan is om een mooie speelplaats voor hem te maken, zodat hij uit die stomme kooi kan. Hij zit nu dus aan de ketting. De deur van de kooi gaat nu wel open, zodat hij eruit kan klimmen, maar dat schiet verder niet op natuurlijk. Maar hem zomaar los in huis laten lijkt me ook niet echt handig? Is het het beste om een kamer apart voor hem in te richten? Of juist wel in de woonkamer gewoon los? Ze woont in een appartement met 2 slaapkamers en woonkamer met open keuken en een balkonnetje.
En het is natuurlijk ook triest dat hij alleen(zonder soortgenoten bedoel ik) zit, maar ik denk dat we beter eerst aan zijn huisvesting kunnen werken voor we daar aan gaan denken? Ik weet dat het verschrikkelijk is dat hij al zo lang geketend en opgesloten zit, geloof me, dat breekt mijn hart ook. Maar daarom willen we het nu beter maken voor hem. Hij is erg lief en praat een heleboel.

Ik hoop op goede tips over hoe we dit het beste aan kunnen gaan pakken en waar te beginnen. Hij is nu ook alweer een tijd bij mijn moeder en hij is goed gewend, maar het moet nu echt anders. Alvast bedankt!

nafkedemi

Re: Graag tips voor huisvesting grijze roodstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:15

pb cayenne eens , volgens mij zou die je wel verder kunnen helpen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:22

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 12:27

nafkedemi schreef:
pb cayenne eens , volgens mij zou die je wel verder kunnen helpen

Klopt, heb ik ook gedaan een tijdje terug toen ze nog op zoek was naar een goede plek om te herplaatsen, tnx!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 12:28

belle_boef schreef:
Of neem contact op met deze opvang.
https://worldofbirds.nl/
Zij kunnen je vast ook veel tips geven

Ik ga kijken, dank je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:37

Het feit dat je aan het kijken en denken bent hoe je het voor het beestje beter kunt maken vind ik al heel leuk. <3

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:38

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:44

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:24

Niet iedere papagaai is gesteld op gezelschap,we hebben de onze ,een oud krijgertje proberen te koppelen maar dat liep uit op levensbedreigende aanslagen voor de aankomende partner. Wel zijn ze vaak enorm gesteld op het gezelschap van mensen. Qua denk en belevingsnivo zitten ze op die van een 3 jarige kleuter. Wij kregen de onze helemaal kaal toen we hem ook opvingen en hij is gestorven in een mooi verenpak. De onze was wel zo arm bespierd dat hij niet meer kon vliegen dus hij kon alleen naar beneden zeilen. Het voordeel daarvan is dat hij bij ons los in huis leefde.
We hadden een kooi tot op de grond die van boven open kon. Van boven van de kooi fladderde hij naar beneden liep dan over de grond en klom via de kooi weer naar boven.
Hij ging mee op de fiets en zat dat op het stuur met een fietsmand er onder voor mocht hij vallen. In de tuin rondscharrelen vond hij heerlijk. Als ik bij de paarden bezig was zat hij meestal op de rand vd bak commentaar te geven.
Ik vond hem wel heel veel werk moet ik zeggen ,om hem blij gezond te houden. Hij had echt zijn aandacht nodig,kon ook vreselijk gaan gillen als hij die niet kreeg.
Hij heeft ons ook vaak gefopt door geluidjes van de telefoon of de ping van de oven na te doen. Ben je boven bezig denk je de deurbel te horen ,ren je naar benden begint die papagaai te lachen van dat soort rotstreken had hij.
Wat voeding betreft word er altijd gezegd dat pellets het beste was,maar dat at hij echt niet.
Maar de vogelarts zegt dat als hij genoeg wisselend voeding zoals groentjes en fruit krijgt en wat zaden en noten dat ze het daar net zo goed op doen en af en toe een gekookt ei.
Die van ons id gegokt door de dierenarts een jaar of 70 geworden en lag op een ochtend dood in zijn hok zonder ziek te zijn geweest. Ik heb nog gebeld met de vogelarts maar die zei gewoon ouderdom en waarschijnlijk zijn hart. Ik heb hem enorm gemist,maar omdat we zelf ook al ouder zijn hebben we besloten er niet opnieuw 1 te nemen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:31

beatje schreef:
Niet iedere papagaai is gesteld op gezelschap,we hebben de onze ,een oud krijgertje proberen te koppelen maar dat liep uit op levensbedreigende aanslagen voor de aankomende partner. Wel zijn ze vaak enorm gesteld op het gezelschap van mensen. Qua denk en belevingsnivo zitten ze op die van een 3 jarige kleuter. Wij kregen de onze helemaal kaal toen we hem ook opvingen en hij is gestorven in een mooi verenpak. De onze was wel zo arm bespierd dat hij niet meer kon vliegen dus hij kon alleen naar beneden zeilen. Het voordeel daarvan is dat hij bij ons los in huis leefde.
We hadden een kooi tot op de grond die van boven open kon. Van boven van de kooi fladderde hij naar beneden liep dan over de grond en klom via de kooi weer naar boven.
Hij ging mee op de fiets en zat dat op het stuur met een fietsmand er onder voor mocht hij vallen. In de tuin rondscharrelen vond hij heerlijk. Als ik bij de paarden bezig was zat hij meestal op de rand vd bak commentaar te geven.
Ik vond hem wel heel veel werk moet ik zeggen ,om hem blij gezond te houden. Hij had echt zijn aandacht nodig,kon ook vreselijk gaan gillen als hij die niet kreeg.
Hij heeft ons ook vaak gefopt door geluidjes van de telefoon of de ping van de oven na te doen. Ben je boven bezig denk je de deurbel te horen ,ren je naar benden begint die papagaai te lachen van dat soort rotstreken had hij.
Wat voeding betreft word er altijd gezegd dat pellets het beste was,maar dat at hij echt niet.
Maar de vogelarts zegt dat als hij genoeg wisselend voeding zoals groentjes en fruit krijgt en wat zaden en noten dat ze het daar net zo goed op doen en af en toe een gekookt ei.
Die van ons id gegokt door de dierenarts een jaar of 70 geworden en lag op een ochtend dood in zijn hok zonder ziek te zijn geweest. Ik heb nog gebeld met de vogelarts maar die zei gewoon ouderdom en waarschijnlijk zijn hart. Ik heb hem enorm gemist,maar omdat we zelf ook al ouder zijn hebben we besloten er niet opnieuw 1 te nemen

Dit kan ik alleen maar beamen, mijn vader heeft twee jonge papegaaien gekocht en die wilde niks met elkaar te maken hebben. Uiteindelijk is er één herplaatst en met een week waren ze beide gewend aan de nieuwe situatie en dolgelukkig.

Inmiddels is dat 47 jaar geleden en nog steeds zijn beide papegaaien hartstikke gezond en gelukkig.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:42

Je mag mij ook altijd een pb sturen, ik heb zelf ook 2 ‘Afrikaanse’ papegaaien. Ik ben jaren mod geweest op een papegaaienforum, de site bestaat nog en daar staat veel informatie op: www.fluffies.org
Wat super van je moeder en jou dat jullie dit dier een nieuw leven willen geven trouwens!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 13:54

Fijn dat je hem nog zo'n mooi leven hebt kunnen geven Beatje. Heb je hem gewoon zo mee naar buiten genomen of was hij dat al wel gewend?

Mijn moeder weet niet hoe ze het moet aanpakken. Ze wil het graag veilig doen als ze de ketting eraf haalt natuurlijk. Niet dat hij dan helemaal wild door het huis heen knalt en zichzelf verwond oid. Ze is zelf een beetje erg voorzichtig, dat helpt ook niet erg mee natuurlijk. Ik probeer het nu ook een beetje door te zetten. Ze moet óf zelf dingen anders gaan doen als ze hem wil houden, óf herplaatsen. En daar is ze het gelukkig wel mee eens.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 14:08

Pallatin schreef:
Je mag mij ook altijd een pb sturen, ik heb zelf ook 2 ‘Afrikaanse’ papegaaien. Ik ben jaren mod geweest op een papegaaienforum, de site bestaat nog en daar staat veel informatie op: https://www.fluffies.org
Wat super van je moeder en jou dat jullie dit dier een nieuw leven willen geven trouwens!

Dank je wel. Ik ga eens kijken daar en hou dat van die pb even in mijn achterhoofd!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:19

Ik heb er toen eerlijk gezegd niet op nagedacht. Ik kreeg hem in zo'n standaart klein papagaaiekooitje en heb er toen gelijk een hele groote besteld en de bovenkant open gezet. Ik wist toen ook niet dat hij niet vliegen kon.
Vanuit die kooi is hij zelf de boel gaan ontdekken. ik heb hem pas mee buiten genomen toen hij echt op mij gesteld was. In tegenstelling wat er op veel papagaaiensite's geadviseerd word zat hij ook altijd op mijn schouder .
Wij hebben tuindeuren en die staan eigenlijk ook heel veel open dus hij liep ook wel zelf naar buiten. Hij liep hier tussen de honden en katten in op de grond en was alles de baas.
Heel liefelijk was hij niet,want vreemde beet hij ongeneerd.Dus moest wel altijd zeggen dat ze er af moesten blijven.
Als ik julie was zou ik eerst een grote kooi kopen en als hij dat gewend is pas de kooi opendoen en hem zelf de boel laten ontdekken,dan krijg je ook niet dat paniek gevlieg als hij al vliegen kan.
De onze vond sproeien met lauw water uit de plantesproeier ook lekker daar ging hij voor staan. en af en toe kreeg hij een kippendrumstick. Het vlees at hij op en met het botje krabte hij dan achter zijn oren. Onder in de kooi had hij een kattenbak met zand er in, daar zat hij vaak ging er ook in graven. Hij ging eerst in de kattenbakken vd katten,maaromdat ik daar klompend kattenzand in had en ik dat niet zo fris vond,hebben wij hem zijn eigen bak gegeven.Dus ik weet niet of dat standaart iets is van papagaaien of gewoon een afwijking van hem

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:13

Charlie_P schreef:
Fijn dat je hem nog zo'n mooi leven hebt kunnen geven Beatje. Heb je hem gewoon zo mee naar buiten genomen of was hij dat al wel gewend?

Mijn moeder weet niet hoe ze het moet aanpakken. Ze wil het graag veilig doen als ze de ketting eraf haalt natuurlijk. Niet dat hij dan helemaal wild door het huis heen knalt en zichzelf verwond oid. Ze is zelf een beetje erg voorzichtig, dat helpt ook niet erg mee natuurlijk. Ik probeer het nu ook een beetje door te zetten. Ze moet óf zelf dingen anders gaan doen als ze hem wil houden, óf herplaatsen. En daar is ze het gelukkig wel mee eens.

Heeft de dierenarts die jullie gezien hebben niet aangeraden om hem te kortwieken? En dan direct die ketting eraf?
@beatje: ik neem aan dat jullie papegaai wel gewiekt was aangezien ie naar buiten meeging?
@ TS onderin de kooi kan gewoon een krant, liefst zonder nietjes..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:46

Nee hoor die was niet gewiekt. Door een te kleine kooi, waren zijn vliegspieren niet ontwikkeld. Dus hij kon daarom niet vliegen. Ik heb hele mooie foto's door een fotograaf gemaakt waar hij klappert met zijn vleugels daar zie je dat zijn vleugels gaaf zijn. Hij is ook als model mee geweest naar een kunstacademie.
Het zou me niet verbazen als de vogel vd ts zolang in een kooi heeft gezeten dat hij ook niet vliegen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 00:21

Sneu verhaal. Mooi dat jullie hem zo op willen vangen! Ik heb geen verstand van vogels en papagaaien. Maar het eerste wat mij te binnen schoot was:
Als hij 50 jaar vast zat, kan hij door onderontwikkeling of weinig spierkracht vast niet vliegen. Als hij van hoogte valt, kan hij zichzelf niet opvangen door weg te vliegen. Ik zou daarom kijken naar een ruimte waar hij niet al te hoog kan klimmen. Op de grond divers speelgoed en laag klimspul om hem uit te dagen.

Maar wie weet hebben kenners andere ervaringen ;)
En houd zijn oude kooi in de buurt. Hoe cru het ook is, het is waarschijnlijk zijn veilige haven omdat het bekend is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 07:17

Van omhoog naar beneden is geen probleem hoor, ze zeilen prachtig naar beneden op hun vleugels, enkel de kracht om omhoog te komen ontbreekt, de onze had een hele hoge kooi zeker zo groot als ik zelf dus ik denk een 1.75 je kan die van boven open doe en een stok er tussen zetten zo zat hij meestal. Als speelgoed had hij diverse dikke touwen. We gaven ook wc rolletjes stukjes fruit er in verstoppen tussen wc papier in. Dan ko hij heerlijk zoeken en scheuren. Alleen los in huis is niet te doen, want we missen hier en daar een stukje uit de meubels. Een kabeltje door knagen zijn ze ook niet vies van.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:19

Je kunt ook Jan Hooijmeijer uit Emmen eens raadplegen. Hij was vroeger dierenarts en houdt zich nu alleen bezig met advies geven over vogels, vooral over papegaaien. Heeft er ook boeken over geschreven.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 09:15

Zijn kooi en ketting zijn idd het enige dat bekend en veilig is voor hem. Zijn vorige eigenaar gaf aan hem wel eens los gemaakt te hebben, maar dat hij daar helemaal van in paniek raakte. En dus vind mijn moeder het weer eng om te doen.
De vogelarts heeft tegen haar gezegd dat ze hem hoe dan ook moet herplaatsen met soortgenoten. Omdat dat boven alles gaat. Dus daar zit wel de twijfel voor haar. Ik dacht dat ze er met hem naartoe was geweest, maar dat had ik verkeerd begrepen. De vorige eigenaar was vlak voor zijn vakantie nog geweest en zij heeft daarna alleen telefonisch contact gehad met de arts.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 09:16

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:22

Ik wist niet dat hij ook nog eens een ketting aan zijn pootje heeft.
Die zou ik er wel zo snel mogelijk afhalen. Als hij ergens van schrikt kan hij zijn poot uit de kom trekken of nog erger.
Het is trouwens bij wet verboden om een vogel aan zijn poot te ketenen, maar dat is natuurlijk niet de schuld van je moeder.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Zoo Veldhoven. Daar zitten heel veel opgevangen Grijze Roodstaarten die samen in kolonie leven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:30

Vreselijk zonde dat zoiets zo lang is doorgegaan. Zelf vind ik het jammer dat deze dieren als huisdier gehouden worden en ik zou dus zeker niet nog 1 erbij nemen maar een goede opvang zoeken. Heel sneu dat dit dier wrs idd nooit zal vliegen.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:41

Je zou ook even bird tricks op YouTube kunnen kijken. Die hebben veel tips voor als je een nieuwe papegaai in huis hebt.
Oude kooi zou ik weg doen, en vleugels knippen zou ik nooit doen.

Papegaaien zijn ongeloofelijk intelligent. Dus pak hem mee op de arm en doe leuke dingen met hem (binnenshuis) zo raakt hij dadelijk gewend aan jullie en jullie ritme. En gaat hij steun vinden uit jullie en niet uit zijn kooi.

Pas wel even op met een open keuken. Papegaaien kunnen snel benauwd worden en zelfs doodgaan van bepaalde stoffen die vrijkomen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:42

Ik heb al jaren 3 opvang grijsroodstaartjes. 1 koppeltje en 1 apart. Ik durf ze ook echt niet samen te zetten. Ze kunnen elkaar verschrikkelijk verwonden. Maar misschien kan je moeder beginnen met een veel ruimere kooi met uitdagend speelgoed. Bij mij was er eentje in eerste instantie heel bang voor speeltjes en nu geniet hij ervan.

Afbeelding
Afbeelding

Zo zitten ze bij mij. Ik verander het speelgoed regelmatig zodat ze uitdaging blijven houden.
Laatst bijgewerkt door Chapeau2002 op 21-07-20 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt